Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

213 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 01:24:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Linux Nieuws  (gelezen 18414 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Linux Nieuws
« Gepost op: 30 maart 2012, 23:33:57 »
Goedenavond,

Terwijl mijn kleine dappere laptop een videootje zit te bakken voor mijn motorclub heb ik de tijd voor wat Linux nieuws. Zo is de nieuwe Ubuntu versie 12.04 met de maand april in beeld al heel dichtbij. Velen kijken er al reikhalzend naar uit. Kijk hier voor meer: http://is.gd/v4w0MO (Engelstalig)

Dan verder lijkt het erop dat GIMP versie 2.8 dan wel niet met Ubuntu 12.04 mee zal komen, maar hij zal er toch op zeer korte termijn zijn. Boordevol nieuwigheden, zegt men. Daarom duurde het dus zo lang? Kijk hier: http://tasktaste.com/projects/Enselic/gimp-2-8

En dan minstens net zo leuk in mijn ogen: Full Circle Magazine nummer 59 is uit. Kijk hier: http://fullcirclemagazine.org/issue-59/ Het gratis blad voor Ubuntu in al zijn smaakjes is ook hoogst interessant voor gebruikers voor andere distro's. Helaas alleen Engelstalig, maat daarmee tegelijkertijd wel een mooie gelegenheid die taalkennis wat op te vijzelen. Data Recovering, eigen kaartjes maken en nog heel veel meer. Gratis en alle oude nummers ook. Ook in Epub formaat vanaf een bepaald tijdstip na wat extra wachten.

Veel plezier ermee!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2012, 12:35:56 »
Hoi Just,
Ik ben wat gestopt met upgraden van Ubuntu,die nieuwere versie ondersteunde totaal niet mijn nvidia grafische kaart (ook niet na installeren van de speciale drivers) en zo kon ik maar armzalige resoluties voor m´n beeldscherm halen.
Ik vond die nieuwe vormgeving ook niet interessant maar blijkbaar gaan we die kant op,kleutervormgeving net als youtube nu.


Groetjes,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2012, 19:58:28 »
Hoi Paul,

Jammer van die grafische kaart!

Ik heb Unity verwisseld voor de originele Gnome omgeving. Nogal apart, maar na wat gewenning een heel fijn ding.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2012, 22:16:40 »
Hoi Just,


Op twee computers trouwens met verschillende nvidia-kaarten.Ik heb op die ene het dacht ik kunnen redden door van een Ubuntu-cd een oude versie terug te zetten.


Bij Linux kun je natuurlijk nog kiezen voor Gnome,bij youtube niet meer.Daar hebben ze alles in die erg onaantrekkelijke layout gemaakt.Sinds begin maart,daarvoor kon je nog wel kiezen.
Het zal wel met die mobiele dingen en tablets te maken hebben.Dat mensen daar zoveel geld voor over hebben,onbegrijpelijk.
Je krijgt wel hele nieuwe gedragingen te zien van mensen.Ik zag bij V&D iemand met een mobiel een foto maken van een kledingsstuk dat op een tafel lag en het dan op haar mobiel bekijken.Blijkbaar gaat het niet meer direct of wordt het online democratisch besloten of ze het moet kopen of niet??




Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2012, 23:01:25 »
Hallo Paul,

Bij Ubuntu kan je Unity vervangen door de Gnome-shell. Dan is Gnome helemaal standaard. Je hebt ook nog steeds Kubuntu en Xubuntu met KDE of XFCE. Keuze genoeg, hoor!

Het heeft inderdaad veel te maken met die vernieuwingen in computerland. Ik heb tegenwoordig ook een smartphone. Wel een eenvoudige en ook niet met zo'n duur abonnement. Daar ben ik verder heel blij mee.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #5 Gepost op: 1 april 2012, 15:04:12 »
Hoi Just,


Toch een beetje raar dat een ubuntu versie die prima funktioneert na een upgrade de grafische kaart niet meer ondersteunt.
Begrijp ik niet en ik ben meer iemand van als iets goed is houen zo.Van mij hadden ze kunnen zeggen: het is klaar,punt.


Al die rusteloze veranderdrift moet ik niks van hebben.


Hm,ik zag gisteren in een een tv-reklame een scherpe aanbieding voor een abonnement: 35 euro per maand,eh dat is ruim 400 euro per jaar of te wel een kleine 1000 gulden in een jaar.


Groet,Paul

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #6 Gepost op: 1 april 2012, 17:37:32 »
Het zit toch anders bij die ene,daar zit nl een ati in,radeon 9250 .Wel vreemd dat ubuntu dan bij extra hardware met nvidia drivers aan komt zetten.....
ATI Radeon 9250 is not supported by the ATI vendor drivers for linux anymore. You should instead stick to the radeon driver. Can you install it using the command sudo apt-get install xserver-xorg-video-radeon After that please look if you have an /etc/X11/xorg.conf file and if so, please edit your initial posting and add the complete content of this file.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #7 Gepost op: 1 april 2012, 18:04:06 »
Hallo Paul,

Dat met die Nvidia drivers snap ik ook niet. Ik heb hier thuis een desktop, die ook een Nvidia kaart heeft. Die heb ik toevallig ook nodig, want alleen met die kaart kan ik van gewone filmopnamen slow motion filmpjes creeren. Die doet het trouwens ook niet helemaal goed, maar de filmpjes zijn wel goed.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #8 Gepost op: 1 april 2012, 19:33:30 »
Goedenavond,

De ePub versie van Full Circle Magazine nr. 59 is er nu ook!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht


Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2012, 10:56:36 »
Zo te zien ben ik niet de enige die niet zo veel op heeft met die nieuwe vormgeving,zie bijlage.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #10 Gepost op: 2 april 2012, 15:54:16 »
Just,


Wat gebruik je dan om slow motion te maken.Ik weet een manier met Avidemux,dan verander je de framerate.




GRoet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #11 Gepost op: 2 april 2012, 22:52:26 »
Hallo Paul,

Ik gebruik deze: http://slowmovideo.granjow.net/

Het heeft een nVidia kaart nodig ... .

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #12 Gepost op: 2 april 2012, 22:55:50 »
Zo te zien ben ik niet de enige die niet zo veel op heeft met die nieuwe vormgeving,zie bijlage.
Het slaat op Windows 8. Foei, ga je toetsenbord afsoppen. Dit is hier de Linux hoek ...

 je krijgt verder wel gelijk van me!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #13 Gepost op: 3 april 2012, 13:55:14 »
Hallo Just,


Dat ziet er wel mooi uit dat programma als het ook werkt met de standaard nvidia driver van Ubuntu....
Pas heb ik een ideetje opgekregen waar ik dat slow-motion goed zou kunnen gebruiken.


Ze hebben hier nl een tijd geleden in de buurt de film vet hard opgenomen.Het leek me wel aardig om daar nu op die plek opnames te maken en dan die actiebeelden erdoorheen te monteren.Maar dat gaat allemaal enorm snel in die film.Wel jammer dat ik niet in het publiek te zien ben op die beelden,hoewel...





Groet,Paul


Ps,ook wel mooi dat ze hier in Rotterdam uit beeld de hoek om slaan met de auto en dan in het volgende shot ergens in Haarlem zitten.Daar was nl duidelijk een verfzaak in de achtergrond zichtbaar.(verschil tussen het laatste en een na laatste plaatje)
« Laatst bewerkt op: 3 april 2012, 14:15:43 door Paul »

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Linux Nieuws
« Reactie #14 Gepost op: 3 april 2012, 18:34:44 »
Citaat
Het slaat op Windows 8. Foei, ga je toetsenbord afsoppen. Dit is hier de Linux hoek ...



Ok,was ik vergeten.Afsoppen is een mooie,doet me denken aan je mond spoelen.