Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

500 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 april 2024, 07:30:47

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Problemen met 2.4GHZ verbinding  (gelezen 8883 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline thijsr
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Problemen met 2.4GHZ verbinding
« Gepost op: 28 september 2012, 09:36:12 »

Hallo,


Wij zitten hier in huis al jaren met het probleem dat de (2.4GHZ) verbinding iedere dag wel een keer uitvalt en een paar minuten daarna waar aangaat. Wij hebben de laatste jaren een nieuw modem en een nieuwe router gekocht voor flink wat geld, maar niks help! Ook heeft onze router een 5GHZ functie, daar zitten onze Ipad en de computer waar ik dit mee typ op. Met de met-5GHZ-verbonden apparaten zijn nooit problemen! Ook heb ik ieder kanaal van de 2.4GHZ zo langzamerhand al geprobeerd maar hij blijft maar uitvallen!


Weet iemand hier raad mee?


Alvast Bedankt!


Thijs Remijn

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Problemen met 2.4GHZ verbinding
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2012, 13:49:49 »
Dag Thijs,
 
Lastig probleem, je zal denk ik even op onderzoek uit moeten gaan:
 
- Wordt de verbinding over 2,4GHz ook verbroken als de computer dicht in de buurt van de router is?
- 2,4 Ghz is dezelfde frequentie als magnetron straling en extreem gevoelig voor vocht. Zitten er vochtige ruimtes tussen?
- Als je ergens een android smartphone hebt, haal dan de gratis Wifi Analyser app van Kevin Yuan op. Daarmee kan je heel goed wifi problemen analyseren (welke kanalen zijn er druk, wat is de sterkte per kanaal, wat gebeurt er met de kanaalsterkte als hetzelfde kanaal bij de buren ook gebruikt wordt et cetera). Loop met die smartphone naar iedere plaats waar je wifi wilt ontvangen. Mogelijk is er ook een dergelijke tool voor de iPad (die je dan wel even op 2,4Ghz moet zetten), dat zal dan wel niet gratis zijn.
- Je hebt toch niet in de router automatische kanaalkeuze aanstaan? Dat kan wel eens tot problemen leiden, zeker met hogere kanalen (boven kanaal 11)
Michel Uphoff
Homepage

Offline thijsr
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met 2.4GHZ verbinding
« Reactie #2 Gepost op: 1 oktober 2012, 14:51:33 »
Hartstikke bedankt voor de reactie Michel!


-De verbinding wordt ook verbroken als ik in de buurt van de router zit met een laptop!
-Wij hebben 1 magnetron in huis (wat geen problemen hoort op te leveren toch?) ook zitten er geen vochtige ruimtes tussen.
- Ik heb de kanalen al is bekeken op drukte en gebruik maar er zijn maar zo weinig mensen in de buurt dat ik er maar een paar vind, ook heb ik ieder kanaal al wel is geprobeerd dus ook het kanaal verwisselen lijkt geen oplossing te zijn  :(
[size=78%]- [/size]De router staat niet op automatische kanaalkeuze gelukkig!

Inderdaad een heel vervelend probleem!

Nog even wat verdere uitleg om jullie ook wat meer informatie te geven :

Wij hebben een Sitecom WLR-5000 die de laatste firmware update heeft gedaan. Het zendvermogen van netwerkadapters van de problematische computers staat op maximaal en de computers hebben allemaal AVG free. Het grootste probleem die van mijn zoon, tijdens het spelen op de Playstation 3 valt de verbinding ook vaak weg wat heel vervelend is. Ook de playstation heeft de nieuwste firmware.Ook wonen wij niet op een plek waar nou heel veel huizen staan en zou ik het raar vinden als het lag aan de drukte op de channels.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Problemen met 2.4GHZ verbinding
« Reactie #3 Gepost op: 1 oktober 2012, 23:50:48 »
Dag Thijs,
 
Zet die iPad eens een tijdje op 2,4GHz, en kijk of die dan ook de verbinding verliest. Zo ja, dan is er tocht iets vreemds waar ik zo snel geen antwoord op weet. Zo nee, dan zou ik toch naar een gemeenschappellijke oorzaak in de pc's zoeken. Vervang op een pc een die AvgFree (die inmiddels niet zo best meer bekend staat) door het eveneens gratis MSE (Microsoft Security Essentials, zo te downloaden van Internet). Wél eerst AvgFree geheel deïnstalleren.
Kan die iPad niet op 2,4 GHz only gezet worden, volg dan de android Wifi analyser tip, maar ik neem aan dat de iPad dat kunstje toch wel kent.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met 2.4GHZ verbinding
« Reactie #4 Gepost op: 2 oktober 2012, 00:24:07 »
Hoi Thijs,

Sluit die Sitecom WLR-5000 eens aan op een ander stopcontact.

Is het uitvallen van de verbinding steeds op een bepaald tijdstip?

Indien mogelijk, verbindt de Playstation tijdelijk eens via een netwerkkabel met de router. Blijft die dan wel goed werken?


Peter

Offline thijsr
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met 2.4GHZ verbinding
« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2012, 16:16:57 »
@Michel Ook de Ipad verliest verbinding als ik hem op de 2.4ghz zet! Dit is inderdaad een heel vreemd probleem. Zelf ben ik absoluut niet onhandig met apparatuur en dergelijke maar daarom vroeg ik het dus maar is op een forum. Bedankt weer!


@Peter Ik heb de router op een ander stopcontact aangesloten, maar dit kan het probleem niet zijn aangezien de verbinding wel altijd actief blijft bij de 5ghz. Er zit dus wel blijvend stroom op de router.
Ook is het uitvallen van de 2.4ghz verbinding op een geheel willekeurig tijdstip, soms een keer in de ochtend soms een keer in de avond en soms wel is een dag niet.
De playstation had ik gister de hele dag aangesloten direct op de router en die viel niet uit! Misschien dat dit een aanwijzing voor het probleem kan zijn.


Bedankt voor de reacties in ieder geval, en de ietwat late reactie komt dus doordat ik de aanwijzingen van jullie moest testen.





Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Problemen met 2.4GHZ verbinding
« Reactie #6 Gepost op: 4 oktober 2012, 21:53:56 »
Dag Thijs,
 
Ok, dan moet het dus wel ergens in de router zitten, wat testmogelijkheden:
 
Zet de dhcp lease-time eens op forever, en kijk of dat helpt
Zet de wireless power saving eens op disabled (als dat al niet zo is), en kijk of dat helpt
Als je een hoog kanaalnummer ingesteld hebt, probeer dan eens 6 of 7
Kontroleer de beacon interval, zet deze desnoods tussen 20 en 100 niet hoger
Kijk of het vastzetten van de data rate en n-data rate helpt
 
Als je geen manual meer hebt, klik HIER
 
 
Michel Uphoff
Homepage

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Problemen met 2.4GHZ verbinding
« Reactie #7 Gepost op: 4 oktober 2012, 22:37:56 »
Hoi Thijs,

Naast de aanwijzingen van Michel,

Kijk eens in de logfile van de router of daar aanwijzingen in staan.


Peter