Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

144 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 05:39:08

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: homeplug + switch  (gelezen 15214 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline raweimer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
homeplug + switch
« Gepost op: 2 augustus 2012, 21:24:20 »
 Goedeavond,
Ik heb het volgende probleem/vraagstuk:
Ik woon in een appartement begraande grond, mijn telefoonlijn komt in de meterkast binnen en ik heb internet via Kpn met een ZTE 220 HN modem. Dit modem staat in de woonkamer bij mijn tv omdat ik aardig wat apparaten (oa ps3, netwerkspeler, tv decoder,slingplayer),nas,Apple tv) in mijn tv meubel heb staan.
Tot nu toe maakte ik gebruik van de telefoonkabel die in huis loopt van meterkast naar woonkamer. In de woonkamer zit een telefoonwandcontactdoos en vanaf daar loopt er een ronde telefoonkabel (ong. 8 m vd Gamma) naar mijn tv meubel. Hier is dus mijn modem en de rest vd apparatuur op aangesloten.

Dit werkt op zich ook prima, echter haal ik maar 12-15 Mb max terwijl ik een 40 Mb abonnement heb (volgens provider moet ik ongeveer 30 kunnen halen). Daarnaast krijg ik later dit jaar glasvezel en dan moet mijn modem in de meterkast komen. Dat wil ik nu al doen om voorbereid te zijn en ook in de hoop dat mijn internetsnelheid omhoog gaat (ivm downloaden films enz). Het allerbeste zou natuurlijk een utp-kabel zijn alleen is dit lastig (voor mij) om aan te leggen.

Vd week heb ik mijn kpn modem in de meterkast gehangen en  dmv van een homeplug (Kpn verbindingsset = Devolo DLAN 200 AV Plus ?) de verbinding gemaakt naar mijn woonkamer. Dus 1 homeplug in de meterkast, 1 in de woonkamer. Op de homeplug in de woonkamer heb ik een gigabit ethernet switch gezet (sitecom –LN121) om daar weer al mijn andere netwerkapparaten op aan te sluiten. . In theorie een goede oplossing, maar het werkt niet goed. Ik krijg wel internetverbinding, tv werkt ook maar alleen de normale kanalen en bij de hd-kanalen gaat hij stotteren en vastlopen. Ook loopt streamen van (hd)films van mijn nas niet meer goed en gaan deze ook stotteren. Het probleem met het streamen van mijn nas kan mogelijk ook te maken hebben dat mijn nas op een gigabit poort vd switch was aangesloten. Want nu ik alles weer heb teruggedraaid had ik hetzelfde probleem met streamen. Daarna heb ik de nas rechtstreeks op het modem gezet en toen deed hij het wel.
Weet dus niet zeker of streamen wel goed gegaan zou zijn als ik na het veplaatsen de nas rechtstreeks op het modem had aangesloten, dat heb ik niet getest.

In ieder geval doet tv kijken in hd-kwaliteit het niet goed (en in standaard kwaliteit stottert hij niet maar lijkt de beeldkwaliteit wel wat minder).

Mijn vragen:

-          Zou het moeten werken ? (homeplug bij modem in meterkast en homeplug in woonkamer en daar een switch op aansluiten voor de rest vd apparatuur?
-          Wat kan een oorzaak zijn dat het niet werkt?
-          Heb ik de juiste apparatuur of moet ik andere hebben?
-          Zijn er andere oplossingen te bedenken zodat ik nog steeds geen kabel hoef te trekken?


Met vriendelijke groet,

Robbert

Offline MauriceO

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 158
  • Geslacht: Man
Re: homeplug + switch
« Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2012, 00:50:08 »
Ik heb wel eens gehoord dat homeplugs een probleem kunnen zijn als ze niet op dezelfde eindgroep zijn aangesloten. Heb je daar al eens naar gekeken?

Verstuurd van mijn GT-S6802 met Tapatalk

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: homeplug + switch
« Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2012, 00:57:23 »
Dag Robbert,

Die homeplugs zijn best aardige dingen, maar niet altijd zo snel als door de fabrikant aangegeven. De snelheid van die dingen hangt namelijk van een hoop omstandigheden af, onder meer de afstand over het stroomnet, storingsinvloeden van apparaten op het stroomnet, signaal over verschillende 230 groepen, filters en overspanningsbeveiligingen et cetera. Het zou goed kunnen dat de bandbreedte die de homeplugs in jouw situatie aankunnen te laag is. Zeker als je straks snel glas krijgt, mag je twijfelen of die homeplugs die bandbreedte wel aankunnen.
 
Eigenlijk is het heel simpel, als het met een (goede Cat5 of 5e) kabel kan, doe dat dan. Dat is nog altijd het snelst, en kent de minste storingen. Dat is mogelijk een pittig klusje, maar de moeite waard.
 
Je woont op de begane grond, heb je een kruipruimte? Zo ja, dan kan je overwegen om vanaf de meterkast via de kruipruimte met een kwaliteitskabel direct naar het tv meubel te gaan (straks vanaf het glasmodem). Afhankelijk van het geleverde apparaat (alleen een glasmodem, of een glasmodem/router/switch) prik je dan de apparaten direct op dat apparaat of via een er aan gehangen (gigabit) switch.
 
Als je wilt weten hoe je zo'n kabel vanaf meterkast naar tv meubel het beste aanlegt (je krijgt met de kleurcodes van de aders te maken want je zal aan ten minste een kant er zelf een RJ 45 stekkertje op moeten knijpen, tenzij je wel erg grote gaten gaat boren.
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline raweimer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: homeplug + switch
« Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2012, 06:39:51 »
Hoi,
ik ken deze klacht maar deze devolo's hoeven zeker niet op dezelfde stroomgroep te zitten,dat is dus niet de oorzaak. Dank voor het meedenken!
 
Ik heb wel eens gehoord dat homeplugs een probleem kunnen zijn als ze niet op dezelfde eindgroep zijn aangesloten. Heb je daar al eens naar gekeken?

Verstuurd van mijn GT-S6802 met Tapatalk

Offline raweimer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: homeplug + switch
« Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2012, 06:48:15 »
Hoi Michel,
Van devolo kan je de zogenaamde "dlan cockpit" downloaden die het netwerkverkeer monitoort. De adapters zijn goed en mijn huis is vrij nieuw waardoor er tussen de adapters een snelheid is die continue tussen de 80-190 Mb schommelt, volgens mij zou dat hoog genoeg moeten zijn om probleemloos hd kwaliteit te kunnen kijken toch?
Zou het zinvol zijn om de adapters (nu 200 MB max) te vervangen voor 500Mb adapters van hetzelfde merk?
En ik weet dat kabel het beste is,maar dat is wel het meeste werk en voor een onhandige jongen als ik bijna niet te doen. Op de plek waar nu mijn tv meubel (en apparatuur) staat, zit nu wel een coax-aansluiting die in de meterkast binnenkomt. Ik zou natuurlijk ook de coax kabel eruit kunnen trekken en dan een utp-kabel er terug in stoppen. Maar ten 1e weet ik niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen en ten 2e laat ik liever de coax kabel zitten voor het geval ik in de toekomst op een kabbelaar overstap of voor als ik het huis verkoop.
Allerliefste wil ik het dus gewoon draadloos via een homeplug oplossing oplossen, theoretisch moet dit toch mogelijk zijn?
 
Dag Robbert,

Die homeplugs zijn best aardige dingen, maar niet altijd zo snel als door de fabrikant aangegeven. De snelheid van die dingen hangt namelijk van een hoop omstandigheden af, onder meer de afstand over het stroomnet, storingsinvloeden van apparaten op het stroomnet, signaal over verschillende 230 groepen, filters en overspanningsbeveiligingen et cetera. Het zou goed kunnen dat de bandbreedte die de homeplugs in jouw situatie aankunnen te laag is. Zeker als je straks snel glas krijgt, mag je twijfelen of die homeplugs die bandbreedte wel aankunnen.
 
Eigenlijk is het heel simpel, als het met een (goede Cat5 of 5e) kabel kan, doe dat dan. Dat is nog altijd het snelst, en kent de minste storingen. Dat is mogelijk een pittig klusje, maar de moeite waard.
 
Je woont op de begane grond, heb je een kruipruimte? Zo ja, dan kan je overwegen om vanaf de meterkast via de kruipruimte met een kwaliteitskabel direct naar het tv meubel te gaan (straks vanaf het glasmodem). Afhankelijk van het geleverde apparaat (alleen een glasmodem, of een glasmodem/router/switch) prik je dan de apparaten direct op dat apparaat of via een er aan gehangen (gigabit) switch.
 
Als je wilt weten hoe je zo'n kabel vanaf meterkast naar tv meubel het beste aanlegt (je krijgt met de kleurcodes van de aders te maken want je zal aan ten minste een kant er zelf een RJ 45 stekkertje op moeten knijpen, tenzij je wel erg grote gaten gaat boren.

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: homeplug + switch
« Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2012, 09:46:20 »
De modems die KPN levert hebben aparte uitgangen voor Internet & TV. Die 2 kun je niet (behoudens zeer dure apparatuur) niet mixen. M.a.w. je dient een volledig gescheiden TV & Internet netwerk te hebben.

Wat jij denkt dat in theorie zou moeten kunnen kan dus niet.



Voor het overige: los van alle verhalen werken Homeplugs tegenwoordig vrijwel in alle situaties perfect.

Offline raweimer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: homeplug + switch
« Reactie #6 Gepost op: 3 augustus 2012, 10:25:39 »
Nee, dat is niet correct. Eerder was het idd edn aparte poort op de modem maar bij de laatste modelllen is is dat niet meer zo.

Toch bedankt voor het meedenken

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: homeplug + switch
« Reactie #7 Gepost op: 3 augustus 2012, 19:12:48 »
Ik heb wel eens gehoord dat homeplugs een probleem kunnen zijn als ze niet op dezelfde eindgroep zijn aangesloten.
Zolang de stroom vanuit je eigen huis komt, de eindgroep is niet belangrijk (fase), het moet dezelfde nul zijn.
Is er niet echt sprake van een mogelijk probleem.
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: homeplug + switch
« Reactie #8 Gepost op: 3 augustus 2012, 21:12:29 »
Ik zie aan die homeplugs een aarde-aansluiting. Is dit noodzaak? Een simpel stopcontact zonder randaarde zou dan niet te gebruiken zijn.


Peter

Offline raweimer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: homeplug + switch
« Reactie #9 Gepost op: 3 augustus 2012, 23:02:31 »
ik denk dat een mogelijke oorzaak kan zijn is dat de homeplug in de woonkamer op de wandcontactdoos zit en op diezelfde wandcontactdoos zit een stekkerblok van 8 en op dat stekkerblok weer een stekkerblok van 8 (ja heb veel apparaten :P ).


Ik zal vd week eens proberen om die stekkerblokken niet allemaal aan te sluiten en kijken of hij het dan trekt.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: homeplug + switch
« Reactie #10 Gepost op: 4 augustus 2012, 01:44:47 »
Dag Robbert,

Ik heb een groot aantal homeplugs gebruikt in zeer verschillende situaties. Meestal werken ze prima, maar niet altijd leveren ze de bandbreedte die je verwacht. De al genoemde mogelijke storingsbronnen zou je na kunnen lopen, en natuurlijk kan je even kijken of die spaghetti aan snoeren uitmesten nog wat oplevert. Jouw tegenvallende dsl bandbreedte kan liggen aan de afstand tussen jouw huis en de wijkcentrale. Kan je via internet vinden. Weet je de afstand, kijk dan op dit grafiekje:

 
Heb je ergens een stekkerslof met een overspanningsbeveiliging haal die er tussenuit, want die dingen kunnen de HF signalen van een d-lan adapter smoren.

Wat je so wie so even kan doen is een speedtest (www.speedtest.net). Doe meerdere tests met meerdere servers, en reken het gemiddelde uit. Doe dit via de homeplugs en op de oorspronkelijke wijze. Zo krijg je een reëel inzicht in de mogelijke beperkingen van de huidige d-lan adapters.

>> Ik zou natuurlijk ook de coax kabel eruit kunnen trekken en dan een utp-kabel er terug in stoppen <<
Je kan kijken of de Coax er eenvoudig uit te trekken valt (NIET helemaal, een klein stukje maar!). Kan de kabel redelijk soepel heen en weer gehaald worden, dan kan je overwegen er een tweede Coax én een cat5 kabel aan te knopen en die dmv. de oude coax kabel door de buizen te trekken.
Michel Uphoff
Homepage

Offline raweimer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: homeplug + switch
« Reactie #11 Gepost op: 4 augustus 2012, 12:21:28 »
Hoi Michel,
ten eerste bedankt voor het meedenken!
Ik heb via bbnet.nl even gekeken hoever ik van de centrale zit, dat is 1696 meter.Ik heb een vdsl verbinding dus ik zou rond de 30 Mb moeten kunnen halen. Op dit moment haal ik rond de 14 Mb. Lastige is dat volgens Kpn een snelheidsverbetering wel een maand kan duren (ze gebruiken een techniek zeggen ze die de verbinding meet en als deze niet optimaal is dan verlagen ze de snelheid) en ik dus geen eens zeker weet of mijn modem in de meterkast wel die 30 Mb gaat opleveren. Maar het kan niet anders zou ik zeggen... Los vd snelheidsverbetering moet ik gewoon straks voorbereid zijn als ik glasvezel krijg, want dan mag het modem echt alleen in de meterkast en niet meer in de woonkamer.
Ik ben vanmorgen weer even aan het "spelen" gegaan en heb een ander modem nu aangesloten in e meterkast en modem in woonkamer afgesloten. Vervolgens wat opstellingen gaan testen:
- Modem meterkast + homeplug meterkast + homeplug woonkamer (en daar alleen tv op aansluiten dvm van ethernetkabel naar tv ontvanger) : tv werkt goed, ook met hd kanalen
- Modem meterkast + homeplug meterkast + homeplug woonkamer + switch + 2 stekkerdozen (switch en stekkerdozen op zelfde wandcontactdoos): tv werkt alleen op normale zenders en op hd stottert (zo had ik het pas ook getest maar deze test is dus met ander modem. Probleem ligt dus niet bij mijn modem)
- Modem meterkast + homeplug meterkast + homeplug woonkamer + switch + 2 stekkerdozen (switch zit nu op wandcontactdoos bij tv en 2 stekkerdozen via een andere stekkerdoos op andere wandcontactdoos): tv werkt alleen op normale zenders en op hd stottert ( dit is om uit te sluiten of er mogelijk te veel apparaten op stroom zijn aangesloten op dezelfde wandcontactdoos. Probleem is hier ook niet mee opgelost dus oorzaak ligt niet bij te veel apparaten op zelfde stroomaansluitpunt)
Conclussie: oorzaak ligt bij het aantal apparaten op de switch (8 stuks), schijnbaar kan je op de homeplug wel een switch aansluiten maar niet niet veel apparaten op de switch omdat hij daar niet slim (?) genoeg is.
Oorzaak zou mogelijk ook nog in de stekkerdozen kunnen zitten. Ik weet niet in hoeverre deze beveiligd zijn, er zit alleen een aan/uit schakelaar op. Echter lijkt dit me niet omdat ze nu ook aangesloten zijn en alles wat nu via dvs is aangesloten gewoon goed werkt. Mocht dit wel de oorzaak zijn, dan weet ik hier ook geen oplossing voor omdat ik ong 16 stekkers moet aansluiten.
Mijn vragen:
- kloppen mijn conclussies dat het of met het aantal aansluitingen te maken heeft op de switch en dat de homeplug dat niet aan kan (overbelasting homeplug) of dat het de stekkerdoos is (overbelasting stroomnetwerk)?
- Wat is waarschijnlijker? overbelasting homeplug lijkt mij
- Indien het in de homeplug (+ 8 poorts switch), is daar dan een oplossing voor te bedenken zonder dat ik een kabel hoef te trekken? Oplossingen waar ik zelf aan denk: snellere homeplugs (500 mb ipv 200) of homeplug met ingebouwde switch (ipv losse switch en dan op 1 vd etherpoorten weer de 8 poorts switch zetten). Zou het ook nog te maken kunnen hebben dat het een 8 poorts gigabit switch is (oftwel zou een 10/100 switch mogelijk beter werken?)
 
gr Robbert

Offline raweimer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: homeplug + switch
« Reactie #12 Gepost op: 4 augustus 2012, 13:04:45 »
 
Is er technisch een verschil tussen een losse homeplug met daaraan een losse switch? Als ik op internet zoek dan kom ik homeplugs tegen met ingebouwde switches (bijv. Dlan 500 van Develo) en zelfs homeplugs met ingebouwde stekkerdoos en mogelijkheid van meerdere homeplugs aansluiten (bij. Zyxel PLA 491).
Zou 1 vd 2 een mogelijke oplossing kunnen zijn voor mij? Ik denk dat die Zyxel mogelijk een oplossing kan zijn omdat hij echt gemaakt is om meerdere apparaten aan te sluiten en ik zou dan op 1 vd 4 etherpoorten weer mijn gigabit switch kunnen aansluiten.
Wie heeft er een antwoord voor me?

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: homeplug + switch
« Reactie #13 Gepost op: 4 augustus 2012, 14:29:00 »
Een switch achter een switch aansluiten is geen probleem althans ik moet de eerste keer nog meemaken. Uitgaande van kwalitatief goede switches en kabels. Een HP met 2 uitgangen is gewoon een HP met ingebouwde switch. Intelligentie zit er totaal niet in.




Voor mijn gevoel zit het probleem met name doordat jij veel te veel over een smalle Homeplug/230V verbinding probeert te jaren. Bovendien heb je ontzettend veel apparatuur ook nog op diezelfde verbinding zitten en dat is allemaal vragen om storingen en niet reproduceerbare problemen.


Ik zou eerst eens een  mijn PC direct in de meterkast (waar dus alles binnenkomt) aansluiten en dan (terwijl je zeker weet dat er geen andere activiteiten zijn dus ook geen TV) direct na elkaar snelheidstesten doen. Een goede is Solcon in Dronten want die haalt de hoogste snelheden is de test is onafhankelijk van welke provider je toevallig hebt. Sommige reageren subjectief.


Pas dan weet je de max. haalbare snelheid.




Dan 2 HP's er tussen en weer dezelfde meerdere testen. Heb je verschil dan ligt het aan de HP/230V. En zo sluit je vervolgens telkens iets meer aan zodat je de vinger op de oorzaak kunt leggen.


PS: mocht je opeens denken "Aha, ik heb de boosdoener" verwissel dan eerst eens de kabel/switch wat die kunnen zelf de oorzaak zijn.


In elk geval moet e.e.a. systematisch gebeuren.


Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: homeplug + switch
« Reactie #14 Gepost op: 4 augustus 2012, 15:22:50 »
Dag Robbert,
>> Modem meterkast + homeplug meterkast + homeplug woonkamer + switch + 2 stekkerdozen <<
En dan stotteren schrijf je. Zit er dan op die switch iets aangesloten (behalve de TV), zo ja wat?
Of is de verbinding al slechter als alleen deze switch tussen TV en homeplug wordt gezet?
Je gebruikt patchkabeltjes (tussen Tv en switch, switch en homeplug) van goede kwaliteit en niet overdreven lange kabels die nog lekker een flink stuk opgerold zijn?
 
 
Michel Uphoff
Homepage