Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

495 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 14:18:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: e-reader ervaringen?  (gelezen 13140 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
e-reader ervaringen?
« Gepost op: 6 augustus 2010, 10:06:37 »
Goedemorgen,

Heeft er iemand hier al ervaring met een e-reader?

Ik ben erg geïnteresseerd.

We zijn hier thuis doende met het bouwen van een boekscanner. Daarmee zet je ruim binnen het uur een compleet boek om naar een pdf. Technisch is het ding al klaar. Nu moeten we aan de gang met de software.

De aanleiding van dit project was dat bij een bepaalde studie een boek alleen nog verkrijgbaar is als pdf. Geen punt. Er is een laptop beschikbaar. Dan ga je je afvragen of je de andere boeken ook niet zo wilt hebben. Het sjouwen met een boekentas is niet alles. Ik had al eens iets gezien van een boekscanner. Lees hier (Engelstalig): http://diybookscanner.org/.

De vraag is nu wat er gebeurt in een e-reader. Die schermen zijn klein. Ergens rond de 6 bij 9 inch. Dat is ongeveer een half velletje papier. Ik denk dat dan de bladzijden van een boek verkleind worden tot dat formaat. Nu zijn boeken zelden op A4 formaat. Dus is de verkleining ook minder dan de helft.

Je vraagt je af wat er van de leesbaarheid overblijft. Het alternatief is het lezen via een laptop. Dat is ook doenbaar. Je kan dat prima doen via een oude laptop. Een moderne machine is echt niet nodig. Ook dan scheelt het het sjouwen met een tas studieboeken. Je hebt ze ook altijd allemaal bij de hand.

Het is ook bekend dat voor de leesbaarheid bij drukwerk andere lettertypes gebruikt moeten worden dan vanaf scherm.

Graag reacties!!

Inmiddels heb ik als proef ook een pdf gemaakt met het DTP programma Scribus. Hier is het Forumbericht te vinden: Tien Tips voor een Spetterend Schooljaar. Je kan het bestand zelf hier direct downloaden van dit Forum.

Voor de leesbaarheid moet een pdf reflow bieden. Dat betekent dat als je het leesvenster verkleind de hele pagina niet wordt verkleind, maar de regels eerder worden afgebroken. De letters blijven even groot. Bij Scribus krijg ik dat (nog) niet voor elkaar. Nu is deze eerste pdf al aangepast voor een 6 bij 9 inch scherm. Verder blijkt het dan puik te printen op een dubbelgevouwen vel A4. Daarmee creëer je  een handzaam klein boekje. Dat was achteraf een leuke ontdekking!

Voor de goede orde met het oog op copyright vragen: het gaat hier puur om eigen boeken om te kunnen zetten naar pdf voor privé gebruik met het oog op gebruiksgemak.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: e-reader ervaringen?
« Reactie #1 Gepost op: 6 augustus 2010, 20:51:01 »
Waarmee zet je de foto om in een textbestand?
Of gebruik je geen camera zoals op die plaatjes?

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: e-reader ervaringen?
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2010, 21:02:12 »
Hallo Paul,

Volgens de website zou de beste workflow zijn met ABBYY Finereader. Die kan het OCR-en. Maar die kost wel dik geld. Dus voorlopig maak ik er wel pdf's van.

Ik gebruik mijn Canon EOS 450D om bladzijde voor bladzijde te schieten. Ik ben net klaar. Ik moet nog kijken naar de EXIF gegevens, maar ik heb er een klein uur over gedaan waar nog wat blessuretijd afmag voor deze eerste keer.

Ik heb nu de foto's. Volgende stap is het netjes maken van de foto's met Scan Tailor.

Het gaat lekker ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: e-reader ervaringen?
« Reactie #3 Gepost op: 6 augustus 2010, 21:05:28 »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: e-reader ervaringen?
« Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2010, 21:18:11 »
Hoi Paul,

Hebbes!

voor de tip!

Het is wel een Windows programma, maar daar mag mijn dochter zich dan op werpen.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: e-reader ervaringen?
« Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2010, 21:33:05 »
Hallo Paul,

Eerste foto: 19 uur 59 minuten. Laatste: 21 uur 3 minuten. Totaal 216 bestanden. Raar, het boek heeft er maar 208? Heb ik er een paar dubbel geschoten? 280 MB. Dat wordt nog wel minder, want dit is nog kleur. De resolutie kan ook vast wel minder.

OK, nou naar Scan Tailor.

Spannend!!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: e-reader ervaringen?
« Reactie #6 Gepost op: 7 augustus 2010, 10:19:50 »
Goedemorgen!

Dat Scan Tailor is een prachtig programma. Het kostte me wel een paar pogingen om ermee te leren werken.Het heeft iets van een lopende band-achtige opzet. Elk van de stappen in het programma heeft een logische plaats op de "band".

Die stap moet je goed afronden voor je naar de volgende gaat. Het goede resultaat hangt af van de uitkomst van de vorige stap.

In ieder geval heb ik een redelijk resultaat. Ik ga het beslist nog helemaal overdoen, maar eerst maak ik het hele proces af "ter lering, stichting en vermaak".

In de bijlage vindt je één pagina uit het boek, zoals het nu na Scan Tailor eruit ziet. De tekst is me nog te korrelig, de rechter marge veel te groot. Maar het zou zo bruikbaar zijn.

De 216 foto's zijn rechtgezet, de oneven pagina's een slag gedraaid, de belichting is gelijkgetrokken. De tekstblokken zijn eruitgetrokken en de randen eraf gesneden. De resolutie is teruggebracht naar 300 dpi en de kleur is teruggebracht naar zwartwit. Behalve dan het voorblad. Het oog wil immers ook wat.

De volgende uitdaging is om de 216 TIFF bestanden om te zetten naar één meerbladige pdf.

Aan het werk!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: e-reader ervaringen?
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2010, 11:22:21 »
Goedemorgen, daar ben ik weer!

Succes!! Ik heb het voor elkaar. Met de prachtige  kleine commandoregel gereedschappen in mijn Ubuntu systeem was het verder een fluitje van een cent. Image Magick mogrify -rotate commando draaide alle tiff afbeeldingen een kwartslag met de klok mee .Met de mogrify -format pdf opdracht maakte het kwalitatief mooie pdf´s.

Dan versimpelde Thunar's Bulk Resize alle bestandsnamen tot 0001.pdf tot en met 0216.pdf. Dat 0001 enzovoort had Image Magick er al voor gezet. Tenslotte verzamelde de PDF Toolkit (pdftk) de hele map in één ongelooflijk korte flits tot een verzamelde pdf.

Nu heb ik dat boek als pdf. Het ziet er nog wat rauw en ongekunsteld uit, maar het is ook mijn eerste poging.

Het is eigenlijk wel jammer. Ik gebruikte een verder normaal boek voor deze eerste poging. Nu zit ik wel met het copyright. Ik kan hem dus bezwaarlijk bijvoegen om het te laten zien. Het is een bestand van 13,5 MB geworden. Dat is wat te fors voor een bijlage. Maar er gaan dan wel 500 normale boeken op een 8 GB stick, denk ik.

Tijd voor een bak koffie!





Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: e-reader ervaringen?
« Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2010, 11:40:17 »
Hoi Just,
Waar dient dat selecteren eigenlijk voor in dat scan tailor?
In Ubuntu hebben ze ook wat ocr-programma´s,heb die nog niet bekeken:
https://help.ubuntu.com/community/OCR


Zo met zo´n afbeelding is best te doen en ook vrij klein formaat toch.


Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: e-reader ervaringen?
« Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2010, 12:29:08 »
Hallo Paul,

Bij dat scannen krijg je in de praktijk nooit je pagina's allemaal mooi recht gescand. Ik heb een draaiplateau. Dan kan ik met één camera uit de voeten. Elke oneven pagina staat dan wel op zijn kop. Dat kan ik in Scan Tailor gemakkelijk draaien. Dan kan je de tekstblokken selecteren, zodat je andere rommel buitensluit.

Tenslotte kan je de resolutie opgeven en ook kiezen waar je alle tekstblokken op uitlijnt. Wij westerlingen kiezen de linkerbovenhoek. Het programma kan ook rechts naar links schriftsoorten aan. Dan maak je een andere keuze.

Tesseract zou de beste OCR geven. Ik heb het gelijk geprobeerd en krijg alleen maar rommel:

rn , .¤D °H•­•­u ­ U 
... ,= ,. . ::_,,;°.E,,¤ ··­.¤ ­­­ ,=..;=· ‘·-
~ za. B’·=­·= ¤:>=¤°·"‘g "'8.,"·¤"5~··~·=v. E
'\:I u |=·¤ .
•»..«¤ .. aqua Ep I: mv
‘·1 ï°"°’¥`·‘5+=i$E`5‘ä°ïä ··­•=”ï°‘*"äE·=_5äg.ä'¤B
¤ ­­· -­­°'¤ ¤¤¤ >¤o•·­ï~­ "'­¤«.·¤"•.°~`«=•«:u
z ¤ =E'*"E.,¤­•°=€‘­.c(_,~§u¤°*J '°·¤u¤'°¤¤·­¤ wou '=
­- ,; ~­·-·;¤­¤03:~ ·­·_=.¤:¤­ _¤» ;:1,=_§¤­¤3-¤'=.,.:>=°

Ik heb helaas nog nooit iets fatsoenlijks gezien in Linux qua OCR. Daar moet ik nog eens op studeren.

Zo met een afbeelding gaat inderdaad vrij aardig. Het enige is dat je geen zoekactie op een woord kan doen.

Dat kan bij een tekst-gebaseerde pdf wel. Dat kan je bij een echt boek overigens ook niet. Maar in een beetje pdf-editor (nee, ik ga hier niet Acrobat in mijn mond nemen ... .) kan je aan een pdf notities hangen en bladwijzers. Dat is heel handig!

Ik heb op het werk alle officiële richtlijnen in een dergelijke pdf met later toegevoegde bladwijzers. Dat bevalt me uitstekend. De eerste richtlijnen waren trouwens ook drukwerk. Die zijn nog ouderwets ingescand. Wel met een scanner met sheetfeeder. Het duurde alleen erg lang. Verder was het een enorme sjouw om de stapel papier naar die scanner te krijgen. Die stond namelijk in Zweden.

Hier een plaatje van het apparaat in actie:


« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2010, 13:43:55 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: e-reader ervaringen?
« Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2010, 14:45:37 »
Aardige opstelling,ga het ook eens proberen.

Weet je trouwens hoe je dat doet om je camera precies goed recht ervoor uit te lijnen?

Dat doe je met een spiegeltje op de plek van de pagina.als je door de lens kijkt moet het midden van je beeld precies het midden van je lens zijn....

Groet,Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: e-reader ervaringen?
« Reactie #11 Gepost op: 7 augustus 2010, 14:57:06 »
Hallo Paul,

Leuke truc met die spiegel!



Ik heb een centreerlijn staan op de vlakken. En voor dit boek heb ik de positie gemarkeerd met een potloodlijn. Dat scheelt weer werk later. Anders flapperen je pagina's later alle kanten op.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers