Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

498 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

27 april 2024, 09:35:12

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Beëindiging services XP  (gelezen 6525 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline toniecoba
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Beëindiging services XP
« Gepost op: 12 februari 2014, 10:55:47 »
Hallo allemaal;
Ik heb een vraag omtrent het beëindigen van deveiligheidsservices van Windows XP. Van alle kanten 
word je geadviseerd XP teupgraden of een nieuwe computer te kopen. Inderdaad mijn nog goed 
werkende computer geeft voor mij persoonlijk geen problemen wat betreft snelheid; is van mei 2006 
en is voorzien van een Intel PentiumD805 dual core processor, maar is natuurlijk uit de tijd.
Echter ik vraag mij als eenvoudige gebruiker van hetInternet af of dit voor mij wel zo nodig is. Ik heb
namelijk een goed werkendebetaalde virusscanner met firewall (Panda) die ik al vanaf 2006 gebruik. 
Ik heb nognooit virussen of andere besmettingen binnengehaald. Ik doe niet aan Internetbankieren 
en bezoek geen ongure websites. Wat ik doe is het gebruik vanmijn E-mail account (berichten, die 
mij onbekend voorkomen open ik niet).Verder lees ik een aantal kranten waaronder ook buitenlandse 
(Engels- en Duits-talig).Wat misschien nog enig gevaar kan opleveren is het gebruik van Frostwire, 
eenmuziek download Peer to Peer programma, maar tot nu toe heb ik daar ook nog nooit problemen
mee gehad.
 
Ik ben niet interessant voor kwaadwilligen omdat uit mijncomputer niets te halen valt,
Mijn vraag aan het forum is deze: Als ik verder niets doe en mijn computer op dezelfde wijze blijf 
gebruiken als nu is het risico dan groot, minder groot of klein, dat ik virussen binnenhaal en ik er 
uiteindelijk niets meer mee kan of valt het wel mee. Misschien zijn er meerdere personen die zich 
hetzelfde afvragen als ik. Ik zou het op prijs stellen als op deze topic reacties komen, waardoor ik 
mede door de veel bredere kennis van forumleden dan ik een besluit kan nemen om eventueel een 
nieuwe computer te kopen.
Vr. gr.
Tonie

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Beëindiging services XP
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2014, 16:16:03 »
Hallo Tonie,
Citaat
Als ik verder niets doe en mijn computer op dezelfde wijze blijf gebruiken als nu is het risico dan groot, minder groot of klein, dat ik virussen binnenhaal en ik er uiteindelijk niets meer mee kan of valt het wel mee. Misschien zijn er meerdere personen die zich hetzelfde afvragen als ik.
Er is inderdaad een discussie gaande over dit onderwerp. Kan ik gewoon Windows XP blijven gebruiken en dat is de vraag als je een goede virusscanner en firewall gebruikt.

Het probleem is in eerste instantie het dichten van veiligheidslekken. Hackers zullen na april massaal gaan proberen je systeem binnen te dringen. Normaal zal Microsoft, als dit bekend is, een update beschikbaar stellen die zo'n lek in het systeem dicht. Dat gaat dus niet meer gebeuren. Dit betekend dat je een XP computer wel heel goed moet beveiligen en dat is gewoon niet te doen.

Maar ook programma updates worden niet meer ondersteunt. Dit betekend dat je constant met verouderde drivers werkt en bij een installatie of update van een programma kun je foutmeldingen krijgen of een update of programma kan niet geïnstalleerd worden.

Ik denk wel dat XP gebruikers een beetje "het kind van de rekening" worden. Wat je bent eigenlijk verplicht om een nieuw Windows systeem op je computer te zetten of een nieuwe computer te kopen en ga dan meer eens al je data en programma's overzetten...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline toniecoba
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: Beëindiging services XP
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2014, 19:12:14 »
Hoi Ruud;
Bedankt voor je snelle reactie. Met jouw stelligheid, wat er in de toekomst allemaal mis kan gaan (en ik was er al een beetje bang voor) zit er voor mij maar 1 ding op en dat is een in dit geval nieuwe laptap kopen (goed voor de commercie en microsoft) Mijn oude computer kan ik dan voor dingen blijven gebruiken buiten het internet om totdat alles is overgezet.
Vr.gr.
Tonie

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Beëindiging services XP
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2014, 19:16:55 »
Hoi,

Ter aanvulling op het bericht van Ruud.

Citaat
Ik ben niet interessant voor kwaadwilligen omdat uit mijncomputer niets te halen valt,
;Dat bepalen de inbrekers wel als ze eenmaal binnen zijn.

Besmettingen kan je niet alleen oplopen via ongure websites of torrents, ook legitieme websites kunnen besmet raken.
Upgraden van een 8 jaar oude XP computer lijkt me geen oplossing. Windows 8 of 8.1 gaat waarschijnlijk niet werken ivm de verouderde hardware.

Mijn inziens kan je de computer gewoon blijven gebruiken. Maak wat vaker een backup.
Bij gelegenheid een nieuwe computer kopen en beide naast elkaar gebruiken. Dan heb je alle tijd om al je gegevens rustig over te zetten en afscheid te nemen van de oude computer.

Offline toniecoba
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Re: Beëindiging services XP
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2014, 19:22:47 »
Hoi Peter;
Bedankt voor de aanvulling.
Vr. gr.
Tonie