Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

496 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 11:43:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Dualcore 1.6 Mhz: 1.6 Mhz of 2 x 1.6?  (gelezen 8198 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Dualcore 1.6 Mhz: 1.6 Mhz of 2 x 1.6?
« Gepost op: 7 november 2009, 21:20:11 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:24-06-2007
 Aan:AllenMsgID:3434.1
 Onderwerp:Dualcore 1.6 Mhz: 1.6 Mhz of 2 x 1.6?Forum:ws-nlcomputer
Goedemiddag ! ,

Sinds kort in het gelukkige bezit van een laptop met een Intel Dual-Core processor (de T2300) kwam natuurlijk de vraag bovenborrelen wat ik dan wel had aan die Dual-Core techniek.
Simpel gezegd: die processor heeft een snelheid van 1.6 Mhz. Niet zo bijzonder natuurlijk, maar het ding heeft dus twee kernen. Kan je nu zeggen dat je het zo moet rekenen dat deze processor een 2 x 1.6 = 3.2 Mhz ding is of is het gewoon een 1.6 Mhz ding in tweevoud?
Als ik het zo snap is het laatste juist: een 1.6 ding in tweevoud. Dat betekent dan dat ik gerust twee heel dikke programma's naast elkaar kan draaien. De ene draait dan op de ene kern, de andere op de tweede kern. En mijn laptopje draait vrolijk verder. De snelheid is gewoon 1.6 Mhz. Tenminste: onder Windows dan. Wat Linux daar straks van gaat maken weet ik nog niet.
Interessante techniek!

groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!




Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:24-06-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3434.2
 Onderwerp:Dualcore 1.6 Mhz: 1.6 Mhz of 2 x 1.6?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> een 1.6 Mhz ding in tweevoud? <<
GHz bedoel je, of je moet een héél traag dingetje gekregen hebben .
Inderdaad 2 keer een 1.6 GHz machine. Zolang je maar één proces gebruikt, is het gewoon een 1.6 GHz geval. Maar... er zijn meestal een tiental of meer processen actief, en die worden verdeeld over twee processoren. Uiteindelijk moet je dus met een nette verdeling van taken over beide cores (beide 100% aan het werk) meer PK's kunnen opwekken dan met een enkele core van bijv. 3 GHz die op vollast staat.
Je kan in Windows taakbeheer zelfs de processorkern waar een proces op draait kiezen. Rechtsklik maar eens wat.
Maar zolang een applicatie niet speciaal geschreven is om op twee kernen tegelijk te draaien, is die 1,6 GHz de top voor die applicatie. Een single core 3 GHz processor is dus met de meeste hedendaagse applicaties sneller dan op een 2 x 1.6 GHz dual core, vermits er geen andere Cpu intensieve applicaties draaien, want dat is feest voor de multicore's.
Meer info HIER

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:24-06-2007
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3434.3
 Onderwerp:Dualcore 1.6 Mhz: 1.6 Mhz of 2 x 1.6?Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>> Meer info HIER <<

Bedankt voor de uitleg en die link ga ik morgen eens in detail lezen! Hoogst interessant.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!