Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

203 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 19:00:14

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: I/O adr? Interrupt? DMA?  (gelezen 7801 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
I/O adr? Interrupt? DMA?
« Gepost op: 7 november 2009, 18:57:37 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Hugo KornelisDatum:17-04-2004
 Aan:AllenMsgID:1093.1
 Onderwerp:I/O adr? Interrupt? DMA?Forum:ws-nlcomputer
Hoi,

Vandaag had ik weer eens zin om n van mijn oer-oude spelletjes te spelen. Het is altijd spannend, een oud spel draaiend krijgen onder Win2000, maar in dit geval is het gelukt - zij het dat ik het geluid niet aan de praat krijg.

Dit is zo'n spel uit de tijd dat de hardware niet automatisch werd gedetecteerd. Ik moet dus in de setup opgeven wat voor soort geluidskaart ik wil gebruiken voor "FM - Music" en voor "FX - Effects".

Er wordt een aantal keuzes aangeboden. De bekendste namen zijn wel AdLib en Creative Labs Soundblaster. Volgens mij is mijn geluidskaart (als ik het goed heb een Avance AC97 audio chip, gentegreerd op het moederbord) Soundbalster compatible, dus dat beperkt de keuze tot Creative Labs Sound Blaster Pro(TM) of Creative Labs Sound Blaster(TM).

Ongeacht deze keuze moet ik ook nog een I/O address en (voor de effecten) een Interrupt en een DMA kanaal instellen. Standaard staat I/O address op 220, Interrupt op 7 en het DMA kanaal op 1. Als ik die keuze zo laat, dan krijg ik echter een foutmelding van het installatieprogramma dat deze instellingen niet overeenkomen met mijn configuratie.

Ik zou toch wel graag mt geluid willen spelen. Ik heb al gekeken of ik de juiste instellingen onder apparaatbeheer kan vinden, maar daar staat alleen invoer-/uitvoerbereik E400-E4FF en Interrupt Request 05. Maar in de installatie van mijn spelletje de interrupt in 5 veranderen helpt helaas ook niet.

Hoe kom ik achter de juiste instellingen om me weer mt geluid 10 jaar jonger te kunnen wanen?

Groetjes, Hugo


Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:17-04-2004
 Aan:Hugo KornelisMsgID:1093.2
 Onderwerp:I/O adr? Interrupt? DMA?Forum:ws-nlcomputer
Hugo,

>> oer-oude spelletjes <<

Is Mame (simulator van al die oude arcadegames) niks voor je?
Groeten
Ton van Hest



Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Hugo KornelisDatum:17-04-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1093.3
 Onderwerp:I/O adr? Interrupt? DMA?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,

Mame? Nooit van gehoord.

Maar het gaat in dit geval om Settlers, een spel uit 1994. Heb ik indertijd gekocht en veel gespeeld op de Amiga. nadat ik de Amiga heb vervangen door een Windoos heb ik een PC-versie uit de budget-bak gehaald. Toen ging mijn aandacht naar elders. Recent kwam ik 'm weer tegen en dacht: "goh, laat ik die weer eens spelen". Maar de laatste PC waar'ie op gedraaid heeft draaide nog op Win95, en dat vonden we toen allemaal erg modern <g>.

Voor het geval je Settlers niet kent - 't is zeker geen arcade-achtige. Meer strategie/"god simulator" (zo heet dat toch? Of beledig ik nu de Christenen - ik bedoel spelletjes als Populous, Sim City, Civilization - en dus ook The Settlers).

Groetjes, Hugo


Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-04-2004
 Aan:Hugo KornelisMsgID:1093.4
 Onderwerp:I/O adr? Interrupt? DMA?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,

>> als ik het goed heb een Avance AC97 audio chip, gentegreerd op het moederbord <<

Kijk even bij de Bios instellingen (Audio Legacy support, of Sound Blaster compatible o.i.d) of dat aan staat, en zo ja hoed at ingesteld is. Neem die instellingen dan (voorzover aangegeven in het Bios) over.

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:WillemNielandDatum:02-05-2004
 Aan:Hugo KornelisMsgID:1093.5
 Onderwerp:I/O adr? Interrupt? DMA?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,

Is het inmiddels gelukt? Betsie en ik hadden de eerste pc rond eind 1997 dus zoveel oude spelletjes hebben we niet.
Mijn eerste spel Civilization II speel ik heel af en toe nog wel, op windows-ME.
Maar een spelletje van de bieb (ja ja! kopietje gemaakt, het was echt nergens meer te koop) daar heb ik dan toch echt de windows95 voor nodig. En de pc waar dat nu op staat is al lang een museumstuk dat niets meer wil, zelfs niet met opstartdiskettes etc.
Doodzonde die prachtige oude spellen naar de achterste plank omdat de nieuwe software ze niet lust.

succes, wimpie


Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Hugo KornelisDatum:05-05-2004
 Aan:WillemNielandMsgID:1093.6
 Onderwerp:I/O adr? Interrupt? DMA?Forum:ws-nlcomputer
Discussie bekeken : 44 Discussie gestart door : Discussie gestart op : 17-04-2004 13:21


Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Hugo KornelisDatum:06-05-2004
 Aan:Hugo KornelisMsgID:1093.7
 Onderwerp:I/O adr? Interrupt? DMA?Forum:ws-nlcomputer
Discussie bekeken : 44 Discussie gestart door : Discussie gestart op : 17-04-2004 13:21


Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-05-2004
 Aan:Hugo KornelisMsgID:1093.8
 Onderwerp:I/O adr? Interrupt? DMA?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Hugo,

Helaas werken die oude spellen meestal alleen als ze inderdaad een legary <G> ondersteuning zien.
Meestal is dat in het Bios wel aan te zetten. Soms is die optie er niet, en dan wordt het zo goed als onmogelijk.

Kijk toch eens goed alle schermen door naar Legacy, Sound settings(IRQ/IO/Mem), Options bij Ac97, Soundblaster en dergelijke termen.

Welk merk en type MoBo is het?

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Hugo KornelisDatum:08-05-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1093.9
 Onderwerp:I/O adr? Interrupt? DMA?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

> Kijk toch eens goed alle schermen door naar Legacy, Sound
> settings(IRQ/IO/Mem), Options bij Ac97, Soundblaster en dergelijke termen.

Gedaan - hij zit er echt niet bij.

> Welk merk en type MoBo is het?

Hij is gemaakt door MSI (Micro-Star International) en in het boekje wordt'ie beschreven als "K7T266Pro2 (MS-6380 v2.X) series ATX mainboard (...) based on VIA(R) Apollo KT266A (VT8366A & VT8233) chipset and designed for the AMD(R) Athlon(TM), Athlon XP or Duron(TM) (PGA) processor"

Ik hoop dat jij meer chocola kunt maken van deze letter- en cijferbrij dan ik :-)

Groetjes, Hugo


Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:09-05-2004
 Aan:Hugo KornelisMsgID:1093.10
 Onderwerp:I/O adr? Interrupt? DMA?Forum:ws-nlcomputer
Dag Hugo,

Ja hoor, die brij zegt mij wel wat.

Alles wat met sound te maken heft bij dit bordje is in te stellen bij het Integrated Peripherals menu. Helaas is dat niet al te veel. Je kan een IRQ voor Midi instellen, een I/O adres voor de spelpook en je kan de AC97 audio aan/uit zetten.

Ik vrees, dat jou oude proggie hier niet op aan de praat te krijgen is, want ik neem aan dat het ook graag de standaard legacy SoundBlaster instellingen (DMA, I/O en IRQ) voor de wave verwerking ziet, en dat is hier dus niet in te stellen.

Verder zal je zker dos-drivers voor AC97 moeten zien te vinden, want AC97 is een soort van "soft" soundcard. M.a.w. de software zorgt samen met de processor voor het zware werk. Geen idee op die er ook zijn. Kijk eens op de cd van het moederbord. Ook waarschijnlijk nodig is zijn regels als SET BLASTER=A220 I5 D1
Maar ik geef je weinig kans het zonder "echte" geluidskaart (en dat moet dan een oude ISA SB 16 of zo zijn) aan de praat te krijgen.

Dat wordt denk ik f een modern spel kopen, f een oude geluidskaart, f er mee leren leven.

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Hugo KornelisDatum:09-05-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1093.11
 Onderwerp:I/O adr? Interrupt? DMA?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

> Dat wordt denk ik f een modern spel kopen, f een oude geluidskaart, f
> er mee leren leven.

Mwaahh, voor die enkele keer dat ik zin heb dit oude spel weer eens te spelen kan ik leven met stilte. Desnoods zet ik een CD op <g>.

Bedankt voor de moeite om het allemaal voor me uit te zoeken!!

Groetjes, Hugo