Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

211 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:20:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: audioboeken naar een iPod converteren  (gelezen 31937 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
audioboeken naar een iPod converteren
« Gepost op: 23 mei 2012, 14:53:05 »
Een audioboek welk niet via de apple store wordt gedownload is in een iPod als mp3 te beluisteren onder de map Muziek. Echter, de iPod heeft een aparte map Audioboek dus ik wil het audioboek graag in de daarvoor bedoelde map hebben.
Daar is een conversiemethode voor:
1. Ik voeg de mp3 bestanden van het audioboek toe in iTunes onder de map Muziek.
2. Ik klik onder Bewerken op Voorkeuren en onder tabblad Algemeen klik ik op Importinstellingen
3. Ik stel als volgt in: Importeren met: AAC-codering en Instelling: Gesproken podcast en ik klik op OK.
4. Ik ga terug naar de mp3 bestanden, selecteer ze allemaal en via rechter muisklik kies ik voor AAC-versie aanmaken. (duurt even)
5. Eenmaal klaar staat er onder de mp3 bestanden een kopie van alle bestanden maar nu als m4a bestand.
6. Ik kopieer alle m4a bestanden naar een nieuwe map in de pc en verander alle extensies van m4a in m4b.
7. Ik verwijder nu in iTunes alle mp3 en m4a bestanden en kopieer de m4b bestanden terug naar iTunes.
8. Ik synchronizeer nu en het audioboek wordt in de iPod zichtbaar in de map Audioboek. Operatie geslaagd MAAR...
NU HEB IK TWEE VRAGEN:
1. Op de een of andere manier wordt alles door elkaar gehusseld want de hoofdstukvolgorde bijv. van 1 tot 40 klopt niet meer. Alles ligt door elkaar. Dat gebeurt trouwens ook als ik de bestanden als mp3 onder de map Muziek heb binnengehaald. Hoe krijg ik de zaak in juiste volgorde? Binnen iTunes de zaak op volgorde zetten is mogelijk maar heeft geen effect binnen de iPod. Ook niet na hernieuwd synchronizeren.
2. Is er geen eenvoudigere manier om audioboeken op de juiste plek te krijgen? Want zeg nu eerlijk: bovenstaande procedure is ronduit omslachtig.
Bij voorbaat dank voor een paar verhelderende antwoorden. Don
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2012, 15:52:28 door Don »

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2012, 15:32:08 »
Het loopt niet erg storm met antwoorden op mijn vragen. Maar ja, het fenomeen 'luisterboek, niet afkomstig van de iTunes store zal geen hot item zijn.
In elk geval ben ik al een stukje verder. De omslachtige conversiemethode van mp3 naar m4b, noodzakelijk om de audiobestanden in de iPodmap Audioboek te krijgen, heb ik aanmerkelijk weten te vereenvoudigen. Voor wie het interesseert:
1. Zet in je pc de mp3 luisterbestanden in één map
2. Start iTunes op en voeg de map toe aan de bibliotheek van iTunes. Dus klik op Bestand / Map aan bibliotheek toevoegen, klik op de toe te voegen map en klik op Map selecteren. De bestanden verschijnen nu onder Muziek. (dit omdat het mp3 bestanden zijn)
3. Selecteer alle bestanden en klik met de rechter muisknop. Kies voor de optie 'info tonen' en zorg dat in tabblad Info onder 'Genre' staat: Audioboek. Naam schrijver en titel kan naar wens ook worden ingevuld.
4. Klik nu op tabblad Opties en vul in bij Voorinstelling equalizer Gesproken tekst. Bij Soort media: Audiobook. Verander de 4 volgende opties van Nee in Ja.
5. Klik op OK en je zal zien dat de bestanden uit 'Muziek' verdwijnen. Je vindt ze weer terug onder Boeken/Audioboeken.
6. Klik nu onder Apparaten op de aangesloten iPod en open Boeken.  Zet een bolletje bij  Geselecteerde boeken en je ziet het nieuwe audioboek staan. Zet er een vinkje bij en klik op de knop Toepassen om het boek naar de iPod te sturen.
Staan er al meerdere audioboeken en je wilt die niet verwijderen? Zorg dan dat die bestanden ook staan aangevinkt. Zonder vinkje worden ze n.l. verwijderd in de iPod. (vinkjes verwijderen blijkt sowieso de verwijderprocedure van het bestand)
Bovenstaande procedure is veel minder omslachtig dan die uit mijn vorig bericht. Of het probleem van de bestandsvolgorde nu ook is opgelost, betwijfel ik maar ik kan nu veel sneller meerdere audioboeken plaatsen en controleren wat er gebeurt met de volgorde.
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2012, 16:03:16 door Don »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2012, 23:16:25 »
Hallo Don,

Het blijft nog een enorm gedoe, lijkt mij. Ik zou voor het omzetten naar aac het programma Audacity eens proberen. Hier vindt je een verhaal hoe dat werkt (Engels): http://www.thebest3d.com/audacity/audacity-tutorial-how-to-export-mp3-or-aac.html

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2012, 23:55:17 »
Hoi Just,
Het is inderdaad een enorm gedoe. Ik ben met iPad en iPod bezig omdat  vrienden en kennissen mijn hulp inroepen maar ik krijg er onderhand een punthoofd van.
Het converteren van mp3 naar m4b is uiteindelijk wel goed te doen. Een paar keer doen en je hebt het wel in de gaten. Niet mijn logica, maar goed, bij Apple is wel meer niet mijn logica. MAAR DAN:

Een audioboek (geen iTunes audioboek dus) bestaat vaak uit een hoofdmap, een aantal submappen en daarin opgesloten de diverse hoofdstukken. Alles bij elkaar bijvoorbeeld 40 bestanden. Nadat je deze hoofdmap hebt toegevoegd  aan iTunes staan ze allemaal als mp3tjes onder elkaar in  afdeling Muziek. Via rechter muisknop, info tonen enz. gaan we deze bestanden dus omzetten naar audioboekformaat maar nu blijkt dat de volgorde van de hoofdstukken niet meer klopt. Het verhaal kan beginnen met hoofdstuk 32, daarna hoofdstuk 7 enz. Totaal geen touw aan vast te knopen.
Ik heb inmiddels uitgedokterd dat je met het programma AudioBookConverter 018 de diverse bestanden aan elkaar kan plakken tot één groot m4b bestand. Dit synchroniseren met de iPod en het probleem is in principe opgelost. Aangezien de iPod het verhaal morgen continueert waar je vandaag gebleven was, is het dus niet erg als je maar 1 bestand hebt.
Echter: ik heb een audioboek gedownload bestaande uit 12 submappen. In iedere map staan een stuk of 10 bestanden genaamd track 1, track 2, track 3 enz. Wil ik AudioBookConverter 018 er op loslaten moet ik eerst alle bestanden in één map bij elkaar voegen. Maar als ik de 10 bestanden van map 2 wil samenvoegen met de 10 bestanden van map 1 krijg ik al direct de (logische) waarschuwing: track 1 bestaat al. Wilt u het overschrijven? enz.  Moet ik nu de inhoud van 11 mappen gaan renamen??? Ik heb veel tijd maar daar begin ik dus echt niet aan. Monnikenwerk.
 
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2012, 00:25:22 door Don »

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2012, 08:19:52 »
Hoi Don,

Renamen is helemaal geen probleem met één van de speciale programma's voor dat doel! Ik weet helaas alleen niet wat daarvoor allemaal bestaat in Windows. In Linux heb je de Thunar File Manager met een Bulk Rename optie. Heel prima overzichtelijk en een verschrikkelijke raket in snelheid.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht

  ;D  kon het niet laten ... .
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2012, 22:21:32 »
Just, het renamen blijkt inderdaad makkelijk te doen, maar het werkt niet iTunes-proof. Maar het kan ook zonder. Voorbeeld:
Ik download een luisterboek wat uit 4 CD's  bestaat. Op CD 1 staan bijv. 12 tracks genaamd track 1 t/m 12. Op CD 2 enz. staan ook 12 tracks. Ook genaamd track 1 t/m/ 12. Zo ook op 3 en 4. Iedere track is een mp3 welke geconverteerd dient te worden naar een m4b bestand. Dat is prima te doen met het progje 'MP3 to iPod Audio Book Converter'. Maar iTunes vertikt het om de diverse bestandsnamen te ordenen. Nee, hij ordent de titels Track 1, Track 2 enz. Gevolg dat tijdens converteren van CD 2 alle Tracks van CD 1 overschreven worden. Ik heb dat weten op te lossen door de 12 Tracks uit iedere CD te bundelen tot één groot bestand. Ik rename daarna handmatig de 4 bestanden in track 1,2,3 en 4 en zet ze in een nieuwe map. Deze map importeer ik naar iTunes en synchroniseer het met de iPod. Nu heb ik in de iPod een hoofdmap met 4 verschillende opeenvolgende tracks. Het is van Amsterdam naar Rotterdam via Maastricht maar het werkt.

MAAR NU: ik heb blijkbaar een foutje gemaakt met een bepaald boek en i.p.v. 1 map met 4 bestanden had ik 4 submappen met iedere 1 bestand op de iPod staan. Normaal geen probleem om dat te herstellen want ik haal het vinkje weg bij de te verwijderen mappen en synchroniseer weer. Daarna verdwijnen de mappen uit de iPod en ik begin opnieuw. Maar om de een of andere onverklaarbare reden krijg ik bestanden 3 en 4 met geen mogelijkheid meer verwijderd uit de iPod. Dus ben ik maar weer gaan Googelen. Tot nu toe helaas nog zonder resultaat:
Kijk ik in iTunes onder 'APPARATEN' in de map Boeken, zie ik alle gesynchroniseerde bestanden behalve de twee bestanden die ik wil verwijderen, dus ook via een omweg zijn ze niet meer te verwijderen. Op andere helpfora wordt geroepen: dan moet je jailbreaken. Weer zo'n nieuwe term die ik TvH hier zag gebruiken een poosje geleden. Zo val je van het een in het ander en ik heb dan ook nu Cydia op de iPod geinstalleerd. Een niet-Apple manus-van-alles programa en tevens snoepjeswinkel met een overvloed aan apps. Ik zie nu door de bomen het bos niet meer terwijl ik eigenlijk alleen maar twee bestanden uit de iPod wilde verwijderen waar iTunes geen raad mee weet. 

Ik hoop dat iPod-routiniers meelezen en een paar bruikbare hints uit de mouw weten te schudden om deze twee bestanden te verwijderen.
BVD, Don

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2012, 23:52:05 »
Hoi Don,

Wat een klus, zeg! Daar moet je heel wat uurtjes aan kwijt zijn geweest.

Dat iTunes is nooit mijn vriend geweest in de tijd dat ik met veel plezier die iPod Nano gebruikte. Later deed ik het met GTKPod in Linux. Dat was een echt Linux programma. Niet zo gepolijst. Maar het was goed te volgen en had geen "rare" streken.

Ik was daar erg blij mee.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2012, 22:18:16 »
Hoi Just,
Ik ben er eindelijk uit. Terug naar de fabrieksinstellingen en daarna de backup van iTunes weer met de de iPod synchroniseren bleek de enige oplossing. Echter niet zonder slag of stoot want Cydia, een jailbreakersprogramma blokkeerde de reset en de iPod bleef vasthangen. Wat nu? Gegoogeld en gevonden dat herstart geforceerd kan worden met vasthouden van aan/uit knop en grote drukknop. Dan herstellen via iTunes en ik was waar ik wezen moest. Toch handig dit forum, niet? Ik stel de vragen en geef zelf ook de antwoorden O0

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2012, 22:33:43 »
Hallo Don,

Ja, een Windows fan tobt met een Apple product van een kennis en een Linux vent houdt hem daarbij gezelschap. Mooier kan het haast niet wezen, nietwaar (met een knipoog naar Bløf).

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2012, 22:44:50 »
Hoi Just, had ik geschreven dat de iPod een kennis toebehoorde? Zou kunnen. Die 'kennis' is momenteel in de keuken de vaatwasser aan het vullen :angel: Daarom bijt ik me er ook in vast. (in  die iPod dus...) Ondanks een compleet andere manier van denken (volgens mij moet je een beetje autistisch zijn om Apple leuk te vinden) moet ik toegeven dat het ding enorm veel kan. Het is bijna een iPad maar dan in zakformaat. Zou je er ook mee kunnen telefoneren heet het ding een iPhone. Maar waarom is een iPhone dan honderden euro's duurder?

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2012, 23:52:35 »
@don:

Omdat de iPod gesubsidieerd wordt door de iPhone kopers.


Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #11 Gepost op: 29 mei 2012, 18:29:51 »
Hoi Don,

Ja, zo'n ding kan heel erg veel, hè! Jouw opmerking naar het prijsverschil met de iPhone is geen vreemde. Dat vragen zich wel meer mensen af.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #12 Gepost op: 29 mei 2012, 23:37:01 »
Zoals wel met meer dingen het geval is: zodra je iets beter leert kennen, ga je het beter waarderen en ik moet zeggen: die iPod heeft me in positieve zin verrast. Dat ligt dus anders bij de Apple iPad versus Samsung Galaxy 7500 want na vergelijk prefereer ik nog altijd de Galaxy. De Android logica ligt me nu eenmaal beter.
De iPod was dus eigenlijk voor mijn  vrouw bedoeld. Zij wilde hem vooral om er luisterboeken op af te kunnen spelen en de extra's zijn nuttig en meegenomen. OK, je hebt al bruikbare mp3 en mp4 spelers tussen 30 en 60 euro maar ze hebben allen hun beperkingen.
Nu ik het ding eens flink aan de tand heb gevoeld en ervaren heb dat het een volledige minicomputer is met tal van mogelijkheden, heb ik er ook lol aan gekregen. Kortom, ik wil ook zo'n ding. Maar... Samsung heeft er ook een en die heet Galaxy S MP4 40. (o.i.d)  Doe ik er nu wel goed aan om een tweede iPod aan te schaffen? Of moet het toch een Galaxy worden?
Ik heb op internet testen en gebruikerservaringen gelezen en qua tablets liggen de iPad en Galaxy in evenwicht, In de boksring zou Galaxy zelfs licht op punten winnen van de iPad. Maar bij iPod / Galaxy MP4 is dat niet zo. Daar krijgt de iPod beslist de voorkeur.
Logische vraag: wát moet ik nu kopen? Een tweede iPod Touch of een Galaxy S MP4?

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #13 Gepost op: 30 mei 2012, 09:37:05 »
Individuele voor- en nadelen spreken mij tegenwoordig niet meer zo aan. In mijn ogen is het meer een kwestie van 'voor welk systeem kies je', zeg maar Google/Android of Apple/iDevices. Beiden hebben ze hun voor- en nadelen waarbij voor mij zwaar zou tellen dat Android niet 1 maar feitelijk tig allemaal iets van elkaar afwijkende systemen zijn.

Komt bij dat hobbyen (schijnt tegenwoordig Tweaken te heten) mij totaal niet meer interesseert. Ik wil bepaalde functies hebben en that's it. En wel graag in alles op dezelfde wijze bereikbaar en zeker niet in de een zus en de ander zo.


Zo heb ik mijn vrouw eindelijk aan een iPhone gekregen. Niet omdat die beter zou zijn maar omdat ik geen zin heb om soms wekelijks weer uit te zoeken hoe zo'n #$%@*&^@)(^#$##@$$!#$%^#@$ HTC ook al weer werkt en wat waar staat. Ze heeft magische vingers (lees rustig door, we houden het netjes) en is telkens in staat om weer iets 'kwijt te raken' wat ik dan weer tevoorschijn moet zien te krijgen.


En, wonder boven wonder, eerst6t was ze wars van zaken als email en meer. Nu vindt ze het leuk en vliegt zelfs door de MB's heen.




Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: audioboeken naar een iPod converteren
« Reactie #14 Gepost op: 30 mei 2012, 23:11:36 »
Dat niet alleen de meute achter  iPod/iPhone/iPad aanholt maar ook mensen met verstand van zaken deze dingen kopen, geeft uiteraard aan dat Apple niet zomaar een merkje is. Voor mij echter geen reden om me toe te spitsen op één systeem. Android goed? iOS goed? OK. Ik vind Nederland goed om in te leven en ik vind Spanje goed om in te leven. Dan doen we het toch allebei?
Kortom, ik denk dat ik maar een twee iPod koop. Dan kan ik de opgedane iOS-know how overbrengen op de iPod van mijn vrouw (die zelf toch ook zeer verdienstelijk met dat speelgoed om kan gaan) en dan blijft de Samsung tablet het speeltje dáár waar de pc ontbreekt.