Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

288 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

20 april 2024, 00:55:11

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: bekabeling  (gelezen 6451 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jvlaar
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 1
  • Geslacht: Man
bekabeling
« Gepost op: 4 oktober 2011, 21:29:03 »
Beste mensen,
Mijn vraag is hoe ik ethernetkabel 8 polig kan gebruiken over een ISDN bekabeling, dit is reeds aanwezig in de woning met wandcontactdozen.
Ik probeerde een RJ45 kabel in de wandcontactdoos aan te sluiten, dit lukte wel maar ik denk dat de bekabeling van ISDN andes is dan een netwerkkabel 8 polig.
Dien ik nieuwe wandcontactdozen aan te brengen (er is wel een 8 polige kabel op aangesloten maar alle kebeltjes zijn of kunnen niet gebruikt worden in de contactdoos.
Wat kan ik het beste doen??

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: bekabeling
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2011, 21:49:11 »
Welkom jvlaar,

Voor ISDN zijn maar 4 aders per kabel nodig. De aansluitconnector is 8 polig (RJ45), net als bij een netwerk-aansluiting.
Sommige ISDN inbouwdozen zijn intern maar 4 draads aangesloten dus een netwerkaansluiting hiervan maken zal dan niet lukken.
Als de bestaande bekabeling 8-draads is, kun je dus de inbouwdozen vervangen, en op de juiste manier aansluiten.
Zie HIER voor het aansluitschema.


Peter

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: bekabeling
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2011, 23:08:05 »
Dag JvLaar,
>> Mijn vraag is hoe ik ethernetkabel 8 polig kan gebruiken over een ISDN bekabeling <<
Ethernet (100Mbit) tot en met cat 5 gebruikt 4 aders (ondanks dat een Cat5 kabel 8 aders heeft). Het bijzondere is dat de 8 aders in 4 paren nauwkeurig gedraaid (getwist) zijn. Dat is absoluut nodig voor een ongestoorde signaaloverdracht. Een paar (aangesloten op pin 1 en 2) is het zendende paar en het andere paar op pin 3 en 6 het ontvangende paar. Zender en ontvanger zitten dus ieder op een getwist paar. De overige twee paren doen bij cat5 niets.

Wil je echter een gigabit verbinding, dan heb je cat6 (of cat5e) kabel nodig en wordenalle vier de paren gebruikt, dat kan je helemaal vergeten bij een 'isdn' snoertje.

Als jouw Isdn kabel tenminste 4 aders heeft (ISDN werkt al met twee aders), kán het lukken, maar..
Een standaard isdn kabel is slechts Cat 3, en dat betekent dat je de hoge snelheiden van Ethernet er waarschijnlijk maar over een zeer korte afstand kunt gebruiken. Is het echter nog gewoon ongetwist 'telefoonsnoer' dan wordt ethernet zo goed als onmogelijk.
 
Het is ook van belang in het stekkergat van de doos te kijken hoeveel contactlipjes er in zitten. Sommige Isdn kastjes hebben maar 2 of 4 lipjes, die zijn ongeschikt en moeten vervangen worden.
 
Het is niet mogelijk om een cat5 kabel aan die Isdn kabel vast te knopen en door de buis te trekken door de 'isdn' kabel er uit te trekken? (zo doe ik dat wel eens).
Zo nee, ga eerst na wat voor een kabel er door die buis loopt, probeer een opschrift van de mantel te lezen. Kijk of er tenminste 4 aders in die kabel zitten. Kijk of de aders in twee paren van twee gedraaid zijn. Zo ja dan kan je het volgende doen:
 
Pak een paar, en sluit de eerste ader aan op pen 1 van een RJ45 stekker, en de tweede ader van dit paar op pen 2. Van het andere paar sluit je een ader aan op pen 3 en de andere op pen 6. Bij de andere RJ45 stekker doe je precies hetzelfde (dus zelfde aders op dezelfde pinnen). Waarschijnlijk zal je hiervoor dus de aanslutingen van de aders in de Isn 'stopcontacten' moeten wijzigen. Pen 1 van een RJ45 stekker zit links als je naar de goudkleurige stripjes kijkt, en dus het lipje aan de stekker aan de achterzijde hebt.

Michel Uphoff
Homepage