Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

347 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 11:00:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Meer bandbreedte tussen twee hubs  (gelezen 8224 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Meer bandbreedte tussen twee hubs
« Gepost op: 13 november 2009, 21:39:20 »
Bericht 1 van 4

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ronald BeukerDatum:12-04-2007
Aan:AllenMsgID:3344.1
Onderwerp:Meer bandbreedte tussen 2 hubsForum:ws-nlcomputer

Beste Forumleden,
Stel dat je meer bandbreedte wilt creëren tussen 2 hubs, kun je dat dan doen door de hubs met 2 netwerkkabels te verbinden (zodat je bijv. 2x 100 = 200 Mbps krijgt). Of zeg ik nu iets heel stoms. <g>
Een andere optie is dan wellicht een 1 Gbps verbinding? Wat voor kabels heb je daarvoor nodig, het standaard UTP/Cat5 spul?
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 2 van 4

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-04-2007
Aan:Ronald BeukerMsgID:3344.2
Onderwerp:Meer bandbreedte tussen 2 hubsForum:ws-nlcomputer

Hoi Ronald,
Twee hubs dubbel verbinden gaat niet, en als het al zou kunnen levert het niks op. Denk maar aan een enkelbaans autoweg. Als ik die in twee banen spits en verderop weer samenvoeg tot één baan, dan heb ik alleen extra teer gemaakt, en geen extra doorvoer. Het verkeer dat bij de splisting even sneller kan rijden staat bij de versmalling weer in de file. (Als er geen afslagen tussen zitten natuurlijk.)
Je weet zeker dat je hub's hebt en geen switches? De laatste zijn slimmer en sneller (full-duplex + 100 Mbps per poort in plaats van half duplex en dat per apparaat).
Voor Gigabit heb je minimaal Cat5e (of het moeilijk verkrijgbare Cat6) kabel nodig. Dat ziet er exact zo uit als Cat5, is alleen een tikje hoogwaardiger. Plus natuurlijk een Gigabit switch en tenminste 2 Gigabit lan elementen. (Alle elementen in de Ethernetverbindingen keten moeten immers met 1 Gbps werken wil je met deze snelheid kunnen werken). Denk niet dat je 1 Gbps werkelijk haalt. 300Mbps is al netjes.
Wat is eigenlijk de achtergrond van deze vraag?


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 12/04/2007 14:03 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 4

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ronald BeukerDatum:24-04-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3344.3
Onderwerp:Meer bandbreedte tussen 2 hubsForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
>>Wat is eigenlijk de achtergrond van deze vraag?<<
Hééél goed, inderdaad even navragen zoiets. ;-)
Met ons kantoor gaan we over een paar maanden verhuizen naar een nieuw pand (heerlijk: eindelijk mét airco <g>). Ook overwegen we dan om meteen maar te gaan VOIPen. De angst is eigenlijk dat bij een 100 Mbps netwerk er bandbreedte te weinig zou kunnen zijn (als er bijvoorbeeld iemand heel hard zit te downloaden en 4 mensen zitten te VOIP-bellen). Of is dat eigenlijk onzin? Ik zat me later te bedenken dat dat bellen via VOIP nou ook weer niet zó veel bandbreedte kost.
>>Je weet zeker dat je hub's hebt en geen switches? De laatste zijn slimmer en sneller (full-duplex + 100 Mbps per poort in plaats van half duplex en dat per apparaat).<<
Dat zal mijn -laten we zeggen- bescheiden kennis van zaken zijn. ;-)  Het is in ieder geval zo'n kastje met 1 ingang en een stuk of 10 uitgangen met allemaal van die knipperende lampjes. Zal dus wel een switch zijn? <g>
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 4 van 4

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-04-2007
Aan:Ronald BeukerMsgID:3344.4
Onderwerp:Meer bandbreedte tussen 2 hubsForum:ws-nlcomputer

Hoi Ronald,
>> dat bellen via VOIP nou ook weer niet zó veel bandbreedte kost <<
Vrij weinig in feite, 4 gelijktijdige gesprekken op 'normale' Voip kwaliteit en kleine paketten (weinig delay) kost pakweg 100kbp/s.
De Lan bandbreedte zal daar nauwelijks onder lijden.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage