Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

347 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 13:30:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Apple schrapt wifi- en stralingsapps  (gelezen 12663 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Apple schrapt wifi- en stralingsapps
« Gepost op: 8 maart 2010, 20:18:38 »
Volgens Webwereld:

"Apple verwijdert nog meer apps uit zijn App Store. Ditmaal gaat het niet om bikini's, maar om apps voor het vinden van wifi-netwerken en het meten van telefoonstraling."


Inderdaad. Eerst waren het de sexueel getinte apps die werden verwijderd en later de WiFi-apps omdat deze gebruik zouden maken van het private framework en alleen Apple zelf mag daar blijkbaar gebruik van maken.

Een bekende WiFi-finder die is verwijderd is WiFiFoFum. Ik heb 'm ook op de iPhone. Dit programma vind meer WiFi-spots dan de standaard WiFi-functie van de iPhone en je kan direct vanuit deze app inloggen op een WiFi-spot.

Grappig is om te weten dat de ontwikkelaar van WiFiFoFum het er niet bij liet zitten en zijn programma een paar dagen later beschikbaar heeft kunnen maken via Cydia. Cydia is een app voor de iPhone waar je vooral apps kunt downloaden en beheren die normaal niet tot de App Store van Apple worden toegelaten. Nadeel is alleen dat eventuele updates van apps als WiFiFoFum op deze manier alleen voor mensen met een iPhone die is ge"jailbreaked" (zeg maar gehacked) te downloaden is.

Wat denk jij, zouden de ontwikkelaars die al lange tijd een app in de App Store hebben staan en nu verwijderd zijn, zich moeten richten op Cydia om hun app toch weer beschikbaar te krijgen?

Of als je zelfgemaakte app sowieso niet worden toegelaten tot de App Store of is afgekeurd door Apple, dat je de app via Cydia beschikbaar stelt?

Wat zou jij doen?
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Apple schrapt wifi- en stralingsapps
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2010, 21:56:20 »
Hoi Stefan,
 
Citaat
Wat zou jij doen?
Apple de rug toekeren natuurlijk. Wat zijn dat voor een Oostblok praktijken?
 
O, ooooohhh, daar krijg ik moeilijkheden mee  :-[
 
En ik meen het ook nog. Ik zit hier met enige regelmaat af te geven op de arrogantie en het machtsmisbruik van de firma MS, maar Apple spant toch wel de kroon.
 
Als ik het goed begrijp moet je je Iphone later hacken om er die applicaties op te draaien die je zelf wilt, en voorts dat iedere app door de firma Apple hoogstpersoonlijk moet worden goedgekeurd en toegelaten in hun winkeltje, en dat er alleen via hun winkeltje gekocht mag worden? Wat een arrogante hoogmoed en concurrentievervalsing!
 
Ongelofelijk dat dat zomaar kan en mag in een vrije wereld.

Stel je voor dat je onder Windows alleen nog maar Microsoft goedgekeurde software zou mogen draaien die ook alleen via Microsoft verkrijgbaar is. De pleuris zou uitbreken.
Ik zie het vervolg al voor mij; We kopen een e-book en de boeken gaan eerst langs de ballotagecommissie van de chipsbakker, wat de baas daarvan niet bevalt zal niet gelezen kunnen worden. We kopen een TV en alleen die programma's die de fabrikant goedkeurt kunnen gezien worden.
 
Dat zouden we toch niet vreten naar ik mag aannemen en vooral hopen?
 
De bazen van bedrijven dit dit soort zaken proberen te flikken behoren met pek en veren ingesmeerd te worden en hangend aan een biels het dorp uitgejaagd te worden. Een moderner variant als hoge boetes of fikse celstraf mag van mij ook.
 
Aan mijn lijf geen Apple. Uit principe. Omdat ik principes nog altijd belangrijker vind dan kekke apparaatjes.
 
Maar goed jij hebt zo'n ding. Ik zou zeggen hacken die hap. Je hebt er het morele recht toe gekregen door deze handeswijze van Apple.
« Laatst bewerkt op: 8 maart 2010, 22:22:15 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Apple schrapt wifi- en stralingsapps
« Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2010, 19:54:24 »
Hoi Michel,

Nee, met mij krijg je écht geen moeilijkheden als je dat soms dacht. ;)

Citaat
Als ik het goed begrijp moet je je Iphone later hacken om er die applicaties op te draaien die je zelf wilt, en voorts dat iedere app door de firma Apple hoogstpersoonlijk moet worden goedgekeurd en toegelaten in hun winkeltje, en dat er alleen via hun winkeltje gekocht mag worden?
Ja, daar komt het op neer. Het wordt nóg mooier las ik vandaag op de iPhoneClub; in de licentieovereenkomst die ontwikkelaars moeten ondertekenen schijnt te staan dat je afgekeurde en/of verwijderde apps NIET op alternatieve mag distribureren zoals via Cydia. Nou ja, zeg!!! Ontwikkelaars accepteren het maar, omdat ze anders door Apple éénzijdig worden uitgesloten. En er tegen protesteren heeft geen zin, meent de EFF (Electronic Frontier Foundation).

Grappig ook om de commentaren te lezen, zoals "In your face, Apple!". Overigens heeft een andere ontwikkelaar van zo'n WiFi-finder ook zijn programma (yFy Network Finder) via Cydia beschikbaar gemaakt. Wie volgt?

Trouwens, over die stralingsprogramma's die ook verwijderd zijn; ik kan maar één reden bedenken waarom.....de iPhone genereert blijkbaar teveel straling. hehe


Citaat
Maar goed jij hebt zo'n ding. Ik zou zeggen hacken die hap. Je hebt er het morele recht toe gekregen door deze handeswijze van Apple.
Dat klopt, ik heb zo'n ding. Hacken van de iPhone is echter op dit moment niet nodig. Ik heb immers de nieuwste versie van WiFiFoFum en de andere programma's die ik heb geïnstalleerd vallen niet (nog) onder de "schoonmaak-actie" van Apple. :)

Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Apple schrapt wifi- en stralingsapps
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2010, 01:47:43 »
Stefan en Michel,

Laat het duidelijk zijn, MS is erg maar Apple is net zo erg. Beide proberen hun eigen programma's bij een groot publiek op te dringen en dan proberen (nee dwingen) de gebruikers constant de ontwikkelingen (lees: nieuwe eigen programma's) te laten updaten, upgraden of bij te kopen met het motto..., als niemand ons tegenhoud, bepalen wij wat je op je computer gebruikt.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: Apple schrapt wifi- en stralingsapps
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2010, 09:41:49 »
Het is simpel en zoals altijd: "Gebeten worden door de hond of gekrabd door de kat".

Vanzelfsprekend heb ik een iPhone, uiteraard geJB'ed want TM vind het niet leuk als ik tethering gebruik. Dus JB en probleem opgelost. Dat hele Appshop gedoe? Tja, heeft z'n voor- en nadelen. Erg bevoogdend maar er zijn volop alternatieven.


Waarom komt Apple er mee weg en MS niet?

Het Calimero effect: "Apple is klein en MS is groot en dat is niet eerlijk".