Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

209 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 23:41:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Webcam - advies gevraagd  (gelezen 10482 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Webcam - advies gevraagd
« Gepost op: 15 april 2013, 17:42:30 »
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een webcam. Ik kan alleen door het bos aan mogelijkheden en opties de bomen niet meer zien, dus wellicht kan hier iemand meedenken?

Het doel is voornamelijk om mijn kinderen, die graag (en goed) zingen, de mogelijkheid te geven hier opnames van te maken en met hun vrienden te delen. Ze hebben al eens wat gedaan met de ingebouwde webcam van hun eigen laptop, maar die kwaliteit is erg slecht. Vandaar dat ik overweeg een losse webcam aan te schaffen.
Verder zal ik, als ik die webcam dan toch heb, hem vermoedelijk ook gebruiken tijdens die twee keer per jaar dat ik op skype zit. Nu met alleen geluid, dan dus ook met beeld.
En heel misschien ga ik wel opnames maken van de sessies die ik op SQL Server conferenties heb gegeven, met een montage van zowel het geprojecteerde beeld (Powerpoint of SQL Server Management Studio) als mezelf, via een soort Picture-In-Picture techniek. Ik heb de beschikking over Camtasia Studio, waar dit prima mee te doen is.

Hoe dan ook - de vraag is dus: wat is een webcam die goed genoeg is voor deze doelen (en dan met name de opnames van de kinderen), en niet meer kost dan nodig? Het hoeft van mij geen extreem hoge resolutie te zijn, maar ook niet overdreven korrelig. En de camera moet in staat zijn opnames te maken die echt bewegen, niet dat schokkerige wat je ook wel eens ziet.

Oh ja, er hoeft geen microfoon in de webcam te zitten, of als'ie er zit is de kwaliteit niet belangrijk. Ik bezit een R0DE USB Podcaster microfoon die ongetwijfeld beter is dan alles wat in de meeste webcams is ingebouwd.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en aanbevelingen!

Groetjes,
Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Webcam - advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2013, 16:26:45 »
Of hij nog geleverd wordt weet ik niet, maar ik ben behoorlijk tevreden over de Philips SPC2050 webcam.
klik

  • behoorlijke resolutie (1600*1200)
  • autofocus (erg handig)
  • goede lens
  • werkt ook goed bij lamplicht
  • prima geluid
  • redelijk grote beeldhoek

Drie jaar terug heb ik er eentje 'geopereerd' en er een astrocam van gemaakt: klik
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Webcam - advies gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2013, 16:43:21 »
Hoi Michel,

Bedankt voor je reactie. Ik heb even gekeken, maar volgens mij is de SPC2050 niet meer leverbaar. Als ik naar prijsvergelijkingssites ga, kom ik al snel bij andere modellen van Philips uit, zoals bv de SPC640NC (Link). Ik neem aan dat dit een opvolger uit dezelfde serie is?

Twee andere model dat ik heel vaak zie op dit soort sites, en vaak met positieve beoordelingen, zijn beiden van Logitech. De HD Pro Webcam C920 (Link) wordt vaak als beste genoemd, en een goede tweede is vaak de (veel goedkopere) C525 (Link). Die is al voor minder dan vier tientjes te koop.

Ik overweeg op dit moment sterk om die C525 te kopen. Zie jij dingen in de specificatie van dit model waardoor er bij jou alarmbellen gaan rinkelen?

Alvast bedankt! ;)

Groetjes,
Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Webcam - advies gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2013, 19:39:11 »
Hoi Hugo,

Nee niet echt. Redelijke 1280*768 camera met autofocus.
Minder goed bij lamplicht, en niet al te grote beeldhoek. Omdat het beeld niet gecomprimeerd wordt is wel echt minimaal een stabiele 1 mbps internetverbinding nodig.

Prijs is natuurlijk prima, maar ik hoop ... dat de bijgeleverde software dat ook is. Het liefst volsta je met een standaard driver en niet zo'n kerstboom met allerhande grappige effecten en andere troep die de computer alleen maar een indigestie bezorgt. En helaas staat Logitech wat dat betreft niet al te goed bekend.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Webcam - advies gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2013, 20:40:51 »
Hoi Michel,

Bedankt voor je reactie!
Die beeldhoek vind ik niet zo dramatisch en die internetsnelheid kom ik ook wel overheen (ik zal nooit een fanatieke skyper worden, denk ik). Maar ik wil wél goede opnames, ook bij lamplicht, dus deze valt af.

Ik had ergens al gelezen dat je beter niet de meegeleverde software kan installeren, en jouw bericht bevestigt dat. Tussen de regels door lees ik dat ik maar beter het hele merk Logitech links kan laten liggen.

Ik heb eens gekeken naar Philips modellen, maar die zijn allemaal oud - zelfs op de website van Philips moet je moeite doen om de webcams te vinden, en dan is de nieuwste ook alweer vier jaar oud. Kennelijk is dit geen markt meer voor Philips.

Via vergelijkingssites zoals beslist.nl heb ik nog een paar modellen gevonden. Als ik de duurdere en de onbekende merken negeer, dan blijven met name een paar modellen van (nota bene een software bedrijf!) Microsoft over: de LifeCam HD-5000, LifeCam HD-6000. De specificaties lijken erg op elkaar; ik zie geen enkel verschil, behalve dat de HD-6000 wat kleiner en lichter is. En duurder. ;)

Zijn dit goede modellen? Kan ik toch beter die SPC640NC van Philips nemen, nu die nog leverbaar is? Of moet ik ophouden met zeuren en gewoon een paar tientjes meer uitgeven voor een écht goede (maar welke dan??)

Alle adviezen zijn nog steeds welkom!:D

Groetjes,
Hugo
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Webcam - advies gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2013, 20:23:18 »
De MS lifecam Cinema al bekeken? klik

Redelijk ding, en goede user reviews.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Webcam - advies gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 21 april 2013, 14:34:22 »
Ziet er goed uit. Ik heb hem besteld; morgen kan ik hem afhalen bij de plaatselijke (mwah) Dixons vestiging.

Hartelijk dank voor het meedenken! ;)
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Webcam - advies gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2013, 21:30:34 »
Hoi Hugo,

En, hoe bevalt 'ie? :)

(Of je even wilt zwaaien naar het vogeltje :D )

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline Hugo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 101
  • Geslacht: Man
Re: Webcam - advies gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2013, 22:54:32 »
Hij bevalt prima, Ronald.

Ik heb hem alleen vrijwel nooit aangesloten. Alleen als ik iets wil opnemen. Ik heb al wel wat opnames gemaakt van mijn zoon, maar hij is er niet voldoende tevreden over dat ik ze mag delen.

Je zal dus nog even moeten wachten. (Sorry...)
--
Hugo Kornelis, SQL Server MVP

Offline Ronald

  • Forum Manager
  • *****
  • Berichten: 1.856
  • Geslacht: Man
    • NL Computer Forum
Re: Webcam - advies gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2013, 21:45:28 »
Hoi Hugo,

Haha, geen probleem. Waarschuw je even als hij in zo'n talentenjacht op TV komt? :)

Groeten,

Ronald
Forum Manager NL Computer Forum
Microsoft Certified Solutions Expert (MCSE) - Business Intelligence

Offline walterdepauw
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 1
Re: Webcam - advies gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 13 augustus 2021, 14:56:27 »
Beste leden,

Ik ben voor mij bedrijf op zoek naar een goede conference camera. Ik wens videoconferenties te houden met een 5-tal personen.
Zijn jullie thuis nin dit topic? Kennen jullie goede producten?
Ik heb de volgende website gevonden:
https://www.officeeasy.nl/audio-videoconferentie/videoconferentie/videoconferentie-camera.html
Het aanbod is heel groot, maar de prijzen lijken heel scherp. Kunnen jullie mij helpen bij het maken van mijn keuze?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Walter