Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

127 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

10 mei 2024, 12:07:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Ubuntu 10.04 nee, toch maar niet?  (gelezen 14594 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 886
  • Geslacht: Man
Ubuntu 10.04 nee, toch maar niet?
« Gepost op: 17 juni 2010, 23:41:51 »
Hallo,

In de topic Ubuntu 10.04 vroeg ik mij af om Ubuntu v9 te updaten/upgraden naar 10.04 maar helaas, dat ging niet met de nieuwe Live CD van Ubuntu. Nou had ik geen belangrijke informatie onder versie 9.xx staan dus besloot om een schone installatie uit te voeren. Dus via de installatie de Ubuntu v9 partities verwijderd en de nieuwe partities aangemaakt en de installatie volledig uitgevoerd. Maar toen begon de problemen  >:(

In de oude situatie was Grub de bootloader en daarmee kon ik Ubuntu en de Windows bootloader met Windows XP Pro test en Windows XP Pro standaard opstarten, ging allemaal prima. Maar na de installatie van Ubuntu 10.04 kon ik Ubuntu en de XP bootloader starten inclusief de test versie maar mijn standaard XP partitie was niet meer te booten. De bekende "HALL.DLL niet gevonden/aanwezig" foutmelding verscheen. Dit was niet de bedoeling dus met de XP installatie CD de laptop opgestart en geprobeerd om met bootcfg en bootfix het probleem te herstellen. Helaas... kon XP niet starten. de MBR hersteld maar daarmee kon ik Ubuntu niet meer starten maar ook nog steeds mijn XP standaard ook niet. De laptop weer in XP test opgestart en de Ubuntu partities verwijderd.

Daarna EASEUS partitiemanager gestart, deze gaf dit weer:



vreemd, mijn hele standaard XP standaard partitie is verdwenen. Dus met schijfbeheer (computerbeheer) geprobeerd en deze gaf dit weer:



gelukkig deze was nog aanwezig. Met schijfbeheer een nieuwe partitie aangemaakt, voordeel is dat boot.ini dan opnieuw ingericht en geschreven wordt. Weer opnieuw opstarten en ja hoor, kon beide XP partities booten.. pfffff  :)

Ik ben nu Mandriva aan het installeren en daar gaat het volgende bericht over.........
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2010, 00:08:07 door RuudDeWit »
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04 nee, toch maar niet?
« Reactie #1 Gepost op: 18 juni 2010, 14:23:27 »
Hallo Ruud,

Goh, wat een problemen! Mijn laatste installaties zijn allemaal zonder dualboot. Ik heb alleen nog Ubuntu draaien. Windows is voor mij passé.

Het nadeel is nu natuurlijk dat ik geen recente ervaring meer heb met het opzetten van een dualboot systeem. De laatste keer dat ik dat deed was trouwens met Windows Vista. Dat liep verder prima na eerst nagekeken te hebben hoe dat moest. Standaard met Grub of Lilo ging dat niet. Ik moest dat doen met (ik meen) EasyBCD.

soms zit het mee, soms zit het tegen ...

« Laatst bewerkt op: 9 juli 2010, 21:18:44 door Ronald »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04 nee, toch maar niet?
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2010, 12:20:22 »
Hallo Ruud,


Je had misschien nog wel grub kunnen herstellen met de oude ubuntu versie-cd...?
Ik weet niet of die grub of grub2 gebruikt? https://help.ubuntu.com/community/Grub2 > reintstalling grub.


En dan met herstelmode grub updaten.....


Mandriva kreeg ik niet geinstalleerd ,ik heb nog linuxmint hier en een chinese windows XP achtige linux (YLMF).
Fedora en Suse vond ik niet geweldig en Sabayon kreeg ik ook niet aan de praat.Die laatste leek me een aardige KDE.


Groet,Paul

« Laatst bewerkt op: 20 juni 2010, 12:25:37 door Paul »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04 nee, toch maar niet?
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2010, 12:25:27 »
Hallo Ruud en Paul,

Er is ook nog zoiets als Supergrub. Nooit echt mee gewerkt. Wat dat soort zaken aangaat kan ik er wel hele dagen mee bezig zijn. Maar ja, dat gaat nou eenmaal niet.

Altijd weer die #$%&*** wekker!
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2010, 21:12:13 door Ronald »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04 nee, toch maar niet?
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2010, 12:53:52 »
Ook handig om te weten,supergrub...


Misschien niet helemaal nodig die grub van cd herstellen,je kon nl in ubuntu komen en dan kun je het gewoon in zo´n terminal doen.Denk dat het met grub herstellen was op te lossen.Van de nieuwe grub2 naar de oude grub 0.97.(meen me te herinneren dat dat een verandering was naar 10.04)
Toen ik er mee aan het herstellen was volgens die instrukties op die site had ik vanzelf al een teruggang gekregen naar een oude grub.
Je ziet dan vanzelf in die terminal of die die windows herkent of niet.


Groet,Paul

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 886
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04 nee, toch maar niet?
« Reactie #5 Gepost op: 21 juni 2010, 16:16:10 »
Beste Paul en Just,

Inmiddels heb ik Mandriva geïnstalleerd en dat werkt prima. De grafische schil is KDE4 en dat ziet er best gelikt uit en draait best snel. Moet alleen nog even kijken waar alles staat en nog aanvullende programma's installeren. Overigens lijkt KDE4 verdacht veel op de menu's en het config.scherm van   Windows XP/Vista. In tegenstelling tot Ubuntu gebruikt Mandriva RPM als pakket formaat dus dat is weer even wennen.

De bootloader is weer Grub maar versie 2 en die is helemaal grafisch en in Mandriva gemakkelijk in te stellen via het systeemmenu. Als ik nu de laptop opstart krijg ik de keuze tussen Mandriva en de XP bootloader zoals het voorheen werkte en de bootloader start beide XP versie prima op. Ik ben weer een gelukkig mens  8)

Wat ook opvallend is: In Ubuntu 9.xx was er veel problemen met de wifi verbinding, deze viel steeds weg. Dat was een bekend probleem en op de Ubuntu forums werd een andere netwerkmanager geadviseerd die het inderdaad beter deed. Nadat ik 10.04 had geinstalleerd dacht ik dat het verholpen was maar nee, het was zelfs erger. De verbinding bleef zo'n 10-15 minuten bestaan en daarna ging de verbinding aan de haal  ;) Verbinding verbroken, verbonden, verbroken, verbonden enz. Op een gegeven moment blijft het meldingsschermpje constant in beeld met verbroken...verbonden..enz. Dus daarom besloten om Ubuntu eraf te gooien en Mandriva eens te proberen.  En wat denk je... ik kan uren op het internet zijn zonder dat de verbinding wordt verbroken  :) Ook met het geluid had ik veel problemen onder Ubuntu en onder Madriva werkt het perfect, kan heel veel instellen en de geluidskaart werd perfect herkend.

Dus ik houd het maar voorlopig bij Mandriva.  8)
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 886
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04 nee, toch maar niet?
« Reactie #6 Gepost op: 21 juni 2010, 16:30:40 »
Hallo Just,
Citaat
Ik moest dat doen met (ik meen) EasyBCD.
Dat klopt, EasyBCD werkt alleen met Vista. Toen ik mijn laptop kocht stond er Vista op en heb ik BCD gebruikt. dat werkte prima.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 886
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04 nee, toch maar niet?
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2010, 16:35:50 »
Hallo Paul,
Citaat
Je had misschien nog wel grub kunnen herstellen met de oude ubuntu versie-cd...?
Het probleem zat niet in Grub want die werkte gewoon maar tijdens de installatie is er iets veranderd waardoor ik mijn XP standaard partitie niet meer kon starten en daar kwam ik maar niet achter, alles stond goed ingesteld. Achteraf heb ik het idee dat de nummering van de partities (in boot.ini) niet goed stonden en dat de lege partitie niet werd meegeteld. Maar goed.... het werkt weer.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Ubuntu 10.04 nee, toch maar niet?
« Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2010, 20:38:37 »
Hoi Ruud,

Ben je nog steeds zo tevreden met Mandriva? Ik kende het nog niet, dus ik ben benieuwd. Op de website kwam het op mij over als iets waar je voor moet betalen, of heb ik het mis?

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 886
  • Geslacht: Man
Re: Ubuntu 10.04 nee, toch maar niet?
« Reactie #9 Gepost op: 11 juli 2010, 13:47:14 »
Hallo Ronald,

Ik ben best tevreden, alles werkt prima. Alleen de Pro versie moet je kopen, ik heb nu One en die is gratis te downloaden.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit