Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

489 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 16:58:43

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Botnet  (gelezen 9432 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hanegraaff
  • Gast
Botnet
« Gepost op: 24 oktober 2010, 18:17:00 »
Gisteren was er op "Nieuwsuur" een programma over PC's die zonder dat de gebruikers dat wisten waren opgenomen in een wereldwijd Botnet. Nu heb ik gehoord dat je met gebruik van normale antivirus programma's er NIET achter kunt komen of je eigen PC misschien ook is opgenomen in zo'n botnet. IS DAT WAAR? En zo ja ... hoe kun je er dan toch achterkomen of je eigen PC misschien is geïnfecteerd en daardoor misschien ook is aangesloten op zo'n Botnet? Zelf heb ik een PC die draait op Windows 7 en is beveiligd door Microsoft Security Essentials. Ik denk NIET dat ikzelf een 'Botnet' probleem heb, maar ik ben gewoon nieuwsgierig of het überhaupt mogelijk is om een eventuele Botnet-infectie op te sporen? Ben Hanegraaff

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Botnet
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2010, 19:45:52 »
Hoi Ben,

Citaat
Nu heb ik gehoord dat je met gebruik van normale antivirus programma's   er NIET achter kunt komen of je eigen PC misschien ook is opgenomen in   zo'n botnet. IS DAT WAAR?
Dat is een wel erg kort-door-de-bocht stelling. Wat is bijvoorbeeld een normaal antivirusprogramma?
Als je computer onderdeel is van een botnet kunnen er allerlei dingen gebeuren, zoals popups met reclame of fake virus meldingen verschijnen, verkeerde internetsites verschijnen, rare bankafschriften, verkeerde programma's worden uitgevoerd, enzovoorts.
Dergelijke acties moeten ergens gestart worden en detectie daarvan kan lastig zijn maar is niet onmogelijk.
Wat je kan doen om besmetting te voorkomen is:
a) Zorg dat je AntiVirus/AntiMalware scanner up-to-date blijft.
b) Gebruik bij een verdenking eens een online-scanner van een ander AV programma. Geen enkel AV programma is in staat om op tijd alle beestjes te detecteren.
c) Gebruik bij een verdenking eens de gratis malware-scanner Malwarebytes' Anti-Malware of SuperAntiSpyware
d) De-installeer niet meer gebruikte software
e) Controleer af en toe of er updates zijn voor de gebruikte software. Een goed startpunt hiervoor is Secunia Online Software Inspector of Secunia Personal Software Inspector.

En laat je vooral niet gek maken door allerlei bangmakerij-verhalen!


groeten, Peter

hanegraaff
  • Gast
Re: Botnet
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2010, 19:58:37 »
Beste Peter, hartstikke bedankt weer voor je snelle reactie en adviezen! Maar vooral die opmerking: "laat je niet bang maken" spreekt mij ook wel aan! M.v.g. Ben Hanegraaff

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Botnet
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2010, 20:07:10 »
Vandaag het nieuws gezien?

http://nos.nl/artikel/193720-crimineel-computernetwerk-opgerold.html  


- De politie gaat iedereen die een besmette computer heeft inlichten en advies geven.-

hanegraaff
  • Gast
Re: Botnet
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2010, 20:24:13 »
Beste Paul, ja hoor ook ik heb vanavond op het nieuws gezien dat de politie besmette computer-eigenaars gaat waarschuwen. Wel goed hoor dat ze zoiets doen. Trouwens nog heel hartelijk bedankt voor je reactie! Ben Hanegraaff

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Botnet
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:21:05 »
Hoi Paul,

Citaat
De politie gaat iedereen die een besmette computer heeft inlichten en advies geven.
Oef, tenminste 30 miljoen computers besmet.
Nog even en dan staat de  C:-) te boek als spammer!  :P


Peter
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2010, 19:33:31 door Peter »

hanegraaff
  • Gast
Re: Botnet
« Reactie #6 Gepost op: 26 oktober 2010, 09:01:57 »
Hoi Peter, een leuke grap hoor! Je moet er maar opkomen ... Ben Hanegraaff

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Botnet
« Reactie #7 Gepost op: 26 oktober 2010, 10:35:17 »
Hoi Peter en Ben,


Je bent wel miljoen vergeten,30 miljoen computers....
Die staan vast niet allemaal in Nederland.Zouden ze dan ook berichten naar het buitenland gaan sturen in alle talen?
Ben wel benieuwd wat er in zal staan.....


Groet,Paul

hanegraaff
  • Gast
Re: Botnet
« Reactie #8 Gepost op: 26 oktober 2010, 13:20:27 »
Hoi Paul, Wel, we hebben een nieuw kabinet ... dus wie weet wat die allemaal nog gaan doen? Ben Hanegraaff

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Botnet
« Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2010, 19:35:07 »
Hoi Paul,

Citaat
Je bent wel miljoen vergeten,30 miljoen computers....
Bedankt voor de tip, de tekst is aangepast.


Peter

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Botnet
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2010, 20:12:13 »
Ik kom nu ergens tegen dat je die - Microsoft's Malicious Software Removal Tool (MRT) - ook kunt starten vanuit het startmenu bij (run) uitvoeren en dan intypen: mrt.
Dan gaat ie dus ook zoeken naar malware.Volgens mij doet die dat ook bij updaten al dacht ik.Maar hier kun je ook nog kiezen voor een uitgebreidere volledige scan.De vraag is dan weer als dat gebeurd bij updaten hoe kan het dan dat zoveel pc´s toch nog besmet zijn......