Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

489 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 19:56:16

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Spybot S&D  (gelezen 8595 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Spybot S&D
« Gepost op: 8 november 2009, 19:57:45 »
Bericht 1 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:HenkDatum:20-11-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2604.1
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Ik gebruik al een tijdje NOD32 en Spybot 1.4 en Crapcleaner. Dit bevalt heel goed, want ik kan zo de PC lekker schoon en snel houden.
Na een scan van Spybot vond hij het volgende:
+ [  ] Windows Security Center.AntiVirusOverride
     |
     --- [  ] HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Security    Center\AntiVirusOverride!=dword:0
 
Wat betekent deze melding en wat moet ik er mee doen?  Het lijkt mij vrij betrouwbaar.
 
Groetjes
Henk


Bericht 2 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Maurice (NLHelp)Datum:20-11-2005
 Aan:HenkMsgID:2604.2
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,

Dit betekent dat het Windows Beveilingscentrum NIET controleert of er een antivirus-programma actief is.

Groeten,
Maurice


Bericht 3 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-11-2005
 Aan:HenkMsgID:2604.3
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,
>> Wat betekent deze melding en wat moet ik er mee doen? Het lijkt mij vrij betrouwbaar. <<
De laaste update's van Spybot zijn soms wat erg enthousiast in het vinden van lekken en problemen. Deze melding komt hoogstwaarschijnlijk door een uitgeschakelde detectie van virusscanners in het security center. Overigens kan je nog wat geheugen terugwinnen door de security center service uit te schakelen. Ik vind het een onzinnig ding.
Zit je achter een router (en komt de pc daar niet achter vandaan, geen inbelverkeer via een telefoonmodem), dan geldt dit ook voor de windows firewall. Ook die service kan je dan uitschakelen, en weer wat MB geheugen terugwinnen.
In Spybot kan je deze wat enthousiaste meldingen uitvinken: Instellingen, negeer producten, tabblad security, en vinkjes zetten voor de Windows security center ingangen.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 4 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-11-2005
 Aan:HenkMsgID:2604.4
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,
>> NOD32 <<
Dus deze scanner bevalt je? Nou, mij ook. Zoveel zelfs dat ik hem op mijn werk aan het invoeren ben. Een 600 user versie aangeschaft, zodat met sinterklaas ook iedere medewerker er gratis een krijgt van de zaak. Nod is bij grotere aantallen enorm veel goedkoper dan Nav. (Ongeveer 5,70 per licentie per jaar bij voor een stichting bij 600 stuks. Stichtingen krijgen namelijk 50% korting.)

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 5 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:HenkDatum:21-11-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2604.5
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>>security center service uit te schakelen. Ik vind het een onzinnig ding.<<
Hoe zet ik deze service uit? Wat doet dit ding precies en waarom is het onzinnig?
>>In Spybot kan je deze wat enthousiaste meldingen uitvinken: Instellingen, negeer producten, tabblad security, en vinkjes zetten voor de Windows security center ingangen. <<
Ik heb alles op default staan en het vinkje voor Windows security center ingangen aangezet. Na een nieuwe scan werden er nu geen fouten meer gevonden. Zijn er misschien nog een aantal instellingen die ik beter kan wijzigen?
Groetjes
Henk


Bericht 6 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-11-2005
 Aan:HenkMsgID:2604.6
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,
>> Hoe zet ik deze service uit? Wat doet dit ding precies en waarom is het onzinnig? <<
Ik vind hem onzinnig, maar sommige eingebruikers zullen het ding wel op prijs stellen (denk ik). MS heeft in zijn pogingen XP veiliger te maken bedacht dat de meeste eindgebruikers niet zelf kunnen ontdekken of de Windows Firewall, de automatische updates en de virusscanner nog wel aan staan. Het Security Center (vét woord voor dit pruts tooltje) kontroleert voor de eidgebruiker of deze drie wel aanstaan, en tracteert je op een waarschuwing als dat niet zo is. Alleen is dit voor veel gebruikers met iets meer dan nul verstand van Windows vaak wel overdreven en onnodige ballast:
    Heb je een router, dan is de Windows firewall overbodig, en kan uit. Lang niet alle virusscanners worden herkend door het Security Center, en degene die wél worden herkend hebben iha. zelf genoeg faciliteiten aan boord om te melden of ze wel gestart zijn. Is een virusscanner gestart, maar defect, dan zal het security center meestal alles OK vinden, en dan heb je er ook geen bal aan. Automatische updates hoeven niet aan te staan, veel gebruikers starten dat zelf als ze het idee hebben dát er iets updated moet worden. Automatische updates is in de afgelopen jaren tot 7 keer toe ook gebleken: Automatische problemen. Want dan zat er weer eens ergens een bug in, die pas later werd gefixed. Vervelend is daarbij dat je je dan maar moet zien te realiseren dat het vreemde gedrag van de pc juist door een update achter je rug om is veroorzaakt.
Kortom, ik heb weinig dunk van het nut van dat center. Je zet het als volgt uit:
Start, uitvoeren, services.msc (enter). Je komt in de lange, lange lijst met systeem services waarin meestal veel te veel aan staat. Zoek de windows firewall en het security center uit de lijst, rechtsklik er op, kies eigenschappen, en kies voor "Uitgeschakeld".

>> Zijn er misschien nog een aantal instellingen die ik beter kan wijzigen? <<
In Spybot is het verder juist een kwestie van aanzetten, zoals het toevoegen van de hosts lijst wat toegang tot een hele trits louche sites met ad/spyware zal blokkeren. En verder natuurlijk de immunisering aanzetten, en de browser helper aanzetten (blokkeer alle pagina's stil is dan de beste keuze). En regelmatig updaten. Verder is er ook nog een TeaTimer die je aan kunt zetten, maar die bevat nog steeds een bug (waarvoor ik wel een fix heb). De TeaTimer zal iedere keer als er ergens in het systeem een opstartprogramma of een internet ondedeel (BHO's en ActiveX onderdelen) wordt toegevoegd, veranderd of verwijderd je waarschuwen, en vragen of dit wel toegestaan is. Een startup-monitor dus. Maar je kan er ook wel last van hebben als je zelf veel installeert/de-installeert want ook dán krijg je meldingen van TeaTimer, en dat is vervelend.
Dus voor het installeren / verwijderen van software die TeaTimer uitzetten is zeker aan te raden, vooral slecht geschreven programma's die zonder waarschuwing de pc herstarten kunnen in de problemen raken. Want vóór dat jij hun veranderingen hebt kunnen goedkeuren, gaat de pc al op zwart, en is de installatie of verwijdering mogelijk in de soep geholpen.
Kan je met deze resticties leven, dan is de TeaTimer een probaat middel tegen veel onheil dat jouw pc achter jouw rug om wil binnendringen. (Maar dan wel even die fix vragen).

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 7 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:HenkDatum:22-11-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2604.7
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel
>>Zoek de windows firewall en het security center uit de lijst, rechtsklik er op, kies eigenschappen, en kies voor "Uitgeschakeld". <<
Heb ik bij deze gedaan.
 
>>zoals het toevoegen van de hosts lijst wat toegang tot een hele trits louche sites met ad/spyware zal blokkeren.<<
Ik zie hier alleen een localhost adres 127.0.01. Wat moet ik met deze doen?
 
>>TeaTimer die je aan kunt zetten, maar die bevat nog steeds een bug (waarvoor ik wel een fix heb). <<
Ik zou die dan graag van je willen hebben.
In dit zelfde scherm kan ik ook de "SDHelper" aanzetten. Wat vind jij van deze optie?
 
Wat moet ik invullen bij de Secure Shredder en IE tweaks?
 
Groetjes
Henk


Bericht 8 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:22-11-2005
 Aan:HenkMsgID:2604.8
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,
>> Ik zie hier alleen een localhost adres 127.0.01. Wat moet ik met deze doen? <<
Zet allereerst de advanced mode aan, als dat nog niet aanstaat: Bovenin, Modus, kies advanced, en bevestig het. Kies nu gereedschap, en klik op Hosts bestand. Klik op de groene + boven om de host blocklist toe te voegen.
>> Ik zou die dan graag van je willen hebben. <<
Zie attachment.
>> In dit zelfde scherm kan ik ook de "SDHelper" aanzetten. Wat vind jij van deze optie? <<
Ja, dat schreef ik al, die moet je aanzetten. Die houdt allerlei malware van site's tegen. Kies voor stil blokkeren, anders wordt je mal van alle meldingen van tracking cookies. (Of zet de meldingen juist aan als je eens wilt zien wat er zoal wordt geblokkeerd)
>> Wat moet ik invullen bij de Secure Shredder en IE tweaks? <<
Die schredder kan je beter uit laten. Stel dat je eens een keer wat wist en dat toch nog terug wilt halen met een recovery tool. Dan zal dat nooit meer lukken als alles versnipperd wordt. 
IE tweaks: In ieder geval het blokkeren van het hostst bestand, en als je dat wenst ook het blokkeren van veranderingen in de startpagina (ik heb dat niet aanstaan). IE configuratiescherm afsluiten zou ik niet aanzetten, tenzij je kids hebt die daarin allerlei instellingen gaan verprutsen. Verder kan je nog (een leukje) je eigen IE titel ingeven. Dus iets anders van "Internet explorer aangeboden door Microsoft". Iets korts bij voorkeur, "Door Henk" of zo.
Merk op, dat er onder gereedschap, een heleboel moois zit, waarmee je onderzoek kan doen naar spyware. BHO's en ActiveX onderdelen, wat wordt er zoal opgestart, welke browser pagina's zijn allemaal ingesteld (ook aan te passen). Geen kost voor beginners, maar wel erg handig als de computer eens grondig moet worden doorgevlooid op rommel.
O ja, bovenin kan je ook de taal instellen. Ik denk dat S&D bij jou nog op Engels staat, gezien je bericht.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage

Gewijzigd 22/11/2005 17:04 CET door Michel Uphoff (Sysop)
Bijlagen :

TeaTimer.exe
1383KB (2MB)


Bericht 9 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:HenkDatum:23-11-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2604.9
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>>Klik op de groene + boven om de host blocklist toe te voegen.<<
Toen ik dit deed, verscheen er een lijst met adressen van internetpagina's. Wat moet ik hiermee doen?
>>Zie attachment<<
Heb ik gedownload en het bestaande bestand teatimer in de map C:\Program Files\Spybot - Search & Destroy overschreven.
>>Die schredder kan je beter uit laten<<
Zal ik zeer zeker doen.
>>IE tweaks: In ieder geval het blokkeren van het hostst bestand<<
Deze staat al aan. De overige opties staan uit en de invoervelden zijn leeg.
>>O ja, bovenin kan je ook de taal instellen. Ik denk dat S&D bij jou nog op Engels staat, gezien je bericht. <<
Ja dat klopt, maar de optie Nederlands is niet aanwezig. Misschien een idee om jouw versie van Spybot te downloaden en te installeren? Of is er nog een andere mogelijkheid?
 
Groetjes
Henk


Bericht 10 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:HenkDatum:23-11-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2604.10
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>>Verder is er ook nog een TeaTimer die je aan kunt zetten, maar die bevat nog steeds een bug (waarvoor ik wel een fix heb). <<
Wat was die bug dan? Ik heb je fix al wel geïnstalleerd zoals aangegeven in mijn vorige bericht.
 
Groetjes
Henk


Bericht 11 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:23-11-2005
 Aan:HenkMsgID:2604.11
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,
>> Wat moet ik hiermee doen? <<
Niets. De blocklist is nu aan het hosts bestand toegevoegd. Wil je meer over de werking weten, lees dan 2504.3

>> de optie Nederlands is niet aanwezig <<
Kijk eens of instellingen, onderdeel Web update, vinkje in "Toon update voor andere talen" dit verhelpt. Komt nederlands in de downloadlijst, dit ophalen, de taal instellen en het vinkje weer weghalen, want anders krijg je elke keer arabisch en japans enzo voorgeschoteld.

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage

Gewijzigd 23/11/2005 17:50 CET door Michel Uphoff (Sysop)


Bericht 12 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:23-11-2005
 Aan:HenkMsgID:2604.12
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Henk,
>> Wat was die bug dan? <<
Er vielen 3 venstertjes over elkaar heen, waardoor het vrijwel onmogelijk was bij een melding van TT om op de toelaten of blokkeren knoppen te klikken. Lekker handig.. <g>

Michel Uphoff (Nlcomputer Forum)
Homepage


Bericht 13 van 13

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:HenkDatum:24-11-2005
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:2604.13
 Onderwerp:Spybot S&DForum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
>>Kijk eens of instellingen, onderdeel Web update, vinkje in "Toon update voor andere talen" dit verhelpt.<<
Het is gelukt. Ik kan alles is nu in het nederlands te lezen. Alleen de helpbestanden zijn nog in het engels, maar dat is niet het belangrijkste.
 
Groetjes
Henk