Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

499 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 11:14:08

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Denk mee met Ronalds PC -- 2009  (gelezen 7423 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Denk mee met Ronalds PC -- 2009
« Gepost op: 7 november 2009, 23:03:21 »
Bericht 1 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:09-08-2009
 Aan:AllenMsgID:4351.1
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Beste Forumleden,
Ik vind dat ik toe ben aan een nieuwe PC, dus ben ik bezig met uitzoeken.   Over de meeste onderdelen ben ik er nu wel uit. Op dit moment ziet het lijstje er zo uit:
Processor:  Intel® Core i7 920
[?] Moederbord:  MSI X58 Platinum (zonder SLI) of MSI Eclipse SLI (met SLI)
Behuizing:  Antec Sonata III (incl. 500W voeding)
Geheugen:  OCZ 6 GB DDR3-1333 Tri-Kit
[?] Harddisk:  Samsung HD154UI (1,5 TB) SATA-300
Besturingssysteem: Microsoft Windows Vista Ultimate 64 bit + Voucher voor Windows 7
Toetsenbord: Logitech Illuminated Keyboard
Blu-ray Combo-drive: LG CH08LS10
Monitor:  HP w2558hc 25,5-inch breedbeeld flat-panel monitor (FF621AA)
[?] Grafische kaart (PCIe): MSI N9400GT-MD1G
Uitgangspunt is een wat luxer systeem voor de komende 4 à 5 jaar. Het mag dus wel wat kosten. <g> Ik ben geen hardcore gamer en overklokken boeit me totaal niet (al vind ik de Turbo-knop die ik onlangs op een nieuwe PC met Asus-moederbord tegenkwam, wel aardig). Videobewerking moet wel goed mogelijk zijn, en voor de rest wil ik dat alle reguliere (bijv. Office) toepassingen opgestart zijn voordat ik supercaligragilisticexpialidocious heb kunnen zeggen.
De vragen waar ik nog mee zit, zijn:
1. Ten aanzien van het moederbord: SLI, ja of nee? Tot eergisteren wist ik niet eens wat het was, maar ik begrijp nu dat je daarmee 2 of meer videokaarten aan elkaar kunt koppelen, om zo nóg meer grafische performance te krijgen. Is dat voor een niet-gamer interessant? Of misschien zou het dat over 3 of 4 jaar alsnog worden? Zo ja, dan kan ik de mogelijkheid misschien maar beter openhouden...
2. In het verlengde van #1: ik heb mij nog niet verdiept in wat er qua grafische kaarten momenteel op de markt is, die MSI N9400GT-MD1G is dus 'even snel' gekozen. Heb ik toevallig iets goeds gekozen, of zijn er betere alternatieven?
3. Harde schijven krijg je binnenkort gratis bij een pak melk, dus ik heb zoiets van 'doe mij maar extra large'. Aan de andere kant twijfel ik of dat een goede keuze is. Misschien zijn 2 of 3 losse schijven (al dan niet aan elkaar gekoppeld via RAID) beter? Immers, als zo'n 1,5 TB schijf crasht... <slik>
4. Tot slot twijfel ik nog over SSD... ik lees zoveel wisselende verhalen. De SSD-schijven zijn nog flink aan de prijs, maar bijv. alleen het OS op zo'n SSD-schijf plaatsen, vind ik toch wel een interessante gedachte. Op zich hoeft de SSD-schijf dan ook niet zo heel groot te zijn.
Als je over één of al deze punten een mening over hebt: ik hoor 't graag!
Groeten,
Ronald


Bericht 2 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-08-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4351.2
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
>> MSI X58 Platinum <<
Ondersteunt Crossfire, dus als je voor een Ati videokaart gaat, kan je er later een bijplaatsen. Als dat al nodig is, want voor een niet gamer is het eigenlijk geen interessante feature.
Overigens, ook naar de Asus ASUS P6T DeLuxe gekeken? Daar zou mijn persoonlijke voorkeur naar uitgaan.
De bordjes hebben hardware raid, dus met de prijzen van tegenwoordig zou je twee identieke harddisks in raid 1 configuratie kunnen zetten. Bij een harddisk crash kan je dan "op een been" toch doorwerken. Raid is natuurlijk geen alternatief voor een backup..
>> MSI N9400GT-MD1G <<
Ik zou liefst voor een passief gekoelde kaart gaan. Dat geloei van die high speed fannetjes is ergerlijk, en na een paar jaar wordt dat alleen maar vervelender. Vaak zijn vervangende fans niet (meer) te krijgen en kan je aan een andere videokaart (of als het tegenzit aan een ander moederbord). Kijk ook even naar de Club3D RADEON HD4650, die zonder problemen Blu Ray films decodeert en dat met een passieve koeling, dit is een wat goedkoper kaartje. Wat meer mogelijkheden en degelijkheid vind je o.m. bij de eveneens erg goedkope Asus EAH3450 SILENT/DI/512MD2 (Vga,Dvi,Hdmi).
Ik zou zeker voor een hdmi uitgang opteren! En let er op dat het kaartje Blu Ray aankan.Antec kast: Prima keuze! >> alleen het OS op zo'n SSD-schijf plaatsen << Kan je ook in een eigen kleine partitie doen. Kopietje maken met Drive Snapshot (oid), en klaar is het noodherstelsysteem. Voor restoren moet je dan wel van een cd met Win of BartPe kunnen booten, maar zo'n cd (of zelfs een bootable Usb stick) is tegenwoordig helemaal geen probleem. Drive Snapshot kan zelfs nog vanuit Dos worden gestart, en een bootable stickie met Dos maken is een eitje.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Gewijzigd 9/08/2009 18:59 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 3 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:10-08-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4351.3
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Dank je voor het meedenken!
>> naar de Asus ASUS P6T DeLuxe gekeken <<
Jazeker! Die kwam ik o.a. hier tegen: http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnZ2ptZGGa/Vergelijkingstest_7_Socket_1366_moederborden/2  Wat ik daar zo lees, is inderdaad niet verkeerd.
De MSI-borden leken mij wat uitgebreider qua mogelijkheden. Zo las ik een paar pagina's verder in dezelfde test:
In de BIOS van de X58 Platinum vinden we een paar hele slimme zaken; zo heeft men een soort CPU-Z en Memory-Z in de BIOS geïmplementeerd, waardoor je zeer gedetaillerde informatie over processor en geheugen kunt uitlezen. Ronduit geniaal is de functionaliteit die men M-Flash heeft gedoopt; hiermee kun je direct van een USB-stick een nieuwe BIOS-versie flashen, maar uniek is dat je deze ook zonder gevaar een keer kunt uitproberen. Hiermee kun je het gevaar dat je per ongeluk een niet werkende BIOS-versie gaat flashen dus voorkomen.
Het wat duurdere MSI-bord (incl. SLI) doet er zelfs een Creative X-Fi geluidskaart bij; en die had ik stiekem ook op mijn lijstje gezet. Die ingebouwde geluidskaarten... ik vertrouw dat nog steeds niet echt. Dat was ook 1 van de minpunten die ik over dat Asus moederboard las.
Dat MSI, is dat trouwens een soort van B-merk (à la Amstel), of schaart het zich bij de A-merken (Heineken)? *)
*) Met bovenstaande uitspraak heb ik niet beoogd om bierliefhebbers te beledigen. Ik lust sowieso al geen bier. Oeps, wat zeg ik nou weer...
Naar de alternatieve videokaarten ga ik zo nog kijken, dank voor de tips! Nog een andere vraag die ik had: wat voor nut heeft een 2e netwerkaansluiting voor een computer in een thuis-netwerk? Voor een server snap ik het nog (de boze buitenwereld scheiden van de minder boze binnenwereld), maar wat moet ik als gewone thuisgebruiker met een 2e netwerkaansluiting?
Groeten,
Ronald


Bericht 4 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-08-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4351.4
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
>> Die ingebouwde geluidskaarten... ik vertrouw dat nog steeds niet echt. <<
Ik kan mij voorstellen dat een echte audio-freak een "top of the bill" geluidskaart  wil, maar de hedendaagse embedded geluidskaartjes zijn bij goed ontworpen borden (dus geen 'digitale' ruis van allerlei mobo onderdelen) van werkelijk prima kwaliteit.
>> Dat MSI, is dat trouwens een soort van B-merk (à la Amstel), of schaart het zich bij de A-merken (Heineken)? *) <<
Heineken een A merk? Laat een echte bierkenner je niet horen.  (Ik ben slechts een liefhebber, maar Heineken is zo ongeveer mijn laatste keuze) 
Asus staat beter bekend dan Msi, heeft ook een betere geschiedenis en levert vrijwel alleen borden van zeer hoge kwaliteit en geweldige stabiliteit. De feature set van de P6T liegt er niet om. Ik zou Asus kiezen. Maar daarmee zeg ik niet dat die Msi ondermaats is of zo, ook dat is een prima bordje.
>> Nog een andere vraag die ik had: wat voor nut heeft een 2e netwerkaansluiting voor een computer in een thuis-netwerk? <<
Weinig. Je zou er ICS mee op kunnen zetten (maar wie wil dat tegenwoordig nog?), je zou ze in te "teaming" mode kunnen laten werken (maar dat heeft thuis nauwelijks nut). Grootste voordeel imo: Als je er een doorblaast, heb je een reserve.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 5 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:11-08-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4351.5
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Zou je me hier nog mee kunnen helpen:
>> En let er op dat het kaartje Blu Ray aankan<<
Ik zit nu bijv. te kijken naar die HD4650-kaarten van Club3D. Daarvan zijn er 2 uitvoeringen: eentje met 512 MB, en eentje met 1024 MB geheugen.  Bij de 512 MB variant staat er dit:
Aansluiting
[/t][/t]
[/t][/t]PCIe x16 v2.0
Grafische chip
[/t][/t][/t][/t]
Type [/t]ATI Radeon HD4650
Snelheid [/t]600 MHz
Stream Processors [/t]320
Shader Model [/t]4.1
Full Screen Anti Aliasing [/t]tot 8 x
DirectX Versie [/t]10.1
OpenGL Versie [/t]2.0
Geheugen
[/t][/t][/t]
Capaciteit [/t]512 MB aanwezig
Type [/t]GDDR2
Snelheid [/t]800 MHz
Interface [/t]128 bit
RAMDAC
[/t][/t][/t]
1. RAMDAC [/t]400 MHz
2. RAMDAC [/t]400 MHz
Resoluties
[/t][/t][/t]
2560x1600x32Bit [/t]60 Hz (Dual Link)
MPEG2
[/t][/t][/t]
Weergave [/t]Ja
Encoding [/t]Nee
Directe aansluitingen
[/t][/t][/t]
[/t]1 x HDMI
[/t]1 x DVI-D Uitgang
[/t]waarvan 1 x met HDCP
[/t]waarvan 1 x Dual Link
[/t]1 x VGA UitgangEn bij de 1024 MB variant staat er hetzelfde, maar dan met natuurlijk 1024 MB. Ook staat er bij dat er 2 sloten bezet worden.
Moet ik dan de 512 of 1024 MB versie hebben? Of hoe kan ik aan de specs zien of een grafische kaart BluRay aankan? MPEG2 weergave = JA, is dat het misschien? Of is het iets dat je met research zelf moet uitzoeken. Dat 'HD' in de chipnaam zal wel iets betekenen, vermoed ik. <g>
Groeten,
Ronald



Bericht 6 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ton van HestDatum:11-08-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4351.6
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Ronald,
Koop gewoon een iMac met 24", draadloos toetsenbord/muis dan hoef je alleen de 230V er in te prikken en alles werkt als een trein. Standaard met 4GB, 640 GB HD, alle software die je maar denkt nodig te hebben. En niet te verwaarlozen een mooi modelletje.
PS: aardige mede "gelovigen" worden standaard gratis meegeleverd.


Bericht 7 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-08-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4351.7
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
>> Of hoe kan ik aan de specs zien of een grafische kaart BluRay aankan? MPEG2 weergave = JA, is dat het misschien? <<
Ik had mijn opmerking wat moeten nuanceren. "Blu-Ray aankan" was de juiste term niet, beter was "Blu-Ray soepel kan weergeven".
HDTV en Blu-Ray zijn gewoon hoge resolutie videobeelden, dus met veel meer pixels dan bijvoorbeeld een standaard DvD. Dat betekent dat er dus heel wat meer bits per seconde verwerkt moeten worden.
Daarbij komen de spierballen die nodig zijn om het videobestand te decomprimeren. De hoeveelheid spierballen hiervoor is afhankelijk van de gebruikte compressie. MPeg2 vereist relatief weinig power, maar het moderne H.264/MPeg4  (dat veel zwaarder comprimeert), heeft meer power nodig.
De spierballen kunnen geleverd worden door de Cpu ('s), door de Gpu (de grafische processor op de videokaart), of door een combinatie.
Iha geldt: Zwakke Cpu, zware Gpu nodig, en andersom. Zijn zowel Cpu als Gpu aardig potent naar hedendaagse begrippen, dan kan je er vanuit gaan dat weergave, editen van Hdtv en Blu-Ray beelden geen probleem is. Is echter de Gpu zwak, dan zal de verwerking vooral steunen op de Cpu, die dan zwaarder belast wordt met mogelijke gevolgen voor de verwerking van andere taken in de computer. Als die andere taken eisen stellen t.a.v. de Cpu prioriteit, zullen er frames wegvallen tijdens  de videoweergave.
Kortom: Met een processor als jij voor ogen hebt, is in theorie helemaal geen Gpu ondersteuning nodig, want de Cpu heeft zat power. Een eenvoudig 7600 kaartje met 256 MB videogeheugen is dan al voldoende. Met de genoemde kaartjes van Club 3-d en Asus (alles dat sneller is dan bijvoorbeeld de GeForce 7600) moet het absoluut geen enkel probleem zijn.
Er is nog een ander punt: HD/Blu-Ray films zijn vaak tegen kopiëren beveiligd (encrypted) met AACS. Een videokaart moet HDCP ondersteunen voor de benodigde decryptie. Een videokaart met een Hdmi aansluiting (of je die nu gebruikt of niet) is met zekerheid HDCP enabled, en kan dus die beveiliging aan.
De genoemde Club-3d en Asus kaartjes ondersteunen beiden HDCP.
Beiden zijn vanwege de forse lamellenkoeling zo breed dat ze twee slotposities innemen. Beiden vereisen ook een kast met een goede interne koeling, maar dat zit bij die Sonata van jou wel goed.
Zou je er twee van deze kaarten in willen zetten (Crossfire of Sli) dan kom je mogelijk in de problemen, want dan ben je 4 slotposities kwijt. De Sonata voeding levert an sich voldoende power voor twee van deze kaarten, maar mogelijk heb je dan een extra case-fan nodig. Zoals al gezegd, een niet extreme gamer heeft absoluut geen Crossfire of Sli nodig, en verstookt alleen maar een heleboel Watt's meer zonder enig voordeel.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage


Bericht 8 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-08-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4351.8
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ronald,
>> Vista Ultimate <<
Waarom deze versie? Wat denk je daarvan nodig te hebben dat niet in het goedkopere Pro zit?
Windows 7 komt in oktober uit, persoonlijk zou ik de moeite van een installatie van die Vista trut niet eens meer nemen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage

Gewijzigd 12/08/2009 9:59 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 9 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:13-08-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4351.9
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>> Waarom deze versie? Wat denk je daarvan nodig te hebben dat niet in het goedkopere Pro zit? <<
Geen idee, maar ik wil gewoon álles. <g> Zijn de fraaie bureaublad dreamscenes enz. bij W7 naar de Pro versie verhuisd? En een Engelse W7-Ultimate met een taalpakket Nederlands maken, spreekt me ook wel aan (dan hoef ik niet tot -dacht ik- december te wachten op W7-NL).
>>Windows 7 komt in oktober uit, persoonlijk zou ik de moeite van een installatie van die Vista trut niet eens meer nemen.  <<
In 1995 zou je een week niet op het Forum mogen komen na zo'n opmerking. <bg> Leuke typo, die houden we erin!
Ik wil zelf ook absoluut W7. Maar ik wil niet tot in oktober wachten, want mijn huidige pc begint de eerste tekenen van een naderend einde te vertonen (soms van die vage blauwe schermen, of rare meldingen over fouten op harde schijven... en bij de geheugentest is soms 2 MB intern geheugen zoek).
Ik heb gelezen dat W7-OEM inmiddels op Technet staat. En op kantoor krijgen we het vanaf de 24e via ons MAPS-abonnement. Maar ik wil gewoon een nette licentie voor thuis. Dat mag dan wel een OEM/systembuilder versie zijn. En die zijn toch ook pas vanaf oktober te krijgen?
Groeten,
Ronald


Bericht 10 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:13-08-2009
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4351.10
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Tja, ik ben vrij kieskeurig wat geluid betreft; ik hoor het direct als iets niet helemaal zuiver is. Zal wel door die zeilen van oren komen. <g>  Maar ik kan het natuurlijk eerst proberen met een ingebouwde geluidskaart, uitbreiden kan altijd nog.
>> De feature set van de P6T liegt er niet om. Ik zou Asus kiezen. <<
Ok, ik ben al bijna overtuigd. <g> Maar nu het volgende probleem (ik bedoel: de volgende uitdaging), 'de P6T' bestaat kennelijk niet. Er zijn liefst 8 modellen!!
P6T
P6T Deluxe
P6T Deluxe V2
P6T SE
P6T WS Professional
P6T6 WS Revolution
P6T7 WS SuperComputer
P6TD Deluxe
Ik ben al druk aan het vergelijken... Maar, ehrm... heb jij misschien al tips als 'oh maar die kun je meteen wegstrepen'?
>> Grootste voordeel imo: Als je er een doorblaast, heb je een reserve. <<
   Ok, duidelijk. <g>
Groeten,
Ronald


Bericht 11 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ronald BeukerDatum:13-08-2009
 Aan:Ton van HestMsgID:4351.11
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
Tja, die Mac-gebruikers... bijzondere mensen, en dat zijn-ze! Zonder gekheid: de meeste Mac-gebruikers zijn duidelijk véél trotser op zijn/haar Mac, dan de doorsnee PC-gebruiker. Dat enthousiasme vind ik mooi om te zien.
>> draadloos toetsenbord/muis  <<
Wat ik dan zo'n nadeel vind, zijn de batterijen die daar dan weer in moeten. Een lekker licht muisje maken kan dan al niet (met 2 of 3 van die AA-batterijen erin), en de batterijen houden er altijd op het meest ongelegen moment mee op. Of heeft Apple daar iets slims voor bedacht?
Groeten,
Ronald


Bericht 12 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Ton van HestDatum:14-08-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4351.12
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Mijn voornaamste motief om indertijd een Mac er bij te nemen was puur de vormgeving. Vervolgens beviel mij het werken er mee prima. Weliswaar relatief veel gewenning in het begin.
Op een gegeven moment deed ik meer met de Mac dan de PC dus na enige tijd de PC aan de kant gezet en "Virtual PC" op de Mac om die dingen te doen die onder een mac gewoon niet kunnen. Intertijd was dat beleggingssoftware en Boekhouden. Tegenwoordig is het enige ontbrekende op de Mac een (in mijn ogen!) adequate boekhouding. Dus daarvoor gebruik ik VM en XP loopt hiermee sneller dan op menige x86.
Batterijen bij draadloos kunnen een handicap zijn. Ik gebruik oplaadbare en hebt constant 4 in de oplader zitten. Dus altijd volle beschikbaar.
De Apple draadloze muis kun je ook met 1 batterij gebruiken en is dus licht. Verder een rampding (ook Apple heeft z'n floppen). Zelf gebruik ik een draadloze trackball van Logitech. Werkt als een zonnetje.
In Utrecht zitten minstens 2 Apple retailers. Ga daar eens een uurtje spelen.
Nog beter, koop bij de Apple Online Store een mac dan heb je 14 dagen de tijd om te retourneren ("No questions asked"). De perfecte manier om het zelf te ervaren.


Bericht 13 van 13

NL Computer Forum ~ Computer hardware
 Van:Just VechtDatum:14-08-2009
 Aan:Ronald BeukerMsgID:4351.13
 Onderwerp:Denk mee met Ronalds PC -- 2009Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ronald,

>> de batterijen houden er altijd op het meest ongelegen moment mee op <<

Ohh! Ja - hou op!

Ik heb één keer wegens bewezen diensten een mooie grote draadloze muis gekregen (jij weet wel ...). Het was qua omvang een knól, maar ik sleepte hem helemaal verguld mee naar Kobe Japan.
Zit ik daar 's avonds op een spoedklus voor een ander bedrijf te stampen op mijn laptop en het ging steeds belabberder. Uiteindelijk ben ik donker Kobe ingelopen om na een uur ergens in de ondergrondse voor een grof kapitaal een paar heuse Toshiba batterijen voor die muis te kopen.
Ik hoef nooit meer draadloos als het een muis of toetsenbord is ... .

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog