Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

494 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 23:11:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: toshiba tecra 8000  (gelezen 13381 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline diana11
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Vrouw
toshiba tecra 8000
« Gepost op: 21 november 2013, 15:59:29 »
ik heb de hobbie om computers  in te duiken.
ik weet best veel,maar het gaat ook weleensniet goed.
daarom ben ik hier,ik weet simpele dingen niet.
mijn vraag is hoekan ik internetverbinding maken met een toshiba tecra 8000.
zit geen harde schijf in deze laptop,heb hemooit gekocht op een veiling.
ik heb maar 1 usb opening op de laptop.
Dus ik wil xp erop zetten,maar kan dat met een usb-stick.
of kan ik een draadloze verbindingskaart kopen ofzo.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: toshiba tecra 8000
« Reactie #1 Gepost op: 21 november 2013, 21:06:17 »
Hallo Diana,

Ik ken die laptop goed. De machine is al erg oud. Internet is daarbij nog uit de tijd van de 14k4 en 28k8 telefoonmodems. PCMCIA kaarten ook voor het locale netwerk. Je zal op zoek moeten naar zo'n oud kaartje. Volgens mij had dat ding geen vaste Ethernet poort voor een netwerk kabel met een RJ45 stekker.

Dan kan je verder Windows XP wel vergeten. Of het moet wellicht een superzware uitvoering zijn. Ik heb er ooit Crunchbang Linux op aan de praat weten te krijgen. En dan met moeite. Ik moest wel continu de 266 Mhz processor belasting en het piepkleine geheugen (ik meen 128 MB) in de gaten houden. E-mail ophalen en tegelijk surfen over Internet was er niet bij.

Vrijwel elke 2,5" harde schijf past in dat ding, maar je zal wel de aanpassingsplaatdeeltjes moeten omwisselen. Ga dan maar eerst op zoek naar een setje van die piepkleine horlogemakers schroevendraaiers. Nieuwere harde schijfjes zijn hooguit wat minder dik. Dat is meestal wel op te lossen. Geen schijven met SATA aansluitingen trouwens, nog die oude (noemen ze nu PATA).

Het leuke van deze laptop is wel dat hij het doet op 12 volt spanning van je auto ... Hij lust wel aardig wat stroom. Ik heb ergens een foto waar ik op de camping zit te internetten met het ding aan mijn motorfiets geknoopt via een Vodafone UMTS kaart. Dat is het mooie van Linux weer. Dat is meegegaan in de ontwikkelingen en er was ook nog software voor die UMTS Data Card.

Lief ding, die Tosh. Niet kapot te krijgen. Vandaar ook dat ik het steeds bij Tosh gehouden heb.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers

Offline diana11
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 2
  • Geslacht: Vrouw
Re: toshiba tecra 8000
« Reactie #2 Gepost op: 22 november 2013, 23:07:51 »
Bedankt,wat zou ik ervoor kunnen krijgen voor de verkoop,er zit een lader bij.
Hij laadt alleen op met de lader erin,met stekker.
Dus de accu zal ook wel op zijn.
Kan ik hem beter verkopen voor onderdelen.
Bedankt alvast voor je informatie.

Offline Just Vecht

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 1.434
  • Geslacht: Man
Re: toshiba tecra 8000
« Reactie #3 Gepost op: 22 november 2013, 23:25:13 »
Hallo Diana,

Ik denk niet dat je veel zal kunnen krijgen voor deze machine. Hij is nauwelijks bruikbaar voor enig gebruik heden ten dage. Maar ja, wie weet? Zet hem te koop en kijk wat er geboden wordt

Ja, die accu is na ruim tien jaar beslist op. Laptop accu's gaan meestal een jaar of drie mee. Dat is vooral afhankelijk van het opladen. Haal je hem uit de laptop en laadt je hem alleen op als je de accu nodig hebt, dan is de levensduur aanmerkelijk langer. Er zijn overigens laptops waarbij de accu niet mag worden verwijderd als je hem wilt gebruiken.

Nou, succes!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ubuntu Steunpunt Zoetermeer e.o.- PC of laptop nog XP of Vista? Probeer Ubuntu!
GIMP cursusbundel, binnenkort 50 cursussen - Helpmij Magazine geen ads, 30.000 lezers