Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

368 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 14:29:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Wifi doet het niet  (gelezen 12085 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Wifi doet het niet
« Gepost op: 13 november 2009, 21:38:17 »
Bericht 1 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:02-04-2007
Aan:AllenMsgID:3339.1
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Bekende kreet maar helaas nogal eens praktijk.
Situatie:
Bedrijfslaptop afgeleverd met XP/SP2, heeft zo'n ingebouwd Wifi. Zit een administrator account en onbekend is wat er door SB allemaal geregeld is. Administrator password is beschikbaar dus verder probleemschildering maar vanuit dit perspectief. Bedraad Internetten is geen enkel probleem.
Als laptop wordt aangezet wordt Wifi gevonden en netjes erop ingelogd. Uitstekende verbinding. Helaas er kan absoluut niet mee ge-internet worden. Geen enkel adres wordt gevonden.
Oorzaak? Simpel. Er wordt geen IP adres toegekend.
Volgende stap: vast IP nummer, ..... geen Internet.
DNS handmatig invullen, ..... geen Internet.
Via USB een Speedtouch Wifistick aangehangen, ..... geen Internet.
Zero config uitgeschakeld en software ST geinstalleerd, ..... geen Internet.
XP firewall (enige aanwezig) uitgeschakeld, ..... geen Internet.
Voorgaande stappen los en in diverse combinaties geprobeerd maar allemaal met negatief resultaat.
Andere laptops maken probleemloos contact. De instellingen daarvan exact gekopieerd maar geeft allemaal geen soelaas. Oh ja, ook als alle beveiligingen (WEP, WPA, MAC) zijn uitgeschakeld werkt het ook niet.
Het lijkt mij dus dat de oorzaak ergens in een (systeembeheer) instelling van de laptop moet liggen. Nu kan ik daar wel gaan klungelen maar het gevaar is groot dat ik dingen verziej die niet of moeizaam te herstellen zijn.
Dus waar nog wat te kijken/proberen? (Met een Mac heb je al die ellende niet, doos open en het draait)


Bericht 2 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:05-04-2007
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3339.2
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Ton,
't is misschien een open deur, maar er staat in het accespoint toch niet ergens ingesteld dat slechts bepaalde opgegeven mac adressen toegang hebben? (want ik begrijp dat er ook GEEN ip nummer aan de WiFi deel wordt gegeven?) Zelf heb ik een paar weken geleden zoiets aan de hand gehad met een netgear router met wifi. Daar staat standaard (tenminste, iedereen beweerde dat er niemand aan die instelling had gezeten) in dat alleen opgegeven mac adressen een IP nummer krijgen. Toen ik dat andersom had ingesteld werkte het perfecto.
Als je wel een medialaag connectie hebt (dus de laptop zit de accesspoint en 'praat' daar ook mee maar krijgt geen IP nummer terwijl de netwerkkaart met het draadje het wel doet verdenk ik eerlijk gezegd eerder het accesspoint dan de laptop. Zeker als WiFi ergens ander wel werkt met die laptop, en dat is eenvoudig te testen. Ga naar een willekeurige woonwijk en/of industrieterrein en ik wed dat je binnen de kortste keren ergesn een open accesspoint hebt gevonden...
TdJ


Bericht 3 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-04-2007
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3339.3
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Ton,
>> Dus waar nog wat te kijken <<
XP-Pro naar ik aanneem. Zo ja, start dan eens de groeps policy editor: Start, uitvoeren, gpedit.msc
Kijk eens bij de diverse netwerkopties of daar de status nog in de standaard modus "Niet geconfigureerd" staat.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 4 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:06-04-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3339.4
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

XP-Pro naar ik aanneem. Zo ja, start dan eens de groeps policy editor: Start, uitvoeren, gpedit.msc
Kijk eens bij de diverse netwerkopties of daar de status nog in de standaard modus "Niet geconfigureerd" staat.
===============
Alle entries staan op "Niet geconfigureerd".
Het blijkt (uiteraard was dat te verwachten) dat de laptop ook geen IP krijgt van andere draadloze netwerken. Ook niet als elke vorm van beveiliging is uitgeschakeld. Het moet dus ergens in de laptop zitten.
Bestaat er software waarmee de chip in die laptop getest kan worden?



Bericht 5 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:JacoDatum:06-04-2007
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3339.5
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Ton,
Kan je het merk laptop aangeven, sommigen hebben enkele eigenaardigheden...
Jaco


Bericht 6 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:06-04-2007
Aan:JacoMsgID:3339.6
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Laptop is een Compaq Pressario een van de nieuwste modellen.


Bericht 7 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:JacoDatum:06-04-2007
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3339.7
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Ton,
Probeer het volgende:
1. Schakel de Wireless Zero Configuratie in
2. Ga naar de eigenschappen van de wireless adapter en zorg dat er een vinkje staat voor "tcpip protocol". Als er een TCPIP Protocol v6 bijstaat, haal daar het vinkje weg.
3. Ga naar de tweede tab van de eigenschappen van de wireless adapter en zorg dat er een vinkje staat voor "use windows to configure my wireless network settings".
4. Onder voorkeursnetwerken zorg dat alleen de AP van het bedrijf er staat en in de configuartie probeer eerst zonder enige encrypties.
5. Check of er nu een ip address wordt toegewezen indien niet dan:
6. Herinstalleer de wireless card driver (soms worden de verkeerde drivers in de fabriek geinstalleerd/gebeurt vooral bij frabrikanten die vele verschillende submodellen hebben).
Jaco


Bericht 8 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:07-04-2007
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3339.8
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Ton,
>> Laptop is een Compaq Pressario een van de nieuwste modellen.
 <<
Aha, is dat er eentje waar links voor een schakelaar zit omnWiFi uit te schakelen...? Zo ja, staat die schakelaar goed?
TdJ


Bericht 9 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:07-04-2007
Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:3339.9
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Toen ik die schakelaar (plotsklaps) ontdekte heb ik ook al daaraan gedacht. Maar helaas dat was niet het geval want er wordt dan helemaal geen vernoding gemaakt (allemaal rode kruizen ipv. gele waarschuwing).
Maar het wordt nog vreemder.
Ik had hem al eens bij mij thuis gehad en ook daar lukte het niet om een IP-nummer te krijgen. Maar gisteren toch maar weer meegenomen om wat rustiger e.e.a. uit te zoeken.
Uiteraard geen IP-nummer! Tpt plotsklaps, opeens is er een compleet werkende verbinding. Vraag mij alleen niet hoe want tussen beide momenten is er absoluut niets veranderd.
Ik ga dus vanavond/morgen maar kijken of hij ook op de plaats des onheils het plotsklaps doet.


Bericht 10 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:07-04-2007
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3339.10
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Ton,
>> Tpt plotsklaps, opeens is er een compleet werkende verbinding. <<
Heb je de kanalen nagekeken? Er zijn twee Wifi typen, europees en amerikaans. De laatste heeft twee kanalen minder. Ik ben er een keer zwaar ingestonken, omdat het notebook op kanaal 11 zat te luisteren, terwijl het access point op kanaal 13 stond.
Zie ook 2578.10

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 11 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:09-04-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3339.11
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Kanalen, drivers, zero config, wifi stick, etcetera, etcetera ik heb alles geprobeerd en resultaat is dat het een enkele keer werkt en prompt (bij opnieuw aanzetten/ 'wakker' worden / etc) dan weer niet werkt.
Dus ik heb maar de handdoek in de ring gegooid want ik heb er nu al zeker 10 uur aan besteed!
Dus in de woonkamer een Devolo/Alecto plug in de 230V geprikt (reeds aanwezig spul werkte al met die pluggen), RJ45 kabeltje er tussen en schoonzoon zit lekker thuis te werken op de laptop.
Wel blijft het irritant dat die laptop niet werkend te krijgen is.


Bericht 12 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:09-04-2007
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3339.12
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Ton,
>> Wel blijft het irritant dat die laptop niet werkend te krijgen is <<
Mogelijk is het een gevalletje van merk A dat niet met merk B overweg kan, hoewel dat op wifi gebied toch ook zeldzamer wordt. Vroeger was Compaq berucht om dit soort uitzonderingen.
Je kan nog even -als je dat niet gedaan hebt- naar de powermanagement instellingen van die Wifi kijken, en "de computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen" uitzetten.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 13 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:JacoDatum:09-04-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3339.13
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Michel,
Even ter verduidelijking van Wifi-kanalen: Het zijn niet echt verschillende types, maar verschillende wetgevingen. Kanaal 12, 13 en 14 mogen van FCC niet gebruikt worden, maar het type met 14 "staggered" kanalen is hetzelfde. Ik heb een stick van TrendNet en die vraagt altijd naar het land waar ik op dat moment verblijf en past de kanalen aan. In Spanje mogen bij mijn weten de lager kanalen bijvoorbeeld weer niet gebruikt worden en in Italiiƫ is voor bepaalde kanalen juist weer registratie nodig.
Jaco


Bericht 14 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:JacoDatum:09-04-2007
Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3339.14
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Ton,
Het lijkt alsof hij langere tijd nodig heeft om een verbinding te maken. Meestal wordt dat veroorzaakt door een andere, sterkere zender in de buurt, waarmee hij eerst verbinding probeert te maken.
Jaco


Bericht 15 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-04-2007
Aan:JacoMsgID:3339.15
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Hoi Jaco,
>> Het zijn niet echt verschillende types, maar verschillende wetgevingen. <<
Ben bang dat dat toch nogal eens neerkomt op verschillende type's. Bij een aantal 11 kanaals wifi kaarten zijn kanaal 12+13 (en 14 als het om Japan gaat) gewoon niet aanwezig/te gebruiken. Dus geen wettelijke beperking, maar echt firmware gelimiteerd.
Het is dus niet altijd zo, dat een kaart op basis van opgegeven landinformatie een aantal kanalen niet gebruikt. De mogelijkheid ontbreekt gewoon omdat het frequentiebreik beperkt is tussen 2,400 -2,473 GHz en niet het volledige bereik tot 2,4835 GHz ondersteunt.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 16 van 16

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:JacoDatum:11-04-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3339.16
Onderwerp:Wifi doet't niet.Forum:ws-nlcomputer

Michel,
We zitten op hetzelfde spoor en gebruiken alleen andere definities van het woord type.... Bij verschillende types Wifi denk ik meer aan het verschil tussen 802.11a en 802.11b
>> Dus geen wettelijke beperking, maar echt firmware gelimiteerd <<
De vraag is echter wat was er eerder de firmware beperking of de wettelijke beperking? Ik denk de wettelijke beperking ;-)
Oja, ik wilde niet de indruk wekken dat bij iedere kaart de kanalen via software kan worden aangepast. Ik wilde alleen aangeven dat er ook kaarten zijn die softwarematig aangepast kunnen worden.
Jaco