Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

486 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 17:36:14

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Panda cloud antivirus  (gelezen 11523 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Panda cloud antivirus
« Gepost op: 24 juli 2010, 11:24:42 »
Weet iemand ook wat dit is,panda gratis antivirus dat werkt als een soort cloud,waardoor je computer niet vertraagt en geen updates.........zie filmpje
http://www.cloudantivirus.com/en/


Lijkt me wel goed idee.


Groet,Paul

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #1 Gepost op: 25 juli 2010, 09:09:15 »
Ik heb het net even geistalleerd,het ziet er erg simpel uit.Misschien kan het zelfs wel naast de gewone antivirus draaien zonder conflikten? Zo te zien gaat het wel naast antivir.Geheugenverbruik ongeveer 30 - 40 Mb.Laat het maar eens een tijdje draaien
http://www.cloudantivirus.com/nl/basicProtection/


Zie ik nu even staan : geen reklame in opdringerige vensters hm dat gebeurd dus in de gratis versie wel.Addertje onder het gras.















« Laatst bewerkt op: 25 juli 2010, 09:26:27 door Paul »

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #2 Gepost op: 25 juli 2010, 13:33:26 »
Hoi Paul,

Panda Cloud Antivirus is een ontwikkeling op basis van de Cloud Technologie.
Het principe is dat je alleen het scan/schoonmaak programma installleerd en dat de antivirus definities bijgehouden worden op de centrale server van Panda. Je hebt dus een internet verbinding nodig. Mocht die uitvallen, dan zal ie de definities gebruiken die in de cache opgeslagen zijn.
Van alle gebruikers worden besmettingen verzameld waarmee de antivirus database gevoed wordt.

Of het goed en grondig werkt durf ik nog niet te zeggen. In ieder geval lijkt het met de systeembelasting wel mee te vallen.


Peter

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2010, 13:10:48 »
Hallo Peter & Paul,

Maar dan heb je nog steeds twee virusscanners draaien op je PC. Dat Panda bij elke scan de cloud opgaat voor zijn definities geloof ik niet. Die definities download het programma, stopt het in de cache en alles draait verder lokaal. In wezen verschilt het niet van een scanner, die dagelijks zijn updates haalt. Start het wel snel op? Dan haalt Panda voor de eerste minuten zijn definities nog uit de cache, toch?

Antivir is wel misschien niet de allerbeste, maar het is bepaald niet slecht. Waarom zou Panda beter zijn? Vanwege dat Cloud verhaal wat ik met een stevige korrel zout neem?

Ik heb Antivir thuis draaien. Regelmatig klinkt er een piep op de Windows bakken. Virus gevonden dus. Maar er is er nog nooit eentje doorgekomen. Misschien een paar piepjes teveel zeggen de tests. Beter mee verlegen dan om verlegen. Ik zou liever overstappen naar Nod 32. Dat kost net zoveel. Maar daar kan ik geen updates handmatig downloaden. Bij Antivir kan ik de update als afzonderlijk bestand ophalen en dan installeren.

Je zou zeggen, moet dat dan? Ja, dat moet van mij. Ik had een paar jaar terug een wrakke ADSL lijn. Niet updaten o.a., maar wel naar bepaalde andere sites, waaronder wat favoriete spelletjes. Dus draaiden de Windows bakken gewoon door. Toen kon ik gelukkig bij een aardige buurman na een kleine week een update downloaden. Ik ben ook van het soort, wat plakspullen meeneemt bij het fietsen.

Fikst het liever zelf!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2010, 21:18:43 »
Hoi Just,

2 virusscanners actief is natuurlijk nooit goed.
Heb Panda Cloud Antivirus ook maar eens geinstalleerd.

Wordt vervolgd...


Peter

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2010, 08:19:28 »
Via hun forum kwam ik deze tekst tegen:


A classic signature scan works that way: A malware sample is received by the AV vendor. Vendor makes a signature from it (like a fingerprint, hash, etc.). Vendor sends that signature to the client. Client scanner enumerates all files on the harddisk, calculates the fingerprints and compares them with the signature database. If it's a match, we've found a virus (or maybe a fp).

In opposite, cloud antivirus works like this: Client scanner does not have signatures at all (or just very limited set + whitelists, etc) but it calculates a number of hashes from local files. Like creating the signatures on the client instead of the analysis lab.

It also calculates some environment variables for each file to determine how likely it is for a specific file to be malware. Why? Each calculated hash must be uploaded to the cloud for a comparison with the server based big signature database.

Please count the files on your HDDs to see how many hashes that would be. Simply too many for a complete upload. So the scanner must lower the number of uploaded file hashes. It does that by using several filters that exclude files that are most likely clean. Means it excludes files in advance without even scanning them!

That's a big risk and the reason why cloud AVs always fail for full disk scans. They're simply not made to scan the whole disk, but instead they do a great work when it comes to protection as they can see the system as a whole to determine if a new downloaded file may be dangerous. Cloud antivirus is a protection concept, not a file scanning concept.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2010, 08:27:53 »
Hallo Paul,

Dat is een goede uitleg hoe het werkt. De waarde van de cloud AV is dan vooral dat de virus definities altijd helemaal vers zijn.

Dat lijkt me erg nuttig voor mensen die qua werk erg in de gevarenzone zitten. Bijvoorbeeld omdat ze veel e-mail (en ook veel spam krijgen) uitwisselen met contacten in verre werelddelen.

Interessante ontwikkeling!
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2010, 17:43:22 »
Nou Panda heeft iets onderschept:





Ben trouwens er nog niet over uit of Panda m´n system soms bijna laat crashen,vooral als ik een bestand rechtsklik en kies voor de ´openen met´ optie en dat er dan een keuzelijst hoort te verschijnen wil dat nog wel eens heel lang blijven hangen.Dat had ik eerder niet.


« Laatst bewerkt op: 31 juli 2010, 17:50:54 door Paul »

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2010, 14:16:04 »
Het koste me even moeite om het versienummer te vinden van het programma,in de map van panda stond een bestand version.ini met die gegevens maar dat leek me wat omslachtig.


Wat verborgen in het programma staat het in het geopende programmavenster bij het vraagtekentje en dan onder ´over Panda Cloud antivirus´. Alleen de pro-version zorgt automatisch voor programma-updates.
(het zou ook kunnen dat er een popup verschijnt dat er een nieuwe versie is.De reklame valt alleszins mee,tot nu toe slechts 1 keer een klein venstertje gehad met de vraag of ik wil upgraden naar de proversie)


En hier zal wel verschijnen of er een nieuwe versie is:
http://blog.cloudantivirus.com/  
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2010, 14:33:19 door Paul »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2010, 17:00:27 »
Hoi Paul,

Tussen het sleutelen en andere klussen door volg ik je Panda cloud verhaal op de voet! Ergens interesseert het me minder dan voorheen. In Linux is antivirus software niet nodig.

Ik heb wel een pakket geinstalleerd staan. Gewoon voor het geval dat. Een enkele keer jas ik er een verdacht geval doorheen uit een Windows bak ter inspectie.

Alleen Windows? Geen Mac of Linux? Mac fans hebben ook geen AV nodig, meen ik.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2010, 17:43:50 »
Hoi Just,


Ja,dat is wel handig van Linux.Bedankt voor het lezen,misschien inderdaad een beetje teveel gebabbel van mijn kant.


Groet,Paul

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #11 Gepost op: 2 augustus 2010, 22:41:46 »
Hoi Paul,

Hierbij de resultaten van Panda Cloud Antivirus op mijn testsysteem, een wat oudere Dell Celeron 2.8 GHz met 1.25GB RAM:
De installatie verliep zonder problemen.
Het programma oogt nogal spantaans in vergelijking met andere virusscanners. Het is weer even zoeken waar alles zit.
Qua instelmogelijkheden is het ook minimaal.
Het scannen zelf loopt echter voor geen meter. Waar dat aan ligt is me niet duidelijk. Zelfs na een paar uur scannen stond ie nog maar op 2% of blijft op 0%. Hetzelfde beeld na een herstart of een volgende dag.
Na tig keer proberen begint de scanner dan toch en pakweg 5,5 uur later zijn alleen een stuk of 10 cookies gevonden die automatisch verwijdert zijn.

Verder heeft het ding een Firefox add-on geinstalleerd. De scanner die je daarmee download, ActiveScan 2.0, draait na installatie wel goed en vind niets.


Peter

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Panda cloud antivirus
« Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2010, 20:15:46 »
Hoi Peter,


Merci,bij mij had ie wel wat gevonden maar bij virustotal zagen de grote jongens daar toch niks kwaads in.


Hij gaat er nu af bij mij,ik heb veel te vaak langdurige freezes,vooral als ik even snel iets wil doen.
Op hun forum hadden ze ook al iets geschreven over freezes in combinatie met een firewall.
Terug naar antivir dan maar.


Groet,Paul