Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

495 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 23:26:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Nautilus naar de knoppen!  (gelezen 7982 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Nautilus naar de knoppen!
« Gepost op: 2 februari 2010, 15:58:12 »
Goedemiddag,

Nautilus is de Verkenner in een Linux systeem met de Gnome window manager. In mijn geval is Linux de zeer populaire Ubuntu distributie.

Na de laatste automatische update ging er wat lelijk mis. Ik kon niet meer bij het netwerk en elke keer als ik op iets in die richting klikte vloog Nautilus in de gordijnen. Dan draaide het systeem wel verder door, maar echt werkbaar was dat allemaal niet.

Een greep naar Google leerde me dat het inderdaad iets te maken had met de laatste updates. Verdorie zeg! Heldere oplossingen waren nog niet voorhanden. Ik begin pas ergens aan als ik zie dat meerdere mensen succesvol de klus geklaard hebben. Een dag of wat wachten dan maar.

En inderdaad, vandaag was men er wel uit. De laatste update van het libglib pakket was de boosdoener. De oplossing was een simpele actie om de upgrade weer terug te rollen.

De opdracht was (in een terminalvenster)

sudo aptitude install libglib2.0-0=2.20.1-0ubuntu2.1

Dat aptitude is de krachtigste uit de kleine reeks pakketmanagers van het Ubuntu-systeem. Het krijgt hier de opdracht de vorige versie van libglib in de plaats te zetten van de laatste versie. Het sudo ervoor laat de opdracht als beheerder (superuser do) uitvoeren, want het is een systeemopdracht.

Vervolgens ziet aptitude dat er een drietal andere pakketen dan ook mee terug moeten worden gezet. Dat werd ook gemeld. Vooruit met de geit dus. En inderdaad, hebben die kip (we zijn nou toch agrarisch bezig  ;D   ).

Ik hou niet van die automatische upgrades. Maar met dit soort openheid en vlotte oplossingen valt er goed mee te leven. Zo vaak gaat het niet fout.

En hier zie je ergens ook de kracht van de Open Source wereld. Je bent niet gebonden aan één partij (winkel, fabrikant ... .) voor de oplossing. Een hele gemeenschap buigt zich over de problemen en al zal ik met vele anderen dan de oplossing niet kunnen aandragen, anderen kunnen dat wel of hebben de goede ingeving. En dan delen zij hun kennis. Dat is toch geweldig?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers