Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

221 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 17:47:20

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Wifi signaal  (gelezen 19980 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Fal63
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
Wifi signaal
« Gepost op: 8 juni 2015, 00:13:49 »
Hallo jongens van dit onvolprezen forum, dat mij al een aantal keren uit de brand heeft geholpen.

Vraagje:

Heb internet van ziggo dmv zo'n box. Op zich geen klachten. Alleen: het wifi signaal is in huis niet overal even sterk.
Op de beneden etage is het wel in orde: 5 streepjes. Op de bovenetage is het matig: 3 streepjes. Dus op de twee desktops traag internet. Idioot, want in het huis zit geen beton en vloeren zijn van hout.

Heb één van de desktops aangesloten met een WAN-kabel (die zat in de muur). Werkt nu feilloos. Alleen voor de andere desktop (in een andere kamer) ben ik aangewezen of wifi. Hoe kan ik dit signaal het beste versterken? Met een (draadloze?) router, een wfi repeater  (versterker) of een accesspoint, wat dat dan ook zijn mag, want ik snap er niet zo veel van.

En hoe sluit ik dat aan?

Hoor graag van jullie

Offline MauriceO

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 158
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2015, 20:14:14 »
Ik zou een extra access point aansluiten op de netwerkkabel in de muur waarop je nu die ene pc hebt aangesloten. Als het goed is, heb je dan een betere dekking op de eerste verdieping.

Een repeater is een tweede optie. Deze dien je echter op een plek te plaatsen op de eerste verdieping waar de ontvangst van het bestaande Wi-Fi netwerk nog goed is, anders haal je nog niet de gewenste snelheid.

Verstuurd vanaf mijn E39 met Tapatalk


Offline Fal63
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2015, 14:13:40 »
Hallo Maurice,

Hartstikke bedankt voor je reactie. Is zo'n extra accesspoint niet te zwak? Om een beetje snelheid te krijgen?
Repeater is waarschijnlijk geen goeie optie, want op de bovenetage heb ik nergens een sterk wifisignaal. Daarom 'hangt' die ene pc ook aan de kabel. Is een router toch geen 'zwaardere' oplossing?

Groet,
Frans Alten

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2015, 19:48:14 »
Een andere mogelijkheid is het gebruik van zogenaamde homeplugs / powerline adapters.
Meer informatie hierover lees je o.a. HIER

Offline MauriceO

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 158
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2015, 20:52:23 »
Hartstikke bedankt voor je reactie. Is zo'n extra accesspoint niet te zwak? Om een beetje snelheid te krijgen?
Repeater is waarschijnlijk geen goeie optie, want op de bovenetage heb ik nergens een sterk wifisignaal. Daarom 'hangt' die ene pc ook aan de kabel. Is een router toch geen 'zwaardere' oplossing?

Je Ziggo-modem heeft waarschijnlijk al routerfuntionaliteit, dus een extra draadloze router is dubbelop en waarschijnlijk ook nog duurder dan een los access point. Bovendien moet je dan DHCP (regelt de IP-adressen van de afzonderlijke computers) in een van de 2 gaan uitzetten anders ga je IP-conflicten krijgen.

Een los access point heeft een vergelijkbaar zendvermogen als een draadloze router en identieke dekking. In mijn ogen dus gewoon voor de goedkoopste en makkelijkste optie gaan! Een access point met hetzelfde SSID (netwerknaam) als het bestaande draadloze netwerk op de beneden verdieping en deze instellen op een ander kanaal dan het netwerk op de beneden verdieping.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2015, 21:02:06 door MauriceO »

Offline Fal63
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2015, 00:48:03 »
Hallo Maurice,

Klinkt goed. Ga ik eens over nadenken. Al zag ik op Kieskeurig dat die accesspoints nog niet zo goedkoop zijn. Niet goedkoper dan een router. Maar dat moet ik eens even uitzoeken. Het moet gewoon beter kunnen dan wat ik nu aan signaal heb. Voor wat ik hier en daar zo lees ben ik echt niet de enige met dit probleem.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet,
Frans Alten

Offline Fal63
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2015, 01:33:54 »
Zit toch nog even te dubben. Wat is nu precies het verschil tussen een accesspoint en een wifi-repeater? Lees daar wel goede berichten over. Schijnen te doen (sommigen) wat ze moeten doen: beter wifisignaal op de bovenetage. Met behoud van de naam van het netwerk.

Offline Leon

  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2015, 20:46:21 »
Hoi Frans,

Met een accespoint kun je het uiteinde van een bekabelde netwerk aansluiting om zetten in een draadloze aansluiting.

Een wifi-repeater, vangt het bestaande wifi signaal op en zend dit opnieuw uit.

Voor wat betreft het behoud van de wifi netwerk naam.
Bij een repeater is die altijd het zelfde als van het ontvangen signaal.

Terwijl je bij een accespoint hier een vrije keuze in hebt.
En daar mag je ook gewoon dezelfde naam met bijbehorend wachtwoord van maken zoals het ingesteld staat bij je bestaande wifi.
Sterker nog, het is aan te bevelen om dat hetzelfde te maken.

Specifiek in jou situatie zou ik op de wan aansluiting waar nu een desktop pc zit een wifi router plaatsen.
Zo dat de nu bekabelde pc bekabeld kan blijven.

Een wifi-router configureren gaat ongeveer op dezelfde manier als bij een accespoint.

Beide apparaten moet je configureren, voor dat ze op het bestaande netwerk worden aangesloten.
Wifi naam en wachtwoord mogen hetzelfde zijn als bij de ziggo box.

Bij de wifi-router, moet je vervolgens de DHCP uitschakelen.

En dan het aller belangrijkste, de bekabelde aansluiting waar nu de PC op aangesloten zit. moet in een LAN poort van de wifi-router gestoken worden.

Natuurlijk komt er nog iets meer bij kijken.
Een wifi-router en accespoint hebben een ip adres voor de configuratie.
Dit mag niet hetzelfde zijn als het gateway adres en binnen het bereik vallen van wat de ziggo box via zijn DHCP automatisch uit deelt aan alle aangesloten computers in het netwerk.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2015, 20:56:39 door Leon »
Groeten, Leon
Life is like a roller coaster. It's always a different thrill each day.

Offline Fal63
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2015, 20:41:49 »
Hallo Leon,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Die was beslist verhelderend. Heb nog wat navraag gedaan hier en daar en die bevestigen je oordeel dat een wifi-router in mijn geval toch het handigste zou zijn. Zie alleen een beetje op tegen dat configureren. Maar dat zal ook wel lukken. Anders kom ik nog een keer terug met een vraagje.

Ga nu eerst even met vakantie. Daarna dan maar eens even proberen om het wifi signaal wat sterker(en sneller) te krijgen. Bedankt voor het meedenken.

Frans Alten

Offline Fal63
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2015, 21:35:37 »
Hallo jongens,

Nog even een berichtje. Heb last van een trage internetverbinding op de bovenetage door een te zwak wifi-signaal van het Ziggo modem. Althans, ik neem aan dat dat de oorzaak is. Dus op aanraden mensen hier en elders een router geïnstalleerd op de bovenetage. Zag daar een beetje tegenop, maar het viel mee. De ene pc blijft bekabeld via een LAN-verbinding met het nieuwe modem (werkt), de andere pc moet zich met een wifi signaal behelpen. Contact maken met de nieuwe router is ook gelukt.

Alleen, helaas geen verbetering. Internet op de draadloze pc is nog net zo traag. Netwerkcentrum zegt: signaalsterkte uitstekend. Maar als je op het icoontje klikt is de signaalsterkte 50 procent. Lijkt me niet geweldig. Maar geen idee of dat de oorzaak is van het trage internet. Iemand een idee? Frequentie veranderen? Kanaal veranderen? Hoe doe je dat. Of ligt de oorzaak ergens anders? Hoor graag van jullie.

Frans Alten

Offline Fal63
  • Forumfan
  • ***
  • Berichten: 110
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2015, 16:11:05 »
Dat was een beetje overhaaste reactie. Ging af op het aantal streepjes van het icoontje. Had er in ieder geval nog vier en nu maar drie...
Maar: internet is nu wel degelijk sneller. Al vind ik het nog niet toppie toppie, het is wel een verbetering. Het lijkt dus of ik op de goede weg ben. Nog suggesties voor verbetering?
Frans Alten

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2015, 23:43:50 »
Ik denk dat er sprake is van een misverstand. We willen natuurlijk een snelle internet verbinding maar dat los je niet op door gebruik te maken van een repeater. Zoals je zelf al had vastgesteld heb je de maximale snelheid als je van een bekabelde verbinding gebruik maakt. De signaalsterkte is afhankelijk van je wifichip en de afstand tot de router, maar dat heeft niets met de internetsnelheid te maken, dus de verbinding van een pc naar de router.

Je Ziggo router heeft een standaard verbinding met het internet die, als je pech hebt met veel andere gebruikers, in je buurt moet delen... Daar is de snelheid onder andere van afhankelijk van. Tegenwoordig wordt je router ook gebruikt om andere toegang te geven tot het internet, de hotspot. Alle providers zeggen dat het voor de snelheid niets uitmaakt maar ik betwijfel dat. In mijn KPN router heb ik dat in iedergeval uitgezet.

Verder zend je ziggo router een wifi sgnaal uit. Alle computers, laptops, wifi printer en mobile telefoons maken daar gebruik van. Op zich geen probleem maar als al die apparaten data gaan verzenden en ophalen, gaat je snelheid wel naar beneden, het moet immers gedeeld worden tussen al die apparaten, niet de wifi verbinding maar het internet signaal die je router ter beschikking stelt moet dus gedeeld worden.....

De streepjes die je noemde geven dus de verbinding weer tussen je pc en de router. Hoe verder je weg staat van de router des te minder streepjes. Een repeater is dan een oplossing want die versterkt bij het uitzenden het wifi signaal. Voor een snel internet zal je dus gebruik moeten maken van bv een bedrade homeplug verbinding (overal kabels trekken is het beste maar meestal geen optie) of een ander sneller internet abonnement nemen. Een glasvezel abonnement is dan ook een optie. Schijnt erg snel te zijn.
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline Peter

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 5.683
  • Geslacht: Man
Re: Wifi signaal
« Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2015, 00:57:53 »
Citaat
Internet op de draadloze pc is nog net zo traag.
Met een netwerkkabel aangesloten is de internetsnelheid wel redelijk ?