Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

244 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

25 april 2024, 01:01:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: internet op laptop  (gelezen 14919 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Janssen
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
internet op laptop
« Gepost op: 5 april 2010, 09:48:54 »
Ik heb de volgende vraag:

Ik krijg internet op mijn laptop niet meer aan "de praat", nadat het even afgesloten is geweest.

Ik heb een "oudere" laptop Armada S 500, met Windows 2000. Ik maak gebruik van een Wireless Cardbus Lan Adapter.

Verder heb ik een router, en staat mijn PC elders. Ik heb de software al een keer opnieuw geinstalleerd, en de laptop opnieuw opgestart.

Zit er iets verkeerd met de instellingen? Ik ben benieuwd...

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: internet op laptop
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2010, 23:52:15 »
Hallo,

Citaat
Zit er iets verkeerd met de instellingen? Ik ben benieuwd...
Bedoel je een Armada E500?
Ik heb geen ervaring met Windows 2000.
Misschien kan je hier wat mee:
Als er een vaste netwerk-aansluiting op zit, probeer dan eerst eens of je via die aansluiting op het internet kunt.

Krijg je een foutmelding. Zoja, maak er een screenshot van en post dat
Geeft de draadloze verbindingsmeter iets aan, maw. heb je signaal?


groeten, Peter


Offline Janssen
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: internet op laptop
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2010, 12:10:41 »
Het is me nog steeds niet gelukt...
 
 
Het is een Armada E500. En met een kabel naar de router, heb ik wel verbinding.
 
Ondertussen heb ik XP home edition erop gezet(werkt prima), en een USB adapter (Sitecom) geinstalleerd. Ik heb wel signaal, naar mijn idee..want er komt signaal sterkte is uitstekend en bij status: netwerkadres verkrijgen.
 
Maar nog steeds geen verbinding met internet. Wie heeft er een idee?
 
 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: internet op laptop
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2010, 14:42:36 »
Dag Janssen,
 
Citaat
want er komt signaal sterkte is uitstekend en bij status: netwerkadres verkrijgen.
Dat laatste: Netwerk adres verkrijgen, blijft dat zo? Zo ja, heb je wel het juiste WPA key ('wachtwoord') ingevoerd voor de router? Als je een verkeerd wachtwoord (of geen) gebruikt, dan zal de router geen IP adres uitdelen, en blijft de computer deze melding geven. Je moet natuurlijk 'Verbonden' als resultaat krijgen.
 
Als je het gewoon via een kabeltje test, krijg je dan hetzelfde resultaat? Zo ja, dan kan het zijn dat de router om de een of andere reden geen IP adressen uitdeelt. Probeer in ieder geval even het volgende: Pc's uit, router uit, eventueel andere netwerkapparaten uit. Even wachten. Router aanzetten, paar minuten wachten, andere apparaten aanzetten en als laatste de pc.
 
Rechtsonder zie je op de taakbalk meestal een ikoontje met twee monitoren (bij een kabelverbinding tussen pc en router). Rechtsklik er een op, en kies uit het lijstje status.
Wat wordt er gemeld op het tabblad Algemeen, en wat op het tabblad Ondersteuning?
Michel Uphoff
Homepage

Offline Janssen
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: internet op laptop
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2010, 16:42:22 »
Hoi Michel
 
Bedankt voor je reactie. Heb alles uit, en weer aangedaan zoals je geschetst had. Geen effect.
 
Algemeen:
Status : Netwerkadres verkrijgen
 
Bij Ondersteuning:
Adrestype: ongeldig IP adres
IP , Subnetmasker alleen nullen, en
Standaard gateway is leeg
 
Groet, Hans
 
 
 
 
 
 

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: internet op laptop
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2010, 16:59:53 »
Dag Hans,
 
Geen data-overdracht tussen pc en router dus. De router wordt niet gezien.
Je hebt dit geprobeerd met een netwerkkabel ipv draadloos? Zo nee, eerst even doen.
 
Kijk dan vervolgens weer eens bij dezelfde locaties.
 
Heb je dit al wél gedaan, welke router heb je? (merk en type), en welke evt. andere netwerkapparatuur is er nog (merk en type) en hoed is het geheel op aangesloten?
Wees precies, aan kabel tussen modem en router heb ik niet zoveel, van welk poortje op apparaat a gaat een kabel naar welk poortje van apparaat b is meer behulpzaam.
 
Kijk ook even of op de poort van de router waarop de pc is aangesloten het bijbehorende lampje ('link') wel brandt.
De kabel die je gebruikt is nog in orde en een echte netwerk kabel (8 aders)?
 
Kan je via het kabeltje wél het internet op, dan is het dus louter een wifi probleem. Mogelijk staat de wireless in de router helemaal niet aan, of staat er een ander wachtwoord in dan je denkt. Je weet hoe je in de router kan komen om dat aan te passen / uit te zoeken?
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2010, 17:07:56 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Janssen
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: internet op laptop
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2010, 19:25:04 »
Hoi Michel,

Nee, ik weet niet hoe ik in de router moet komen.

Ik heb een Netgear, WPN 824vr(UPC), mijn PC staat boven met USB(licht blauw op), en beneden bevindt zich de router, die daar is aangesloten op de "muur"...

(Het heeft in een eerder stadium wel gewerkt)

Met kabel (v11306?0 heb ik dus wel internet , als ik die op de router aansluit (1ste poortje naast de led). Er verschijnt echter geen monitor rechtsonder.

Bedankt weer. Hans


Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: internet op laptop
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2010, 19:43:14 »
Dag Hans,
Citaat
Nee, ik weet niet hoe ik in de router moet komen.
OK
 
Er zijn twee manieren op die router te programmeren; Met de bijgeleverde sofware van UPC of helemaal handmatig.
 
De handleiding voor de software van UPC vind je hier: http://www.upc.nl/pdf/upc_installatiehandleiding_internet_draadloos_router.pdf
 
Handmatig instellen kan ook (en zou mijn voorkeur hebben omdat ik graag volledige controle heb over wat ik doe). Doe dat als volgt:
 
Notebook met kabel aan de router koppelen (wlan plug er uit laten), en kontroleren of je internet verbinding hebt. Zo ja:
 
Sluit de vensters, en start internet Explorer. Type in de adresbalk in: Http://192.168.1.1
Dit is het IP adres van de router. Vergeet de puntjes niet en geef enter.
 
Als het goed is, krijg je nu het aanmeldscherm van de router, (en dan dien je een gebruikersnaam en wachtwoord op te geven), of je komt er direct in. Ik weet natuurlijk niet of je zelf ooit een ander wachtwoord hebt ingevoerd, de standaard gebruikersnaam is admin en het standaard wachtwoord is password.
 
Zoek het onderdeel wireless in het deel links op, en vul bij SSID een naam in die je makkelijk onthoudt, bijvoorbeeld Janssen (dit is de 'naam' van de router, zoals deze straks in de lijst draadloze netwerken getoond wordt).
 
Kies bij security tijdelijk (!) voor none.
 
Zoek de "advanced wireless settings" op, en vink daar "Enable wireless router radio" aan. Vink ook "broadcast ssid" aan. Vergeet niet telkens op de knop "apply" te klikken om de instellingen op te slaan. Mogelijk zat hier de oorzaak van jouw probleem, als de router een reset heeft gehad, staat de 'radio' uit en werkt wireless niet.
 
Heb je dit zo ingesteld, sluit de schermen dan, en zet het notebook uit. Haal de netwerkkabel er uit, en doe de usb adapter er in. Herstart het notebook, en kijk nu of je rechtsonder bij de tijd via het draadloos netwerk ikoontje een lijst van draadloze netwerken kan zien. Zo ja, zit daar jouw router (ssid) bij? Zo ja, dan staat daar "onbeveiligd netwerk" en moet je door een waarschuwing heen om er contact mee te maken.
 
Als alles goed is gegaan kan je nu draadloos het internet op.
 
Klopt?
 
Dan als een haas de beveiliging regelen: Ga op dezelfde wijze de router in, ga weer naar wireless toe, en vink bij security wpa2 aan, en vul een wachtwoord in (let op, is hoofdlettergevoelig), en sla dit op, "apply". Nu in het nootbook de netwerkverbinding met jouw ssid verbreken, kiezen voor netwerklijst vernieuwen, verbinding met jouw Ssid maken en het wachtwoord (2x) opgeven. Nu zou je een beveiligde draadloze netwerkverbinding moeten hebben.
 
Krijg je het niet aan de praat; je weet zeker dat die Usb stick goed geïnstalleerd is? Ga anders met dat notebook even naar iemand toe met werkend draadloss netwerk, en kijk of je er daar wél op komt. Weet je zeker dat die usb adapter werkt.
 
Kom je er niet uit, op deze pagina's vind je de volledige gebruiksaanwijzing van die netgear: http://documentation.netgear.com/wpn824v2/enu/202-10122-01/pdfs/FullManual.pdf
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2010, 19:50:45 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Janssen
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 20
  • Geslacht: Man
Re: internet op laptop
« Reactie #8 Gepost op: 16 mei 2010, 20:53:57 »
Hoi Michiel,
 
Het werkt en helemaal perfect!
 
Bedankt voor de heldere en snelle uitleg. Aanvankelijk bleef nu mijn "gewone" PC offline, daar nu SSID en password mede verandert, en werkt nu ook weer.
 
(het password bleek UPC, met hoofdletters te zijn) 
 
Bedankt nogmaals, en een fijne avond
Groet, Hans

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: internet op laptop
« Reactie #9 Gepost op: 16 mei 2010, 22:14:22 »
Dag Hans,
 
Citaat
Het werkt en helemaal perfect!
Mooi! Kom gerust nog eens langs met je vragen.
Michel Uphoff
Homepage