Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

202 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 18:23:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Router  (gelezen 9098 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Router
« Gepost op: 13 november 2009, 22:11:45 »
Bericht 1 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:janboender01Datum:13-01-2009
Aan:AllenMsgID:4135.1
Onderwerp:RouterForum:ws-nlcomputer

Hallo,
Op mijn Zyxel modem/router heb ik sinds enige weken een accespoint staan. Ik heb nu dus twee poorten i gebruik. (1PC en 1 accespoint voor de laptop)
In principe werkt dit goed ware het niet dat ik wanneer ik de pc heb opgestart de verbinding naar de modem moet herstellen om internet te kunnen gebruiken.
De laptop (accespoint) verbinding werkt altijd.
Het accespoint is WAP2 beveiligd.
Ik kan er niet mijn vinger op leggen wat hier nu de oorzaak van is.
Kunnen jullie me op weg helpen?
groeten,
Jan Boender
(inlognaam janboender01)


Bericht 2 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:13-01-2009
Aan:janboender01MsgID:4135.2
Onderwerp:RouterForum:ws-nlcomputer

Dag Jan,
>> accespoint voor de laptop <<
Het is een écht accesspoint, en niet een als accespoint misbruikte router? Als je meer dan een kabelingang in dat ding hebt, is het een router met draadloze verbinding, en dan moet er in dat ding meer worden afgesteld.
>> wanneer ik de pc heb opgestart de verbinding naar de modem moet herstellen <<
Hoe doe je dat ?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:janboender01Datum:13-01-2009
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4135.3
Onderwerp:RouterForum:ws-nlcomputer

Het is echt een accespoint (philips extender) en buiten de spanningsdraad is er 1 aansluiting voor de netwerkkabel naar de modem.
Groeten,
Jan Boender


Bericht 4 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:janboender01Datum:13-01-2009
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4135.4
Onderwerp:RouterForum:ws-nlcomputer

Nog even vergeten...
Het herstellen doe ik simpel via de netwerkverbindingen/eigenschappen/herstellen.
Het is een handeling van niks maar het zou normaal gesproken niet nodig moeten zijn.
Jan


Bericht 5 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:13-01-2009
Aan:janboender01MsgID:4135.5
Onderwerp:RouterForum:ws-nlcomputer

Dag Jan,
>> via de netwerkverbindingen/eigenschappen/herstellen. <<
Er lijkt iets mis te zijn met dhcp (toewijzen van een IP adres door de router, via het accesspoint aan de pc).
Meestal komt dit doordat het Wifi signaal te zwak of te veel gestoord is. Heb je pc al een vast IP adres geprobeerd te geven?
Als je niet weet hoe dat moet, stuur dan even een berichtje.
Hoe ver staat de pc van dat access point af, en zitten er muren en/of plafonds tussen de twee punten in?

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 6 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:janboender01Datum:13-01-2009
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4135.6
Onderwerp:RouterForum:ws-nlcomputer
Hallo,

Ik verdenk inderdaad de PC ervan dat er iets niet goed gaat bij het toewijzen van het IP-adres.

Het Accespoint en de modem hebben beiden een eigen IP adres. De PC krijgt automatisch een adres toegewezen. (verbeter me als ik het niet goed zie)

Als allebei de computers tegelijk draaien is er, als ik de PC verbinding heb hersteld geen probleem.

Ik heb nooit nagedacht over het toekennen van een vast IP adres omdat dit in de installatie instructie niet als mogelijkheid is meegegeven.

Het Accespoint staat in dezelfde kamer als de PC en de laptop 1 verdieping lager. Het signaal op de laptop varieert van redelijk tot goed maar meestal is het goed.

Als het toekennen van een vast IP nummer een optie is dan hoor ik graag van je hoe het te doen.

Nog even voor jouw beeld: De PC heeft een vaste verbinding naar de modem en de laptop communiceert via het Accespoint.

m.vr.gr.
Jan Boender



Bericht 7 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:14-01-2009
Aan:janboender01MsgID:4135.7
Onderwerp:RouterForum:ws-nlcomputer

Dag Jan,
>> Als het toekennen van een vast IP nummer een optie is dan hoor ik graag van je hoe het te doen. <<
Je hebt daarvoor twee gegevens nodig: een IP adres voor de pc zelf, en het IP adres van de router.
Beide kan je vinden met Ipconfig: Start, uitvoeren, Cmd (enter).
Nu is er een commandovenster open. Tik daar in: Ipconfig (enter). je krijgt iets te zien wat hier op lijkt (de getallen zullen verschillen):
Windows IP-configuratie
Ethernet-adapter Netwerk:
        Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.151
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.254

Kies nu configuratiescherm, en dubbelklik op netwerkverbindingen.
Het venster netwerkverbindingen is nu open. Onder Lan of Snelle internet verbinding zie je jouw netwerkverbinding staan, rechtsklik er op en kies eigenschappen.
In het middenvenstertje met het onderdelenoverzicht zie je meestal geheel onderin Internetprotocol (TCP/IP) staan, dubbelklik er op.
Plaats een bolletje in "Het volgende IP adres gebruiken" en vul de met IPconfig gevonden gegevens hier netjes op de juiste plaatsen in.
Plaats ook een bolletje in "De volgende DNS-server adressen gebruiken" en voer daar nogmaals het door Ipconfig bij gateway (dat is de router)  gevonden IP adres in.
Sluit alle vensters, en kijk of de netwerkverbinding nu werkt. Zo nee, dan haal je via dezelfde weg de twee bolletjes weer weg, zodat automatische IP toewijzing weer actief wordt.Eigenlijk moet je een ander IP adres instellen voor de computer zelf dan wat IPconfig gevonden heeft. Dat is immers een door de dhcp server toegewezen adres. Nu ga je er een vast adres van maken. De meeste routers vinden dit best. Levert het problemen op, geef dan merk en type router door, dan zoek ik even op welk IP adres je kan gebruiken buiten de range die voor automatische toewijzing gereserveerd is.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 14/01/2009 10:49 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 8 van 8

NL Computer Forum ~ Netwerken Verbinding
Van:janboender01Datum:14-01-2009
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4135.8
Onderwerp:RouterForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

Ik heb gedaan zoals je voorstelde en alles lijkt te werken.
Ik zal je over een paar dagen een berichtje sturen of het ook zo blijft.

Voor nu alvast hartelijk bedankt voor je advies en succes op het forum.

m.vr.gr.
Jan Boender