Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

218 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 09:44:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Laptop e.1500 games?  (gelezen 8351 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Laptop e.1500 games?
« Gepost op: 7 november 2009, 19:10:10 »
Bericht 1 van 7

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:17-06-2004
 Aan:AllenMsgID:1102.1
 Onderwerp:Laptop e.1500 games?Forum:ws-nlcomputer
Beste mensen,

Sander is geslaagd voor VMBO-TL met een uitstekende cijferlijst. Daar hebben Sander en ik de afgelopen twee jaar ook heel hard aan gewerkt, want in het vak wiskunde was er eerst nog echt een groot probleem.

Nou willen zijn ouders hem graag een leuke laptop geven, maar uiteraard heeft alles zijn grenzen en dus ook het budget. Het moet echt onder de e.1500 all-in & incl. blijven. Aan de andere kant speelt hij wel erg graag een modern spelletje en dus is een beetje redelijke grafische kaart (128 MB) eigenlijk een must. In die prijs moet ook 3 jaar pickup garantie en een nette tas meeliften.

Tja, ik ben net met de pa van Sander nog eens even wat sites en http://www.tweakers.net/pricewatch afgehobbeld. Het enige wat we konden vinden was een Packard Bell aanbieding bij Dixons.

Ik heb al voorzichtig opgemerkt dat een laptop in principe niet de meest logische keuze is voor spelletjes..

Iemand anders een goed idee, tips of adviezen?

groetjes,

Just


Bericht 2 van 7

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:17-06-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1102.2
 Onderwerp:Laptop e.1500 games?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

>> Ik heb al voorzichtig opgemerkt dat een laptop in principe niet de meest logische keuze is voor spelletjes. <<

Ik denk eigenlijk dat je daar een onvoorzichtige opmerking van moet maken: Notebooks zijn in de aard niet geschikt voor spelletjes. Ze doen het er wel op (natuurlijk) maar altijd veel minder goed dan op een desktop van *gelijke* processor power.

In notebooks zitten dermate veel energiebesparende truc's (speed-stepping low power cpu's, traag draaiende harddisks, trager en dus minder energie vretend geheugen) dat je grofweg kan stellen dat een 2 Ghz notebook ongeveer op 60% van de snelheid van een 2Ghz desktop werkt.
Verder zal een spel op een notebook er ongetwijfeld voor zorgen dat de koeling van het notebook op volle toeren moet werken, en dat kan bij zware processoren en video en een pruts fannetje dat dus op zeer hoge toeren moet gaan draaien een heel irritante herrie geven.

Daar komt bij dat notebooks verhoudingsgewijs kwetsbaar en duur zijn. Er zijn notebooks met 3 jaar garantie, maar dat geldt nooit voor de accu, en dat is het meest kwetsbare onderdeel dat soms na 1,5 jaar al de geest geeft of zeer slecht werkt. Verder zijn het ergonomische rampjes, en de ervaring bij mij is dat iedereen die lang achter een notebook moet werken graag een extern toetsenbord, muis en soms ook beeldscherm wil, of er thuis een desktop voor "fatsoenlijk werken" bij neemt. Dan heb je bij elkaar een dure en slecht presterende desktop gecreeerd of bijna dubbel geld uitgegeven.

Voor 1500 euro koop je te kust en te keur verrekt aardige en zeer complete desktops, desnoods mini desktops met lan-party tas.

De *enige* reden om een notebook te nemen is als het primaat *mobiliteit* is. Dan is er geen keuze. Verder zijn het voornamelijk sexy apparaten, maar van een mooi smoeltje alleen wil uiteindelijk niemand het hebben.

Packard Bell notebooks zijn hardwarematig niet slecht. Maar de software stinkt. Je mag er wel rekening mee houden dat het ding dermate volgestouwd is met sponsorware dat het meer een mobiele Ster reclame is dan notebook (zo houdt men de prijs laag), en een schone installatie van XP is haast onvermijdelijk wil het ding lekker presteren.

Net van een klant een HP/Compaq notebook gekregen. Klacht: Het ding is nieuw uit de doos zo traag als een slak. Tja, wat wil je met 27 residente shittools (196 MB ram gebruik zonder n werkelijk nuttige applicatie gestart, en 5,5 minuten opstarttijd) en sloten trial, limited, evaluation software waar de klant niet mee wil werken.
Die software kan je allemaal wel de-installeren, maar dan nog blijkt het ding ondermaats te presteren. Dus dat kreng leeg en XP + noodzakelijke drivers er opnieuw op, xp getrimd: 62 MB ram gebruik en 45 seconden opstarttijd, terwijl de computer ruim twee keer zo snel lijkt te werken. Bij PB is dat besist ook het geval, en daar zal zonder ingrijpen dus geen spel lekker op draaien. Ik weet zeker, dat PB het de-installeren van een aantal reclame pakketten had verwijderd bij een notebook dat ik een half jaar geleden zag. Nou.. ik griezel van dat soort praktijken.

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 3 van 7

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:19-06-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1102.3
 Onderwerp:Laptop e.1500 games?Forum:ws-nlcomputer
Ha Michel,

Hartelijk dank namens de vader van Sander. Hij was erg in zijn nopjes met jouw uitgebreide reactie.

Gistermiddag hebben we het hele Stadshart hier Zoetermeer afgelopen. Eerste stop was Dixons, maar de verkoper deed zo stomzinnig op een paar heel reele vragen van "pa", dat-ie behoorlijk gepikeerd elders ging kijken.

Om een lang verhaal kort te maken, trof hij bij It's wel een fatsoenlijke verkoper. een hele leuke Sony Vaio met 128 MB video geheugen (wel shared) in de aanbieding & onder het budget met een Cybershotje er gratis bij en een nette tas er nog namens It's erbij.

Helemaal blij.

groetjes,

Just


Bericht 4 van 7

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-06-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1102.4
 Onderwerp:Laptop e.1500 games?Forum:ws-nlcomputer
Dag Just,

Is het nu een Vaio Desktop of een Vaio notebook geworden?

Michel Uphoff
(Sysop)



Bericht 5 van 7

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:19-06-2004
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:1102.5
 Onderwerp:Laptop e.1500 games?Forum:ws-nlcomputer
Ha Michel,

Een laptop, hoor! Mobiliteit was voorwaarde #1, spelletjes duidelijk #2 <g>..

Groetjes,

Just


Bericht 6 van 7

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:21-06-2004
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:1102.6
 Onderwerp:Laptop e.1500 games?Forum:ws-nlcomputer
Just,

>> Sony Vaio <<

Zijn hele mooie apparaten! (Bijna net zo mooi als ....)
Groeten
Ton van Hest



Bericht 7 van 7

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:21-06-2004
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:1102.7
 Onderwerp:Laptop e.1500 games?Forum:ws-nlcomputer
Ha Ton,

LOL!

Hij heeft al zijn favoriete spelletjes zo'n beetje wel goed draaien ook en speelt nu met pa een of ander modern spel over het thuisnetwerk.

groetjes,

Just