Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

495 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 10:18:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Boot & Crash  (gelezen 15981 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Boot & Crash
« Reactie #30 Gepost op: 21 juli 2011, 02:03:55 »
Dag ZZP1,
 
Als je exact hetzelfde merk en type moederbord hebt, is er vrijwel niets te doen op softwaregebied.
Heb je een (behoorlijk) verschillend bordje let dan op de cpu die het kan hebben, het soort geheugen, om niet voor onaangename verrassingingen komen te staan. Let dan ook op de zogenaamde vormfactor. Als je een bord met een andere vormfactor koopt, loop je het risico dat het niet past.

I.h.a. is het monteren van een (vrijwel gelijk) moederbord eenvoudig voor iemand die bekwaam is met een schroevendraaier. 230 kabel uit de kast trekken, nooit iets beetpakken in de kast voordat met je handen de kast zelf hebt beetgepakt (statische electriciteit), en eerst eens goed, heel goed kijken.
Bedenk voor jezelf welke aansluitingen op dit oude moederbord je zonder problemen op het nieuwe bord over kunt zetten. Maak aantekeningen. Duik het installatieboekje in voor de overblijvende twijfelgevallen.

Heb je alle connectors in beeld, en weet je hoe ze op het nieuwe bord geprikt moeten worden, dan haal je alle connectoren los, en de 6 schroefjes waarmee het mobo op de kast gemonteerd is. Je kan nu het oude mobo uit de kast halen. Haal vervolgens de koeler van de processor af, en daarna de processor uit het voetje (let op statische ontladingen!). Maak de bovenkant van de processor goed schoon, alsmede de onderkant van de koeler. Zet de processor in het nieuwe mobo (let op de markering, de processor past maar op één manier tenzij je kracht gaat zetten en de boel daarme sloopt). Voorzie de bovenzijde  van de cpu van goede koelpasta, dan de koeler er op monteren. Controleer of de koeler vlak op de processor zit.
Nu het geheugen (let weer op die statische ontladingen) uit de voetjes halen en overzetten op het nieuwe mobo.
Kijk nu eerst of het I/O shield (dat plaatje waar toetsenbord, netwerkaansluiting e.d. door naar buiten gaan) wel geschikt is voor het nieuwe mobo. Zo nee, vervang dat shield dan door degene die bij het mobo geleverd is. Je kan dat shield gewoon naar binnen drukken, het zit rondom in de kast geklemd.
Hierna het mobo met de 6 schroefjes weer netjes in de kast monderen, en daarna het al eerder uigezochte bekabelingsplannetje netjes uitvoeren.
Iha is het: als het past is het goed, maar dat geldt niet voor de aansluitingen voor de speaker, power, en reset switch en de power en Ide led. Die zal je toch even in het boekje bij het mobo moeten opzoeken. De kabeltjes van deze aansluitingen bestaan meestal uit een witte (-) en een gekleurde (+) ader, let daar op bij aansluiten.
 
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #31 Gepost op: 21 juli 2011, 12:53:39 »
Michael,

Dank je wel voor je (zeer gewaardeerde) opmerkingen. Het passende mobo (zelfde merk & type) was alreeds verkocht. Nu kan ik een redelijk bord kopen maar ipv van een 775 een 1156 socket dat betekent ook andere CPU + DDR.
Nu zag ik op tweakersnet nog een ander mobo maar ik kan aan mijn later toegevoegde geheugen niet zien of het om een DDR1 of DDR2 gaat. Ik heb 2 geheugenreepjes liggen met de volgende ID: Kingston KVR400X64C3AK2/1G (kit of 2 2,6 V)
Naar ik begrijp gaat het om het aantal pins. Idee?
Robert

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2011, 18:18:06 »
Ik ben er nu achter dat het om een 270 pins DDR2 gaat. Nu, die zijn inmiddels niet meer zo duur dus ga ik maar voor dat laatste bord.

Dan kan het plussen en minnen beginnen. ??? :'(


Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #33 Gepost op: 21 juli 2011, 18:43:41 »
Hallo zzp1,

Ik ben zelf ook niet zo'n held in moederbordjes, al heb ik dat overbouwen wel eens gedaan.

Succes! Ik volg je op de voet. Niet dat je er echt wat aan hebt, maar ik leef mee.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2011, 18:55:34 door Just Vecht »
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline zzp1
  • Junior lid
  • **
  • Berichten: 98
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #34 Gepost op: 21 juli 2011, 18:56:33 »
Hallo Just,

Kijk dat is nou leuk werken met een forum. Een club die met je meedenkt.

Al doende leert men. Het goedkope GA 81915PMD bord van Gigabyte die ik via Tweakersnet op de korrel had blijkt een systeembord te zijn waar volgens notificatie op internet bijna geen drivers voor te vinden zijn. Pas hier ook op voor de slangen in de (Amerikaanse) valkuilen. Bij het zoeken naar de noodzakelijke drivers trap/val je er bijna in. Of ze willen meteen geld (wie zegt dat je de drivers dan ook krijgt) of ze gaan "even je computer scannen" - en zit je straks met een dik pak malware. Deze voor mij ideale en kostbare pc moet zo snel mogelijk van internet worden losgekoppeld.
Windows Word doet de meest vreemde dingen - wil acrobat configureren etc.
Comodo probeert allerlei programma' s te blokkeren en te zandbakken, kortom internet is de regelrechte computerkiller.
(Zo, even mijn hart gelucht.)

Ik ga maar een nieuw, kaal mobo' tje kopen, waar m'n oude processor, grafische kaart en DDR1 geheugen op kan. Die oude pc hoeft niets meer te presteren dan alleen het internet te bedienen. Het serieuze werk doet deze. Zonder de kans te lopen door internet vervuild te worden, een proces dat nu loopt en gaande is.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: Boot & Crash
« Reactie #35 Gepost op: 21 juli 2011, 19:06:47 »
Hallo zzp1,

Die driversites zijn idd een complete ramp. Daar kan je maar beter ver van weg blijven.

Succes ermee. Ik ben mijn motorfiets een kleine beurt aan het geven. Hier naast me draait ook een oud PCeetje, dat het Forum., Twitter en mijn email in de gaten houdt. Best een goede opstelling zo.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers