Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

245 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

19 april 2024, 07:47:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Upload snelheid  (gelezen 13559 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ArnoldvO

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Upload snelheid
« Gepost op: 27 september 2013, 13:16:13 »
Onlangs is bij glasvezel geïnstalleerd. Ik heb een abo gekozen met 50/50 Mbit/s down/up. Nog voordat de monteur vertrokken was heb ik met speedtest (http://www.speedtest.net/) vastgesteld de uploadsnelheid niet gehaald wordt.  De hoogste meting na een week is 50/28 Mbit/s (gemiddeld eerder 50/22). Nu wil de provider door een contract partner het glasmodem laten vervangen. Ik gun ze gaarne het voordeel van de twijfel, maar geloof niet dat dat enig verschil zal maken.
Wie heeft hiermee ervaring, cq. kan mij uitleggen waarom dit eventueel zinvol kan zijn?
Let wel: de internet aansluiting werkt uitstekend, maar haalt niet de snelheid waarvoor ik moet betalen.

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Upload snelheid
« Reactie #1 Gepost op: 7 oktober 2013, 01:32:05 »
Probeer eens een paar speedtest tegelijk te draaien (in meerdere vensters dus en met verschillende servers). Mogelijk komt de upload dan wat dichter bij het maximum als je de overdrachtsnelheden optelt.
Soms ligt de begrenzing bij de server van Speedtest.
Michel Uphoff
Homepage

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: Upload snelheid
« Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2013, 08:55:00 »
"Soms ligt de begrenzing bij de server van Speedtest."


Klopt daarom moet je zorgen dat je als testsite niet een provider kiest die 20 Mbs als max. kent maar eentje die minimaal 50/50 zelf ook aanbiedt.


Speedtest in meerdere vensters draaien zou ik weer niet doen. Ik durf haast te wedden dat de som der delen minder is dan die van een enkele test. Zelf gebruik ik altijd Solcon (niks met hun geloof te maken) en doe de test dan direct x maal achter elkaar.


Ook maken veel mensen de fout te testen op een moment dat er ander (lokaal) verkeer op het netwerk zit, of dat de PC met een zware (copieer)klus bezig is. Snelheidstesten (lokaal of Internet) hebben alleen zin als er verder absoluut niets gebeurt.


Testen waarbij Wifi op enig punt in het spel zijn sowieso onbetrouwbaar.

Offline ArnoldvO

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Re: Upload snelheid
« Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2013, 22:19:34 »
Inmiddels is het glasmodem vervangen en zijn er veel meer statistieken van speedtesten (overigens vrijwel alle providers linken door naar dezelfde achterliggende speedtest van Ookla). Ik heb inmiddels aardig wat testjes gedraaid. Hierbij de resultaten (afgerond) per datum:  steeds download Mb/upload Mb
20 sept:  50/22, 50/22, 50/20, 50/19 en 50/20
21 sept:  50/14
26 sept:  50/34, 44/37, 50/33, 50/33 en 50/28
28 sept (voor modem wissel): 50/28, 50/28 en 50/24
28 sept (na modem wissel): 50/42, 50/41, 50/49(!), 50/22, 50/25, 50/26 en 50/26
29 sept : 50/27
6 okt: 50/7, 50/14, 50/12 en 50/14
7 okt (vandaag): 50/7, 43/15, 43/16, 42/15 en 43/15

Ik heb ook geprobeerd twee speedtesten tegelijk te doen (het is best lastig dat enigszins te synchroniseren) en dan kom ik opgeteld tot 53/21 (28/10+25/11).

Zijn jullie het met me eens dat de provider in gebreke blijft, en dat mijn meetopstelling getuige de hoogst gemeten waarde niet de beperkende factor is.

Offline ArnoldvO

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Re: Upload snelheid
« Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2013, 22:28:06 »
Nog een kleine aanvulling: de inhouse communicatie verloopt geheel via Gigabit Ethernet (dus geen WiFi)

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: Upload snelheid
« Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2013, 08:56:15 »
Zijn jullie het met me eens dat de provider in gebreke blijft, en dat mijn meetopstelling getuige de hoogst gemeten waarde niet de beperkende factor is.

Ja alleen zul je er juridisch niet veel aan hebben want er staat vrijwel zeker in de overeenkomst dat snelheden niet gegarandeerd worden.

Wel kun je op basis van deze info proberen bij de provider actie te krijgen zodat ze serieus gaan kijken wat er mis is.

Overigens omdat er bij de meting ook een geval van vrijwel 50/50 was toch de vraag: ben je zeker dat er geen andere gebruikers van jouw verbinding zijn. Denk daarbij aan gebruikers van buiten wellicht. Vaak kun je in de router zien wie er allemaal toegang hebben. He is een mogelijkheid die je zult moeten uitsluiten.

Offline ArnoldvO

  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 14
  • Geslacht: Man
Re: Upload snelheid
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2013, 14:18:02 »
Dank je wel voor je reactie. Bij ADSL is de snelheid afhankelijk van afstand tot centrale en overige onvoorzienbare kabeltechnische omstandigheden. Bij glasvezel speelt dat niet.Het wordt gewoon afgegrensd op de snelheid van het abonnement, dat overigens tegen meerprijs hoger gekozen kan worden. Het moet haast wel een te optimistische overboekingsfactor zijn. Overigens heb ik wel hun aandacht. Ik kan uitsluiten dat er medegebruikers zijn, daar de WiFi nog op mijn oude ADSL-abonnement zit er kabeltechnisch niets anders is aangesloten.

Offline Ton

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 293
Re: Upload snelheid
« Reactie #7 Gepost op: 11 oktober 2013, 14:53:27 »
Dank je wel voor je reactie. Bij ADSL is de snelheid afhankelijk van afstand tot centrale en overige onvoorzienbare kabeltechnische omstandigheden. Bij glasvezel speelt dat niet.Het wordt gewoon afgegrensd op de snelheid van het abonnement, dat overigens tegen meerprijs hoger gekozen kan worden. Het moet haast wel een te optimistische overboekingsfactor zijn. Overigens heb ik wel hun aandacht. Ik kan uitsluiten dat er medegebruikers zijn, daar de WiFi nog op mijn oude ADSL-abonnement zit er kabeltechnisch niets anders is aangesloten.

Glasvezel kent (v.z.i.w. tot op heden) geen 'overbooking'. Je hebt dus altijd de max. up- en download tot je beschikking. Bovendien is Glasvezel symmetrisch dus Up = Down. Kleine verschillen (enkele procenten) zijn natuurlijk altijd mogelijk.

Blijft nog steeds de vraag: hoe (welke software) en wie gebruik (welke tegenpartij is er gekozen) je voor de snelheidstesten? Ik gebruik zelf speedtest.net en dan kies ik Solcon in Dronten. Daar haal ik vrijwel een constante 50/50. Kies ik daarintegen voor Telfort i Utrecht dan mag ik blij zijn als ik 40/20 haal.


Overigens kan je provider van hun kant ook de snelheid meten.