Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

500 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 16:12:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!  (gelezen 15871 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Gepost op: 15 augustus 2010, 22:01:53 »
Goedenavond!

Na mijn berichten over de boekscanner, en de pogingen om zelf  het  (technisch) maken van een klein E-bookje met Scribus onder de knie te krijgen, is het er zaterdagmiddag dan eindelijk van gekomen. Eén van de dames hier op het woonerf had een vriendin die een Bebook One bezat. Wendy heette ze. Ze wilde hem wel laten zien.



En zo zaten we dus met drie dames en ondergetekende om de koffietafel naar een klein schermpje te kijken. De beeldkwaliteit kende ik al van de Sony reader, waar ik bij de ANWB winkel alhier wat had gespeeld. Die is heel prima

Beiden hebben een beeldscherm met E-ink techniek. Die is ontwikkeld om het leesgemak vanaf papier op zijn minst te evenaren. Dat doet het beslist. Beide readers hadden een schermdiagonaal van 6 inch.  Dat is een scherm van 90 bij 120 mm. In pixels is het 600 bij 800 pixels.

Dat noemt men vaak al de "resolutie". Dat is eigenlijk niet juist. De resolutie moet het aantal pixels per afstand zijn. Als we dus die 90 mm breedte (3 ½ inch)  en de 600 pixels op elkaar delen komen we op 171 pixels per inch. Dat noemt men ook wel dpi. Nu weten we wat. Een beetje fatsoenlijke scan doe ik op 150 dpi en ik weet van een echte DTP vakman dat kleurenfoto's in een tijdschrift pas bij 300 dpi goed worden.
Mijn laptop beeldscherm heeft 1280/15=85 dpi. Dat E-ink schermpje is dus echt goed.

Je kan de tekst van een e-book in 9 stapjes zoomen. Wendy liet dat zien. Het viel me gelijk op dat het geen aanraakscherm was. Dat had Wendy ook bewust niet gewild. Zo'n scherm blijft niet lang schoon, vond ze. Dat is niet fijn lezen. Het keuzemenu werkte met de functietoetsen trouwens heel prima.

Je kan zowel staand als liggend lezen. Wendy koos meestal zoomfactor 2 - staand. Dat was voor mij ook heel prima. Bij zoomfactor 9 vult één teken zowat het hele scherm.

Toen ging het door mij als proef gescande boek erin. Dat is een pdf. Maar dan wel op basis van een foto per pagina. Dat zoomt dan niet als een gewone pdf, zoals je die in een tekstverwerker maakt en dan pdf-t. Ik had al bedacht dat een e-reader dan de pdf in zijn geheel als één bladzijde schermvullend zou laten zien.

Dat klopte. En het klopte ook dat het dan héél kleine lettertjes werden. Met de neus tegen het scherm was het nèt nog te lezen. Na wat rommelen met de mogelijkheden bleek er echter toch een zoommogelijkheid te zijn. Daarbij draaide het scherm naar liggend lezen, zodat een volle 12 cm schermbreedte beschikbaar kwam. De hoogte is dan een magere 9 cm. Dat is wel ruim voldoende om de pagina in twee keer op het witte doek te krijgen.

Mooi! De pdf verkregen met de boekscanner is werkbaar! Vervolgens gingen door mij met Scribus gemaakte pdf's erin. Die zijn op basis van een verhaal van Adobe Framemaker gemaakt voor een scherm van 6 bij 9 inch. De Bebook accepteert overigens SD kaartjes tot 4 GB. Geen SDHC kaartjes van 8 GB, maar 4 GB is al een hele emmer vol.

Terug naar de Scribus produkten. De Bebook kent twee pdf lezers: XPDF en Adobe PDF. XPDF had moeite met een font. Dat zag er niet uit. Daar is trouwens wat aan te doen. Die lettertypes moet ik dan als curven insluiten. Adobe PDF deed echter nergens moeilijk over.
Op zoomfactor 2 vielen de brede marges van een inch weg. Die had Adobe aanbevolen voor de leesrust. Maar ja, dat was op basis van een 6 inch breed scherm en de Bebook heeft maar 3 ½ inch. Net ietsje meer als de helft.

Met die 1 inch marge links en rechts eraf gehaald is de effectieve tekstbreedte 6-2 = 4. Ja, dan klopt het wel dat de Bebook op stand twee deze pdf goed leesbaar toonde. De verkleining is dan van 4 naar  3 ½ inch. Dat is te doen. Uiteraard ga ik de instellingen van mijn Scribus sjabloon voor e-books herzien. Dat 6 bij 9 inch van meneer Adobe is vermoedelijk nogal achterhaald.

Wat me trouwens opviel was dat bij nog meer inzoomen de door Scribus gemaakte pdf wel reflow toonde. De regels werden netjes vlak voor het bereiken van de schermbreedte afgebroken (ze werden dus in lettertekens geteld steeds korter naarmate je inzoomde) Dat weten we dan ook weer.

Ik vroeg Wendy waarom ze een e-reader gekocht had. Ze las graag, zei ze. En nu hoefde ze niet met een boek te zeulen. De Bebook was lekker licht en handzaam. Ik had al bedacht dat een 6 bij 9 inch apparaat ook wel erg groot zou zijn.

OK! En waarom nou die Bebook? Ze had ook gekeken naar de Sony, vertelde ze. Maar bij die kan je alleen uit de Sony bibliotheek je keuze van e-Book halen. De Bebook kan tevens veel meer bestandsformaten aan. De kleine prijsverschillen zijn verder geen doorslaggevend punt.

Je hebt ook e-readers met een 5 inch scherm. Dat is echt klein, maar natuurlijk gemakkelijker meenemen.

Conclusie naar deze korte, maar toch diepgaande verkenning: prima dingen, die e-readers. En die Bebook One bevalt me prima. Het duurdere model, de Neo, heeft meer aan boord zoals WiFi. De adviesprijs is ook 100 euro meer.

Tot hier. Ik hoop dat jullie wat hadden aan mijn verhaal!

Wendy:

en veel plezier met je e-reader!!

« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2010, 23:03:30 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2010, 16:34:54 »
Goedendag,

Ik heb zojuist de gelegenheid gehad het als proef ingescande boek op een HTC HD2 smartphone te bekijken, Dat gaat goed. Het schermpje is maar 5,5 bij 9 cm groot. Het is echter wel kraakhelder en in kleur.

Verder is de pdf ook bij liggende scherm te bekijken en dan komen we op een schermbreedte van 8,5 cm. Dat is prima doenbaar als tijdverdrijf bij (om maar wat te noemen) het wachten bij de tandarts.

Ook de in Scribus gemaakte pdf's doen het puik. Daarvan is de leesbaarheid zelfs goed te noemen. Dat opent dan weer mogelijkheden om bijvoorbeeld bedrijfsdocumentatie langs de weg van OpenOffice en Scribus op de werkplek beschikbaar te stellen, waar de werknemer zich dan ook mag bevinden.

Nu zo langzamerhand de ervaring opbouwt realiseer ik me ook dat dit mogelijkheden biedt voor het onderwijs. Om alle leerlingen in het voortgezet onderwijs nu van een e-reader te voorzien is nogal een stap. Als je je echter bedenkt hoeveel er bespaard wordt in de drukkosten, in het bij de leerling krijgen van de traditionele boeken en de beheerskant ervan dan ziet het financiële plaatje er naar mijn idee erg goed uit.

Dan vervolgens heb je als leraar de mogelijkheid om waar nodig extra oefeningen en lesstof met dezelfde techniek samen te stellen, waarbij dezelfde voordelen aan de orde zijn. In dergelijke gevallen is er ook het voordeel van relatief eenvoudig onderhoud. Er hoeft  niets opnieuw te worden gekopieerd. Men vervangt simpelweg de bestanden door nieuwere versies.

Ook het milieu vaart erg wel bij dit alles. Geen produktie van boeken, geen vervoer, geen afval en veel duurzamer.



Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2010, 21:31:29 »
Goedendag!

Kijk eens wat de RSS feed van LXer Linux News me brengt: Calibre had ik weleens gezien, maar dat het zo'n mooi conversie-tooltje had is nieuw voor me!

just@A100-U1004:~$ ebook-convertGebruik: ebook-convert Invoer_bestand uitvoer_bestand [opties]Converteer een eboek van het ene formaat naar het andere.Invoer_bestand is de invoer, en uitvoer_bestand is de uitvoer. Beiden moeten worden opgegeven als de eerste twee parameters van het commando.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2010, 08:49:17 »
Just,


Hier nog een boek in pdf dat je misschien wel kan lezen op de E-reader:
http://futureoftheinternet.org/download
http://futureoftheinternet.org/static/ZittrainTheFutureoftheInternet.pdf


Nog niet gelezen maar mischien wel interessant voor forum,


Paul

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2010, 20:17:19 »
Hallo Paul,

Dank je wel! Mijn dochter is helemaal in haar sas met die e-reader! Ik ga eens kijken hoe dit boek eruitziet op die Bebook. Ik ben erg benieuwd.



Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2010, 10:15:03 »
Hoi Paul,

Hier nog een boek in pdf dat je misschien wel kan lezen op de E-reader:
http://futureoftheinternet.org/download
http://futureoftheinternet.org/static/ZittrainTheFutureoftheInternet.pdf
Dank voor de tip! Jonathan Zittrain is een bekende naam, op CompuServe was hij zo'n beetje de opper-Wizop (hij was de Sysop van het Sysop Forum). ;)

Ik heb het eveneens aangeboden .prc bestand kunnen converteren naar .epub formaat via de http://www.2epub.com site (dat was gratis). Op mijn Samsung Galaxy S telefoon is een Alkido eBook app (Android) geïnstalleerd, en die lust zo te zien alleen .epub bestanden. Met het naar .epub formaat geconverteerde bestand wist Alkido wel raad en nu kan ik het op m'n mini-eReader lezen. :D

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2010, 10:29:40 »
Hallo Ronald,

Mijn dochter sprong zojuist op de fiets naar het station voor een volle dag school met alleen een modieus klein rugzakje. Daarin zit haar lunch en die Bebook reader.

Wat een enorm verschil toch met haar eerste jaar op de HAVO met zo'n enorme Eastpak rugzak vol studieboeken.

Ik ga maar eens een brief sturen naar het Ministerie. Dit scheelt een boel rugklachten.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2010, 10:33:08 »
Hallo Ronald,


Nieuwsgierig hoe zo´n prc boek dan zal overkomen heb ik dat bestand ook gedownload en een free windows desktop reader geinstalleerd tw mobipocket .Eigenlijk vind ik dit nu een prettiger manier om dat boek te lezen dan met m´n pdf reader (beter lettertype) :-)


Groet,Paul


* gewoon openen van een pdf bestand in mobipocket heeft denk ik een beperking,er wordt een prc bestand van gemaakt maar in de tekst onstaan om de zoveel tijd gedeeltes in rood font.......
« Laatst bewerkt op: 16 september 2010, 10:51:15 door Paul »

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2010, 21:23:52 »
Hoi Paul,

Dank voor de tip! :)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2010, 21:42:31 »
Hallo Ronald,

Ik heb net dat .prc bestand in calibre (Windows, Mac, Linux) geladen en kan daarin kiezen uit twaalf andere formaten.

« Laatst bewerkt op: 16 september 2010, 21:58:22 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2010, 22:39:20 »
Hoi Just,


Mooi programma.Alleen curieus dat ie niet naar .prc kan converteren.....
Ga het eens verder bekijken.Dat mobipocket is wel iets sneller hier en misschien overzichtelijker,dus gebruik ik ze allebei wel even.Merci.


Groet,Paul




Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2010, 09:01:13 »
Hallo Paul,

Ik heb de .prc als input genomen. Dan valt er toch niks te converteren?
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2010, 09:33:00 »
Hoi Just,


Ja,ik bedoelde het niet voor die situatie maar voor als ik een pdf erin zet en hem dan wil omzetten.
Heb nog geen idee wat de verschillen zijn hoor tussen epub en prc en of die mobipocket dat epub leest..
Die laatste geeft dus prc bestanden van een pdf met een beperking in de vorm van het kleuren van een stukje tekst om de zoveel pagina´s.....


Groet,Paul

Offline Paul

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 551
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #13 Gepost op: 4 oktober 2010, 19:14:11 »
Consumentenbond test e-readers, october 2010.BeBook One staat op 1


Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Eerste ervaringen met een E-reader - fijn ding!
« Reactie #14 Gepost op: 4 oktober 2010, 20:16:25 »
Hallo Paul,

Dat ga ik eens lezen. In de bieb hebben ze altijd het laatste nummer van de Consumentenbond.

Ik zie net ook je vorige post. Pdf's zijn qua bestand een beetje rare dingen. Het is een formaat van Adobe en er is niet alles van bekend. Het is daarom niet zo vreemd dat dat niet helemaal goed valt om te zetten.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers