Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

503 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 15:55:55

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Pdfje van 13 MB klein krijgen - gelukt!  (gelezen 12285 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Pdfje van 13 MB klein krijgen - gelukt!
« Gepost op: 2 juli 2010, 12:05:08 »
Goedemorgen!

Ik scan mijn stukken altijd met Xsane. Dat werkt heel prima. Ook een 10 bladzijden groot rapportje is dan simpelweg naar een meerbladige pdf te scannen.

Nou zijn die pdf's niet bepaald klein. Voor eigen gebruik is dat geen probleem. Als je ze wil e-mailen wel. Gisteren had ik dan aan de hand. 13 MB, foei zeg. Gelukkig bestaat er tegenwoordig zoiets als Ubuntu One. Ik zet dat bestand daar, publiceer het en zet in de e-mail de publieke link. Klaar.

Die bestandsgrootte zinde me echter toch niet. Dan pak je als Linux gek Google en ja hoor! Ik had al snel een hoogst bruikbare tip. Weliswaar eentje op commandoregel niveau, maar zolang het bij kopieren en plakken blijft hoor je me daar beslist niet over zeuren.

Hier is de link:

http://www.ubuntugeek.com/ubuntu-tiphowto-reduce-adobe-acrobat-file-size-from-command-line.html

Het bracht de gigantische 13 MB terug naar 1 MB. De kwaliteit ging wel iets naar beneden, maar dat was acceptabel gezien het veel kleinere bestand. Ik ga daar nog wel eens op puzzelen. Voorlopig ben ik helemaal uit de brand.

Moeder, wat is het HEET!!


Even terzijde: ik ben samen met mijn dochter een boekenscanner aan het bouwen. Dat ziet er goed uit, maar er valt nog wel wat te doen voor we er zijn. Als het lukt scannen we alle boeken voor haar volgend schooljaar en kopen we een e-reader. Niks meer zeulen en niks meer kunnen vergeten. Ik kom later hier natuurlijk vertellen hoe dat ging.


« Laatst bewerkt op: 9 juli 2010, 21:16:19 door Ronald »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Pdfje van 13 MB klein krijgen - gelukt!
« Reactie #1 Gepost op: 5 juli 2010, 21:23:02 »
En kijk nou eens wat ik zojuist via Google vind:

http://eenlinux.blogspot.com/2009/10/eenvoudig-pdf-bestanden-verkleinen-via.html

Ik heb het bestand nog eens opnieuw verkleind met de optie /ebook. Nu is hij mooi én ook klein.

Tja, dat is Linux. Je moet er wel wat voor doen, maar dan heb je er ook lol van. En eerlijk gezegd poets ik graag zelf mijn tanden. Je kan nu wel lachen, maar een tijd geleden verliet een Japanse prinses het Keizerlijk Paleis om te trouwen met een gewone sterveling. Die moest dus leren tandenpoetsen.

BRRRR ... .
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2010, 21:07:57 door Ronald »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers