Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

368 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 14:00:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: ext. hd 1.5T formateren op FAT32  (gelezen 17346 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Gepost op: 5 februari 2010, 22:44:12 »
Hallo,

Ik heb een ext. HD gekocht met een cap. van 1.5T. Deze was geformateerd op FAT32. Ik wilde echter meerdere partities aanmaken, maar nu kan ik alleen nog maar formateren op NTFS. Hoe kan ik een partitie wel op FAT32 formateren?
Groetjes,
Henk

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2010, 23:12:38 »
Dag Henk,
 
Eerst even een vraagje: Waarom wil je Fat32? Zeker op zulke joekels biedts dat geen voordelen, wel nadelen. Maar misschien heb je er een speciale reden voor, zoals gebruik onder oude windows versies of Dos?
 
Je hebt twee problemen: Partitioneren en formatteren.
Partitioneren zou onder XP met schijfbeheer moeten lukken (start, uitvoeren diskmgmt.msc).
Formatteren zou je (ik heb het niet getest met echte joekels van partities), eenvoudig moeten kunnen met de Usb formatteer tool van HP die je HIER kan downloaden. Met die tool kan je naar believen een usb disk of partitie formatteren met Fat, Fat32, NTFS en NTFS met compressie indeling.
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2010, 14:19:22 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2010, 23:26:17 »
Hoi Michel,

Citaat
de Usb formatteer tool van HP die je HIER kan downloaden.
Kun je ook even een gebruikersnaam en wachtwoord geven. Daar wordt om gevraagd.


groeten, Peter
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2010, 21:20:54 door Peter »

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2010, 23:46:04 »
Mwha je kan als je weet waar abraham de mosterd haalt ook kiezen voor server 2

http://en.kioskea.net/remote/download_get.php?ID=127
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2010, 00:05:29 »
Hoi Leon,

Citaat
Mwha je kan als je weet waar abraham de mosterd haalt ook kiezen voor server 2
Via Google was ik ook al achter een paar adresjes gekomen. Het was maar een opmerking.


Peter

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2010, 10:05:10 »
Hallo,

De reden dat ik een partitie nog in FAT32 wil formateren, is omdat ik deze wil gaan gebruiken, om een image van het besturingssysteem op te zetten. Dit wil ik doen door de pc op te starten met een HIRRENBOOTCD (HBCD) en de image op de EXT HD te schrijven. Op deze cd staat o.a. het programma ghost.
Nu heb ik ergens gelezen dat de bestandsgroote beperkt is tot ca. 6G. De Ghost versie die op HBCD staat, splits de image niet in meerdere delen van ca. 2G, zodat de bestandsgrootte dus al snel boven de 2G uitkomt.  Als dit een probleem is, dan moet ik die partitie alsnog formateren in NTFS. Ik weet niet of ghost dan nog wel de ext.hd. herkent. Ik kan dit nog niet testen, omdat de schijf nog geformateerd wordt.
Groetjes,
Henk

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #6 Gepost op: 6 februari 2010, 14:20:24 »
Hoi Peter,
 
Citaat
Kun je ook even een gebruikersnaam en wachtwoord geven
Nee, maar wel even de verkeerde link aanpassen. Moet het nu doen.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #7 Gepost op: 6 februari 2010, 14:57:14 »
Dag Henk,
 
Onder Fat32 is de maximale bestandsgrootte beperkt tot 4 GB. Ghost -althans de laatste Dos versie, van opvolgers weet ik het niet- echter heeft door zijn  "Dos" karakter zelf ook een beperking en kan files aanmaken van maximaal 2 GB. Je kan Ghost met de opdracht -split echter aangeven, dat de backup gesplitst moet worden in delen van maximaal 2 GB, en als je dan ook de autoname optie aanzet, dan moet dit probleem opgelost zijn.
 
Ik ken die Hiren Boot Cd niet, en weet niet welke tools er op staan. Ik neem maar even aan dat deze cd ook toegang geeft tot usb opslag, en dat je zelf een ghost.exe op die cd zet.
Ghost kan overweg met Ntfs (althans, de "Dos" versie 2003 en de latere versies. Eerdere kunnen dit niet).
 
Heb je al eens gekeken naar Drive Snapshot van Tom Ehlert Software? KLIK Zo nee, dan is dat de moeite beslist waard. Dat is een klein tooltje (paar honderd KB groot), dat niet eens geïnstalleerd hoeft te worden. Met deze tool kan je vanuit windows zelf heel eenvoudig en erg snel een perfecte image van een partitie maken. Zelfs van een ingebruik zijnde en veranderende actieve Windows partitie, dus zonder eerst vanaf een pen of CD te hoeven starten.
 
Het tooltje is enorm veelzijdig. Je kan er partities mee maken, vergroten, wissen, snel images maken of terugzetten en je kan images inzien of delen van een image terug zetten. Zelfs aanpassen en weer opslaan van een image is mogelijk. Het ding is zelfs prima te automatiseren dmv. van commandoregels en de taakplanner, en dat allemaal gewoon 'live' onder Windows zonder bootcd of usb pen/disk en zonder herstart.
 
Alleen als je een windows systeempartitie terug moet zetten, moet je extern booten, want deze partitie is natuurlijk in gebruik en kan niet gewist worden zolang Windows actief is. Dat kan heel eenvoudig met een dos boot pennetje of bootable Dos CD of met een BartPe cd'tje. Maar ook met een ordinaire Dos opstartflop waarop ook DriveSnapshot staat gaat het prima. Drive Snapshot ondersteunt WinNt, 2000, Xp, Vista, 2003, 2008 en W7 64 en 32 bits uitvoeringen. Kan overweg met Fat, Fat32, NTFS en zelfs Linux ext 2/3 en Reiser indeling.
 
Haal eens een trial versie op, beslist de moeite waard! Als je er hulp bij nodig hebt geef je maar een gil.
 
Citaat
Ik kan dit nog niet testen, omdat de schijf nog geformateerd wordt.
Volgende keer gewoon snel formatteren kiezen. Voor een volledige format is tegenwoordig geen reden meer, tenzij je werkt met stokoude harddisks zonder ingebouwde correctie van bad blocks.
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2010, 15:11:52 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #8 Gepost op: 6 februari 2010, 21:02:08 »
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Is altijd weer leerzaam.

De ext.hd is geformateerd. Ik heb nu een primaire partitie van 40G en de rest een aantal logische stations. Alles is geformateerd als NTFS. Als ik met HBCD ghost2003 opstart, dan kan ik alle partities benaderen. Ik kan zelfs een image van Vista maken die is geïnstalleerd op RAID. Deze image is 12G. Dit waren ook de minimale eisen.
Groetjes,
Henk

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #9 Gepost op: 6 februari 2010, 21:24:16 »
Michel,

Citaat
Moet het nu doen.
Yep. De link in bericht #2 is ook aangepast.


groeten, Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #10 Gepost op: 7 februari 2010, 01:00:46 »
Dag Henk,
 
Citaat
HBCD ghost2003
Je hebt gecontroleerd dat Ghost 2003 Vista systeem partities zonder problemen kan restoren?
Mij staat bij dat je een niet opstartbare Vista systeempartitie partitie krijgt (wat overigens wel weer te repareren valt).
Ik kan het mis hebben, want ik heb Ghost al een tijd niet meer gebruikt, maar je kan het beter wel even kontroleren.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #11 Gepost op: 7 februari 2010, 11:05:59 »
Je hebt gecontroleerd dat Ghost 2003 Vista systeem partities zonder problemen kan restoren?
Mij staat bij dat je een niet opstartbare Vista systeempartitie partitie krijgt (wat overigens wel weer te repareren valt).
Ik kan het mis hebben, want ik heb Ghost al een tijd niet meer gebruikt, maar je kan het beter wel even kontroleren.
 
Hoi Michel

Ik heb het niet geprobeerd om te restoren. Ik durf dit ook nog niet uit te proberen. Het werkt op dit moment nog goed. Ik ben bang dat het mis gaat. Dan ben ik nog verder van huis.

Hoe kun je de niet opstartbare Vista systeempartitie weer repareren?

PS:. Waarom wordt zo'grote ext. hd standaard geformateerd op FAT32?
Groetjes,
Henk

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #12 Gepost op: 7 februari 2010, 11:53:45 »
Dag Henk,
 
Citaat
Ik heb het niet geprobeerd om te restoren. Ik durf dit ook nog niet uit te proberen. Het werkt op dit moment nog goed. Ik ben bang dat het mis gaat. Dan ben ik nog verder van huis.
"The proof of the pudding is in the eating" zeggen de Engelsen, en daar zit een hoop waarheid in. Pas als je eenmaal een geslaagde restore gedaan hebt, weet je zeker dat alle moeite niet voor niets was. Je hebt zo goed als niets aan een niet geteste backup.
 
Ik raad je absoluut aan om te restoren. Om alle risico te vermijden kan je dat tijdelijk dubbel uitvoeren:
 
- Maak een image met Ghost, maak een image met de evaluatieversie van Drive Snapshot (waarvan ik zeker weet dat het prima werkt). Zet de Ghost terug, en mocht dat om welke reden dan ook verkeerd gaan, zet dan de snapshot (binnen de 30 dagen trial periode) weer terug. Wil je weten hoe dit laatste precies moet, dan geef je maar een seintje.

Citaat
Hoe kun je de niet opstartbare Vista systeempartitie weer repareren?
Er gaat voorzover mij bijstaat iets mis met de bootfiles van Vista (die nogal afwijken van XP). Ik heb dat destijds opgelost, door van de Vista installatie-cd te booten, en een reparatie van de bootfiles uit te voeren. Hierna werkte de gestorede Ghost image weer prima. Het was voor mij ook direct het einde van Ghost, want de nieuwere versies die wel met Vista overweg kunnen vind ik bagger en te duur.
 
Dus heb ik lang gezocht naar de beste imaging software. Daar kwamen twee programma's uit: Shadow Protect en Drive Snapshot. Shadow Protect is een werkelijk uitstekend programma, maar wel wat complexer omdat het ook geschikt is voor hardware onafhankelijke restore, en omdat het een aantal automatiseringsopties aan boord heeft. Voor het restoren van systeempartities heb je bij SP ook een speciale bootcd (met een aangepaste WinPe omgeving) nodig. Bovendien is Shadow Protect duur.
 
Drive Snapshot is veel eenvoudiger, goedkoper, zeer betrouwbaar en snel. En zoals gezegd, voor het restoren volstaat desnoods een eenvoudige Dos bootfloppy. Maar beter is een BartPe (of andere Windows Pe gebaseerde) boot pen of cd/dvd omdat daarmee de Usb ondersteuning zeker goed zit. Die Hiren Boot Cd zal ook voldoen. Je hoeft DriveSnapshot (of Ghost.exe) niet per sé op die bootcd te hebben staan. Op de externe USB disk is ook prima, zolang je de pc maar aanzet met de Usb drive (of pen) aangesloten. Dan zal een WinPe omgeving die usb-drive zien.

Citaat
PS:. Waarom wordt zo'n grote ext. hd standaard geformateerd op FAT32?
Compatibiliteit. Zo kunnen ook Mac, Linux, en oudere Windows besturingssystemen dat ding zonder problemen of extra software gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 7 februari 2010, 12:09:09 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2010, 00:58:44 »
Hallo Michel,

Ik raad je absoluut aan om te restoren. Om alle risico te vermijden kan je dat tijdelijk dubbel uitvoeren:
 
- Maak een image met Ghost, maak een image met de evaluatieversie van Drive Snapshot (waarvan ik zeker weet dat het prima werkt).
Er gaat voorzover mij bijstaat iets mis met de bootfiles van Vista (die nogal afwijken van XP). Ik heb dat destijds opgelost, door van de Vista installatie-cd te booten, en een reparatie van de bootfiles uit te voeren. Hierna werkte de gestorede Ghost image weer prima.

Hallo Michel,

Er gaat dus inderdaad iets goed mis!!

Ik heb een image gemaakt met Ghost 2003 en met DriveImage XML. Beide staan op de BHCD. Met DIX kreeg ik een foutmelding als ik de image wilde terug zetten. Er verscheen een venster met een rode achtergrondmet daarin de tekst: "CONFIRM ALL DATA OVERWRITE" en een invoerveld en een knop OK en Cancel. Ik weet niet wat ik in dat invoerveld moet invullen en kwam dus niet verder.
Vervolgens heb ik de image gemaakt met ghost terug gezet, wat goed ging, maar nu krijg ik tijdens het opstarten van Vista de melding:"c:/windows/system32/winload.exe ontbreekt of is beschadigd. Ik heb al de originele installatie opgestart en de optie herstellen gekozen. Er komt dan een venster waar je een herstelpunt kunt selecteren. Helaas, dit lijstje is leeg. Vervolgens wordt er gevraagd om een setup bestand (weet even niet meer welke). Ik heb ook op de cd naar het bestand winload.exe gezocht, maar kan het niet vinden. Op de systeem partitie van Vista staat het betstand wel.

Ik kwam per toeval tot de ontdekking dat in het venster "opstart en herstel instellingen" ( zie bijlage), dat Vista niet meer voorkomt in het lijstje met besturings sytemen, wat eerder wel het geval was. Vista staat op de eerste partitie van de 2e schijf en XP op de eerste partitie van de eerste schijf.
Als ik wil switchen, dan geef ik in de BIOS op van welke HD het systeem moet opstarten. Er stond als eerste Vista geïnstalleerd en later is XP daar bij gekomen, maar dan wel op een andere schijf. Ik kreeg de installatie van XP anders niet voor elkaar. In beide gevallen is het zo dat het besturings systeem de schijfletter "C:" heeft.

Ik heb overigens eens een keer iets gelezen over een BCD bestand. Misschien moet ik hiermee iets doen? Dit bestand staat wel op de cd.
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2010, 01:36:14 door Henk van Asselt »
Groetjes,
Henk

Offline Henk van Asselt

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 146
  • Geslacht: Man
Re: ext. hd 1.5T formateren op FAT32
« Reactie #14 Gepost op: 9 februari 2010, 11:08:50 »
Vervolgens heb ik de image gemaakt met ghost terug gezet, wat goed ging, maar nu krijg ik tijdens het opstarten van Vista de melding:"c:/windows/system32/winload.exe ontbreekt of is beschadigd. Ik heb al de originele installatie opgestart en de optie herstellen gekozen. Er komt dan een venster waar je een herstelpunt kunt selecteren. Helaas, dit lijstje is leeg.

Je kunt hier niet kiezen voor een HERSTELPUNT maar voor een BESTURINGSSYSTEEM


Kan het zijn dat de bootmanager beschadigd of niet meer aanwezig is? Zoja, hoe maak ik dit weer in orde?
Groetjes,
Henk