Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

492 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 23:10:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Nieuwe computer - en nu?  (gelezen 24292 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe computer - en nu?
« Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2010, 11:33:25 »
Precies. Vandaar dus mijn overstap naar Windows 7 (Vista ben ik met een hele grote booog omheen gelopen). En na lang trouw te zijn gebleven aan Office 2003 (met de oude vertrouwde menubalk) ga ik nu ook "gewoon" de nieuwste versie van Office (met de beruchte ribbon) installeren. Etc. etc. Zal even wennen zijn, maar daarna kan ik hopelijk weer een aantal jaren vooruit zonder te hoeven aanpassen ;)
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe computer - en nu?
« Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2010, 12:20:03 »
Hallo Hugo,

Windows Vista kwam bij mij mee met mijn privé laptop, dus ik moest er wel mee werken. Ik heb een late beta van Windows 7 gedraaid op een afgedankte desktop. Daar was ik prima over te spreken.

Op mijn werk gaat men overstappen van Office 2003 naar 2010. We hebben allemaal een CDtje gehad voor thuis. Het zag er strak en fris uit, moet ik zeggen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Ik struikelde samen met mijn vrouw in het begin van de installatie wel op de vraag wat voor documentstructuur we wilden: Open XML of Open document format (ODF). We hadden allebei geen idee wat we nou moesten doen en namen maar de grootste knop met de meeste functionaliteit.

De software op zich ziet er fris en vertrouwd uit, maar de poespas eromheen spreekt tot ons in een taal die we niet meer kunnen begrijpen. En dan ben ik toch best wel thuis in computerland.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe computer - en nu?
« Reactie #17 Gepost op: 28 oktober 2010, 23:40:36 »
Hoi allemaal,

Effe weer terug on topic. Ik ben al een tijdje bezig, en het meeste lijkt goed te gaan. Ik heb vandaag Thunderbird op mijn nieuwe laptop geïnstalleerd; vooralsnog alleen met een tijdelijk email account om de functionaliteit te testen, en met nieuwsgroepen accounts.

Het zal best even wennen zijn om alle nieuwe shortcuts te automatiseren, maar op zich ziet het er wel functioneel uit. Best kans dat ik hem blijf gebruiken. Ik zit alleen met één probleem waar ik geen oplossing op kan vinden.
Als ik in een nieuwsgroep een antwoord stuur, dan wordt standaard het oude bericht gequotet (lach niet, dit is volgens "Onze Taal" de juiste spelling, ook al hoor je de t maar één keer). Daarboven staat dan de tekst "Op 28-10-2010 15:21, Pietje Puk schreef:" Prima voor een Nederlandstalige nieuwsgroep - maar 99% van mijn nieuwsgroep activiteit is in het Engels.
In Agent kon ik deze tekst zelf aanpassen, en zelfs per groep een andere tekst kiezen. In Thunderbird heb ik tot nu toe geen enkele optie kunnen vinden om de tekst te wijzigen. (Als het niet per groep kan, is dat jammer maar niet onoverkomelijk - dan komt er gewoon een Engelse tekst bij mijn berichten in die ene Nederlandse groep).

Oh, en toch nog een andere vraag. Ik gebruik twee nieuwsservers, en die staan als twee aparte accounts in de lijst. Is geen probleem. Bij één van die accounts, heb ik toegang tot een aantal publieke en een aantal prive groepen. Die staan helaas nogal door elkaar. Om te voorkomen dat ik per ongeluk geheime info in de publieke groepen zet, zou ik het liefst aparte groepen willen hebben. Kan dat? Of moet ik dan een derde account voor nieuwsgroepen maken, met dezelfde gegevens als de tweede, en dan één van die twee voor alleen privé groepen en de ander voor alleen openbare groepen gebruiken?
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe computer - en nu?
« Reactie #18 Gepost op: 29 oktober 2010, 09:38:08 »
Hallo Hugo,

Zoals ik al eerder zei, ik doe helaas niks met nieuwsservers. Ik denk toch wel mee, maar de kans op een blooper is natuurlijk groot.

Dat taal probleem: er zijn nogal wat add-ons te vinden om de taal te wisselen (locale switchers). Ik probeerde de Quick Locale Switcher, maar dat was niks. Misschien even verder graven dan.

En wat betreft de sortering van die groepen: kan je die niet in aparte mappen zetten? Bij mailtjes gebruik ik dat met veel plezier.




En dan verder is mijn grote favoriet in Thunderbird en Firefox de add-on Clippings. Die laat me een stuk tekst naar keuze opslaan en dan via het rechterklik menu in een bericht plakken. Dat zou voor het taal-wissel probleem wellicht een goede work-around zijn.

Klik Extra | Add-ons | Add-ons verkrijgen en tik Clippings in het zoekvenstertje links boven.
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Nieuwe computer - en nu?
« Reactie #19 Gepost op: 15 november 2010, 21:31:56 »
Hoi Hugo,
"Op 28-10-2010 15:21, Pietje Puk schreef:" Prima voor een Nederlandstalige nieuwsgroep - maar 99% van mijn nieuwsgroep activiteit is in het Engels.
Een kort-door-de-bocht oplossing is: de Engelstalige versie van Thunderbird installeren. Of dat regeltje helemaal uitzetten. ;)

Of het per nieuwsgroep is in te stellen, weet ik niet. Wellicht dat er een add-on voor is gemaakt. Zie https://addons.mozilla.org/nl/thunderbird/

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Nieuwe computer - en nu?
« Reactie #20 Gepost op: 15 november 2010, 21:34:18 »
En na lang trouw te zijn gebleven aan Office 2003 (met de oude vertrouwde menubalk) ga ik nu ook "gewoon" de nieuwste versie van Office (met de beruchte ribbon) installeren.

Heel, héél veel succes!! Die ribbon is ongetwijfeld fantastisch voor compleet nieuwe gebruikers, maar als je al járen met Office hebt gewerkt, is het een drama. Ik denk dat ik nog eerder overstap op OpenOffice.org :)
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe computer - en nu?
« Reactie #21 Gepost op: 15 november 2010, 21:59:13 »
Het valt mij tot nu toe mee, Ronald. Soms moet ik wel even wennen, en het is met name jammer dat sommige toetscombinaties die me als vanzelf uit mijn vingers rollen niet meer werken (zoals bv Alt-I V V voor een voetnoot invoegen), maar de indeling is in het algemeen best logisch, en de meeste functies heb ik alweer gevonden.
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP