Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

492 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 20:28:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Laptop detecteert geen externe harde schijven maar wel usb-sticks  (gelezen 12983 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Blubbosaurus
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Laptop detecteert geen externe harde schijven maar wel usb-sticks
« Gepost op: 20 februari 2012, 21:29:23 »
Hallo,
Ik heb een probleem met mijn externe harde schijven.
Ik heb een Medion Akoya laptop met Windows 7 en USB 2.0 aansluiting. Ik heb totaal geen problemen met het gebruiken van USB-sticks. Toen ik laatst een externe harde schijf aan wilde sluiten, detecteerde mijn computer hem niet. Ik heb het nog eens met een andere externe harde schijf geprobeerd en hier deed het zelfde probleem zich voor.

Ik heb alle USB poorten geprobeerd en geen van beide schijven wordt gedetecteerd. De schijven komen ook niet voor in apparaatbeheer (zowel bij schijfstations, als bij Universal Serial Bus-controllers worden ze niet weergegeven) of schijfbeheer (ook niet als ik verborgen apparaten weergeef)

Ik heb de schijven (Medion Drive-n-go 500GB en Samsung S2 500GB) ook op een andere laptop (ook van Medion met USB 2.0 en Windows 7) aangesloten en daar functioneren ze zonder enig probleem. Het lijkt dus niet aan de kabel of externe harde schijven te liggen.

Bovendien lijken de schijven te functioneren. De externe harde schijf van Samsung hoor ik in ieder geval op volle toeren draaien als ik hem aansluit op mijn laptop.

Ik ben een leek op computergebied, maar heb alle andere topics over dit soort problemen al gelezen op dit forum. Dus ik hoop dat ik alle benodigde informatie hierboven heb genoemd.

Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat dank!

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Laptop detecteert geen externe harde schijven maar wel usb-sticks
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2012, 22:50:26 »
Dag Blubbosaurus,
 
Dat is een lastig probleem. Hebben die harde schijven een externe voeding, of krijgen ze hun stroom via de Usb-kabel? (ik vermoed het laatste).
Heb je DIT stukje ook grondig doorgelezen?
Het zou kunnen zijn dat de ene computer de volle 1 ampère op een usb poort levert, en de andere minder dan 1 ampère. Bij sommige laptops (chipsets) is de stroomsterkte op de usb poort afgeknepen. In dit geval zou een powered usb-hub kunnen helpen, die levert dan het benodigde vermogen ipv de laptop. Als je ergens zo'n ding kan lenen zou ik dat even uitproberen. Als er op die harddisks een connector voor een externe voeding zit, dan zou ik dat zeker uitproberen.
Heb je het volgende al geprobeerd: laptop uitzetten (niet in slaapstand, maar uit), externe disk aansluiten, laptop aanzetten. Nog steeds niets zichtbaar?
Doet de usb disk het dan wel, dan heeft de laptop vrijwel zeker zo'n afgeknepen poort.
Hebben de harddisks echter al een externe voeding, dan gaat niets van bovenstaande op. Laat dat dan even weten.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Blubbosaurus
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: Laptop detecteert geen externe harde schijven maar wel usb-sticks
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2012, 21:16:33 »
Ik heb gisteren met Anthony en Peter gesproken op de chat. Zij gaven me hetzelfde advies. Ik heb al een extern gevoede hub geprobeerd, maar dit werkte niet zo goed. Ook hier deden beide externe harde schijven het niet mee.

Ik heb het toen geprobeerd met een externe harde schijf met voeding en deze werkt wel, blijkbaar is mijn laptop niet in staat voldoende vermogen te leveren om een externe harde schijf zonder voeding te kunnen gebruiken. Helaas maar het is niet anders. In ieder geval bedankt voor de snelle reacties en de moeite!

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Laptop detecteert geen externe harde schijven maar wel usb-sticks
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2012, 23:32:23 »
Dag Blubbo,
Heb je het al eens met déze kabel geprobeerd? http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRp3aeuD09bL_82pUwkhjPX1YiT9kceu7iN-aoOEfJPexi11qdu
Groeten, Don

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Laptop detecteert geen externe harde schijven maar wel usb-sticks
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2012, 00:13:09 »
Topic status terug gezet naar "Nog niet opgelost".

Offline Blubbosaurus
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: Laptop detecteert geen externe harde schijven maar wel usb-sticks
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2012, 09:13:24 »
Ik heb het nog niet geprobeerd met zo'n kabel, omdat ik inmiddels een EHD heb met externe voeding. Maar als ik ooit, zo'n kabeltje tegen kom, ga ik het zeker proberen. In ieder geval bedankt voor de tip!