Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

367 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

25 april 2024, 18:08:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Probleem met Adsl  (gelezen 13308 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Probleem met Adsl
« Gepost op: 13 november 2009, 21:46:04 »
Bericht 1 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:28-07-2007
Aan:AllenMsgID:3502.1
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Goedenavond ! ,

Wellicht hebben jullie wel gemerkt dat ik er een tijd niet was.
Ik heb sinds twee weken problemen met mijn ADSL lijn van Tiscali. Helaas is het een nogal incourant probleem. Ik kan namelijk maar bij een paar websites en de rest niet. Die geven een fout boodschap afhankelijk van de browser. Op de een of andere manier is de verbinding naar die sites te langzaam, zoals Firefox de boodschap weergeeft.
Al in het begin werd me duidelijk dat het puur een lijn probleem was. Mijn Windows Vista laptopje deed het "buiten de deur" namelijk gewoon wel goed. Zelfs heel alleen op mijn eigen lijn was het niks gedaan. Ik kon dan wel bij de Wereldomroep en NOS.nl, maar onze Forums, Hotmail, MSN en Messenger waren compleet onbereikbaar.
De op zich zeker niet slechte Tiscali Helpdesk kon er niets van maken en bleef maar zoeken in problemen met mijn PC's. Pas nadat ik de betrokken persoon hard duidelijk maakte dat mijn laptop dus gewoon wel goed funktioneert op een andere lijn, brak dan weer langzaam het besef los dat het echt niet bij mij lag.De problemen zijn er nog steeds. Zo langzamerhand heb ik de buik vol van alle TRACERT en PING acties die ik van de Helpdesk lieden weer eens moest doen. Ze presteerden het ook mijn dochter van 16 op zondag zo ver te krijgen dat ze weer eens op zoek konden gaan. Daarbij lieten ze haar de Windows firewall uitzetten en het Zyxel modem resetten. Als resultaat kon ze daarna niet meer gratis bellen. Dat was vervelend want we waren beiden nogal uit de buurt. Het gesprek (via de dure KPN lijn, maar inkomend betaal je niet - snap u) werd beeindigd met de mededeling dat we poort 80 maar open moesten zetten en een schone Windows installatie doen. Daar trapte dochterlief uiteraard niet in en ik zou maandagavond worden teruggebeld. Jaja, dat was wéér iemand anders.
Om het verhaal niet te lang te maken: gisteravond Internet maar eens zeer stevig afgespeurd met Google (ideaal die Google cache) en dit soort problemen komt wel vaker voor, zij het toch wel erg sporadisch. Het is dan ook elke keer een heel gemartel en telkens wordt de fout eerst langdurig gezocht bij de abonnee thuis. De oplossing bleek simpel: van een proxy server gebruik maken.

Nu draaien hier alle vier de PC's (2 XP, een Vista, en een Linux bak) weer over het Internet en zo kan ik hier weer komen. Het is natuurlijk een noodoplossing. Maar het toont mijn inziens nogmaals aan dat de problemen in de ADSL lijn liggen. Of zie ik dat nu verkeerd?
Hopelijk ben ik er nu gauw uit, want leuk is het helemaal niet.
Als bijkomend probleem kon ik ook mijn Antivir scanner niet meer updaten met nieuwe virusdefinities via Internet. Ook dat lag eruit. Gelukkig heb ik expres Antivir aangehouden in plaats van de nummer 1 van tegenwoordig: NOD32. Want bij Antivir kan ik het nog handmatig en dus ben ik met een memorypen bij de buren een virusdefinitie file gaan downloaden om het thuis in de scanner te laden. Achteraf ben ik blij met mijn keuze voor Antivir. Bij NOD32 kan dat niet meer.

groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!




Bericht 2 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PeterDatum:29-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.2
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer
>>Want bij Antivir kan ik het nog handmatig en dus ben ik met een memorypen bij de buren een virusdefinitie file gaan downloaden om het thuis in de scanner te laden. Achteraf ben ik blij met mijn keuze voor Antivir. Bij NOD32 kan dat niet meer.<<

Dat kan wel maar is wat lastig te vinden:
Je kunt namelijk een update server toevoegen en als lokatie geef je dan bijvoorbeeld op C:\nod32update\
Verander daarna de instelling "update server lokatie" in op deze toegevoegde lokatie ipv de standaard waarde <Selecteer automatisch>.
Denk er wel aan om deze instelling weer terug te zetten op <Selecteer automatisch> zodra er weer een 'normale' internet-verbinding  mogelijk is.


groeten, Peter



Bericht 3 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PatrickDatum:29-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.3
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer
Just,

Ik weet natuurlijk niet of ik op het goede spoor zit...
Maar als jij zegt dat je met het instellen van een proxy (van Tiscali of van jezelf?) wel contact hebt met alle sites en zonder niet...

Dan begin ik DNS te denken.
Ik neem aan dat jouw ADSL-modem via DHCP zijn IP-adres, DNS-gegevens en andere instellingen van Tiscali krijgt. En dat je daarna een router hebt (ingebouwd bij het ADSL-modem of apart, dat maakt niet uit) die via NAT dat publieke IP-adres vertaalt naar verscheidene private IP-adressen. Doe je dat ook via DHCP, zodat al je computertjes via DHCP hun instellingen krijgen? Of heb je (semi-)permanente instellingen die je zelf ingesteld hebt bij de IP-configuratie van de individuele computers?
In het laatste geval raad ik je aan om, in ieder geval ter test, even de instellingen op volledig automatisch te zetten.

Als dat al zo staat, is het misschien zinvol om eens te kijken of je bij de instellingen die de PC's krijgen, wel de juiste DNS-gegevens binnekrijgt. Die kun je eventueel vergelijken met degene die op de website van Tiscali staan. Je kunt ook de DNS-servers van een willekeurige andere provider eens uittesten, om te zien of die beter werken.

Hoop dat het wat oplevert!

Groet,

Patrick



Bericht 4 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:29-07-2007
Aan:PeterMsgID:3502.4
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Peter ,

>> je kunt namelijk een update server toevoegen <<

IK snap hem! En dan sla je de bestanden op op mijn memorypen en wandel naar huis. Maar waar kan ik dan die update server toevoegen? Op de Eset website kan ik dat nergens vinden. En mijn aardige buurman gebruik AVG, "want die is gratis".

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 5 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:29-07-2007
Aan:PatrickMsgID:3502.5
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Patrick ,

>> Dan begin ik DNS te denken. <<

Dat deed ik en de Tiscali Helpdesk ook. Je hebt helemaal gelijk. Andere DNS servers, alleen de numerieke IP adressen gebruiken, het maakte echter geen bal uit. En mijn laptopje deed het bij mijn neef - met exact hetzelfde Tiscali abonnement en dezelfde Zyxel modem/router - op precies dezelfde DNS servers wel goed.Daarna heb ik dat DNS verhaal laten varen. Bovendien, als je zelfs op het numerieke IP adres geen resultaat hebt, dan ligt het ook al echt niet aan de DNS servers, toch?groetjes,
Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 6 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:-> Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-07-2007
Aan:AllenMsgID:3502.6
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Ik kan namelijk maar bij een paar websites en de rest niet. <<
Patrick denkt DNS, dat zou ik in eerste instantie ook doen. Maar als je via numerieke IP adressen nergens komt, dan begin ik "Filter" te denken. Vooral omdat het via een proxy wel werkt. Een proxy kan o.m. jouw IP adres verbergen, zodat filters op jouw IP adres niet werken.
Je zou -long shot- eens even aan je neefje kunnen vragen of je zijn inlognaam en wachtwoord ff mag lenen. Als dat neefje toevallig op hetzelfde segment zit, werkt zijn abo ook over jouw lijn. Met zijn IP adres. Werkt de zaak dan wel, dan is het vrijwel zeker een filter.
Vreemd is het wel, want dat soort filters worden meestal door de ISP aangezet als een pc malware aan het verspreiden is. Zodoende wordt zo'n pc dan vrij effectief geblokkeerd, meestal op enkele sites (die van de provider, webmail en nog een paar, na).
Met wat handig tracert werk kan je ook nagaan waar de boel geblokkeerd wordt, is dat bij de ISP, dan wordt het m.i. tijd voor een pittig gesprek, en wat uitleg aan hun over langs elkaar heen werken, slechte troubleshooting, onmachtige helpdesks, schadeclaims en rollende koppen.
Een handig tooltje om dit soort problemen op te sporen is Winmtr.exe. (Zal je wel bevallen, het is een geporte Linux tool.) Daarin kan je een ip nummer of een url intikken, en zien hoe de verbinding met dat adres tot stand komt, en of die verbinding stabiel is. Dubbelklik op een van de gevonden tussenstations voor wat meer info. WinMtr is eigenlijk een handige combinatie van Tracert en Ping.
Mbv. dit tooltje heb ik een aantal maanden geleden een vreemd probleem uitgezocht van een klant die geen mail naar Colombia kon verzenden via zijn Xs4all account (account van een andere provider werkte wel). Het bleek dat een van de tussenstations in Miami Xs4all op een blacklist had gezet. Dat was redelijk eenvoudig te zien omdat WinMtr daar doodliep. Niet dat het probleem daarmee opgelost was, maar wél gevonden.
Voorbeeldje voor Google.com:
|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                          195.190.249.25 -    0 |   45 |   45 |    0 |    0 |   16 |    0 |
|         42.ge-4-0-0.xr1.3d12.xs4all.net -    0 |   45 |   45 |    0 |    8 |   93 |    0 |
|          0.so-6-0-0.xr1.sara.xs4all.net -    0 |   45 |   45 |    0 |   10 |   93 |    0 |
|                core1.ams.net.google.com -    0 |   44 |   44 |    0 |    1 |   16 |    0 |
|                           209.85.248.90 -    0 |   44 |   44 |    0 |    3 |   16 |   15 |
|                           209.85.248.79 -    0 |   44 |   44 |    0 |   14 |   32 |   15 |
|                            72.14.233.83 -    0 |   44 |   44 |    0 |   12 |   32 |   15 |
|                            66.249.94.54 -    0 |   44 |   44 |   15 |   16 |   32 |   15 |
|                   ug-in-f104.google.com -    0 |   44 |   44 |   15 |   15 |   16 |   15 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

Prima verbinding, nergens verlies.
Nu een voorbeeldje waarbij het adres onbereikbaar is:
|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                          195.190.249.25 -    0 |   65 |   65 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|        42.10ge-4-0-0.xr1.d12.xs4all.net -    0 |   65 |   65 |    0 |    3 |   94 |    0 |
|                     Network Unreachable -  100 |   65 |    0 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

Xs4all kan het (nep) IP adres niet vinden.
Op naar community.compuserve.com:
|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                          195.190.249.25 -    0 |   34 |   34 |    0 |    7 |   16 |    0 |
|        42.10ge-5-0-0.xr2.d12.xs4all.net -    0 |   34 |   34 |    0 |   11 |   78 |   16 |
|          0.so-7-0-0.xr1.sara.xs4all.net -    0 |   34 |   34 |    0 |   15 |  109 |   16 |
|             so-7-0-0.nar1.AMS1.gblx.net -    0 |   34 |   34 |    0 |   12 |   93 |   15 |
|             te1-2-10G.ar4.NYC1.gblx.net -    0 |   34 |   34 |   78 |   92 |  282 |   93 |
|          aer1-ge-2-6.newyork.savvis.net -    0 |   34 |   34 |   78 |   86 |  235 |  235 |
|                           144.232.9.118 -   36 |   34 |   22 |   78 |  150 |  625 |   94 |
|    hr1-pos-2-0-0.waltham2bo2.savvis.net -    0 |   34 |   34 |   78 |   98 |  265 |   94 |
|       csr2-ve240.Waltham2bo2.savvis.net -    0 |   34 |   34 |   93 |  122 |  657 |   93 |
|                      c2b.Inforonics.com -    0 |   34 |   34 |   93 |   93 |   94 |   94 |
|                            66.128.67.72 -    0 |   34 |   33 |   93 |   93 |   94 |   94 |
|                            66.128.67.82 -    0 |   33 |   33 |   78 |   93 |  109 |   94 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
144.232.9.118 is slecht met 36% verlies. Die is van Sprint in Virginia USA (zoek op met whois), maar de boel komt wel door.
Ik attach het tooltje. Natuurlijk wel met en zonder die proxy testen. Geef de resultaten van wat onbereikbare en bereikbare internet adressen even door als je wilt dat we meekijken.Zoals Peter al uitlegde kan je wel update's van Nod32 opslaan en gebruiken. Óf via de truc die Peter aangaf, óf je hebt de Admin versie nodig die onder meer daarvoor speciale opties heeft (1 computer haalt de update's op en zet ze ergens op het netwerk. De andere computers halen hun spullen op van die locatie op het netwerk).

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 29/07/2007 7:52 CET door Michel Uphoff (Sysop) Bekijk bericht volledig
« Laatst bewerkt op: 1 januari 2010, 19:08:18 door Ronald »

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Probleem met Adsl (1)
« Reactie #1 Gepost op: 1 januari 2010, 18:39:34 »
Bericht 7 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PeterDatum:29-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.7
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer
>>Maar waar kan ik dan die update server toevoegen?<<

Open NOD32 Control Center.
Volg de bijlages.
In bijlage 3, Klik op de knop Servers om bijlage 4 te krijgen.
Daarna in bijlage 3 nog de update server wijzigen, zie bijlage 5.


Peter
 
Bijlagen :

nod32_1.GIF
13KB

nod32_2.GIF
14KB

nod32_3.GIF
19KB

nod32_4.GIF
9KB

nod32_5.GIF
19KB


Bericht 8 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ronald BeukerDatum:29-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.8
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Beste Just,
>> Bovendien, als je zelfs op het numerieke IP adres geen resultaat hebt, dan ligt het ook al echt niet aan de DNS servers, toch? <<
Dat is niet helemaal waar... Een naam als community.compuserve.com wordt bijvoorbeeld omgezet in 66.128.67.82, maar met http://66.128.67.82/nlcomputer kun je toch echt dit Forum niet op. Dat komt, doordat de webserver op het 66.128.67.82 nummer kijkt naar de header van het http-request.
Wat je dan wel kunt proberen, is een regel aan je hosts file toevoegen, en vervolgens met de browser naar http://community.compuserve.com/nlcomputer gaan. Dankzij de hosts file weet de browser dan dat er op 66.128.67.82 moet worden gekeken én komt er een correct http-request bij de webserver binnen. Als je dán nog steeds niet het Forum opkomt, dán...
... is er wat anders aan de hand. <g>
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 9 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:29-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.9
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel ,

>> dan begin ik "Filter" te denken <<

Ohhh wat zouden we nu weer krijgen?
Mijn neef zijn gegevens vragen is het punt niet. Maar in de Tiscali situatie heb ik die niet nodig om verbinding te krijgen. Dat hangt blijkbaar gewoon aan mijn telefoonlijn.
Wat betreft het ip-adres hier hangt dat bij Tiscali aan het MAC-adres van het modem. Een nachtje uitzetten maakte niet uit, het ip-adres bleef gelijk. Pas toen ik mijn oude E-tech ADSLrouter eraan hing na een hele dikke firmware update kreeg ik een totaal andere ip-adres. Dat ging toen ook gelijk van "in de 80" naar 200 en nog wat. Maar het verschijnsel bleef gelijk.
Dan is het niet zo waarschijnlijk dat er een filter op ip-adres is, nietwaar?Bedankt voor dat WinMTR tooltje! Dat ga ik zo eens uitproberen. Leuk ook nog dat hett uit de Linux wereld komt.
groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 10 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:29-07-2007
Aan:PeterMsgID:3502.10
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Peter ,

>> Open NOD32 Control Center. <<

Maarre deze buurman heeft geen NOD32. En de andere buren ook niet. Wat nou?

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 11 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:29-07-2007
Aan:Ronald BeukerMsgID:3502.11
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Ronald ,

>> de webserver op het 66.128.67.82 nummer kijkt naar de header van het http-request. <<

Dat wist  ik niet. Maar we hebben voor die ip-nummers ook wat eenvoudige websites genomen. Die werkten wel bij de Tiscali medewerker en niet bij mij. Dat was dan wel een geldige test.
Weer wat van geleerd, bedankt hoor!

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 12 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.12
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Dan is het niet zo waarschijnlijk dat er een filter op ip-adres is, nietwaar? <<
Nee, dat is dan natuurlijk niet waarschijnlijk. Tenzij ze filteren op hostnaam en die hetzelfde is gebleven, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar misschien blokkeren ze wel op accountnaam oid. Geen idee of en hoe Tiscali dat regelt.
Ik weet wel dat Xs4all een filter op het IP adres legt, zodat alleen een paar sites nog te bereiken zijn, waaronder de webmail, de servicedesk en het abuse team. Ook kan er naar veel andere sites gesurft worden vermits je van hun proxy gebruik maakt. Totdat het probleem is opgelost natuurlijk.
Vervelend is dat soms helpdesks niet weten wat abuse doet. Ik laat mijn klanten dan ook altijd aan de helpdesk vragen of er een filter actief is. Dat is een paar keer voorgekomen.
Ben toch benieuwd wat WinMTR zegt bij onbereikbare adresssen en wat het zegt bij dezelfde adressen met de proxy.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 13 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:PeterDatum:29-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.13
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer
>>Maarre deze buurman heeft geen NOD32. En de andere buren ook niet. Wat nou?<<

O, de updates zelf van een website plukken bedoel je. Dat is er niet meer bij.
Misschien dat het met inbellen nog lukt.
Met de Admin versie van NOD32 kun je wel de updates exporteren.

Het risico van besmetting zonder internet is al een stuk kleiner maar niet nihil. Toch maar opletten dan met wat je aan de pc hangt.


Peter




Bericht 14 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.14
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Kijk ook eens naar 3498.1

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 15 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:29-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.15
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel ,

>> Ben toch benieuwd wat WinMTR zegt<<

Die draait dus niet onder Vista. Hij was niet eens op te halen van het Forum. Zucht. Ik heb hem dus maar even van Sourceforge opgehaald.
Morgen maar even vanaf de Linux bak doen dan of vanaf één van de XP machines.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 16 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.16
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> Die draait dus niet onder Vista. <<
Welzeker! Draait bij mij onder Vista Ultimate als het spreekwoordelijke zonnetje. Mogelijk is er een of andere Vista ehm.. 'bescherming' actief?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 17 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:30-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.17
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel ,

>> een of andere Vista ehm.. 'bescherming' actief? <<

Wist ik het maar. Gelukkig heb ik nog Linux en hier staan ook nog wat XP bakken. Ik zet de WinMTR resultaten in een apart antwoord.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 18 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:30-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.18
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel ,

>> benieuwd wat WinMTR zegt <<

Hier zijn de resultaten.
Msn.nl (deze website wil niet)

|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                           192.168.1.254 -    0 |   13 |   13 |    0 |    1 |   16 |    0 |
|        82-171-159-254.dsl.ip.tiscali.nl -    0 |   13 |   13 |   15 |   21 |   78 |   16 |
|vpn181-tisadsl.bcsw1.asd-nh.net.tiscali.nl -  0 |   13 |   13 |   15 |   18 |   31 |   16 |
|      10ge-2-0-0-25.ams22.ip.tiscali.net -   42 |   13 |    7 |   15 |   17 |   31 |   16 |
|           so-1-0-0.ams11.ip.tiscali.net -    0 |   13 |   13 |   15 |   21 |   32 |   31 |
|                   adm-b1-link.telia.net -    0 |   13 |   13 |   15 |   21 |   32 |   32 |
|                  adm-bb1-link.telia.net -    0 |   13 |   13 |   15 |   23 |   31 |   31 |
|              ldn-bb1-pos7-0-0.telia.net -    0 |   13 |   13 |   31 |   34 |   78 |   32 |
|                   ldn-b1-link.telia.net -    0 |   13 |   13 |   31 |   31 |   32 |   31 |
|Communication administratively prohibited by filtering -  100 |   13 |    0 |    0 |    0 |    0 |   31 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

Nu.nl (deze doet het wel goed)

|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                           192.168.1.254 -    0 |   25 |   25 |    0 |    8 |   16 |    0 |
|        82-171-159-254.dsl.ip.tiscali.nl -    0 |   25 |   25 |   15 |   28 |   63 |   31 |
|vpn181-tisadsl.bcsw1.asd-nh.net.tiscali.nl -  4 |   25 |   24 |   15 |   31 |   78 |   32 |
|    te3-3.mpd01.ams03.atlas.cogentco.com -    5 |   24 |   23 |   16 |   35 |  156 |   31 |
|         dedigate-nv.demarc.cogentco.com -    0 |   24 |   24 |   15 |   26 |   47 |   15 |
|                   No response from host -  100 |   24 |    0 |    0 |    0 |    0 |  125 |
|                           62.69.184.131 -    0 |   24 |   24 |   15 |   29 |   32 |   15 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

   WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir  ( stanimir@cr.nivis.com )

Zie de bijlage voor de uitgebreidere resultaten.Ik heb trouwens ook het programma MTR onder Linux geprobeerd waar WinMTR op is gebaseerd. Mooi programmaatje ook, maar wel puur commando-regel werk (zo'n zwart "Dos" venster).

Hoe ik dat moet doen met en zonder proxy moet je me nog even vertellen, hoor. Volgens mij gaat WinMTR overal langs heen. De proxy heb ik in de browserinstellingen staan.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer
Bijlagen :
[/td][/tr][/table]
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Probleem met Adsl (1)
« Reactie #2 Gepost op: 1 januari 2010, 18:40:11 »
Bericht 19 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:31-07-2007
Aan:AllenMsgID:3502.19
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Ik heb van hier uit (xs4all) dezelde scans gedaan (zie bijlage, die van xs4all staan direct onder jouw tabellen).
Mijn conclusie is dat er (op een snelheidsverschil na, Tiscali heeft minder goede pingtijden en meestal langere routes), geen verschil is. Ook de door jou genoemde sites lijken volgens WinMTR gewoon bereikbaar. Ik neem aan, dat de metingen van jou zonder die proxy zijn gedaan toch? De Dns-namen kloppen in jouw overzicht ook, dus aan een DNS probleem denk ik niet.
Ergo, mijn eerste ingeving zou toch ook zijn: Het zit in de pc. Maar jij zegt dat dezelde computer het buiten de deur wel goed doet. Dan zit die computer neem ik aan op een andere adsl-lijn (klopt?). Nu zag ik gisteren, dat ook hier Msn, Hotmail en dan natuurlijk ook Messenger het een tijd niet deden. Het barst weer eens van de storingen. Grappig is dat de overburen d'r wel bij konden, en mijn dochters niet (gna gna, kan ik niet zo mee zitten..). Vandaag komen de meisjes weer zonder problemen op dat klep-trio.
Je hebt al weer eens geprobeerd om zonder die proxy op Hotmail&Co te komen?Laat hotmail&co even zitten, gezien de kuren. Kijk eens met Winmtr naar andere sites die het niet doen, en dan met en zonder proxy. Dus iedere site twee keer meten. Misschien dat dat wat zinnige info oplevert.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Bijlagen :

WinMtr.txt
13KB


Bericht 20 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:31-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.20
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel,

>> 10ge-2-0-0-25.ams22.ip.tiscali.net<<

En wat vindt je dan van deze site (of router of wat het ook wezen mag). Ik heb nog niet zo heel uitgebreid alles getest, maar op alle sites die ik wel deed en die niet bereikbaar waren zit hij er tussen, met zijn 40 % loss. En op alle wel bereikbare sites - die ik testte - zit hij weer niet op de route.

Of zegt dat niks?
Interessant, die metingen bij XS4all. Het ziet er allemaal veel netter uit.
Ik ga eens verder testen met WinMTR. Maar hoe doe ik dat nou met en zonder proxy? Dat is me absoluut niet helder. Nu is het vast zonder proxy, want die staat in elk programma afzonderlijk ingesteld.

Moet ik dat ergens in die Zyxel modem/router instellen dan?
Uiteraard heb ik uitgebreid geprobeerd om zonder proxy op Hotmail te komen. Ik noem alleen maar Hotmail omdat dat nog het meeste aanspreekt, maar het is een heel rijtje. Voor mij persoonlijk spreken de Forums en de site van mijn antivirus (Avira) veel meer aan. Kan mij dat ge-Hotmail en ge-MSN emmmer wat schelen. Helemaal met je eens.

En ja, die PC stond dan op een andere ADSL lijn. Zelfde provider, zelfde modem, zelfde lijnsnelheid. Alleen 40 kilometer verderop langs de Amstel, dat is het verschil. Ik twijfel ook niet aan de PC's. Toen het probleem begon deden alle PC's precies hetzelfde. Inclusief de Linux machine in de schuur.
groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!


Bericht 21 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:31-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.21
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> 10ge-2-0-0-25.ams22.ip.tiscali.net<<
Hé je hebt gelijk! Die zieke/trage/platgespamde of anderszins kreupele broeder zit telkens bij de slechte verbindingen. Maar dat zou geen echt probleem hoeven te zijn. Compuserve.com geeft bij mij bijvoorbeeld maar liefst 3 van de 16 tussenstations aan met 100% loss, maar ik kom d'r wel gezien het eindresultaat. Overigens, als je wat écht beroerde Ping tijden wilt zien is dit een aardige kandidaat.
Kan je even met WinMTR achterhalen wat het IP adres van dat kreng is (dubbelklik op die maffe hostname). Kijk ik of dat ding hier ook zo st-t-t-tottert. (Hij heet vast Claudius <ggg>)
>> Interessant, die metingen bij XS4all. Het ziet er allemaal veel netter uit. <<
Viel mij ook op, soms is het (totale) snelheidsverschil echt groot.
>> Nu is het vast zonder proxy, want die staat in elk programma afzonderlijk ingesteld <<
Oh, op die fiets. Dus WinMTR werkt dus zonder proxy.
Gooi er eens een testje naar compuserve.com, community.compuserve.com en forums.compuserve.com tegenaan.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 22 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:31-07-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.22
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel ,

>> wat het IP adres van dat kreng is <<

Dat is 213.200.75.1Ik heb net nog even gekeken, maar WinMTR biedt geen optie om een proxy in te stellen.

Hierbij de resultaten voor compuserve.com, community.compuserve.com en forums.compuserve.com

(zie ook de bijlage). Hopelijk past het binnen 1 bericht.

Compuserve.com

|------------------------------------------------------------------------------------------|

|                                      WinMTR statistics                                   |

|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |

|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|

|                           192.168.1.254 -    0 |   30 |   30 |    0 |    2 |   16 |    0 |

|        82-171-159-254.dsl.ip.tiscali.nl -    0 |   29 |   29 |   15 |   23 |  125 |   31 |

|vpn181-tisadsl.bcsw1.asd-nh.net.tiscali.nl -    0 |   29 |   29 |   15 |   31 |  250 |   32 |

|      10ge-2-0-0-25.ams22.ip.tiscali.net -   49 |   29 |   15 |   15 |   25 |   32 |   16 |

|           so-0-1-0.fra40.ip.tiscali.net -    0 |   29 |   29 |   31 |   35 |   94 |   31 |

|                          213.200.65.126 -    0 |   29 |   29 |   16 |   31 |   47 |   32 |

|                 bb2-frr-S0-1-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |   31 |   31 |   32 |   32 |

|                   bb1-new-P4-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  109 |  144 |  296 |  125 |

|                  bb1-ash-P14-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  109 |  129 |  218 |  109 |

|                   bb2-ash-P5-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  109 |  114 |  141 |  110 |

|                   bb2-cin-P3-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  125 |  153 |  610 |  125 |

|                  pop2-cin-P1-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  125 |  141 |  157 |  141 |

|                  cor2-cc2-P0-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  125 |  146 |  172 |  156 |

|                   No response from host -  100 |   29 |    0 |    0 |    0 |    0 |   47 |

|                   No response from host -  100 |   29 |    0 |    0 |    0 |    0 |   47 |

|                      www.compuserve.com -    0 |   29 |   28 |  140 |  147 |  281 |  157 |

|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

   WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir  ( stanimir@cr.nivis.com )

Community.compuserve.com

|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                           192.168.1.254 -    0 |   28 |   28 |    0 |   10 |   32 |    0 |
|        82-171-159-254.dsl.ip.tiscali.nl -    0 |   28 |   28 |   15 |   20 |   47 |   16 |
|vpn181-tisadsl.bcsw1.asd-nh.net.tiscali.nl -    0 |   28 |   28 |   15 |   29 |  156 |   15 |
|      10ge-2-0-0-25.ams22.ip.tiscali.net -   33 |   28 |   19 |   16 |   23 |   32 |   31 |
|           so-2-0-0.nyc33.ip.tiscali.net -    0 |   27 |   27 |   93 |  109 |  125 |  109 |
|        kar1-ge-5-0-0.NewYork.savvis.net -    0 |   27 |   27 |   94 |  110 |  125 |  125 |
|      cr1-gig-0-7-5-5.NewYork.savvis.net -   43 |   27 |   15 |   94 |  121 |  250 |  125 |
|    hr1-pos-2-0-0.waltham2bo2.savvis.net -    0 |   27 |   27 |   94 |  111 |  172 |  109 |
|       csr2-ve240.Waltham2bo2.savvis.net -    0 |   27 |   27 |   94 |  107 |  110 |  110 |
|                      c2b.Inforonics.com -    0 |   27 |   27 |   93 |  109 |  125 |  109 |
|                            66.128.67.72 -    0 |   27 |   27 |   94 |  111 |  125 |  109 |
|                            66.128.67.82 -    0 |   27 |   27 |   94 |  116 |  141 |  125 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
   WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir  ( stanimir@cr.nivis.com )

Forums.compuserve.com

|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                           192.168.1.254 -    0 |   30 |   30 |    0 |    2 |   16 |    0 |
|        82-171-159-254.dsl.ip.tiscali.nl -    0 |   30 |   30 |   15 |   20 |   63 |   16 |
|vpn181-tisadsl.bcsw1.asd-nh.net.tiscali.nl -    0 |   30 |   30 |   15 |   33 |  188 |   32 |
|                            213.200.75.1 -   43 |   29 |   16 |   15 |   23 |   32 |   31 |
|           so-0-1-0.fra40.ip.tiscali.net -    0 |   29 |   29 |   31 |   34 |   78 |   31 |
|                          213.200.65.126 -    0 |   29 |   29 |   15 |   29 |   47 |   16 |
|                 bb2-frr-S1-1-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |   15 |   30 |   47 |   47 |
|                   bb1-new-P4-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  109 |  137 |  312 |  281 |
|                  bb1-ash-P14-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  109 |  134 |  312 |  172 |
|                   bb2-ash-P5-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  109 |  141 |  344 |  157 |
|                   bb2-cin-P3-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  125 |  138 |  157 |  140 |
|                  pop2-cin-P1-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  125 |  143 |  172 |  125 |
|                  cor2-cc2-P0-0.atdn.net -    0 |   29 |   29 |  125 |  148 |  172 |  157 |
|                   No response from host -  100 |   29 |    0 |    0 |    0 |    0 |   47 |
|                   No response from host -  100 |   29 |    0 |    0 |    0 |    0 |   47 |
|                   forums.compuserve.com -    0 |   29 |   29 |  140 |  142 |  171 |  156 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
   WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir  ( stanimir@cr.nivis.com )


Alvast bedankt, hè!
groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer
Bekijk bericht volledig


Bericht 23 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:31-07-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.23
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
213.200.75.1 komt bij mij lossless door in zeer snelle tijden.
Maar voor de rest zijn de drie urls ook bij mij tamelijk trage bagger. Eigenlijk geen verschil met jou, en alles komt net als bij jou gewoon door. Zie bijlage.
Heel vreemd probleem, aan WinMTR te zien heb je gewoon een werkende verbinding met die Url's. Hoe doet die Linux bak het, als ik je goed begrijp ook "no way José"?
Als ik het even op een rijtje zet:
  • Alle computers achter jouw router hebben een probleem met een aantal sites die volkomen onbereikbaar zijn, terwijl andere gewoon doorkomen. Het zijn computers met verschillende OS'en en software zodat een overijverige malwareblocker, blokkerende hosts files, pac scripts, malware en dergelijke uitgesloten kunnen worden. Er is geen overeenkomstige software op deze computers.
  • De router is vervangen door een andere (ander merk), die geeft exact hetzelfde resultaat
  • Tiscali weet van niks, en heeft jou niet gefilterd.
  • Door de routerwisseling is er een ander Wan IP adres toegekend
  • WinMtr geeft aan dat alle geblokkeerde site's wel te pingen zijn.
  • Programma's (IE en zo naar ik aanneem) een proxy laten gebruiken volstaat om alsnog bij de onbereikbare site's te komen.
  • Jouw pc en jouw router aan een andere kabel van een kennis prikken lost het probleem volledig op.
Als dit allemaal helemaal exact klopt: Schiet u mij maar lek mijneer. Heel misschien zou het een opeenstapeling kunnen zijn van trage/lastige te bereiken sites waarmee het verkeer so wie so al lastig is + een slechte adsl lijn, of storing op die lijn, maar dan begrijp ik die proxy die kennelijk helpt niet.In die router is meestal een pagina met de lijnkwaliteit: Line attenuation, S/N ratio, drop's,  retries, upload en download snelheiden, type Dsl enzo. Heeft jouw router die ook? Wat zijn de rapportcijfers?

[/size]Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage[/url] [/td][/tr][/table]
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Probleem met Adsl (1)
« Reactie #3 Gepost op: 1 januari 2010, 18:41:36 »
Bericht 24 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:01-08-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.24
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel ,

>> Hoe doet die Linux bak het <<

Die doet dus precies hetzelfde als de Windows PC's. En heeft dus ook de proxy nodig.>> Als dit allemaal helemaal exact klopt <<
Yep! Er hebben nu drie routers aan gehangen. De oorspronkelijke Zyxel, mijn oude E-tech V2 en de nieuwe Zyxel. Die had Tiscali maar opgestuurd ter vervanging van de volgens hun klaarblijkelijk kapotte oude. Volgens mij is die helemaal niet kapot. Anyhow: drie verschillende IP adressen dus.
Die nieuwe Zyxel verbergt mooi de statistieken ofzo, dus ik moet er die oude Zyxel tussenhangen. Ik heb nu alleen upload en download waarden. Ik ga die oude Zyxel er tussen zetten, maar dat lukt vandaag nog niet.

Raar trouwens. Speedtest.nl geeft voor de upload waarde maar een tiende van wat het moet zijn.
Vervelend probleem, zeg.
groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!


Bericht 25 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.25
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> geeft voor de upload waarde maar een tiende van wat het moet zijn <<
Het is gewoon adsl naar ik aanneem. Nu heb ik zo'n plots optredend adsl verbindings/traagheidsprobleem bij een paar klanten eerder meegemaakt. Het bleek in die gevallen te gaan om een wijcentrale die was overgezet naar Adsl-2. Du moment dat dat terug gezet werd, waren de problemen met de (in deze gevallen tamelijk beroerde lijnen) verdwenen.
Maar nog steeds zie ik niet hoe een proxy hierbij van positieve invloed zou kunnen zijn.
De slechte lijnen waren in de routers goed te identificeren: Lage S/N ratio's, signaal en ruis pakweg minder dan 10 Db van elkaar, hoge line atennuation, de verzwakking lag soms boven de 30 Db. Veel retries en spontane reconnects, zelden langer dan een half uur verbinding voor een reconnect.
Kpn wilde er in eerste instantie helemaal niet aan, maar na lang aandringen werd als test eerst de snelheid tijdelijk verlaagd: problemen weg. Later zag ik dat (ongevraagd, maar in deze gevallen kwam het wel uit), de snelheid weer terug was gezet, maar het Adsl-2 vakje bleef wél leeg. Nimmer meer een probleem gehad. Deze problemen deden zich vooral voor in de oude binnenstad en op een afgelegen locatie ver van de wijkcentrale. Heb je al eens gekeken wat de afstand tot de wijkcentrale bij jou is? Misschien kan je vinden of er en zo ja wanneer er op Adsl-2 is overgegaan op die centrale.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 26 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:02-08-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.26
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel ,

>> wat de afstand tot de wijkcentrale bij jou is <<

Eh eh, hoe doe je zoiets? Hoe ziet zo'n ding eruit?
In de router staat ergens wel ADSL-2. Straks even zien dat ik dat oude modem er weer tussen zet. Want ik heb ook nog niet naar die waarden gekeken. Wie weet.
Er belde weer iemand van Tiscali, die specifiek twee tracerts wilde. Naar webmail.tiscali.nl en naar www.tiscali.nl. De eerste wil niet, de tweede wel. Hier zijn de WinMTR resultaten:
webmail.tiscali.nl

|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                           192.168.1.254 -    0 |   28 |   28 |    0 |    1 |   16 |    0 |
|        82-171-159-254.dsl.ip.tiscali.nl -    0 |   28 |   28 |   15 |   25 |  156 |   31 |
|vpn181-tisadsl.bcsw1.asd-nh.net.tiscali.nl -  0 |   28 |   28 |   15 |   24 |   32 |   32 |
|                            213.200.75.1 -   45 |   28 |   15 |   15 |   19 |   31 |   31 |
|           so-0-0-0.cag20.ip.tiscali.net -    0 |   28 |   28 |   47 |   72 |   79 |   78 |
|                             213.205.6.2 -    0 |   28 |   28 |   46 |   62 |  156 |   47 |
|                   No response from host -  100 |   28 |    0 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

   WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir  ( stanimir@cr.nivis.com )

www.tiscali.nl

|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                           192.168.1.254 -    0 |   22 |   22 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|        82-171-159-254.dsl.ip.tiscali.nl -    0 |   22 |   22 |   15 |   23 |  110 |   15 |
|        virt-1.vrrp-1.studios.tiscali.nl -    0 |   22 |   22 |   15 |   23 |   32 |   16 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

   WinMTR - 0.8. Copyleft @2000-2002 Vasile Laurentiu Stanimir  ( stanimir@cr.nivis.com )

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 27 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Maurice (NLHelp)Datum:02-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.27
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,

Doe even een postcodecheck op http://pcdb.bbned.nl/ en je ziet wat ongeveer de afstand van jouw locatie tot aan de KPN-nummercentrale is.

Oh ja, hier nog een lijstje van alle KPN-nummercentrales in jouw provincie: http://adsl.hunen.net/index2.php?id=11&pr=Zuid-Holland. Je woont toch in de provincie Zuid-Holland, als ik me niet vergis?

Groet,

Maurice


Bericht 28 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.28
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Grappig, die servers zijn door mij (via natuurlijk een langere weg) sneller te bereiken dan door jou: Jij komt op gemiddeld 203ms en ik op 94ms voor de webmail, en op 46 ms vs 4 ms voor de site. Jouw adsl verbinding lijkt dus inderdaad niet erg best. Ben benieuwd wat de router vertelt over het signaal.
webmail.tiscali.nl
|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                           192.168.1.254 -    0 |   28 |   28 |    0 |    1 |   16 |    0 |
|        82-171-159-254.dsl.ip.tiscali.nl -    0 |   28 |   28 |   15 |   25 |  156 |   31 |
|vpn181-tisadsl.bcsw1.asd-nh.net.tiscali.nl -  0 |   28 |   28 |   15 |   24 |   32 |   32 |
|                            213.200.75.1 -   45 |   28 |   15 |   15 |   19 |   31 |   31 |
|           so-0-0-0.cag20.ip.tiscali.net -    0 |   28 |   28 |   47 |   72 |   79 |   78 |
|                             213.205.6.2 -    0 |   28 |   28 |   46 |   62 |  156 |   47 |
|                   No response from host -  100 |   28 |    0 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

via Xs4all.nl
|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                          195.190.249.25 -    0 |    9 |    9 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|         42.ge-4-0-0.xr1.3d12.xs4all.net -    0 |    9 |    9 |    0 |    1 |   15 |    0 |
|             asd-dc2-ias-ur10.nl.kpn.net -    0 |    9 |    9 |    0 |    1 |   15 |    0 |
|            asd-dc2-ias-csg01.nl.kpn.net -    0 |    9 |    9 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|              ae0-6.ams22.ip.tiscali.net -    0 |    9 |    9 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|           so-0-0-0.cag20.ip.tiscali.net -    0 |    9 |    8 |   46 |   46 |   47 |   47 |
|                             213.205.6.2 -    0 |    8 |    8 |   46 |   46 |   47 |   46 |
|                   No response from host -  100 |    8 |    0 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

www.tiscali.nl
|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                           192.168.1.254 -    0 |   22 |   22 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|        82-171-159-254.dsl.ip.tiscali.nl -    0 |   22 |   22 |   15 |   23 |  110 |   15 |
|        virt-1.vrrp-1.studios.tiscali.nl -    0 |   22 |   22 |   15 |   23 |   32 |   16 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

via xs4all
|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                          195.190.249.25 -    0 |   23 |   23 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|        42.10ge-5-0-0.xr2.d12.xs4all.net -    0 |   23 |   23 |    0 |    3 |   28 |    0 |
|   po1-amsix.bcsw1.asd-nh.net.tiscali.nl -    0 |   22 |   22 |    0 |    1 |   16 |    0 |
|  vpn10-inet.bcsw3.asd-hp.net.tiscali.nl -    0 |   22 |   22 |    0 |    0 |   15 |    0 |
|        virt-1.vrrp-1.studios.tiscali.nl -    0 |   22 |   22 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

 

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Bekijk bericht volledig


Bericht 29 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:02-08-2007
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3502.29
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Maurice ,

>> postcodecheck op http://pcdb.bbned.nl/ <<

Geweldig! Dat werkt goed, zeg!
Locatie: Zoetermeer-Palenstein
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 977 meter.
>> Je woont toch in de provincie Zuid-Holland <<
Ja. Dat is een mooi lijstje met al die centrales erin!
Hartelijk dank, Maurice!
groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 30 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.30
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> hoe doe je zoiets? Hoe ziet zo'n ding eruit? <<
Of de database up to date is weet ik niet. Bij mij klopt hij (900 meter). Je kan de geschatte afstand tot de wijkcentrale achterhalen via DEZE link. Maar de lijst van Maurice is misschien meer bijgewerkt en samen met Google maps kom je er dan snel achter.
Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 31 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:02-08-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.31
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel ,

>> misschien meer bijgewerkt <<

Het klopt wel zo. Zoetermeer is nou ook weer niet zo groot. 900 tot 1000 meter is correct.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



[/td][/tr][/table]
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Probleem met Adsl (1)
« Reactie #4 Gepost op: 1 januari 2010, 18:42:31 »

Bericht 33 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:03-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.33
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> attenuation upstream: 8 db .... attenuation downstream: 21 db <<
Dat is een mooie waarde voor de verzwakkingl, hoe lager dit getal is, hoe beter. Het is in lijn met de verwachtingen gezien de redelijk korte afstand tot de wijkcentrale.
>> noise margin upstream: 9 db  ... noise margin downstream: 14 db <<
Dit is een stuk minder leuk, vooral bij upstream liggen signaal en ruis erg dicht bij elkaar. Tamelijk beroerde lijn dus.
Ik vergelijk deze getallen even met twee probleemrouters. De eerste had een S/N margin van 7 db onder Adsl-2 en was zo goed als onbruikbaar. Nadat adsl-2 was uitgezet door Kpn, ging de verhouding naar 17.5 db (nog niet echt een jubelwaarde) en waren alle problemen over.
De andere router ligt zo'n beetje aan de grens van het dsl bereik (pakweg 3,5 km van de wijkcentrale). Er is daar nog geen adsl-2. De verbinding was met een S/N margin van 7.5 db en een attenuation van 41.5 db uitermate beroerd, en ongeschikt voor 'basic' adsl (768 kbps up, 6144 kbps down).
Dus heb ik de snelheid laten verlagen naar 512 up en 3000 down. De S/N ration is nog steeds 7.5 db en ook de verzwakking is niet veranderd, maar de verbinding is nu tenminste bruikbaar en alle problemen die men er mee had zijn verdwenen.
De pakweg 20 goede verbindingen waar nooit problemen mee zijn geweest tonen bij mij een signaal/ruis verhouding van 21 db of hoger, en attenuations van 20 db of lager.
De router draait pas een half uurtje zie ik. Draai hem eens een volle dag, en kijk dan naar de errors. Die staan nu allemaal op 0. Overigens zie ik, dat je Adsl-2 hebt (de downstream ligt op 13 mpbs en de upstream op 1,1 mbps). Veel te snel voor een lijn met zo'n ondermaatse ruisverhouding als je het mij vraagt. Wat geven de diverse speedtests als haalbare up en downstream aan? Ligt dat (en dat verwacht ik) ruim onder de oude adsl grens, dan zou ik vragen of ze die adsl-2 kunnen uitzetten. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, ik verwacht dat de snelheid er merkbaar beter op zal worden.
In huis is alle bekabeling netjes in orde? Prik de router anders desnoods bij het Isra punt aan de kabel als je de interne bekabeling niet vertrouwt. Kan je zien hoe het dan met de S/N staat. Mijn ervaring is overigens dat het meestal geen snars uitmaakt, tenzij men echt heel erg heeft zitten knoeien met verkeerde kabeltjes over te grote afstanden.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Probleem met Adsl (1)
« Reactie #5 Gepost op: 1 januari 2010, 18:42:59 »
Bericht 34 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:03-08-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.34
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel ,

>> De router draait pas een half uurtje zie ik <<

Klopt. Ik had de oude router expres teruggezet omdat ik daarin die gegevens kon vinden over de lijnkwaliteit. Inmiddels staat de nieuwe router er weer. Die presteert op deze duidelijk vrij beroerde lijn toch stukken beter en mijn vrouw wou hem terug. Anders kon ze weer niet naar een paar sites.
Ik zag in de nieuwe router iets over logs, die ik me kan laten toemailen. De eerste poging mislukte echter. Ik zal wel iets fout hebben gedaan in de instellingen. Ik vermoed iets met de smtp server. Zo weer eens proberen dan maar.
De metingen van Speedtest zijn op dit moment een 8000 kbps downstream en 815 kbps upstream. Even opnieuw gemeten. Heee, de upstream is vandaag stukken beter!! Die was beroerd laag.

Ik heb in het begin die hele router opgepakt, met een superkort kabeltje aan het ISRA punt gehangen zonder zelfs een splitter en alleen mijn laptop er aan. Die had direkt ervoor bij mijn neef perfekt gefunctioneerd en dus boven elke verdenkingen. Het verschijnsel bleef exact gelijk.
In het allereerste begin van dat ADSL heb ik ooit de router met een ongelooflijk lange telefoonlijn aan de splitter gehangen en het enorme overschot aan telefoonkabel domweg opgerold. Dat ging gewoon goed. Later heb ik dat eind kabel netjes ingekort.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 35 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:pauluDatum:04-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.35
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Je maakt me wel nerveus omdat ik dus vrijdag ook ben overgestapt op tiscali.Ik ben niet zo technisch maar je lijn deed het toch goed in het verleden en dan ineens is het mis?
Paul


Bericht 36 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:04-08-2007
Aan:pauluMsgID:3502.36
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Paul ,

>> dan ineens is het mis?<<

Ja inderdaad. Maar wat ik begrijp uit mijn naspeuringen op Internet komt dit soort zaken maar heel weinig voor en dan waren alle gevallen die ik vond bij andere providers.
Dus ik zou me nou ook weer niet teveel zorgen maken. Niettemin zit ik dus met een probleem. Hopelijk vinden ze de oplossing nou eens.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 37 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:04-08-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.37
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel ,

>> en kijk dan naar de errors. <<

Ik had de hele santemekraam ingesteld om me die log automagisch te sturen. Er gebeurde niks - tot ik bedacht dat ik de boel voor zondag had ingesteld en het is nu nog zaterdag..
Ik heb inmiddels ook die noise en attenuation waarden ontdekt. Het zat ietwat verstopt, maar ik heb het gevonden.Ik heb toch liever iets minder automagisch soms. Anders groeit het me weleens boven het hoofd <gg>
Nou ja, ik heb vandaag lekker getoerd met de motorfiets. Het was er perfect weer voor. En mijn nieuwe kleine laptopje draait nu Slackware Linux versie 12. Met wat spieken op de Live CD van Ubuntu 7.04 en wat zoeken op Internet had ik beeld (het is zo'n breedbeeld scherm) en geluid vrij vlot voor elkaar. Ook draadloos internet was snel voor elkaar. Bij Madwifi hadden ze zomaar de drivers voor de onboard Atheros Wifi kaart. Het was natuurlijk wel fijn dat ik wist dat de Live CD van Ubuntu probleemloos draaide op dit laptopje.

Tja, daar in dat Linux met die KDE, daar voel ik me stukken beter thuis dan die rare flipperkast van Windows Vista.

[Het is nou al 8 minuten lang zondag] Niks, weer helemaal niks. Verdakkie, daar kan ik nog wel even mee bezig zijn, zeg!

groetjes,
Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 38 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ronald BeukerDatum:05-08-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.38
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Beste Michel,
>> Dit is een stuk minder leuk, vooral bij upstream liggen signaal en ruis erg dicht bij elkaar. Tamelijk beroerde lijn dus. <<
Ik heb nooit veel begrepen van al dat soort technische DSL-lijn informatie, dus dit vind ik wel interessant. <g> Ik zit op zo'n 1,6 km van de centrale en krijg dit:
DSL Flavour = ADSL over ISDN 
Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 704 / 6464 
Uptime = 5d 17:13 
kBytes Tx/Rx = 401634 / 4033724 
 
Properties
Output Power (dBm) up/down = 11.0 / 18.5 
Attenuation (dB) up/down = 16.0 / 23.0 
Noise Margin (dB) up/down = 10.0 / 7.0 
Vendor Id (local/remote) = ALCB / GSPN 
 
Statistics
Loss of signal (local/remote) = 0 / 0 
Loss of power (local/remote) = 0 / 0 
Loss of framing (local/remote) = 0 / 0 
Errored Seconds (local/remote) = 4 / 1 
Loss of link (remote) = 0
 
Ik zit nu trouwens tijdelijk op een Speedtouch 510i; het originele Zyxel modem van Tiscali is tijdens een firmware upgrade overleden, dus die kan ik nu niet gebruiken. Dát modem werkte volgens mij met ADSL-2. Kan het zo zijn dat ik nu met de Speedtouch geforceerd op ADSL-1 zit, waardoor mijn uploadspeed verbeterd is? Die is nu dus 704 kbps (zou bij mijn abonnement maximaal 768 kbps kunnen zijn), terwijl dat Zyxel modem altijd veel lager zat (laag in de 600 kbps of zelfs nog iets daaronder).
Nog iets anders: moet ik nog iets bijzonders doen om dat WinMTR te kunnen gebruiken? Ik dacht, laat ik het ook eens met mijn Tiscali verbinding proberen, om dat te vergelijken met de uitkomsten van Just. Ik vul bijv. webmail.tiscali.nl in en klik op Start, en dan gebeurt er verder niets.
Groeten,
Ronald (Sysop)


Bericht 39 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Maurice (NLHelp)Datum:05-08-2007
Aan:AllenMsgID:3502.39
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo allemaal,

Een tooltje om bijna alle gegevens uit je ADSL-modem op te halen (mits je modem ondersteunt wordt), vind je hier: http://dmt.mhilfe.de/.

Hierbij enkele gegevens uit mijn Speedtouch 546:


Groet,

Maurice
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Probleem met Adsl (1)
« Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2010, 18:43:33 »
Bericht 40 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:05-08-2007
Aan:Ronald BeukerMsgID:3502.40
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Ronald,
>> zit op zo'n 1,6 km van de centrale <<
Op zich moet dat geen probleem zijn. Pas na pakweg 2 KM begint de snelheid te zakken. Natuurlijk moet je wel en kwalitatief goede lijn hebben. Zie grafiek. Dit zijn theoretische maxima.

>> Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 704 / 6464 <<
Zijn dat de standaard waarden van Tiscali voor jouw abo? Ik denk het niet. Mogelijk is dit een afgestapelde Adsl-2 snelheid, omdat de lijn niet meer aan kon.
>> Uptime = 5d 17:13 <<
Ik neem aan dat dit de uptime van de verbinding is, en niet die van de router. Dan geeft dit in ieder geval aan, dat de router niet om de haverklap aan het trainen moet slaan om de verbinding te herstellen, dus dit is goed.
>> Attenuation (dB) up/down = 16.0 / 23.0 <<
De verzakking downstream is redelijk groot. Dat is jammer, maar misschien wel in lijn met de afstand tot de wijkcentrale
>> Noise Margin (dB) up/down = 10.0 / 7.0 <<
Die 7dB signaal/ruis afstand is niet best, zeker niet in combinatie met een redelijk verzwakt signaal. Maar gezien het minieme aantal errors in 5 dagen, komt deze router er toch redelijk mee weg.

>> Dát modem werkte volgens mij met ADSL-2. Kan het zo zijn dat ik nu met de Speedtouch geforceerd op ADSL-1 zit, waardoor mijn uploadspeed verbeterd is? <<
Jazeker! Deze speedtouch ondersteunt alleen Adsl(1). Omdat Adsl-2 nog weer meer van de lijn verlangt, wil het regelmatig gebeuren dat er onder Adsl-2 zó veel retries nodig zijn, dat de snelheid lager is dan onder Adsl(1). Denk maar aan de oude inbelmodem tijden, waarbij terugzetten naar 33k6 bij een mindere lijn vaak betere snelheden en stabiliteit betekende dan 56k6.
>> Moet ik nog iets bijzonders doen om dat WinMTR te kunnen gebruiken? Ik dacht, laat ik het ook eens met mijn Tiscali verbinding proberen, om dat te vergelijken met de uitkomsten van Just. Ik vul bijv. webmail.tiscali.nl in en klik op Start, en dan gebeurt er verder niets. <<
Probeer anders PingPlotter 2.6 (zie attachement) eens. Die werkt onder Vista uitstekend. Ik zag dat ook bij mij WinMTR bij een aantal sites onder Vista helemaal niets doet. Jammer want het is een handiger tool dan PingPlotter, met name de rapportjes waren overzichtelijker. Attached PingPlotter. Je kan via Edit een plaatje van de statistieken op het prikbord zetten. Zie de afbeelding die ik van de Tiscali webmail server heb gemaakt.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Bijlagen :

PingPlotter_2.6_freeware_Setup.exe
655KB

webmailtislali.jpg
85KB


Bericht 41 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:05-08-2007
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3502.41
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Maurice ,

>> mits je modem ondersteunt wordt<<
Wat mooi, dat DMT. Ook weer een port naar Windows vanuit de Linux omgeving. Maar mijn Zyxeltje ondersteunt-ie nou net weer niet Nou ja, je kan niet alles hebbuh.
Toch bedankt voor de moeite, hoor! Je leert er altijd wel wat van.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer


Bericht 42 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:05-08-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.42
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel ,

>> Draai hem eens een volle dag, en kijk dan naar de errors<<

De nieuwe router draait nu ruim een dag en er zijn geen errors gelogd. Wel heb ik al zwervend door de menu's de plek gevonden om alle logs op het scherm te krijgen en dus ook te kopieren:
SAR Driver Counters Display:
inPkts        = 0x0034906a, inDiscards    = 0x00000000
outPkts       = 0x001f2666, outDiscards   = 0x00000000
inF4Pkts      = 0x00000000, outF4Pkts     = 0x00000000
inF5Pkts      = 0x00000000, outF5Pkts     = 0x00000000
openChan      = 0x00000002, closeChan     = 0x00000000
txRate(Bps)   =          0, rxRate(Bps)   =          0

DSL Line Status:
noise margin upstream: 9 db
output power downstream: 22 db
attenuation upstream: 8 db
tone   0- 31: 00 00 00 0c cc de ee ef ff ff ff ff fe ed ca 85
tone  32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 14 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 23 db
tone  32- 63: 00 25 67 78 99 9a ab bb bb ba bb bb bb bb bb bb
tone  64- 95: bb bb bb bb bb bb bb bb ba aa aa aa aa aa ba aa
tone  96-127: aa ba aa bb aa bb aa ba ba aa ba ba aa aa ba aa
tone 128-159: aa aa aa aa aa aa aa 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 160-191: 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 192-223: 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 224-255: 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 89 99 99 29 99 99
tone 256-287: 29 9a aa a9 9a a9 99 99 99 99 99 99 99 89 99 99
tone 288-319: 99 99 98 78 89 97 77 78 98 98 98 88 88 88 77 70
tone 320-351: 76 64 46 67 77 17 77 07 77 07 78 88 67 77 87 77
tone 352-383: 77 77 70 77 76 77 76 76 77 67 77 77 77 77 77 77
tone 384-415: 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 77 66 65
tone 416-447: 55 77 77 77 77 77 77 66 77 76 77 66 67 66 66 65
tone 448-479: 66 56 55 55 55 55 55 55 55 55 54 55 55 55 55 55
tone 480-511: 55 55 55 55 55 54 54 44 55 44 45 54 44 44 42 31

DHCP: Server
IP Pool Starting Address: 192.168.1.33
Pool Size: 32

ZyNOS Firmware Version: V3.40(AJZ.2)

WAN Information:
DSL Mode: ADSL2PLUS
IP Address: *********
IP Subnet Mask: 255.255.240.0
Default Gateway: *********
VPI/VCI: 0/34

LAN Information:
IP Address: 192.168.1.254
IP Subnet Mask: 255.255.255.0

Pas op, de vorige set waarden waren van de oude router. Ze liggen wel aardig bij elkaar in de buurt, denk ik?

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 43 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:06-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.43
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Het verschil tussen de twee routers is te verwaarlozen. Is op zich natuurlijk logisch, de verzwakking en de signaal-ruis van de lijn wordt gemeten, en die is niet veranderd.
Het blijft vwb. de Upstream signaal-ruis verhouding aan de erg lage kant:
Huidige router:
noise margin upstream: 9 db
attenuation upstream: 8 db
noise margin downstream: 14 db
attenuation downstream: 23 db

Vorige router (msg 3502.33):
noise margin upstream: 9 db
attenuation upstream: 8 db
noise margin downstream: 14 db
attenuation downstream: 21 db


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Probleem met Adsl (1)
« Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2010, 18:44:18 »
Bericht 44 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:06-08-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.44
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel ,

>> Upstream signaal-ruis verhouding aan de erg lage kant <<

Ik moet die mannen van de Tiscali Helpdesk vandaag toch weer eens bellen. Ik heb nog niks van ze gehoord. Dan zal ik dit aan de orde stellen.
Bedankt hoor!
[Later] Ze waren het ermee eens en gingen de boel nakijken. Wie weet, straks krijg je nog gelijk. ADSL-2 op een te slechte lijn de oorzaak van alle ellende? We zien wel.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 45 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:pauluDatum:06-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.45
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Welke versie heb je uitgeprobeerd van dat Tool dat Maurice voorstelde? Er staan er nogal wat,bij de versie DMT v4.16 staat vermeldt dat Zyxel modellen ondersteund worden.(deze ook: DMT v5.22) Bij de andere versies is dat niet zo. Lijkt me wel leuk programma.
Je kon toch ook in je modem komen via een link in je browser en dan meten? Niet dat ik daar nu graag kom,bang iets te verzetten dat gelijk alles in het honderd draait.
Groet,Paul


Bericht 46 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:06-08-2007
Aan:pauluMsgID:3502.46
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul ,

>> deze ook: DMT v5.22 <<

Ja warempel! De nieuwere versies staan onderaan. Je moet naar beneden scrollen. Nou, dan <snik, snik> moet mijn laptopje zo toch even opstarten met Windows Vista..
Bedankt Paul!
PS: Ik kan wel in die router komen en gegevens krijgen. Maar zo mooi uitgebreid nou ook weer niet. Die Duitsers doen dat via de Telnet omgeving. Dat heb ik eens bekeken. Nou, laat maar. Bere-onduidelijk zonder dikke handleiding.
[Later] Helaas, nee. Mijn Zyxel doet het nou net weer niet. Zeker een te nieuw type?

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 47 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:pauluDatum:07-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.47
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Zou het nu uit die metingen moeten zichtbaar zijn als het bv om electromagnetische velden zouden gaan (zoals tl-buizen,spaarlampen,of andere dingen zoals tv) die de lijn vertragen (of veroorzaakt dat eerder storing).
Ik denk dat ik dezelfde Zyxel heb dus dan zal het bij mij ook niet werken...
Groet,Paul


Bericht 48 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:07-08-2007
Aan:pauluMsgID:3502.48
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul ,

>> ik dezelfde Zyxel  heb <<

Ik heb het geprobeerd bij zo'n nieuwe zilverkleurige. Als jij nog de oude zwarte hebt, dan is het het proberen nog wel waard! Je installeert tenslotte niks. Het is een losstaand programma.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 49 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Ronald BeukerDatum:07-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.49
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>>Ik heb het geprobeerd bij zo'n nieuwe zilverkleurige. Als jij nog de oude zwarte hebt, dan is het het proberen nog wel waard! Je installeert tenslotte niks. Het is een losstaand programma.<<
Oppassen met dat ding als je aan een firmware upgrade wilt beginnen. Die van mij is nu 'kassie-wijlen' <--- pun intended <g>
Groeten,
Ronald


Bericht 50 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:07-08-2007
Aan:Ronald BeukerMsgID:3502.50
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Ronald ,

>> 'kassie-wijlen'<<

Donders, dat is wel heel vervelend. Halverwege de upgrade iets fout gegaan? Of is hij hardware-matig om zeep?

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 51 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:pauluDatum:07-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.51
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Jij hebt dan verschillende modems.Ik heb nu toch ook maar besloten om dat gratis modem bij het overstappen te laten komen (jammer dat je geen korting kan krijgen als je het niet neemt),heb het totaal niet nodig maar als reserve dan maar,voor gevaarlijke experimenten met flashen.....Of voor m´n demonteerneigingen :-)
Groet,Paul


Bericht 52 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:07-08-2007
Aan:pauluMsgID:3502.52
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul ,

>> Jij hebt dan verschillende modems <<

Toen ik de telefonie erbij nam, had ik een ander modem nodig met telefoonpoorten. En vanwege mijn lijnproblemen hebben ze me nu een nieuw modem gestuurd, er blijkbaar vanuitgaande dat de oude kapot was. Dus ik heb er inderdaad even drie, maar ik moet de andere Zyxel nog wel terugsturen.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 53 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:pauluDatum:11-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.53
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

>Ik moet die mannen van de Tiscali Helpdesk vandaag toch weer eens bellen. Ik heb nog niks van ze gehoord. Dan zal ik dit aan de orde stellen.<
Dat is wel weer een nadeel dat je niet kunt mailen naar tiscali tov compuserve.Met 0.30 cent per minuut tikt dat toch aardig aan.
Groet,Paul


Bericht 54 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:11-08-2007
Aan:pauluMsgID:3502.54
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul ,

>> Met 0.30 cent per minuut tikt dat toch aardig aan <<

Ik ben nu zo'n veertig euro kwijt aan die helpdesk en elke keer moet ik weer allerlei al lang geprobeerde acties beantwoorden als zijnde niet meer zinnig en elke keer willen ze weer in de router kijken of het ding resetten. á 30 cent per minuut begin ik me daar wel erg aan te storen.
En ik hoor maar niks.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 55 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:23-08-2007
Aan:AllenMsgID:3502.55
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo allemaal ,

>> En ik hoor maar niks. <<

En ik hoorde nog steeds niks, dus dacht ik die helpdesk nog maar eens te gaan bellen. Om te beginnen toch maar even kijken of het probleem er nog steeds was. En verdraaid zeg, het probleem is weg. De boel draait weer zonder een proxy server te moeten instellen.
Volgens mij snappen ze daar bij Tiscali hun eigen netwerk misschien wel niet helemaal?
Nou ja, hoe het ook zij, nu kan ik weer normaal aan de gang. Nou hopen dat dat voorlopig zo blijft.

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 56 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.56
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>> En verdraaid zeg, het probleem is weg. <<
En wat meldt de router nu t.a.v. signaal/ruis, verzwakking en type verbinding?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 57 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:24-08-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.57
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel ,

>> meldt de router nu t.a.v. signaal/ruis, verzwakking en type verbinding? <<

Hier komen de zojuist opgehaalde logs:SAR Driver Counters Display:
inPkts        = 0x00096620, inDiscards    = 0x00000000
outPkts       = 0x00056176, outDiscards   = 0x00000000
inF4Pkts      = 0x00000000, outF4Pkts     = 0x00000000
inF5Pkts      = 0x00000000, outF5Pkts     = 0x00000000
openChan      = 0x00000002, closeChan     = 0x00000000
txRate(Bps)   =          0, rxRate(Bps)   =          0

DSL Line Status:
noise margin upstream: 9 db
output power downstream: 23 db
attenuation upstream: 8 db
tone   0- 31: 00 00 00 0c cc de ef ef ff ff ff ff fe ed ba 85
tone  32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 13 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 22 db
tone  32- 63: 00 24 45 57 67 78 89 99 99 aa ba ab ab bb bb bb
tone  64- 95: bb bb bb bb bb aa aa ab aa aa aa ab aa aa ab ab
tone  96-127: aa ab ab ab ab ba aa aa ba aa aa aa aa ba aa aa
tone 128-159: aa aa aa aa aa aa aa a9 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 160-191: 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 192-223: 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 224-255: 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 29 99 99
tone 256-287: 29 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 288-319: 99 99 99 99 99 99 99 98 98 88 88 88 88 88 88 88
tone 320-351: 88 75 57 88 88 88 88 88 88 88 88 88 77 88 88 88
tone 352-383: 87 88 88 77 77 77 77 77 76 77 77 77 77 77 77 77
tone 384-415: 67 77 77 77 77 77 77 77 67 77 77 77 77 77 76 76
tone 416-447: 57 77 77 77 67 67 67 65 56 66 66 65 66 66 65 54
tone 448-479: 55 55 55 55 55 55 45 53 55 55 55 55 44 55 44 44
tone 480-511: 44 44 44 44 44 44 44 34 44 34 44 44 44 44 42 22

DHCP: Server
IP Pool Starting Address: 192.168.1.33
Pool Size: 32

ZyNOS Firmware Version: V3.40(AJZ.2)

WAN Information:
DSL Mode: ADSL2PLUS
IP Address: *************
IP Subnet Mask: 255.255.240.0
Default Gateway: ********
VPI/VCI: 0/34

LAN Information:
IP Address: 192.168.1.254
IP Subnet Mask: 255.255.255.0


Ik ben erg benieuwd naar je mening!
groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 58 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-08-2007
Aan:Just VechtMsgID:3502.58
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
test van 05-08:
noise margin upstream:       9 db
attenuation upstream:        8 db
noise margin downstream:    14 db
attenuation downstream:     23 db

Vorige router (msg 3502.33):
noise margin upstream:       9 db
attenuation upstream:        8 db
noise margin downstream:    14 db
attenuation downstream:     21 db

Huidige gegevens:
noise margin upstream:       9 db
attenuation upstream:        8 db
noise margin downstream:    13 db
attenuation downstream:     22 db
DSL Mode:                   ADSL2PLUS

Kortom:
Er is niets veranderd in de kwaliteitsspecifikaties van de lijn, die blijft zeer matigjes vwb. de upstream singnaal-ruis afstand.
Ook niets aangepast aan de type dsl: Dat blijft adsl2+

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Probleem met Adsl (1)
« Reactie #8 Gepost op: 1 januari 2010, 18:44:55 »
Bericht 59 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:24-08-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3502.59
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Michel ,

>> niets veranderd in de kwaliteitsspecifikaties van de lijn, die blijft zeer matigjes vwb. de upstream singnaal-ruis afstand. <<

Ik dacht het al. Wat er werkelijk mis was zullen we misschien wel nooit te weten komen en wellicht is dat ook bij Tiscali niet helder geworden. Maar ik ben van het probleem af en de proxy server (die het probleem goeddeels verzachtte) kan weer uit de instellingen verdwijnen.
Hartelijk dank voor de assistentie!

groetjes,

Just Vecht
mijn Blog en meer



Bericht 60 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Maurice (NLHelp)Datum:18-10-2007
Aan:AllenMsgID:3502.60
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo allemaal,

Mijn ADSL-verbinding is vandaag overgezet van "XS4ALL ADSL van KPN" naar "XS4ALL Only". Ik was toch wel even benieuwd naar de nieuwe waarden in mijn ADSL-modem. Ik heb een tijdje geleden een afbeelding in dit draadje gepost met de oude waarden, dus even vergelijken.



Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]:

1.021 / 7.999 (XS4ALL Only)
928 / 8.000 (KPN)

Output Power (Up/Down) [dBm]:

12,0 / 12,0 (XS4ALL Only)
11,5 / 11,5 (KPN)

Line Attenuation (Up/Down) [dB]:

3,0 / 7,5 (XS4ALL Only)
5,0 / 7,0 (KPN)

SN Margin (Up/Down) [dB]:

12,5 / 9,5 (XS4ALL Only)
6,0 / 9,5 (KPN)

De theoretische snelheden zijn hetzelfde gebleven (8000/1024), de telefoonlijn is hetzelfde gebleven en de ISP is hetzelfde gebleven. Mijn verbinding is alleen in de centrale op een andere DSLAM geprikt. Opvallend dat de waarden dan toch nog zo kunnen verschillen.

Groet,

Maurice


Bericht 61 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:18-10-2007
Aan:Maurice (NLHelp)MsgID:3502.61
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Maurice,
>> Opvallend dat de waarden dan toch nog zo kunnen verschillen. <<
Vooral de S/N ratio upstream verschilt inderdaad behoorlijk, 6,5 dB is gewoon veel. Het signaal is ook krachtiger. Tja, de oorzaak hiervan wordt denk ik gissen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 62 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:pauluDatum:25-01-2008
Aan:Just VechtMsgID:3502.62
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
>>Ik ben nu zo'n veertig euro kwijt aan die helpdesk en elke keer moet ik weer allerlei al lang geprobeerde acties beantwoorden<<
Nu dat tiscali overgaat in telfort gezien dat je nu wel online vraag kan stellen bij de helpdesk....
http://klantenservice.internet.telfort.nl/contact.aspx?nodeid=8618
Dat is wel prettiger.
Heb jij nu ook dat het checken van mailboxen langszamer gaat?Vooral aol (IMAP) duurt lang sinds kort....
Groet,Paul


Bericht 63 van 63

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Just VechtDatum:25-01-2008
Aan:pauluMsgID:3502.63
Onderwerp:Raar probleem met mijn ADSL lijnForum:ws-nlcomputer

Hallo Paul,

>> Nu dat tiscali overgaat in telfort gezien dat je nu wel online vraag kan stellen bij de helpdesk.... <<

Hee, dat is een hele verbetering! Bedankt voor de tip.
>> checken van mailboxen langszamer gaat?Vooral aol (IMAP) duurt lang sinds kort <<
Nou nee. En ik heb nog wel net één van mijn subschermnamen ook in Thunderbird in mijn Linux bak opgevoerd en getest. Ik probeer het nogmaals, van Tiscali naar Cs.com. Ja, vrijwel direct. Raar zeg.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence