Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

380 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 16:18:41

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Thuisnetwerk IP adressen  (gelezen 10422 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Thuisnetwerk IP adressen
« Gepost op: 13 november 2009, 21:52:07 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:rchapperloDatum:21-09-2007
Aan:AllenMsgID:3566.1
Onderwerp:thuisnetwerk ipadressenForum:ws-nlcomputer

      Hoi toekomstige helper,
In bezit van CS adsl met Zyxel 2602H-D1a modem/router. Alles gaat prima, ook het thuisnetwerk MAAR............
bij het downloaden van internet heb ik een probleem. Ik krijg steeds een ander ip-adres (dhcp toegewezen) met als gevolg dat de portforwarding niet werkt.
Heb in de router de port aangewezen maar aangezien het ip steeds wijzigd is hij de ene keer wel open en de andere keer niet.
Kan ik niet voor iedere pc (het zijn er 3) een ip-adres maken en zo mijn download bak gewoon continue goed laten downloaden en seeden???
Voorheen, bij orange, ging dit prima. Het lukt me niet om dns serveradressen te achterhalen anders zou dat het probleem wel oplossen.
Graag advies of  tips die leiden tot de oplossing.
 
Alvast hartelijk bedankt.
Groetjes Ries
 


Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-09-2007
Aan:rchapperloMsgID:3566.2
Onderwerp:thuisnetwerk ipadressenForum:ws-nlcomputer

Hoi Ries,
Voor gewoon downloaden van Internet of mbv. een Torrent of Limewire achtig programma is port forwarding niet nodig. Je gebruikt port forwarding om applicaties van buitenaf toegang te geven tot jouw computer (een webserver, ftp server, pcAnywhere en dergelijke). Elke forwarding is een mogelijk veiligheidslekje, dus wees er terughoudend mee.
Wellicht gebruik je een of ander downloadprogramma dat voor snellere doorvoer graag een communciatiepoort open ziet staan? Zo ja welk programma is dat en welke poorten zouden er volgens de aanbevelingen open gezet moeten worden?
Op zich is het instellen van een vast IP adres per pc vrij eenvoudig, maar ik betwijfel eigenlijk of het in dit geval echt wat oplost, omdat de stabiliteit van een verbinding niet afhankelijk is van port forwarding/fixed Ip maar van de kwaliteit van de lijn. Wellicht dat de snelheid van de verbinding soms wat verbetert, hoewel ik er met programma's als LimeWire en µTorrent nooit een snars van gemerkt heb.
Anyway:
Rechtsklik op het netwerkicoontje rechtonder en kies 'netwerkverbindingen openen". Rechtklik op de "lan of snelle internet verbinding" en kies "eigenschappen". Markeer uit de lijst "Internet protocol (Tcp/Ip)" en kies eigenschappen. Hier kan je een vast ip adres invullen. In de regel is dat als volgt opgebouwd:Ip adres, een vrij adres dat in de IP range van de router ligt, bijvoorbeeld 192.168.1.100 (opzoeken in documentatie bij de router).
Subnetmask, meestal 255.255.255.0
Standaard Gateway: Het IP adres van jouw router
Voorkeurs DNS-server: Het ip adres van jouw router.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 21/09/2007 14:59 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:rchapperloDatum:22-09-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3566.3
Onderwerp:thuisnetwerk ipadressenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
 
Alvast bedankt voor je reactie.
Het probleem doet zich dus alleen voor als utorrent aan het downloaden is. Dan knalt het modem de verbinding er na 2/3 minuten uit.
Heb in utorrent het aantal verbindingen al omlaag naar 20 gebracht. DE voorkeurspoort  van mijn downloadcommuniti ingesteld in het modem. Dit is poort 49152.
De firewall uitgeschakeld maar nix help.
Ik las ook iets over de firmware vernieuwen maar ik heb al de laatste versie (uit 22-12-2006).
Het maken van vast ipadres per comp werkt ook niet positief. Moet ik dan ook niet de dhcp functie op modem/router uitschakelen??
Zolang ik alleen surf blijft de verbinding intact, maar met downloaden gaat het mis. Wat ik toch wel heel graag wil (blijven) doen.
Weet je nog iets???
Als je nog meer details nodig hebt hoor i het graag.
groetjes Ries.


Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:22-09-2007
Aan:rchapperloMsgID:3566.4
Onderwerp:thuisnetwerk ipadressenForum:ws-nlcomputer

Dag Ries,
Zolang jouw computer aan staat, zal hij ondanks dhcp geen andere IP adres krijgen. Dus je kan het volgende even testen:
    Start computer, en zoek met start, uitvoeren, Ipconfig (enter) even uit welk IP adres je nu hebt. Ga de router in, en forward een poort (neem een hoog getal, boven de 1024) naar dat zojuist gevonden IP adres. Start µTorrent en stel daar hetzelfde poortnummer in. Ga nu naar Opties, en kies "snelheidshulp". Test daar of de poort correct wordt doorgestuurd.
Wordt deze netjes doorgestuurd, dan een forse download starten en kijken of de download afbreekt. Gebeurt dat inderdaad, dan heeft het probleem niets met forwarding of dhcp te maken.
Werkt het downloaden nu echter goed, dan een vast IP adres en vaste Port forwarding instellen. De Dhcp server hoeft niet uit in de router.
Mocht er gemeld worden dat de poort niet correct wordt doorgestuurd, dan dubbelchecken, en kijken of er wellicht in de firewall rules van die router ook nog wat moet worden ingesteld. Een aantal routers heeft standaard beveiligingen in de firewall aan staan die dit soort downloads kunnen frusteren.
Als alternatief kan je kijken of Ultra PnP in de router geactiveerd kan worden. Zo ja zet dat dan ook in µTorrent aan. µTorrent zal nu zelf de poorten in de router beheren, en forwarding is niet nodig in dit geval.
Software firewalls zijn niet echt nodig achter een router (tenzij het thuisnetwerk zelf een gevaar vormt), en kunnen veel problemen veroorzaken. Ook sommige anti-malwareproducten kunnen storen.
Laat even weten wat de voortgang is, en als er geen verbetering is welke beveiligingssoftware je draait.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:rchapperloDatum:24-09-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3566.5
Onderwerp:thuisnetwerk ipadressenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ik heb je tips geprobeerd en uiteindelijk heb ik een ander poortnummer gekozen dan dat de communiti aanbeveeld. Nu blijft de verbinding intact.
Heel erg bedankt voor je hulp. Mocht hier toch verandering in komen dan kom ik gewoon weer bij je terug, okee??
Groetjes Ries