Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

320 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 23:58:27

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Vingerafdruk scanner  (gelezen 13195 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Vingerafdruk scanner
« Gepost op: 7 november 2009, 22:22:41 »
Bericht 1 van 1

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:31-07-2008
 Aan:AllenMsgID:3952.1
 Onderwerp:Vingerafdruk scannerForum:ws-nlcomputer
Vingerafdruk scanner.
>Wat moet ik er eigenlijk mee, dacht ik destijds. Onze nieuwe werklaptop (een HP 6910p) had een vingerafdruk scanner. De software was niet geinstalleerd. Voor deze werkbakken, die de hele wereld over reizen, telt ergens de oude kreet: "wat er niet opzit kan ook niet kapot".  Onze teamleider wilde het toch eens in werking zien. En dus haalde ik de software van de HP site en daar ging hij dan. Wel op een reserve laptop. Op mijn werkbak geen polonaise!
Swipe your finger!

Al bij het opstarten  vroeg Windows XP om mijn vinger. Ik had er echter nog niks mee gedaan en inderdaad meldde een venstertje dat ik eerst een vinger moest registreren. Aanmelden moest dus met mijn wachtwoord en dat was verder als vanouds.
In de software vond ik een Credentials Manager, waaronder een mogelijkheid voor het registreren van vingers. Op dat tabblad stonden mijn tien geboden met de rechter wijsvinger als eerste optie. Die dus over het kleine vakje geveegd en jawel, het apparaat had het goed opgeslagen. De middelvinger volgde. Met twee vingers werkt het "al". Maar je kan ook alle tien registreren. Of een collega er een paar laten registreren.
Het werkte zover uitstekend! Eerlijk gezegd was ik een beetje beduusd. Dit werkte echt goed.

Aanmelden

Aanmelden bleek al even probleemloos. Een enkele keer mopperde de software dat ik die vinger wat rustiger over de scanner moest halen. Dus maakte ik mijn wijsvinger maar eens redelijk nat. Zeg maar net alsof ik mijn handen gewassen heb en er geen handdoek was.
Dat herkende de scanner ook prima en meldde dat het scanresultaat onvoldoende was. Vinger schoonmaken werd netjes als optie genoemd. Niet geregistreerde vingers werden zoals ik wel verwachtte geweigerd. Het wachtwoord gebruiken inplaats van een vinger bleef mogelijk
Wat moeten we hiermee?

Dat is nu de hamvraag. Het werkt prima. Ik denk dat er wel de nodige collega's zullen zijn die liever die vingerscanner gebruiken dan telkens dat wachtwoord intikken. De screensaver staat namelijk op een nogal korte tijd. Die instelling kunnen we niet aanpassen. Dat is afgeschermd. Veiligheid enzo.
De tijd zal leren wat de nadelen van die vingerscanner zijn. Voorlopig werkt het puik en dient het het gemak.

Iemand hier met wat meer ervaring?
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog