Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

372 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

25 april 2024, 10:35:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Sitecom router probleem  (gelezen 11678 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Sitecom router probleem
« Gepost op: 13 november 2009, 22:02:19 »
Bericht 1 van 5

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:24-04-2008
Aan:AllenMsgID:3837.1
Onderwerp:sitecom routerproblemenForum:ws-nlcomputer

Hoi All,
Een kennis van me kocht onlangs een nieuwe laptop en wilde er naast een desktop pc nu ook met een draadloze router doorgelust op een @home kabelmodem mee kunnen internetten door het hele huis. Dat heeft een paar dagen gewerkt maar plots verbrak de internetverbinding en werkte alleen nog de lokale verbinding tussen laptop en router. Ik heb ter plekke via een reparatieopdracht in de routersoftware de zaak weer aan de gang gekregen maar een dag later was hetzelfde probleem weer aan de orde. Ik ben erweer naartoe geweest en heb het weer weten te herstellen maar ik kan natuurlijk niet aan de gang blijven.

Ik krijg net een mailtje dat de verbinding weliswaar OK was maar hij tijdelijk weer was uitgevallen. Tijdens uitval blijkt dan via de een of andere melding naar een correct IP adres gezocht te worden. Als dat eenmaal gevonden is, wordt de internetverbinding weer tot stand gebracht.
Een andere kennis heeft deze laptop in het weekend mee naar huis genomen en op zijn router uitgeprobeerd. Beide personen hebben dezelfde router van het merk Sitecom. Deze kennis heeft ook @home als provider. Bij hem is de verbinding het hele weekend in tact gebleven.

Wat is hier aan de hand?
Waarom wordt er op de ene lokatie van tijd tot tijd naar een IP adres gezocht terwijl het op een andere lokatie blijft werken?

BVD voor verhelderende antwoorden,
Don



Bericht 2 van 5

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-04-2008
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3837.2
Onderwerp:sitecom routerproblemenForum:ws-nlcomputer

Ha Don,
>> Waarom wordt er op de ene lokatie van tijd tot tijd naar een IP adres gezocht terwijl het op een andere lokatie blijft werken?
BVD voor verhelderende antwoorden <<

De meest voor de hand liggende verklaring lijkt mij het verschil in verbinding tussen de twee pc's en de router: Wellicht is een apparaat verder weg van die router, of zit er een obstakel tussen de verbinding, of is de ontvanger van het notebook gewoon niet zo gevoelig. In zo'n geval is de verbinding mogelijk zo slecht dat deze regelmatig onder het minimum komt. Op het moment dat dat gebeurt zal het notebook gaan piepen om een IP adres (dat krijgt hij immers toegewezen door de router).
Op het moment dat de verbinding nèt weer door de beugel kan, geeft de router dat adres af, en is alles weer koek en ei, en zolang de routerverbinding te zwak is, blijft het notebook verstoken van een verbinding.
Zet dat notebook eens dicht bij de router. Probleem weg? Zo ja: Kontroleer of er zich tussen notebook en router obstakels bevinden (betonnen muren/vloeren, badkamers -vocht!-, electrische apparaten -magnetron!- e.d.).
Is het echt eens per dag dat de verbinding uitvalt, denk dan eens aan apparaten die eens per dag aan gaan, of natte vertrekken als douches in de 'verbindingslijn'.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 24/04/2008 17:34 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 5

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:25-04-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3837.3
Onderwerp:sitecom routerproblemenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Nee, de laptop te ver weg van de router kan het probleem niet zijn. De laptop staat op tafel in de woonkamer 1,5 meter verwijderd van de router. De verbinding router-modem is minder dan een meter. Kortom, we zitten qua afstand in een optimale situatie. Soms verhuist de laptop naar boven en de verbinding blijft OK. Dus obstakels die de verbinding beinvloeden kunnen we wegstrepen. Maar de zaak draait weer, dus laat ik me weer melden als het weer fout is gegaan:-)
Don
 



Bericht 4 van 5

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:25-04-2008
Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:3837.4
Onderwerp:sitecom routerproblemenForum:ws-nlcomputer

Ha DieDon,
Jasses.. iets zorgt er toch voor dat computertje en router hun band verbreken, en voorzover ik dat van hier uit in kan schatten is dat niet de router. Ergo: De laptop heeft forse problemen om met de router in connectie te blijven.
Het zóu een kanalenkwestie kunnen zijn. Een niet al te waarschijnlijk, maar toch een paar keer meegemaakt scenario, dat de volgende ingrediënten vereist:
- Een router die zelf een kanaal uitkiest (channel selection=auto), en met enige regelmaat overwipt naar een ander kanaal vanwege storing/drukte op huidige kanaal.
- Een notebook die dat wel wil maar niet altijd kán volgen

Oorzaak Europeese (of Japanse) wlan router en USA wlan chip in notebook. Europa en Japan lopen tot kanaal 13 evt. 14. USA komt niet boven kanaal 11. Dus kiest router bijvoorbeeld 12 uit, dan is het verkeer tussen router en laptop ten einde.
Terzijde, en voor jou in Spanje wellicht interessant: In Spanje is Wlan helemaal ernstig beperkt (twee kanalen slechts). Zie Wikipedia voor een tabel
Andere oorzaak: Iets in de laptop zelf stoort/hindert. Natuurlijk software firewalls en andere beschermingstools verdenken. Power management dat wlan uitzet (XP eigenschappen van de Wlan netwerkkaart, tab energiebeheer, zet "Deze computer mag dit apparaat uitschakelen...." ter test eens uit.).
Nog een oorzaak: Gewoon een beroerde Wlan kaart in notebook. of een afgebroken interne antenne. Kan getest worden door ergen een pc-card wlan kaartje te lenen en te zien hoe dat gaat (dan wel even andere Wlan in notebook uitzetten, kan meestal al in het Bios).
Nog een oorzaak: Wellicht (lichte griezeling kan nog steeds niet onderdrukt worden...) Vista op dat notebook? Zo ja, zijn de drivers wel up-to-date?
Ik neem aan, dat met een touwtje tussen notebook en router de problemen verleden tijd zijn?
Je zou kunnen laten proberen of in de router het kanaal vastzetten op 7 (oid) helpt. Verder kan je kijken of een vast IP adres helpt: start, uitvoeren, cmd (enter) Ipconfig (enter). Hier staan het IP- adres en de standaard gateway (=routeradres) vermeld. Schrijf deze op, en ga naar netwerkverbindingen, eigenschappen van de Wlan netwerkkaart, kies daar tcp/Ip, eigenschappen en vul in:
Bolletje in "Het volgende Ip adres gebruiken", en vul daar met de kand het IP adres dat IUPconfig opgaf in. Subnet zet je op 255.255.255.0, Standaard Gateway is het adres dat IPconfig opgaf, bolletje in "De volgende DNS serveradressen gebruiken" en vul ook daar het adres is van de gateway.
Herstart het notebook en kijk of de zaak loopt. Zie het hier eens een tijdje mee aan.
Nadeel van een vast IP adres is echter wél, dat dit notebook in de regel geen automatsche verbindingen meer zal leggen met andere routers (buiten de deur). Als dat uitdrukkelijk wél de bedoeling is, na testen die twee bolletjes weer terug op "automatisch" zetten.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 5

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:25-04-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3837.5
Onderwerp:sitecom routerproblemenForum:ws-nlcomputer

Hoi Michel,
Ik print je relaas uit en zodra de verbinding weer uitvalt op die laptop zal ik het als naslag gebruiken om tot een oplossing te komen. Gezeddeweer bedankt;-)
Don