Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

499 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 12:50:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Nav vs. Nod  (gelezen 8775 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Nav vs. Nod
« Gepost op: 8 november 2009, 19:47:10 »
Bericht 1 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:-> Michel Uphoff (Sysop)Datum:29-08-2005
 Aan:AllenMsgID:2452.1
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Dag allemaal,
Gedurende heel veel jaren ben ik "Norton adept" geweest. Dit bedrijf (nu heet het Symantec) maakte fraaie "mean and lean" hulpprogramma's, snel en zonder toeters en bellen. Dat is zo rond 2002 naar mijn mening nogal veranderd; Steeds dikkere "suite's", steeds meer geheugen en processorkracht slorpende programma's werden de trend. Symantec gooide duidelijk het roer om. Als het maar "vet" oogde, en de consument iedere jaar weer de nieuwste (en steeds minder zinnige) versie kocht. Het werd er echt niet beter op (en de pc trager en trager).  
Maar... een goed alternatief voor Norton Antivirus is zo snel niet gevonden, tenminste als je er de eisen aan stelt die ik stel. En dat betekent onder meer naast snelheid en gering gebruik van geheugen en processor een prima detectie van virussen, hoge configureerbaarheid, grote flexibiliteit en inzetbaar voor de thuis-pc alsook op grotere netwerken. En dan heel graag ook nog een uitstekend heuristisch vermogen. Dus hield ik het tot heden bij Nav 2002, en die "resource hog's" die erna kwamen meed ik als de spreekwoordelijke pest.
Maar na flink wat zoek- en vergelijk werk, denk ik dan nu toch een meer dan waardige opvolger gevonden te hebben. Het mogelijk nog vrij onbekende NOD32 van Eset (dat overigens als medio 90er jaren bestaat, en kennelijk nogal geliefd is bij netwerkbeheerders en ook door grote bedrijven als Microsoft en Dell wordt gebruikt)..
Na een weekje pittig testen en doorlezen van resultaten en reviews ben ik er heel enthousiast over. Uitstekende scanrestultaten, de beste heuristische capaciteiten, en.. écht "mean and lean". Voor degenen die wat tests willen lezen:
http://www.ciao.co.uk/NOD32__Review_5420558 
en
http://www.av-comparatives.org/  (kies links comparatives).
Maar "Nod32 review" in Google zal nog veel meer info opleveren.

Zelf heb ik natuurlijk ook het nodige getest. Niet zozeer de scanresultaten, want die zijn er bij bosjes op internet te vinden en ik heb geen DvD vol computerbeestjes, maar de belasting van het systeem had mijn extra interesse. Daarvoor heb ik wat testjes gedaan met als resultaat een vergelijking tussen Nav 2005 en Nod32 v. 2.5 

                                NAV     Nod32
Duration of installation        22      0,5    Minutes
Updates to complete install     3       1      Times
Mandatory reboots               3       1      Times

Diskspace used after updates    132     13     Megabytes
Ram used                        49      19     Megabytes

Copying 320 Mb of mixed data    86      55     Seconds (clean system 53 seconds)
Scanning harddisk "default"     580     160    Seconds
"Smart" scanning harddisk       390     93     Seconds
"Full" scan of harddisk         630     206    Seconds
"Smart" scan of network share   117     22     Seconds

CPU usage "Smart" scan          60-100  7-30   percent
CPU usage "Full" scan           80-100  7-80   percent
CPU usage network scan          45      18     percent (average)

Startup time (after Bios beep)  49      28     Seconds (clean system 26 seconds)
Duration deïnstallation         145     5      Seconds (without reboot time)
Separate deïnstallations        2       1      Programs
Reboots needed for deïnstall    2       1      Times
Left-over after deïnstall       11      0      Folders
Left-over after deïnstall       7       0      Files
Remarks:
System Athlon 2800+, 512 Mb ram, 160 Gb ata100 hdu, clean image of XP-pro used for both scanners.
Install duration = installation + all update's, without reboot time.
Skipped the advised complete virusscan after the first update of NAV to reduce installation time.
Nav wanted to shut down the Windows XP sp2 security center allthough that service was disabled.
Nav found a false positive (removealtool for Aurora adware was recognised as the aurora adware itself).
"Full" scan: all files scanned including scanning of archive contents (Zip's Cab's)
"Smart" scan: Only files with a "dangerous" extention, no scanning inside compressed files
"Default" scan: Scanning with the default options after installation.

Een scanner die het met pakweg 40% van het geheugengebruik van Nav afkan, in realtime (zie kopieren files = file aanmaken/wijzigen, wat zeer veel in een pc gebeurt.) de pc nauwelijks extra belast, ongeveer 4 keer zo snel is, en dat doet met minder dan de helft van de processorbelasting is natuurlijk prachtig.
Als hij dan ook betere scanresultaten oplevert (met name de heuristische scans zijn hoogstaand), én het programma is volledig op maat te snijden voor een thuisgebruiker of netwerkbeheerder, dan is het voor mij een eenvoudige keus. Prijs ligt op het nivo van Nav.
Versies zijn er voor Windows 95/98/Nt/2000/xp/2003/64bit, voor Unix/Linux, voor Netware, Domino, Exchange, voor single user en netwerkgebruik, en er zijn administrator en enterprise versies en een Nederlandstalige versie. Ook niet mis.
Trialversie te downloaden bij http://www.nod32.nl/download/download.htm
Tijdens het testen hoeft Nav niet per sé gedeïnstalleerd te worden, maar mag NIET actief zijn. Dus eerst even de e-mail, script, autoprotect opties van Nav uitschakelen. Andere virusscanners kunnen mogelijk beter eerst gedeïnstalleerd worden als je niet zeker bent dat de werking van die scanner volledig platgelegd kan worden middels opties.

Zijn er nadelen aan Nod? Ja, hoewel voor mij triviaal: Er is waanzinnig veel te configureren aan deze scanner en er is zeer uitgebreide ondersteuning voor extra's als mailen bij vinden van een virus, maken van profielen, maken van Xml-setup scripts, uitgebreide taakplanner enzovoort. Een echte "eind" gebruiker zal dat teveel van het goede zijn, gelukkig zijn de standaard instellingen voor de meeste eindgebruikers wel afdoende.
Conclusie: Voor ieder die zoekende is in de woestijn van de virus/trojan/worm/adware/malware bestrijding is het een regelrechte aanrader je in NOD32 te verdiepen.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage[/size]

Gewijzigd 11/09/2005 9:17 ET CET door Michel Uphoff (Sysop)



Bericht 2 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:PeterDatum:30-08-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.2
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>>Voor ieder die zoekende is in de woestijn van de virusbestrijding is het een regelrechte aanrader je in NOD te verdiepen.<<

Klinkt allemaal goed dus ook maar eens opgehaald.
Zowel de nederlandse en engelse versie voor XP hebben een of ander bugje waardoor de knopteksten in het allereerste installatie venster niet zichtbaar zijn. (zie bijlage)

In de review http://www.ciao.co.uk/NOD32__Review_5420558 staat dat ie geen uitgaande mail scant.
Ook niet nodig eigenlijk als je niet besmet wordt.

Nu nog even testen...


groeten, Peter
Bijlagen :

nod32_fout.JPG
22KB


Bericht 3 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Bert (Sysop)Datum:30-08-2005
 Aan:PeterMsgID:2452.3
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter (en Michel),
Ook maar eens geïnstalleerd en AVG eraf gegooid. Het bugje doet zich bij mij in ieder geval niet voor. Niet heel belangrijk, maar mij vallen wel veel typo's/schrijffouten op. In één oogopslag: gescanned (blunder), geschand, geschond. Ik begin al weer een beetje te twijfelen aan Nod32 <g>. Ik ga er eens verder mee stoeien.

Bert
__________________________________________________________________
Things I have to do today: breath in, breath out (Buddhist saying)


Bericht 4 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Bert (Sysop)Datum:30-08-2005
 Aan:PeterMsgID:2452.4
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
> In de review http://www.ciao.co.uk/NOD32__Review_5420558 staat dat ie geen uitgaande mail scant.

Nou, NOD32 zegt zelf van wel (zie de Help), maar alleen onder de volgende omstandigheden:
"EMON (E-mail MONitor) scans incoming and outgoing email in Microsoft Outlook as well as in Microsoft Exchange Extension-compliant mail clients."

Bert
__________________________________________________________________
Things I have to do today: breath in, breath out (Buddhist saying)


Bericht 5 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:30-08-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.5
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>> die zoekende is in de woestijn van de virusbestrijding  <<
Ik ben het helemaal met je eens inzake de kritiek op NAV. Zelf ben ik Antivir gaan gebruiken en heb na een tijdje de gratis versie gebruikt te hebben een licentie gekocht. Bevalt me verder zeer, al zij de definitie-updates een tikkie groot. Dat maakt me thuis met de ADSL verbinding daar overigens niet veel uit.
Dat eSet: kan je je definities ook los binnenhalen (voor PC's zonder Internet enzo?)
groetjes,


Justvecht.nl - Blog: Airboats, Kikkerbilletjes en Gator nuggets in Florida
-


Bericht 6 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-08-2005
 Aan:PeterMsgID:2452.6
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Peter,
>> Zowel de nederlandse en engelse versie voor XP hebben een of ander bugje waardoor de knopteksten in het allereerste installatie venster niet zichtbaar zijn. <<
Curieus, bij mij werkt dat naar behoren. Heb je soms een knop-up stopper actief? <ggg>
>> In de review staat dat ie geen uitgaande mail scant. <<
Klopt voor Pop3, maar niet voor Outlook als ik het goed heb. Maar uitgaande mail scannen is voor mij volslagen onbelangrijk.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina

Gewijzigd 30/08/2005 13:00 ET CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 7 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-08-2005
 Aan:Bert (Sysop)MsgID:2452.7
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Bert,
>> Ik begin al weer een beetje te twijfelen aan Nod32 <<
De nederlandse vertaling is net uit. Daar zullen nog wel wat foutjes in zitten, maar dat is natuurlijk alleen cosmetisch. Neem als je je er aan ergert dan de engelstalige versie.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 8 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-08-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2452.8
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> kan je je definities ook los binnenhalen <<
Ja, maar dat gaat volgens mij niet met de consumentenversie. Bij de administratorversie (altijd bij een multi-user pakket 2 of meer), kan dat wel. Overigens wil je niet weten hoe snel die updates binnenschieten. De eerste duurt heel even (alle update's) maar daarna is het 2-3 seconden of zo (bij dsl) per update.
Bedoel jij Antivir van H+BEDV Datentechnik? Ook die staat in de aangehaalde Comparatives test.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina

Gewijzigd 30/08/2005 13:20 ET CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 9 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:PeterDatum:30-08-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.9
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>>Curieus, bij mij werkt dat naar behoren. Heb je soms een knop-up stopper actief? <ggg><<

Vreemd, vanmorgen  opnieuw een installatie poging gedaan en nu zijn de knopteksten wel zichtbaar.

De eerste indruk is goed. De updates waren al opgehaald voordat ik daar specifiek om vroeg.

Die rode vinkjes bij 'scan doelen' is wel gewarrend. Rood betekend meestal 'nee of uitgeschakeld'.
Een groen vinkje was logischer geweest.

Als ik een virus ophaal geeft ie leuk een melding maar ik kan die niet verwijderen en/of doorgaan. In de help staat wel een afbeelding van een verwijderknop. De optie 'verbinding verbreken' is wel erg drastisch. Wat wel in de praktijk werkt is eerst in de browser op 'terug' klikken en dan de boodschap van NOD sluiten.

Het is ook even spelen met de talrijke instellingen.

groeten, Peter



Bericht 10 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:30-08-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.10
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Bedoel jij Antivir van H+BEDV Datentechnik? Ook die staat in de aangehaalde Comparatives test. <<

Ja, en scoort daar echt niet slecht. Ze scoren eigenlijk nooit slecht en regelmatig (erg) hoog.  Tot mijn plezier zie ik daar ook F-prot en McAfee bijstaan. Beide producten waar ik ook uitstekende ervaringen mee had. F-prot voor DOS is nog mijn eerste greep in zeer ernstige gevallen, waarneer ik Windows niet meer wens of durf op te starten.

Goed initiatief van je, dit onderwerp!!

groetjes,


Justvecht.nl-Blog: Airboats, Kikkerbilletjes, Gators & Vis in Florida

-


Bericht 11 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:-> Michel Uphoff (Sysop)Datum:30-08-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2452.11
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> en scoort daar echt niet slecht <<
Daar denk ik toch anders over. Maar eerst maar even wat over de tests van Comparatives: Wat ze NIET testen is hoe goed de scanners echte bestaande, bekende ("in the wild") virussen detecteren. Om tot deze test toegelaten te worden is namelijk een eis, dat de score voor bekende virussen 100% moet zijn. In deze zin zijn dus alle scanners in de lijst goed genoeg. Maar het is niet voldoende om alle bestaande virussen te herkennen, zie verderop.
Ze doen twee soorten testen, om en om:
Een uitgebreide test met "samples". Dat zijn lab-virussen, die in werkelijkheid niet bestaan (niet "in the wild" voorkomen). In de laatste sampletest waren de scores: antivir 91,09%, AVG 86,03%, Kaspersky 99,65%, McAfee 98,04%, Nod32 95,5%, Symantec 98,31% .
Allemaal zo tussen de pakweg 85 en 98%. Deze test geeft een beeld van hoe de scanner het doet onder "lab" omstandigheden, en als je ook de andere scores leest wijken deze niet echt zwaar af, (op enkle zwakke broeders als AVG na). Antivir zit wat aan de onderkant, maar doet toch heel aardig mee. Maar dit is een "laboratorium" situatie. Veel aardiger (en belangrijker) vind ik de "retrospectieve" tests, die als volgt in elkaar zitten:
De scanners worden 3 maanden niet updated, en vervolgens worden alle NA de begindatum in de echte boze wereld voorkomende virussen op de scanners losgelaten. Hoeveel worden er hiervan tegen gehouden? Deze test geeft dus aan hoe goed een scanner in staat is om (voor de scanner) nog onbekende en in het wild voorkomende virussen te onderscheppen. Technisch gezegd: Hoe zijn de heuristische capaciteiten? En dan vallen er een paar scanners waaronder Antivir zwaar door de mand. Dit is belangrijk, omdat het erg veel gebeurt dat een virus uitbreekt, en de pc besmet nog vóórdat de scanner voorzien is van de nieuwste handtekeningen. Een goede heuristische scanner zal in de regel veel meer van deze nieuwe virussen herkennen en dus stoppen.
De score's voor een paar scanners in deze test zijn slecht: Antivir 0%, AVG (pro) 0%, Symantec 8%. Middelmatig: McAfee 22%,  Kaspersky 35%, Sophos 37%. En de beste zijn Bitdefender 69%, Nod32 90%.
Ook in deze tests de resultaten van nieuwe (dus na de datum van update gefabriekte) "lab" virussen. Ook dit is dus een heuristische test, alleen onder wat minder realistische omstandigheden. De scores lopen uiteen van slecht: AVG 4%,  Antivir 12%,  Nav 14% tot matig: McAfee 30%, Sophos 34% en goed: Kaspersky 48%, Bitdefender 49%, Nod32 70%.
Overigens zeg ik nu telkes virussen, maar het gaat in feite om virussen, trojans, backdoors, wormen en ander ongerief.
Waar NOd32 slecht in is (in feite niet naar kijkt) zijn die dialers. Ik zit daar niet mee, maar iemand met een telefoonmodem of Isdn zou dit wel eens erg belangrijk kunnen vinden.
Zie verder attached afbeelding voor meer details.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina

Gewijzigd 30/08/2005 17:28 CET door Michel Uphoff (Sysop)
Bijlagen :

comparatives.jpg
183KB


Bericht 12 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ruud (Sysop)Datum:31-08-2005
 Aan:Bert (Sysop)MsgID:2452.12
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Bert,

>>Ook maar eens geïnstalleerd en AVG eraf gegooid<<

Is dat wel zo verstandig? Ik vind dit programma, tot nu toe, de beste en zeer volledige scanner die ik ben tegengekomen. Werkt zonder problemen, bugs en haalt tijdens het opstarten steeds de laatse updates op. Zelfs een extra regeltje (dat dit bericht gescant is op virussen door AVG) aan de uitgaande mailtjes vind ik wel grappig. Een teken dat het programma zijn werk in de achtergrond doet.

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit


Bericht 13 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ruud (Sysop)Datum:31-08-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.13
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>De scanners worden 3 maanden niet updated, en vervolgens worden alle NA de begindatum in de echte boze wereld voorkomende virussen op de scanners losgelaten. Hoeveel worden er hiervan tegen gehouden?<<

Kijk en dat zegt mij helemaal niets. Als er een nieuwe lichting programmeurs met kwade bedoelingen opstaan dan zullen deze scanners ook bijgewerkt moeten worden want anders doen ze daar ook niets mee. Ik vind het overigens toch dweilen met de kraan open want waar zijn we nou eigenlijk mee bezig?

Microsoft en ander bedrijven die programmeer programma's (en de updates/upgrades) op de markt brengen houden de ontwikkeling van nieuwe virus varianten zelf in stand... en wij maar weer allerlei programma's installeren, uittesten enz. om dat weer tegen te houden. En het cirkeltje is weer rond :-(

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 14 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Bert (Sysop)Datum:31-08-2005
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:2452.14
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,
> Is dat wel zo verstandig?
Och, ik wilde Nod32 gewoon eens zien en het is niet verstandig twee virusscanners draaiende te hebben. Ik ga overigens wel weer terug naar AVG, want ik zag dat NOD32 ook op basis van abonnementen verkocht wordt en qua prijs niet onderdoet voor retailpakketten.

Dat regeltje kun je trouwens ook voor inkomende e-mails aanzetten. ;-)

Bert
__________________________________________________________________
Things I have to do today: breath in, breath out (Buddhist saying)


Bericht 15 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Just Vecht (Sysop)Datum:31-08-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.15
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>> De scanners worden 3 maanden niet updated <<

Buitengewoon interessant, jouw uiteenzetting. Ik lig er toch niet zo wakker van. Antivir haalt elke dag nieuwe definities op en dan kan dat ding misschien wel 0% heuristisch scoren (tikkie raar toch: 0 %), maar met die dagelijkse update is dan toch 86 % ten opzichte van een scanner die dan misschien 90 % scoort op dit vlak maar ook maar slechts een wekelijkse update kent.

Voor de goede orde: ik praat hier over de consumenten-versie. Dat er voor zakelijke omgevingen een dagelijkse update te krijgen is zoals bij Norton is voor normale mensen vaak iets te ver gaand.

Als techneut denk ik nog een stapje verder: hoe nauwkeurig zijn dit soort testen? Dat je rekentechnisch 88 procent weet te bepalen zegt me ergens helemaal niks en als ik de verschillende resultaten in de gepubliceerde tests, die ik in handen krijg, zie - dan scoren mijn favorieten ondanks behoorlijke schommelingen constant hoog. En een bepaalde marktleider overigens constant laag <gg>..

Wat je je ook afmoet vragen is waarom een bron zoveel moeite doet om die tests uit te voeren. Zelfs een Consumentenbond doet dat maar om één reden: geld - via zijn leden. En geld krijg je heus niet met een gedegen, maar kurkdroog onderzoek. Doe maar beter een scheutje "Telegraaf" erdoor.

Niettemin: hoogst interessant en erg nuttig deze hele discussie. Het is nu een tikkie te laat, maar ik ga nog eens verder kijken in de dingen die je aangaf!


groetjes,


Justvecht.nl-Blog: Airboats, Kikkerbilletjes, Gators & Vis in Florida

-


Bericht 16 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-09-2005
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:2452.16
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,
>> Kijk en dat zegt mij helemaal niets. Als er een nieuwe lichting programmeurs met kwade bedoelingen opstaan dan zullen deze scanners ook bijgewerkt moeten worden want anders doen ze daar ook niets mee. <<
M.i. spreek je jezelf nu tegen. Heuristisch scannen betekent nu juist, dat gescand wordt op gedragingen van programma's, niet op de "brute force" virushandtekeningen. Zo zal een goede heuristische scanner dus gevaarlijk/illegaal/herkenbaar gedrag van een programma onderkennen en het op basis hiervan als een stukje badware herkennen. In theorie kan een programmeur nu maken wat hij wil, maar zodra het gedrag van zijn programma's verdacht is, zal de perfecte heuristische scanner dit herkennen, en het beestje stoppen.
Nod32 is wat heuristisch scannen betreft momenteel de top. Houdt natuurlijk ook niet alles tegen wat nog onbekend is, maar scoort al tijden als beste op dit gebied.

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 17 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-09-2005
 Aan:Just Vecht (Sysop)MsgID:2452.17
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Antivir haalt elke dag nieuwe definities op en dan kan dat ding misschien wel 0% heuristisch scoren (tikkie raar toch: 0 %), maar met die dagelijkse update is dan toch 86 % ten opzichte van een scanner die dan misschien 90 % scoort op dit vlak maar ook maar slechts een wekelijkse update kent.
 <<
Nod32 wordt dagelijks minimaal een, soms twee keer updated. De ingebouwde taakplanner kijkt elk uur even of er update's zijn, en tot nu toe heb ik iedere dag trouw mijn update's binnen.
>> Wat je je ook afmoet vragen is waarom een bron zoveel moeite doet om die tests uit te voeren. <<
Moet je even bij Comparatives een rapport openen. Voorin staan de exacte voorwaarden, werkwijze, bron inkomsten. Kort gezegd: Software leveranciers leveren zelf hun producten aan, en deze worden toegelaten als ze 100% ITW virussen vinden, niet crashen, de leveranciers niet vals spelen. Lees even door.
Overigens, gisteren is hun augustus (lab test virussen) rapport uitgekomen. Of deze directe link ook bij jullie werkt weet ik niet, maar hier is 'ie:
 http://www.av-comparatives.org/seiten/ergebnisse_2005_08.php
Korte samenvatting resultaten: Antivir: 96,63%, AVG:87,44%, Kaspersky 99,88%, McAfee 98,19%, Nod32 98,31%, Nav 99,41%

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 18 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:01-09-2005
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:2452.18
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,
>> Is dat wel zo verstandig?  <<
Volgens de meeste virustesten is dat wel verstandig. AVG zit stelselmatig aan de onderkant van de geteste paketten. Maar als ik het goed heb is het ding gratis, en natuurlijk vist het 100% van de ITW virussen op (anders mocht het niet eens meedoen).
Maar een proactieve (heuristische) scanner kan je het niet noemen.
Natuurlijk, als je geen geld (over) hebt voor een betaal scanner (+ de jaarlijkse abonnementskosten) dan is AVG waarschijnlijk een goede keus. Maar op een netwerk zou ik hem niet willen hebben, dan gaat de keuze zonder enige twijfel naar Nod32 (op dit moment natuurlijk). Over een half jaar kán het allemaal anders liggen, hoewel de track-record van Nod32 bepaald niet van een paar maanden is. Als enige heeft het 33 opeenvolgende 100% scores gekregen van Virus Bulletin (36 testen, 3 niet geslaagd). Sedert 1998 heeft het volgens deze tester niet één ITW virus gemist.
Ook Virus Bulletin is tamelijk hard in het oordeel tav AVG, vergelijk de historie maar eens. (Kort: 29 testen, 20 niet geslaagd. Maar gelukkig is het de laatste maanden wel veel beter).

Michel Uphoff (Sysop)
Homepagina


Bericht 19 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ruud (Sysop)Datum:02-09-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.19
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>>Heuristisch scannen betekent nu juist, dat gescand wordt op gedragingen van programma's<<

Maar dat wijzigt toch ook constant en is deels afhankelijk van wat de gebruiker doet (OK klikken, administratie rechten enz) ? Volgens mij komen zo de lekken in een OS aan het licht waarna een 'security update' of anti-virus update volgt.

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit



Bericht 20 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ruud (Sysop)Datum:02-09-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.20
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,

>>Maar gelukkig is het de laatste maanden wel veel beter).<<

Ook dat programma zal steeds aangepast worden. Ik weet eigenlijk niet of er verschil is tussen de gratis en betaalde scanner van AVG. Maar ik denk dat bv de gratis combinatie AVG+Hitman en een router best wel te doen is. Al denk ik dat Mcafee en NAV nog steeds de meest gebruikte zijn en die zijn weer gebaat bij actieve (virus)programmeurs <g>

------------------------
Groeten,
Ruud de Wit


g
 Van:PeterDatum:12-09-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.33
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Michel,

>>Wat is de quarantaine locatie van Nod?<<

C:\Program Files\Eset\infected

Vermoedelijk een overgebleven map van McAfee. Deze had ik wel volledig de-installeerd.
Met de verkenner de map probleemloos verwijderd.


groeten, Peter




Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Re: Nav vs. Nod
« Reactie #1 Gepost op: 8 november 2009, 19:48:33 »
Bericht 21 van 33

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-09-2005
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:2452.21
 Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
Hoi Ruud,
>> Maar dat wijzigt toch ook constant <<
Ja natuurlijk, en ik beweer hier ook niet dat Nod32 een dermate goede heuristische analyse doet dat deze nimmer verbetert hoeft te worden. Maar ze is kennelijk erg goed in elkaar gestoken. De werkwijze is ongeveer als volgt:
Als op basis van oppervlakkig gedrag van een file er mogelijk sprake is van een Trojan/Virus etc. dan START nod dat bestand doodleuk. Niet in het algemene pc geheugen natuurlijk.. <gg>  maar in een zogenaamde "sandbox", een beschermd stuk geheugen. Vervolgens worden de gedraging van het gestartte programma geanalyseerd:

    probeert het een buffer over te laten lopen? wil het toegang tot een van de vele opstartlocaties binnen de computer? wil het bepaalde belangrijke registerinstellingen wijzigen? wil het systeembestanden aanpassen/overschrijven? wil het beveiligingszone's van de browser aanpassen? wil het contact met de buitenwereld leggen? wil het zich in de NT alternative datastream van een file verbergen[/list]

    En nog wel meer van dat leuks. Natuurlijk moet die analyse dan zodanig zijn, dat legitieme applicaties niet voor malware worden aangezien, dus geen "false positives" genereren. Nod32 doet dit kennelijk het meest voortreffelijk van alle bestaande virusscanners, en inderdaad ben ik op een aantal computers (in zip's enzo) al menig zich verscholen houdend beestje tegengekomen dat op basis van de heuristische analyse van Nod door de mand viel. Al die pc's waren goed beschermd door Norton en Co.
    Inmiddels draai ik het programma hier nu twee weken, en inderdaad, het doet zijn werk voortreffelijk. Een van de aardigste opties voor netwerkbeheerders is wel, dat je het programma voor de eindgebruiker volkomen onzichtbaar en onmerkbaar zijn werk kan laten doen, en van ieder gevonden probleem een mailtje kan laten sturen. Ideaal! Ik heb al 7 mailtjes ontvangen.
    Dat onmerkbaar/onzichtbaar gaat heel ver: Nod32 is niet zichtbaar, niet afsluitbaar, geen meldingen om actie als er iets gevonden wordt, standaard het spul naar de quarantaine toe, en een mail naar mij.
    Maar, het is natuurlijk wél betaalsoftware. Gelukkig niets duurder dan de meeste commerciële scanners, maar naar mijn overtuiging wél beter.

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina


    Bericht 22 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:02-09-2005
     Aan:PeterMsgID:2452.22
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    Hoi Peter,
    (deze was er even doorheen geglipt vandaar de late reactie)
    >> Die rode vinkjes bij 'scan doelen' is wel gewarrend. Rood betekend meestal 'nee of uitgeschakeld'. Een groen vinkje was logischer geweest. <<
    Mee eens, een rood vinkje en een groen kruisje, dat kán eenvoudiger.
    >> Als ik een virus ophaal geeft ie leuk een melding maar ik kan die niet verwijderen en/of doorgaan. In de help staat wel een afbeelding van een verwijderknop. De optie 'verbinding verbreken' is wel erg drastisch.  <<
    Dat is dan vast een trojan o.i.d. die je tijdens het browsen oploopt. Ik kies fijn voor verbinding verbreken, omdat ik denk dat daar het contact met die Trojan/... mee bedoeld wordt. Mijn internet verbinding wordt in ieder geval niet verbroken (maar ik zit op Dsl). Inderdaad een verwarrend rijtje keuze's. Ik ga eens speuren bij Nod of dat niet beter kan.
    Overigens houdt Nod heel wat meer van die malafide troep van Internet pagina's tegen dan Nav valt mij op.

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina


    Bericht 23 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:Ruud (Sysop)Datum:03-09-2005
     Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.23
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    Michel,

    >>Maar, het is natuurlijk wél betaalsoftware. Gelukkig niets duurder dan de meeste commerciële scanners, maar naar mijn overtuiging wél beter.<<

    Inderdaad als ik je ervaringen lees. Toch maar eens een keer uitproberen. Bedankt voor je uitleg :)

    ------------------------
    Groeten,
    Ruud de Wit



    Bericht 24 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-09-2005
     Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.24
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    >> Voor ieder die zoekende is in de woestijn van de virus/trojan/worm bestrijding is het een regelrechte aanrader je in NOD32 te verdiepen.  <<
    En dan heb je gelukkig een dochter die het met surfen niet zo nauw neemt. Tijd voor een testje op haar -zich wat vreemd gedragende- en lekker afgeladen pc.
    Nav altijd actief en iedere dag up to date, idem Spybot. Elke avond via de taakplanner een volledige scan (nav + spybot) van dat bakkie. Nav disabled, en Nod er op. Volledige scan gedraaid. De resultaten:
    C:\WINDOWS\TWAINTEC.DLL - Win32/Adware.BiSpy applicatie
    C:\WINDOWS\LOCALNRD.DLL - Win32/Adware.LocalRND.A applicatie
    C:\WINDOWS\MULTIMPP.DLL - Win32/Adware.Multimpp applicatie
    C:\WINDOWS\UnstSA2.exe - Win32/TrojanDropper.Delf.Z1 trojan
    C:\WINDOWS\SYSTEM\t2embed.dll »GZ »t2embed.dll - fout - onbekende compressie methode
    C:\WINDOWS\SYSTEM\nethv32.dll - Win32/Dialer.Egroup.J applicatie
    C:\WINDOWS\Application Data\aeso.exe - Win32/Adware.CrashReport applicatie
    C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\1014736.exe - een variant van Win32/Dialer.Q trojan
    C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\jao.dll - Win32/Spy.Briss.H trojan
    C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\bridge.dll - Win32/Spy.Briss.H trojan
    C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\SyncroAdX.dll - Win32/Adware.WinAd applicatie
    C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\clientax.dll - Win32/Adware.180Solutions applicatie
    C:\Program Files\MSN Messenger\riched20.dll - Win32/Adware.FunWeb applicatie
    C:\Mijn documenten\Mijn ontvangen bestanden\missing.freehomepages.htm - JS/AdWare.SearchPage.A virus
    Aantal gescande bestanden: 86111
    Aantal gevonden virussen: 13
    Afgerond om: 19:27:46 Totale tijd om te scannen: 676 sec (00:11:16)

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina

    Gewijzigd 9/09/2005 18:33 CET door Michel Uphoff (Sysop)


    Bericht 25 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:Just Vecht (Sysop)Datum:10-09-2005
     Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.25
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    Hallo Michel,

    Zo, dat was dus raak!  .... Ik ben nou wel absoluut overtuigd van de kwaliteiten van deze virusscanner.

    groetjes,


    Justvecht.nl - Blog en meer

    -


    Bericht 26 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:PeterDatum:10-09-2005
     Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.26
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    Hoi Michel,

    >>Aantal gevonden virussen: 13<<

    Zegt weer genoeg over nav, welke versie was dat?
    Spybot had er toch ook een paar moeten pakken!
    Ben ik ook nog benieuwd wat ewido eventueel te melden heeft.

    groeten, Peter



    Bericht 27 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-09-2005
     Aan:PeterMsgID:2452.27
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    Hoi Peter,
    >> Zegt weer genoeg over nav, welke versie was dat? <<
    2003.
    >> Spybot had er toch ook een paar moeten pakken <<
    Ja, maar die was dus defect naar bleek, waarschijnlijk door een van die schatjes om kroosjes geholpen.
    >> Ben ik ook nog benieuwd wat ewido eventueel te melden heeft. <<
    Pc staat hier nog, moet hem dan even aan het netwerk koppelen, want Ewido draait alleen onder NT. Maar ik draai dat wel even. Eigenlijk moet ik dan ook even die beestjes uit de quarantaine terug zetten. Je hoort nog terug.

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina


    Bericht 28 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-09-2005
     Aan:PeterMsgID:2452.28
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    Hoi Peter,
    >> Ben ik ook nog benieuwd wat ewido eventueel te melden heeft. <<
    Nou, vannacht dus even laten draaien, nadat ik eerst de quarantaine van Nod teruggezet had. Malware na scan door Nav 2003, dat een clean systeem rapporteert:
    Gevonden door NOD32, en niet door Ewido:
    C:\WINDOWS\TWAINTEC.DLL - Win32/Adware.BiSpy applicatie
    C:\WINDOWS\LOCALNRD.DLL - Win32/Adware.LocalRND.A applicatie
    C:\WINDOWS\MULTIMPP.DLL - Win32/Adware.Multimpp applicatie
    C:\WINDOWS\UnstSA2.exe - Win32/TrojanDropper.Delf.Z1 trojan
    C:\WINDOWS\SYSTEM\nethv32.dll - Win32/Dialer.Egroup.J applicatie
    C:\WINDOWS\Application Data\aeso.exe - Win32/Adware.CrashReport applicatie
    C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\jao.dll - Win32/Spy.Briss.H trojan
    C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\bridge.dll - Win32/Spy.Briss.H trojan
    C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\SyncroAdX.dll - Win32/Adware.WinAd applicatie
    C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\clientax.dll - Win32/Adware.180Solutions applicatie
    C:\Program Files\MSN Messenger\riched20.dll - Win32/Adware.FunWeb applicatie
    C:\Mijn documenten\Mijn ontvangen bestanden\missing.freehomepages.htm - JS/AdWare.SearchPage.A virus
    Gevonden door Ewido en niet door Nod32 (exclusief cookies)
    C:\WINDOWS\EGDIAL.dll, generic dialer
    C:\Windows\Downloaded Program files\fswinst.ocx, spyware.ScratchAndWin
    C:\Windows\Downloaded Program files\CONFLICT.2\MediaTicketsInstaller.ocx, spyware.MediaTickets
    C:\Windows\Downloaded Program files\popcaploader.dll, NOT-A-Virus.Pornware.Popcab.b
    Gevonden door NOD en Ewido:
    C:\WINDOWS\Downloaded Program Files\1014736.exe - een variant van Win32/Dialer.Q trojan (Nod) Trojan Diamin (Ewido)

    Nadat Nod32 en Ewido de boel schoongepoetst hadden, vond Spybot 1.4 niets.
    Dus een goed spyware programma is ook naast Nod toch nog steeds aan te raden. Overigens duurt die Ewido check wel heel erg lang, meer dan 3 uur.
    Wat wel in acht genomen moet worden is dat al deze beestjes lang niet allemaal werkelijk actief zijn, en in feite inactieve "restjes" kunnen zijn. Maar toch ben ik ze liever kwijt dan rijk.
    Nu mijn dochter even heropvoeden.. the hard part. 
    Hoe zijn jouw ervaringen tot op heden, of heb je Nod niet draaien?

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina


    Bericht 29 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:PeterDatum:11-09-2005
     Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.29
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    Hoi Michel,

    >>Overigens duurt die Ewido check wel heel erg lang, meer dan 3 uur.<<

    Klopt ja, ik gebruik hem dus als laatste redmiddel of na-controle.

    >>en in feite inactieve "restjes" kunnen zijn. Maar toch ben ik ze liever kwijt dan rijk.<<

    Mee eens

    >>Nu mijn dochter even heropvoeden..<<

    Een dergelijke besmetting zelf ondervinden, inclusief het tijdelijk gemis van de pc,  leverd meer op dan alleen maar waarschuwen :-)


    >>Hoe zijn jouw ervaringen tot op heden, of heb je Nod niet draaien?<<

    Niet meer. Tijdens het proefdraaien met NOD werden er wat trojaanse paarden gevonden in .zip files die McAfee Enterprice niet zag. Bij nader onderzoek bleek dat McA niet scande in zip files. was uitgeschakeld en dat blijkt standaard zo te zijn.
    Laatste week wat andere bezigheden gehad. Ik zal 'm nog eens installeren.

    groeten, Peter









    Bericht 30 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:-> Michel Uphoff (Sysop)Datum:11-09-2005
     Aan:PeterMsgID:2452.30
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    Hoi Peter,
    >> Ik zal 'm nog eens installeren <<
    Leuk. Als je dan ook nog te tijd vindt om eens naar het gebruik van bronnen te kijken en naar eventuele vertraging onder McAfee v.s. Nod (zie het eerste bericht van deze thread), dan zou dat heel mooi zijn voor de vergelijking. Mijn beeld is, maar dat kan ik mis hebben omdat ik het zelf nooit gebruik, dat ook McAfee een bronnenslorper van de eerste orde is. Misschien kan jij dat bevestigen/tegenspreken.
    Attached (ook voor de meelezers interessant!) een overzicht van alle VB100% tests door Virus Bulletin (niet de minste op dit gebied) van een paar bekende virusscanners.
    De testresultaten zijn eenvoudig bepaald:
    Alle door VB aan de pc gevoerde ITW (echt voorkomende) virussen herkend, zonder vastlopers en zonder false waarschuwingen: Pass.
    Anders Fail.
    NE is No Entry; Het antivirus bedrijf heeft geen scanner ter beschikking gesteld voor deze test.

    Voorbeeld: Windows virussen, score AVG=25%. Dat betekent dus niet dat AVG maar 25% van de virussen vindt, maar dat het in (slechts)  25% van de tests in staat was alle virussen te vinden en geen false positives te geven en volledig de set door kon werken. Als er dus slechts één virusje uit de hele testset niet gevonden wordt is het dus al: Fail

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina

    Gewijzigd 11/09/2005 8:53 ET CET door Michel Uphoff (Sysop)
    Bijlagen :

    scanner_overview.jpg
    158KB


    Bericht 31 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:PeterDatum:11-09-2005
     Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.31
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    Hoi, Michel,

    >>Leuk...<<

    Ik loop tegen een probleempje aan. NOD vind iets maar geeft me geen mogelijkheid om het te verhelpen, zie bijlage.
    De knoppen 'Scan' en 'Scan & Clean'  geven geen verschil, evenals de instellingen wat NOD moet doen als ie iets vindt.
    Enig idee?


    Peter
    Bijlagen :

    nod32_fout2.JPG
    24KB


    Bericht 32 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:12-09-2005
     Aan:PeterMsgID:2452.32
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    Hoi Peter,
    >> Enig idee? <<
    Vreemd! Dat bestand staat al in de quarantaine van iets (van Nod? of soms nog van McAfee?). Mogelijkerwijs wordt het bestand beschermd door de moederapplicatie, en kan Nod er daarom niets mee. Maar "Leave" zou ik ook kiezen, omdat het al in Quarantaine staat. Wat is de quarantaine locatie van Nod?

    Michel Uphoff (Sysop)
    Homepagina


    Bericht 33 van 33

    NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
     Van:PeterDatum:12-09-2005
     Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2452.33
     Onderwerp:Nav vs. NodForum:ws-nlcomputer
    Michel,

    >>Wat is de quarantaine locatie van Nod?<<

    C:\Program Files\Eset\infected

    Vermoedelijk een overgebleven map van McAfee. Deze had ik wel volledig de-installeerd.
    Met de verkenner de map probleemloos verwijderd.


    groeten, Peter