Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

211 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 12:50:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Hoe weet ik of ik de maximale snelheid haal en waar evt. de fout ligt?  (gelezen 13404 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline raweimer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
avond,


omdat ik met mijn vorige " probleem" hier ook super goed geholpen ben, bij deze weer een ander vraagstuk. Ik heb een kpn extra internet+bellen + tv abonnement met een snelheid tot 40 Mb (vdsl). Op dit moment haal ik een snelheid van net onder de 16 Mb terwijl ik maar 1696 meter vd centrale af zit (volgens de site van bbned).
Mijn ouders hebben precies hetzelfde pakket (en zelfde modem) en die zitten ong 3600 meter vd centrale af maar die halen een snelheid van rond de 35 Mb,dus bijna maximale snelheid terwijl ze wel verder vd centrale af zit.


Mijn modem (kpn ZTE 220HN) hangt op dit moment in de meterkast en had ik hiervoor in de woonkamer maar het verplaatsen heeft maar een lichte snelheidswinst opgeleverd (van 14 naar 16 Mb). Volgens kpn gebruiken ze een bepaalde techniek waardoor het tot een mand kan duren voordat mijn snelheid omhoog gaat omdat vanuit kpn de snelheid verlaagd wordt als blijkt dat de verbinding niet optimaal is. Ik heb dit verhaal van 2 verschillende helpdeskmdw gehoord, of het waar is weet ik niet maar ik heb eigenlijk geen zin om een maand te wachten en dan mogelijk tot de conclusie te komen dat mijn snelheid niet boven de 16 Mb komt.


Op mijn laptop (wireless),ipad (wireless), desktop (of via homeplug of rechtstreeks op modem met een utp kabel) meet ik allemaal dezelfde snelheden (net onder de 16 Mb) , ook als ik alle apparaten los koppel en alleen mijn desktop met de utp kabel verbind met mijn modem. Daarom lijkt het mij dat er met mijn interne netwerk niets mis is, omdat het niet uitmaakt op welk apparaat ik meet en ongeacht wat er wel en niet aangesloten is ik altijd ongeveer dezelfde snelheid haal.


Nu heb ik ook even ingelogd op het modem van zowel mijn ouders als van mezelf en daar kom ik wel hele andere waarden tegen, wat waarschijnlijk ook de verklaring is voor het snelheidsverschil bij mezelf thuis en bij me ouders.
In de bijlage kunnen jullie deze waarden vinden.


Mijn vragen:


- Hoe aannemelijk is het verhaal van kpn dat het een maand kan duren voordat mijn snelheid omhoog gaat na het verplaatsen van mijn modem van woonkamer naar meterkast?


- Hoe betrouwbaar is mijn eigen conclussie dat er met mijn interne netwerk niet zo veel mis is omdat ik overal dezelfde snelheid meet , ook met verschillende opstellingen?


- Hoe hoge snelheid moet ik kunnen halen met mijn vdsl verbinding op 1696 meter afstand vd centrale?


- Wat betekenen de verschillende meetwaarden in het bijgevoegde bestand en hoe kan het dat er zulke grote verschillen zitten tussen mij en mijn ouders? (ik zie wel dat er verschil in zit  maar wat ze allemaal betekenen, weet ik helaas niet)


- Zijn er bepaalde tools te gebruiken waardoor ik kan checken of de oorzaak van mijn lagere snelheid bij mezef in huis ligt of bij kpn?


ik hoop op jullie support want dan weet ik ook of ik zelf in huis wat aan mijn netwerk moet gaan doen of ik dat ik bij kpn moet gaan zeuren dat ze me niet genoeg snelheid geven.


gr Robbert

Offline raweimer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: Hoe weet ik of ik de maximale snelheid haal en waar evt. de fout ligt?
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2012, 22:34:17 »
net ook nog even met kpn mdw gechat online en die geeft aan dat 16 Mb wel binnen hun marge valt (oftewel...dikke pech) maar de mdw geeft ook aan dat hij meet dat er rond de 17 Mb op het modem binnen komt.
Volgens mij bevestigt dit mijn conclussie dat mijn interne netwerk op orde is en dat het probleem dus aan kpn kant zit.


Volgens mij moet ik toch met gemak tussen de 30-40 Mb halen omdat ik maar op 1696 meter zit op een vdsl verbinding?

Offline raweimer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: Hoe weet ik of ik de maximale snelheid haal en waar evt. de fout ligt?
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2012, 11:08:47 »
 
ben weer wat verder....inmiddels haal ik een snelheid (na het verplaatsen van modem van woonkamer naar meterkast) van rond de 25 mb, uit onderstaande gegevens van mijn modem blijkt dit ook te kloppen. Zo te zien doet de DLM (dynamic lyne management) die kpn toepast zijn werk.
Ben blij met de verhoging maar wil graag weten wat mijn maximale snelheid is die ik kan halen op mijn adres. Volgens de meting van bbned.nl zit ik op 1696 meter vd centrale en ik zit op vdsl.
Hoe weet ik welke snelheid ik max kan halen?
 
gr Robbert
 
Configuration Mode
Auto
 
Current UpLink
VDSL
 
Type
PPPoA
 
Connection Name
Internet
 
PVC
8/48
 
NAT
Enabled
 
IP
0.0.0.0
 
DNS

 
Connection Status
Unconfigured
 
Disconnect Reason
OTHER
 
Online Duration
0 sec
 

 
 
Type
PPPoE
 
Connection Name
Internet
 
NAT
Enabled
 
IP
DNS

 
Disconnect Reason
Online Duration
23341 sec
 
Type
PPPoE
 
Connection Name
Internet
 
NAT
Enabled
 
IP
0.0.0.0
 
DNS

 
Connection Status
Unconfigured
 
Disconnect Reason
OTHER
 
Online Duration
0 sec
 

 
 
Link Status
Connected
 
Showtime Start
0 days: 6 hrs: 29 min: 2 sec
 
Modulation Type
VDSL2
 
Actual Rate (Up/Down)
2386/25024 kbps
 
Attainable Rate (Up/Down)
2590/25896 kbps
 
Noise Margin (Up/Down)
7.9/6.3 dB
 
Line Attenuation (Up/Down)
63.7/28.3 dB
 
Output Power (Up/Down)
12.6/18.6 dBm
 
Data Path (Up/Down)
Interleaved/Interleaved
 
Interleaving Delay (Up/Down)
37/79 ms
 
INP (Up/Down)
1/1 symbols
 
FEC (Up/Down)
0/20781
 
CRC (Up/Down)
0/44
 
TPS_TC
G.993.2_Annex_K_PTM
 
Profile
8b
 

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: Hoe weet ik of ik de maximale snelheid haal en waar evt. de fout ligt?
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2012, 12:26:24 »
"Zo te zien doet de DLM (dynamic lyne management) die kpn toepast zijn werk."

Ik vermoed dat KPN er weinig mee te maken heeft. Volgens mij zetten providers gewoon de knop open tot max. de overeengekomen snelheid en als jij die ontvangt mooi en zo niet dan is het pech gehad.

Je hoort een router/modem namelijk altijd aan te sluiten direct op het ISRA-punt dus het kastje waar die (meestal) dikke groen kabel ingaat en wat daarna verder als telefoon je huis doorgaat.

De max. te behalen snelheden zijn die waarop het modem/router zich instelt na het aanzetten. In jouw geval "Attainable Rate (Up/Down) 2590/25896 kbps". En de waarde wordt bepaald door de zwakste van alle schakels wat eerder de verbinding meterkast <-> woonkamer was.






 

Offline raweimer
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 16
  • Geslacht: Man
Re: Hoe weet ik of ik de maximale snelheid haal en waar evt. de fout ligt?
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2012, 12:36:27 »
Duidelijk, maar als ik naar de grafiek kijk zou ik dus een nog hogere snelheid moeten kunnen halen.

Daarnaast heb ik sinds vandaag al een hogere snekheid dan gisteren, dus dat dlm lijkt geen fabeltje.

Offline MauriceO

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 158
  • Geslacht: Man
Re: Hoe weet ik of ik de maximale snelheid haal en waar evt. de fout ligt?
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2012, 01:06:17 »
Staar je niet blind op die theoretische waarden. Ik zit zelf op ca. 300 - 350 m. van de centrale. De eerste maanden nadat ik VDSL kreeg, trainde mijn fritzbox inderdaad netjes op 40 Mb in. Na een tijdje werd de snelheid echter steeds minder, momenteel nog maar 33 Mb. Ik vermoed overspraak van andere lijnen. Ik kan er echter mee leven, downloadsnelheid in de praktijk 4 MB/s.

Verstuurd van mijn GT-S6802 met Tapatalk