Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

496 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 08:24:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Boot & Crash  (gelezen 15988 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #15 Gepost op: 19 juli 2011, 01:19:03 »
Citaat
Kreeg trouwens nu een blauw screen. "IRQL driver not equal" of iets van die strekking.

Volgens mij verwijst dit naar een defecte netwerk kaart, of een corrupte driver voor de netwerk kaart. Heb je de logboeken al eens geraadpleegd.

http://www.windows-help-central.com/windows-xp-logboeken.html

Groetjes
swake
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2011, 01:27:24 door swake »
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Boot & Crash
« Reactie #16 Gepost op: 19 juli 2011, 09:58:24 »
Kreeg trouwens nu een blauw screen. "IRQL driver not equal" of iets van die strekking.
Au, dat zijn hele vervelende: kan inderdaad de driver zijn, vooral ook in combinatie met versleten hardware (die niet, of op een niet verwachte manier, reageert).

Ik had precies deze melding op een oude werk-pc. Het duurde soms 10, 12 keer voordat 'ie helemaal goed doorstartte. Een paar maanden later was het apparaat definitief stuk.
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2011, 11:31:23 »
Ok, voordat ik drastische dingen ga doen recapituleer  even:

1) opstarten - heel moeilijk na uitschakeling pc;

2) als het booten uiteindelijk lukt, soms pas na diverse pogingen, crasht het systeem voortdurend;

3) dat blauwe scherm duikt op - i.c. corrupte netwerkkaart driver o.i.d.

bijkomende zaken: pijltjestoetsen in recoveryscherm werken niet meer; ik krijg de BIOS niet meer in de default;
het systeem start niet op de gebruikelijke manier maar via het recoveryscherm dat je ziet als windows niet normaal opstart.

Waar ligt de kern van het probleem? Is dit verholpen met het integraal vervangen van het moederbord?

Netwerkkaart? Waar zit dat ding?

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2011, 13:34:00 »
Citaat
Netwerkkaart? Waar zit dat ding?

Twee mogelijkheden

1. Onboard, in het moederbord gebouwd.
2. Is deze ingeplugd in een van de sleuven van het moederbord. (en ik heb een vermoeden dat er eentje ingeplugd zit).

Een ingeplugde ziet er zo uit, is helemaal niet duur en makkelijk om zelf te vervangen. (zie onder)


« Laatst bewerkt op: 19 juli 2011, 14:25:46 door swake »
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2011, 14:18:29 »
Beste forumvrienden,
 
Ik mag thans gecondoleerd worden met het feit dat de bewuste pc inmiddels is overleden.
 
De goede forumvriend met de " Elco" tip schoot in elk geval raak: ik heb een defecte elco aan kunnen treffen waarvan idd het kapje sterk was opgebold.
Na dit vastgesteld te hebben, controleerde ik de cmos batterij (3V) die gaf een sterkte aan van 2,81 V. Is deze spanniong nog voldoende? Het is een lithium cel, zijn deze oplaadbaar? In ieder geval geen nominale spanning van 3V.
 
Ik sloot de pc opnieuw aan en bleek dat er geen beeld meer verscheen. 2e monitor aangesloten met idem resultaat.
Nu sta ik dus weer in raadseltjesland. Is het misschien de grafische kaart die naar de bliksem is?
 
Tijd om om te zien naar een ander, moderner mobo + kaart?

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #20 Gepost op: 19 juli 2011, 17:37:04 »
 
Citaat
ik heb een defecte elco aan kunnen treffen waarvan idd het kapje sterk was opgebold.

Waarschijnlijk ook gelekt en het zuur de printplaat aangetast. Best het moederbord vervangen.
Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #21 Gepost op: 19 juli 2011, 17:50:31 »
@ Swake & vrienden,

De pc is gestript en wacht op het nieuwe mobo.

Met heel veel tegenzin (en terecht) heb ik mijn onvervuilde grafisch werkstation aangesloten op internet.
Internet is je reinste bagger. Lang opstarten, ook de AV en Firewall toestanden geven je reinste vuile troep en na maanden rustig en ongestoord te werken begint ieder programma hevig naar updates te zoeken hetgeen inhoudt dat ik ieder moment geconfronteerd wordt met werkonderbrekingen omdat je zandbak toestemming vraagt of modificaties mogen worden aangebracht. Nee dus.
Bij tweakers heb ik een vergelijkbaar mobo gezien en anders wordt het een oude laptop voor de internetverbinding. Die kan ik altijd nog op de boot gebruiken.

Maar bedankt jullie allemaal voor het meedenken en reageren.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #22 Gepost op: 19 juli 2011, 19:41:14 »
Hoi zzp1,

Citaat
ik heb een defecte elco aan kunnen treffen waarvan idd het kapje sterk was opgebold.
Als je een beetje handig bent met een soldeerbout zou je kunnen overwegen om de elco's, het zijn er meerdere, zelf te vervangen. Die dingen kosten niet veel. Let op de waarde en spanning!!!


Peter

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #23 Gepost op: 19 juli 2011, 20:34:40 »
Fijn dat je met me meedenkt, en inderdaad, het kan. Maar ik koop een ander mobo en reviseer deze pc voor mijn zuster (andere) in Frankrijk. Ik wil deze pc zo snel mogelijk van het internet afhalen.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Boot & Crash
« Reactie #24 Gepost op: 19 juli 2011, 23:28:07 »
Een aantal jaren terug was er een compleet detective verhaal rond gestolen formules voor condesnsator electroliet, bedrijfsspionage, en de fabricage van miljoenen elco's die door een opzettelijke fout in de gestolen formule al na 1 รก 1,5 jaar de geest gaven, met een falliete fabrikant uit het verre oosten tot gevolg. Honderdduizenden moederborden werden snel instabiel door deze zieke elco's. Moederbordleveranciers ontkenden eerst, maar moesten later toch met de billen bloot.
Toen heb ik toch nog een paar dozijn bordjes kunnen redden door alle grotere elco's te vervangen. Als je die dingen vervangt door exemplaren met dezelfde capaciteit en gelijk of hoger voltage (desolderen met een kleine zeer hete bout en Litze) gaat dat meestal goed als je er snel genoeg bij bent. Tegen de tijd dat het moederbord dood lijkt, zijn er meestal ook circuits beschadigd en helpt vervangen van de zieke elco's niet meer is mijn ervaring.
Michel Uphoff
Homepage

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #25 Gepost op: 19 juli 2011, 23:49:20 »
Die condensator (elco)  in het bord is de CE1817 - het # van de elco is de LZP 105 C/M (of CM).
Maar wie zegt mij dat dat de enige manco is?
Wat wist ik van mobo' s toen ik die pc kocht? (Niet dat ik er nu zoveel van weet). Door het lezen van o.a. dit forum + Tweakers en Webwereld weet ik iets meer (iets).
Ik zou het natuurlijk kunnen proberen, maar nogmaals het is me de moeite niet waard. Was het een P8 bord of een X58 dan deed ik het wel, maar dit bord wordt op tweakers aangeboden voor nog geen 40 E nieuw in doos.
Maar als pure milieufreak vind ik wel dat je volkomen gelijk hebt.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #26 Gepost op: 20 juli 2011, 19:37:48 »
Hoi zzp1,

Citaat
het # van de elco is de LZP 105 C/M (of CM).
Dat lijkt op elco's van LTEC. 105 slaat op de max. omgevingstemperatuur, 105 grC. Dat zegt niets over de waarde en de spanning, dat is bijv. zoiets als 1000uF/63V

Citaat
maar dit bord wordt op tweakers aangeboden voor nog geen 40 E nieuw in doos.
Afgezet tegen de tijd en kosten om de elco's te vervangen met als risico dat er nog meer defect is zo ik daar voor gaan. Met een nieuw mobo hoef je daar het probleem iig niet meer te zoeken.


Peter

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #27 Gepost op: 20 juli 2011, 19:52:46 »
@ Peter

Heb ik inmiddels gedaan. Dan heb ik een aanvullende vraag: kunnen jullie mij een link geven naar een tut waar stap voor stap de installatie van mobo en daarna de software wordt beschreven?

Offline swake

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 241
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #28 Gepost op: 20 juli 2011, 22:28:25 »
@zzp1

Een paar tips bij vervangen moederbord.
Belangrijk is je te ontladen van statische elektriciteit. Hiervoor bestaan polsbandjes of je kan je ook ontladen van statische elektriciteit door ergens een metalen voorwerp aan te raken (waterleidingbuis bijvoorbeeld).
Vermijd zweterige handen .
Als je een nieuw moederbord gekocht hebt of gaat kopen zit er normaal een handleiding bij + een cd/dvd schijfje met de nodige drivers , geluidsoftware enz....


Hier vind je een basishandleiding.

http://www.pcwereld.be/blog/eclipx/hoe-assembleer-je-een-pc

Alvast sucses gewenst.

swake



Gebruiker van Windows 7 / Linux Mint / Ubuntu / OpenSuse

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #29 Gepost op: 20 juli 2011, 22:37:44 »
Dank je wel voor je link. Dat antistatische verhaal weet ik. Niettemin belangrijk om op te letten. Maar wat een gepuzzel overigens.
Ik hoop er uit te komen en dan maak ik mijn zuster in Frankrijk gelukkig met een redelijk moderne pc.

Ik hou jullie op de hoogte.