Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

243 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 06:16:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: WiFi en iPhone  (gelezen 14959 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
WiFi en iPhone
« Gepost op: 8 november 2009, 20:44:13 »
Bericht 1 van 7

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:11-07-2009
 Aan:AllenMsgID:4327.1
 Onderwerp:WiFi en iPhoneForum:ws-nlcomputer
Hoi Allemaal,
Ik heb sindskort een Apple (ja, Ton! hehe), om precies te zijn een iPhone. Op die iPhone zit WiFi. Nou vroeg ik me af hoe het zit met de beveiliging van de gegevens die ik verstuur als ik met de iPhone me aanmeldt bij zo'n Wifi-spot (open of secured). Moet ik nog rekening houden met bepaalde dingen ten aanzien van beveiliging of moet ik bepaalde dingen op de iPhone instellen om veilig te kunnen internetten via zo'n Wifi-spot, zodat de gegevens niet kunnen worden onderschept?
En hoe zit het met Wifi-spots in het buitenland, bijvoorbeeld in buitenlandse hotels? Zelfde verhaal? Iemand ervaring hier met het gebruik van WiFi (in het buitenland)?
Bedankt!

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
 


Bericht 2 van 7

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ton van HestDatum:11-07-2009
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:4327.2
 Onderwerp:WiFi en iPhoneForum:ws-nlcomputer
Stefan,
Wifi is Wifi en het maakt niets uit of je dat vanuit een aaiPhone, Smartphone, PDa, Laptop, Desktop gebruikt. Het Wifi station bepaalt welke en of beveiliging gebruikt wordt.
Ook maakt het niets uit of dat Wifi station een AP/Modem/Router in jouw of iemand anders huis is, KPN, Hotel, ..... is. Wel zijn sommige meer beveiligd dan anderen, heb je soms een abo nodig, etcetera.
Dus als jij thuis een AP hebt zonder enige beveiliging dan kan iedereen daarmee werken en zo gaat dat ook in sommige hotels, restaurants en meer. Zit er WEP/WPA beveiliging op dan zul je de sleutel moeten hebben.
XS4all en T-Mobile i-xxx abonnee's hebben bijv. gratis toegang tot alle KPN hotspots (en dus gratis Wifi in zowat het hele land). Eenmaal met 1 station contact leggen, juiste gegevens invoeren en voortaan heb je direct contact met elke hotspot.
Mits en indien je Wifi standaard ingeschakeld houdt en waarom zou je dat niet doen.
Gr,
Ton



Bericht 3 van 7

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Just VechtDatum:11-07-2009
 Aan:Ton van HestMsgID:4327.3
 Onderwerp:WiFi en iPhoneForum:ws-nlcomputer
Hallo Ton,

>> Het Wifi station bepaalt welke en of beveiliging gebruikt wordt <<

Dat  ben ik met je eens.

Ik heb ook begrepen dat de oude WEP beveiliging inmiddels vlot te kraken is. Maar helemaal moeiteloos is dat natuurlijk ook niet, dus dat wordt pas echt van belang als je een persoon van belang bent.
Ik knalde vroeger op dergelijke verbindingen de firewall van mijn Linux bak er vol in. Met Windows vermeed ik dat zoveel mogelijk.

En dan nog is je verkeer via het AP te onderscheppen. Maar als je nou met je provider een https of zo'n SSL verbinding opzet? Dan vallen je e-mails toch niet meer te vangen?
Van het kunnen zien waar ik op het web naar toe surf lig ik niet erg wakker.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 7

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ton van HestDatum:11-07-2009
 Aan:Just VechtMsgID:4327.4
 Onderwerp:WiFi en iPhoneForum:ws-nlcomputer
Ik lig helemaal niet wakker van de vraag of iemand wel of niet kan inbreken. Ik vind veel mensen wel heel erg paranoide soms met hun angsten en beveiligingen. Mensen geven kwakkeloos alle gegevens om op een site te registreren, vertellen iedereen van de hoed en de rand over hun eigen zaken, malen niet om alle koppelingen van databases, staan geen seconde stil bij het feit dat hun provider elke email en elk telefoongesprek moet opslaan. Maar, kermen wel ach en wee dat ze geen 265 bit beveiliging op hun armieterig draadloos netwerkje hebben. En waarom? Ze t.e.l.e.b.a.n.k.i.e.r.e.n. en k.i.j.k.e.n filmpjes wat ze niet willen dat anderen dat weten, en nog erger ze hebben hun bankgegevens op de computer staan. En dan heb je ook nog hen die zweren bij TOR want stel je voor ze kunnen zien dat ze naar De Telegraaf hebben gesurft, dat is voor velen het grootste geheim in hun leventje. Daarmee zeg ik niet dat je niet minstens WEP (beter WPA) op je netwerk moet zetten. Onzin om iedere vrijbuiter maar z'n gang te laten gaan. Maar krampachtig doen is toch echt wat anders. Ik plaats mijn bank/gironummer niet hier. Niet omdat iemand er iets mee zou kunnen doen (niet dus!) maar omdat het geen doel dient. Zou het dat wel doen dan mag je het weten. Zwaar overdreven: vraag je iemand "En hoe was de coitus met je vriendin?" dan krijg je een avondvullend verhaal over de exotische standjes maar vraag je "wat verdien je?" dan loop je kans klap voor je kop te krijgen. Merk op: dat beide vragen in mijn opvatting nergens opslaan. Waarom moet ik dit ei even leggen? Ik wordt vaak een beetje moe van al dat gepraat over beveiliging en of die wel voldoende is.. Bedoel hier overigens en duidelijk niet jouw bericht mee. Wil je beveiliging? Begin dan bij het begin en neem (sorry, niet bedoelt als bashing) dan geen Windows (ongeacht smaakje) maar neem iets wat niet of minder aantrekkelijk voor de heren hackers is zoals Linux, OSX/Mac. En als je dan nog WPA gebruikt dan kun je rustig gaan slapen. Overigens ook WPA is te kraken maar ik denk niet dat veel particulieren gegevens op hun PC hebben die interessant genoeg is om moeite voor te doen maar ze suggereren wel dat hun schijfje zo belangrijk is. Hèhè, ei is gelegd. PS (voordat iemand boos wordt): iedereen mag zich zo extreem beveiliging als hij zelf wil maar moet mij niet kwalijk nemen als ik het met een brede grijns aanzie of aanhoor.


Bericht 5 van 7

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Just VechtDatum:11-07-2009
 Aan:Ton van HestMsgID:4327.5
 Onderwerp:WiFi en iPhoneForum:ws-nlcomputer
Hallo Ton,

>>als ik het met een brede grijns aanzie of aanhoor <<

Inderdaad ja!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 7

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:12-07-2009
 Aan:Ton van HestMsgID:4327.6
 Onderwerp:WiFi en iPhoneForum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
Ik stel me zo voor dat een kwaadwillend persoon in bijvoorbeeld een hotel zit met zijn laptop die fungeert als een hotspot. Jij meldt je aan bij een WiFi-spot in hetzelfde hotel en *denkt* dat het de WiFi-spot van het hotel zelf is, maar blijkt het (achteraf) de hotspot te zijn van die persoon.  Nou, vind ik het geen probleem om via zijn laptop te Internetten, mits de gegevens die ik erover verstuur maar beveiligd zijn.
Kan ik van mijn kant (de iPhone's kant dus) ook nog wat doen ten aanzien van beveiliging bij een (Open) WiFi-spot?  Ik zag in het Netwerk-menu van de iPhone ook iets van een VPN-optie. Kan ik daar iets mee?
...
...
Ja, WiFi staat altijd ingeschakeld, maar heb ik het zo ingesteld dat er niet automatisch verbinding wordt gelegd met een Hotspot, maar dat er eerst om gevraagd wordt.

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://www.zwemslagen.info[/]
 


Bericht 7 van 7

NL Computer Forum ~ Computerbeveiligin g
 Van:Ton van HestDatum:12-07-2009
 Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:4327.7
 Onderwerp:WiFi en iPhoneForum:ws-nlcomputer
Stefan,
Je weet eigenlijk nooit wie er aan de andere kant van een Wifi punt zit. Soms is het uit de naam te destilleren maar iedereen kan alles als SSID gebruiken.
VPN moet van 2 kanten komen en ik verwacht dat Hotspot's die mogelijkheid niet ondersteunen. Weten doe ik niet want ik heb daar nog nooit behoefte aan gehad.
Ook niveau van beveiliging (WEP/WPA/MACfilter) wordt volledig door de Hotspot bepaald.
Op z'n Oud Hollandsch gezegd: je bent aan de heidenen overgeleverd. :-))