Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

342 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 07:47:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Internet delen  (gelezen 12068 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Internet delen
« Gepost op: 14 november 2009, 14:37:50 »
Bericht 1 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:19-12-2004
 Aan:AllenMsgID:1795.1
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Hoi sysops,
Naast mijn desktop pc staat een laptop en soms sluit ik deze aan op de router om er ook internetverbinfing mee te hebben. Ik rol dan 20 meter UTP kabel uit die door de kamer en de hal gaat en dan kan dan soms dagenlang zo blijven liggen. Dit tot ergernis van mijn vrouw. 
Om die hinderlijke kabel te vermijden heb ik het advies van de plaatselijke pc-boer opgevolgd en ging met een extra ethernet kaartje en een crosslinkkabeltje naar huis. Voor 9 euro was ik klaar. Ethernetkaart in de desktop gebouwd, crosslinkkabel tussen desktop en laptop en nu via de helpfunctie kijken of ik de zaak aan de gang krijg. Netwerkje dus.
De netwerkwizard geeft me op een gegegeven moment verschillende keuzemogelijkheden waarbij de XP cdrom in de drive steken mij wel de handigste leek. Na wat geklungel waarvan ik eigenlijk moet toegeven dat ik nog niet precies weet wat ik eigenlijk gedaan heb, had ik de zaak aan het draaien en zat met beide computers op Internet. Zet ik echter de laptop uit en weer aan kan ik de internetverbinding erop pas weer herstellen als ik daarna ook weer de desktop herstart. Eigenlijk een ondoenlijke situatie.
Op de laptop zie ik als netwerkverbindingen de ethernetkaart en de 1394-verbinding. In de desktop zie ik naast de 1394-verbinding en de oude ethernetkaart dus de nieuwe ethernetkaart t.b.v. de laptop met als extra vermelding een brug. Tevens een extra ikoon met vermeld een Netwerkbrug genaamd (Netwergbrug) 2 Verbonden, met firewall MAC brugminipoort. Bij de WAN Network driver (die er altijd staat als CS 6.02XP os geinstalleerd) staat nu toegevoegd: Verbonden, met brug, met firewall. Dit wellicht omdat ik die tijdens de netwerkinstallalatie niet heb weggevinkt maar alles liet staan zoals het werd aangeboden.
In principe werkt de zaak maar via rare opstartporcedures dus. Tevens merk ik op de laptop soms rare vertragingen bij opstarten van programma's of sluiten van vensters.
Vraag, wat is de gebruikelijke instelling bij een dergelijke setup? Dan vertelde de pc-boer dat beide computers hetzelfde IP adres dienen te hebben. Blijkt dus niet te hoeven, of toch??

Don Esteban
Don Esteban Homepage


[/size][/color]


Bericht 2 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:20-12-2004
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:1795.2
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Heb niet helemaal begrepen/kunnen volgen wat je gedaan hebt. Maar, je hebt toch een router?

Zo ja, dan hoef je geen Internetdelen te gebruiken. Je sluit beide systemen met een UTPkabel rechtstreeks op de uitgangen van die router aan.

En aangenomen dat op beide XP staat, verwijder je alles wat maar riekt naar netwerk van beide systemen. Zet ze uit en vervolgens aan en XP zal (kleine uitzondering daargelaten) zelf alle instellingen goed zetten.


--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 3 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-12-2004
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:1795.3
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Hoi Don,
>> Zet ik echter de laptop uit en weer aan kan ik de internetverbinding erop pas weer herstellen als ik daarna ook weer de desktop herstart. Eigenlijk een ondoenlijke situatie.  <<
Hier had je ook vast een ander en m.i. beter advies gekregen.
Ik begrijp dat het aanleggen van een kabel van router naar notebook niet doenlijk is. Is dat wel mogelijk, trek dat kabeltje dan. Anders zijn er globaal dan vier mogelijkheden:
Internet connect sharing via de desktop. El Cheapo oplossing, rommelig en soms onhandig zoals je gemerkt hebt. De meest gammele oplossing.
Jouw notebook heeft ingebouwd Wlan (neem ik aan), dan zou een accesspoint (zeg maar zendertje) aan de router uitkomst kunnen bieden. Kost pakweg 60 euro. Voordeel mobiel internet in huis. Nadeel: valt niet te voorzien hoe het zit met het bereik (beton, muren).
Homeplugs, (Dlan adapters) een aan de router en een bij het notbook. Voordeel: Overal in huis waar een stopcontact in de buurt is internet. Nadeel vrij prijzig.
Switchje aan kabel prikken. Die dingen kosten iets van 20 euro voor 4 of 5 poorten. Dus de kabel die nu in de pc gaat er uit, en in het switchje prikken. Vervolgens van Pc en van Notebook een geoon kabeltje (crosslink mag meestal ook bij de autosensing switches van tegenwoordig) kabeltje naar die switch. Voordeel: Je kan er eventueel nog een pc bij prikken in de toekomst. Nadeel op die 20 euro na, vrijwel geen. Voorwaarde: Pc en notebook beiden in de buurt van de switch opstellen.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 4 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:20-12-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1795.4
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>>Ik begrijp dat het aanleggen van een kabel van router naar notebook niet doenlijk is.<<
Precies. De router zit vlak bij de kabelmodem in de meterkast en ik wil nu juist van die 20 meter UTP kabel af die (tijdelijk) door kantoor en kamer slingert. Vandaar dat ik zocht naar een andere oplossing.
Die switch was me ook al voorgesteld geworden maar dat ding had men niet op voorraad. Zo te lezen ga ik daar toch voor kiezen dan.
>>Jouw notebook heeft ingebouwd Wlan (neem ik aan), dan zou een accesspoint (zeg maar zendertje) aan de router uitkomst kunnen bieden. Kost pakweg 60 euro. Voordeel mobiel internet in huis. Nadeel: valt niet te voorzien hoe het zit met het bereik (beton, muren).<<
Office Centre stelde dat voor en muren, beton etc. zou allemaal geen probleem zijn. Ik weet niet of verkoper uit ervaring sprak.
De mobiliteit zal me worst wezen. De laptop kent in huis maar één plek en daar staat hij al 8 jaar. Op reis ken ik alleen telefoonverbinding.
Ik hannes nog even met Internetdeling en zal uiteindelijk dan maar een switch halen. Zeer bedankt weer voor de adviezen.
 Don Esteban
Don Esteban Homepage


[/size][/color]


Bericht 5 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:20-12-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1795.5
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Ton,
Natuurlijk heb ik een router. En daar zitten 2 desktops aan verbonden. De laptop eraan verbinden is ook zo gepiept maar dan ligt dus 20 meter kabel door de kamer. De router zit n.l. vlak bij de kabelmodem in de meterkast en de plek waar de laptop staat is daar behoorlijk van verwijderd. Snappie?
 Don Esteban
Don Esteban Homepage


[/size][/color]


Bericht 6 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:20-12-2004
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:1795.6
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Snappie?
=========

Enige wat ik tot nu toe snap is dat die laptop een eind weg van al het andere spul staat. Maar dan heb je dus ook niets aan een switch want in je router zit al een switch ingebouwd en daar kun je dus 4 apparaten op aansluiten.

M.i. zijn er maar 3 oplossingen (zie ook Michel):

1.  UTPkabeltje in een van de vele wandontactdozen/bedradingen laten meelopen. Leuke klus, kom je gegarandeerd de kerstdagen mee door.

2.  Meest simpele oplossing is die dLan pluggen. Ben voor net onder de 90 euro klaar,

3.  Gewoon draadloos. Of die man van OC nu wel/geen ervaring heeft doet niet ter zake. OC kent 14 dagen "niet tevreden, geld terug zonder gezeur" garantie. Dus koop gewoon voor 65 euries die Belkin wireless router (is nu in de aanbieding), zet die in plaats van je huidige router en (aangenomen je hebt een moderne laptop, anders pcmcia kaartje erin) je bent binnen 5 minuten met alles tegelijkertijd online.

(waarom zo moeilijk als het zo makkelijk kan?)

--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 7 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-12-2004
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:1795.7
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Hoi Don,
>> Office Centre stelde dat voor en muren, beton etc. zou allemaal geen probleem zijn. <<
Office centre... tsss.. dat zijn dozenschuivers, die heel veel verstand hebben van allerhande dozen en vele manieren van schuiven. Ik zou nimmer op hun advies afgaan, zeker niet als het IT betreft. Neem nou maar van mij aan dat beton(ijzer) e.d. soms helemaal geen probleem is en soms heel erg. Hangt van allerlei omstandigheden af.
>> De mobiliteit zal me worst wezen. <<
Opgelost dan, switchje halen. Een 5 poort va E-tech of Belkin of sweex kost pakweg 15 euro.
http://www.pricewatch.info/item/20371/pricelist/
O ja, die dingen eten wel stroom, en hebben een adaptertje, dus 230v in de buurt is wel handig.
Verder die driver en die malle brug voor die nieuwe netwerkkaart in de pc verwijderen, de netwerkkaart verwijderen. Zet als het nog aanstaat ook even de firewire netwerkverbinding op uitgeschakeld.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 8 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-12-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1795.8
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
>> Maar dan heb je dus ook niets aan een switch <<
Waarom niet? Gewoon op de locatie van de beide pc's een switchje, met een kabel naar de switch in de router. Werkt prima. Het mag overigens ook gewoon een hubje zijn, maar sinds het goedkope switch geweld van de laatste jaren zijn die waarschijnlijk zelfs duurder.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 9 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:20-12-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1795.9
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Teun,
>> Enige wat ik tot nu toe snap is dat die laptop een eind weg van al het andere spul staat. <<
Dan snap je het nog niet. Was ik zo vaag?

Modem en router zitten samen in de meterkast. PC 2 staat boven, PC1 en laptop in kantoor. UTP-kabel loopt door de bestaande telefoonleidingen. Van router naar laptop nog een kabel trekken lukt niet meer. Buis zit vol. Kortom, óf internetdeling behouden zoals nu of een switch op het einde van de 15 meterkabel en van daaruit naar pc1 en de laptop. Draadloos heeft hier echt geen nut. Don Esteban
Don Esteban Homepage


[/size][/color]


Bericht 10 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:20-12-2004
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:1795.10
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Modem en router zitten samen in de meterkast. PC 2 staat boven, PC1 en laptop in kantoor. UTP-kabel loopt door de bestaande telefoonleidingen. Van router naar laptop nog een kabel trekken lukt niet meer. Buis zit vol. Kortom, óf internetdeling behouden zoals nu of een switch op het einde van de 15 meterkabel en van daaruit naar pc1 en de laptop. Draadloos heeft hier echt geen nut.
=====================================================

(Plaatje is onzichtbaar)

Oke, als ik't goed begrijp. Heb je in de meterkast een (ADSL/Kabel)modem, daarin zit een UTP kabel en die loopt naar de router in diezelfde kast.

Vanuit die kast kopen er 1(of 2/) UTP kabels naar elk van de PC's?

Vlak bij die PC's staat ook nog een laptop die ook wil Internetten?

Als dat zo is, dan is er een hele simpele en logische oplossing namelijk:

Je haalt die router _uit_ je kast, prikt de UTP kabel (naar die PC's) in je modem, zet die router in de kamer waar die PC's staan en van daaruit een kabeltje naar PC en laptop!




--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 11 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-12-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1795.11
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
Als het inderdaad een apart modem en een aparte router is, werkt dit natuurlijk ook prima. Ik ben uitgegaan van een modemrouter, maar als ik Don's bericht eens nalees konden het wel eens twee aparte kastjes zijn..

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 12 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-12-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1795.12
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Maar als ik even goed doorlees..
    1 desktop en een notebook in vertrek A 1 desktop in vertrek B 1 modem en een router in de meterkast.
Verplaatsen van de router naar vertrek A, betekent dan wel een (nieuwe) kabel leggen van de router vertrek A naar de pc in vertrek B. Als dat eenvoudig kan is het natuurlijk te doen, en anders wordt het toch die paar euro's uitggeven voor een switchje.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 13 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:21-12-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1795.13
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Ton,
Plaatje onzichtbaar. Ja, ik zat te suffen. Kijk in de mislukte poging maar via rechterklik / Eigenschappen naar het URL. Ik zat te ftpen via Frontpage 2003 en dan uploadt hij een ftp-adres wat op internet niet werkt. Hier nog eens het plaatje:

En nu zeg jij:
>>Je haalt die router _uit_ je kast, prikt de UTP kabel (naar die PC's) in je modem, zet die router in de kamer waar die PC's staan en van daaruit een kabeltje naar PC en laptop<<
En dan ga ik op kantoor van de router naar PC2 met een kabel door de kamer en de hal de trap op, weer door een gang en dan naar de kamer boven waar PC2 staat. Betaal jij de alimentatie? ;-) De kamer waar PC2 staat, ligt precies boven de meterkast en daar loopt een kabel door de telefoonleiding van slechts een paar meter. Internetdeling begint steeds beter te werken.
Don Esteban
Don Esteban Homepage


[/size][/color]


Bericht 14 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Hans VerbeekDatum:21-12-2004
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:1795.14
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Don, Hier nog eens het plaatje Hoe maak jij dat? Groeten, Hans. (e-mail, homepage)


Bericht 15 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Don Esteban (NLHelp)Datum:21-12-2004
 Aan:Hans VerbeekMsgID:1795.15
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Hallo Hans,
Hoe ik dat maak:

Ik ken je pc-vaardigheden niet dus ik doe maar net alsof ik het tegen tante Truus heb;-) :
Ik heb dit getekend in Microsoft Paint. Dat is dus een teken/foto-programmetje wat standaard bij Windows zit. Start / Uitvoeren / intypen: mspaint.exe en OK klikken. De lijntool kan je als podlood gebruiken. De rest wijst zich vanzelf uit. Daarna sla je het resultaat op met de gewenste naam als jpg. Geen bmp want dan wordt het een onnodig groot bestand.

Om zo'n tekening niet als bijlage te sturen maar rechtstreeks in het venster te krijgen dien je de tekening ergens op Internet te plaatsen en er een link naartoe leggen.
Voor die plek op Internet gebruik je bijv. je eigen websitespace waar ook jouw homepage staat. Dus je upload eerst het bestand naar jouw Ourworld webspace. In principe doe ik hetzelfde naar mijn Don Esteban domein met mijn smileys.
Deze sneeuwman komt net als de tekening ook rechtstreeks vanaf mijn websitespace. Klik er rechts op, kies voor Eigenschappen en zie het URL.

Voor iemand zonder HTML-kennis (ik ben er ook geen grote kei in) is het plaatsen van de tekening in het bericht via copy/paste de eenvoudigste methode:
Start apart je browser op en ga naar het adres van het geuploade bestand zodat het in de browser zichtbaar wordt. Klik er met de rechter muisknop op en kies voor Kopieren. Ga terug naar het berichtenvenster, zet de cursor waar je de tekening wilt hebben en kies voor plakken. Controleer voor alle zekerheid je bericht via 'Bekijk'.Don Esteban
Don Esteban Homepage


[/size][/color]


Bericht 16 van 16

NL Computer Forum ~ Internet
 Van:Hans VerbeekDatum:22-12-2004
 Aan:Don Esteban (NLHelp)MsgID:1795.16
 Onderwerp:Internet delenForum:ws-nlcomputer
Don, Ik ken je pc-vaardigheden niet dus ik doe maar net alsof ik het tegen tante Truus heb;-) :Misschien weet die wel meer dan ik....... :-) Maar ik begrijp hoe jullie al die plaatjes in het bericht krijgen. Kon ik nog wel eens gebruiken voor m'n homepage. Bedankt! :-) Groeten, Hans. (e-mail, homepage)