Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

355 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

25 april 2024, 05:39:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Probleem accesspoint  (gelezen 13752 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Probleem accesspoint
« Gepost op: 13 november 2009, 21:54:40 »
Bericht 1 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:hansaakDatum:28-12-2007
Aan:AllenMsgID:3681.1
Onderwerp:probleem access pointForum:ws-nlcomputer

Op advies van Michel Ophoff stel ik mijn vraag hier ook.
 
Ik heb een Zyxel P2602 H D1A. Daar heb ik een Linksys Wireless Access Point WAP54G achter gehangen voor internettoegang door een andere PC ergens anders in huis. Na de procedure te hebben doorlopen van de Linksys bleek dat de hoofd-pc het accesspoint niet zag. Ook de firewall in het modem is uitgezet. Ook toen geen resultaat. (wel de firewall weer aangezet)
Na de PCI-adapter in de andere PC te hebben geplaatst bleek deze wel het Access point te zien en we kunnen dus gewoon internetten op de andere pc. Het enige probleem wat overblijft is dat we geen beveiliging er op kunnen zetten. Nu kan iedereen in de buurt in theorie via onze draadloze verbinding het internet op.
Waar moet ik het nu zoeken? Kan iemand nu via dat accesspoint in onze computers komen? Of is dat te ver gezocht.
 
groeten,
Hans


Bericht 2 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-12-2007
Aan:hansaakMsgID:3681.2
Onderwerp:probleem access pointForum:ws-nlcomputer

Hoi Hans
Welkom op het Nederlands Computer Forum. Misschien vind je het vreemd mij hier weer tegen te komen, maar op deze manier houden we algemene computervragen en Compuserve vragen netjes in de daarvoor bedoelde forums bijeen.
Wat betreft jouw probleem: De firewall in de router uitzetten heeft geen enkele zin, en gelukkig is hij weer aan begrijp ik. Kort gezegd zit de verbinding als volgt in elkaar:
PC->Software->Software firewall->Drivers->Draadloze netwerkkaart-> lucht ->Access point->Router->Router firewall->Adsl->Internet.
Dus als alles met datzelfde netwerkkaartje op een andere computer naar behoren werkt, hoeven we niet voorbij de drivers te zoeken (want daarna is alles hetzelfde). Dus zit het in de eerste computer.
Dat kan van alles zijn, dus eerst heel wat vragen:
Zit er een software firewall in die pc? Zo ja deïnstalleren. (Je hebt een router en dat is voldoende firewall. Vertrouw je het toch nog niet, zet dan XP's eigen firewall later aan). Werkt het nu wel?
Na installatie van het draadloze netwerkkaartje in de eerste computer, kan je dan rechtsonder dat draadloos netwerk icoontje zien? Kan je er op klikken, en zie je vervolgens draadloze netwerken in de lijst? Heb je voor de installatie een driver (cd) moeten gebruiken? Ging die installatie foutloos?
Na installatie moet je even een kijkje nemen in "mijn netwerklocaties" (of als je dat nergens ziet, via configuratiescherm, netwerverbindingen). Daar zie je een lijst met netwerkverbindingen. Wat staat daar allemaal (kies beeld, details)? Wat staat er bij status?
Ik begrijp nog een ding uit jouw verhaal niet: Je schrijft dat je nu wel draadloos kunt internetten. Ik begrijp dat dat nu op de andere pc gebeurt. Waarom kan je dan de beveiliging niet instellen? Hoe probeer je het accespoint te bereiken?


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:hansaakDatum:28-12-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3681.3
Onderwerp:probleem access pointForum:ws-nlcomputer

Oke dan, ik probeer het duidelijker uit te leggen.
Ik heb beneden in de woonkamer een PC staan waar het Zyxel modem bij staat en de pc is gewoon met een kabel aangesloten op poort 1 (van de vier)  van het modem. Voor internet op een andere PC (staat op een slaapkamer) is er nu een Accesspoint aangesloten op poort 2 van het modem. Na aansluiten van het accesspoint heb ik de CD laten draaien en dan zou vervolgens dat accesspoint te vinden moeten zijn maar het foutbericht dat ie geeft is dat ie het niet kan vinden.
Na diverse vruchtloze pogingen om toegang tot het accesspoint te krijgen hebben we vervolgens de draadloze kaart in pc2 gedaan en de software geinstalleerd. Het grappige was toen dat we toen wel draadloos konden internetten vanaf pc2.  In het scherm van pc 2 kan je het icoontje zien van het draadloos netwerk, daar zit immers de draadloze netwerkkaart in.
De firewall van XP is al uitgezet omdat die vroeger een conflict had met de firewall van Norton 360. Ook de firewall van Norton heb ik uitgezet. Het resultaat was ook nu geen toegang tot het accesspoint.
Als we de software van Lincsys openen op pc2 kunnen we wel nog een zootje draadloze internettoegangen zien in de buurt en dat is wat ik eigenlijk wil voorkomen voor onze internetverbinding.
v.w.b. de netwerkverbindingen op pc1. Ik heb:
SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Ad  verbonden
1394-netwerkkaart  verbonden
WAN Network Driver  verbonden
 
Ik hoop dat e.e.a. nu duidelijker is
 
Hans
 
 
 


Bericht 4 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:28-12-2007
Aan:hansaakMsgID:3681.4
Onderwerp:probleem access pointForum:ws-nlcomputer

Hoi Hans,
Ik begrijp uit jouw verhaal het volgende:
In een pc heb je de draadloze netwerkkaart gehad, de installatie ervan ging goed, maar het access point werd niet gevonden.
Op een andere pc lukte dat wel netjes.
Mogelijke oorzaken dat het op de eerste pc niet werkt:
De afstand tussen die computer en het accesspoint is te groot, of er zit teveel beton tussen. Is de pc waarop het wel werkt dichterbij, of zitten er minder lagen beton/muren tussen?
Iets in de eerste computer stoort de verbinding. Volgens jouw lijstje zijn er maar liefst drie 'netwerk' verbindingen, en ze zijn alle drie actief:
SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Ad  verbonden
1394-netwerkkaart  verbonden
WAN Network Driver  verbonden

Die SIS is een vaste netwerkkaart, en die is verbonden, via een kabel. Dus waarom deze pc een draadloze kaart nodig heeft weet ik niet, maar als je de boel echt wilt kunnen testen moet deze kaart (desnoods tijdelijk) uitgeschakeld staan.
Die 1394 netwerkkaart is een zogenaamd firewire netwerk. Dat heeft geen hond. Die verbinding kan met zekerheid uitgeschakeld blijven.
Die Wan Network driver is waarschijnlijk de compuserve virtuele adapter. Zorg er voor de zekerheid even voor dat als je de draadloze adapter test, er geen verbinding via andere adapters is, dus ook niet via dit ding.
Dat Norton360, is dat op beide pc's geinstalleerd, dus ook op de pc die het wel coorect doet? Zo nee, dan zou dit een booosdoener kunnen zijn. Soms helpt uitschakelen van een firewall niet voldoende.
Ik zou (als je de kaart toch op de andere pc wilt gebruiken):
1: eerst die afstand bekijken, en desnoods de pc tijdelijk dichter bij het accesspoint zetten.
2: De eventueel voor die kaart geïnstalleerde software netjes deïnstalleren
3: De andere netwerkverbindingen uitschakelen (deels tijdelijk)
4: De firewall situatie nog even goed bekijken
5: De kaart plaatsen en liefst in een ander slot doe
6: De software opnieuw installeren, daarna de computer herstarten en nog eens kijken.
Maar je hebt mij nog niet verteld waarom het ook vanaf de andere computer niet lukt om de beveiliging in dat accesspoint in te stellen. Hoe heb je dat geprobeerd aan te pakken?



Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:hansaakDatum:29-12-2007
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3681.5
Onderwerp:probleem access pointForum:ws-nlcomputer

Michel,
 
we zijn er uit. Na het Zyxel modem te hebben losgekoppeld heb ik het accespoint rechtstreeks met de PC verbonden en toen zag deze hem wel. Vervolgens de beveiliging ingesteld (WEP) en weer aan het modem aangesloten. Alles werkt nu zoals het zou moeten.
 
hartelijk dank voor de moeite
 
Groeten en een mooie jaarwisseling
Hans


Bericht 6 van 6

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-12-2007
Aan:hansaakMsgID:3681.6
Onderwerp:probleem access pointForum:ws-nlcomputer

Hoi Hans,
>> Na het Zyxel modem te hebben losgekoppeld heb ik het accespoint rechtstreeks met de PC verbonden en toen zag deze hem wel. <<
Je schreef maar niet hoe je dat AP hebt geprobeerd te configureren, en dit is letterlijk volgens het boekje. Fijn dat het opgelost is.


Michel Uphoff (NLcomputer)Homepage