Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

219 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 20:26:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: upgraden laptop  (gelezen 13517 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline iemand85
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
upgraden laptop
« Gepost op: 7 april 2020, 13:55:04 »
Hallo,
 
Mijn vorige laptop had ik 2e hands gekocht, enwas meer dan 10 jaar oud, DELL latitude D820 maar liep hier en daar vast en draaide op windows vista. Toen wilde ik een laptop kopen die ook net zo lang mee zou gaan, maar dan met mezelf als enige gebruiker. In 2016 kreeg ik toen het advies voor een DELL Vostro 3000 serie. Helaas is dit apparaat nu best langzaam aan het worden, loopt regelmatig vast, etc.
 
Toen kreeg ik het advies dat als deze laptop niet snel genoeg wasik de HDD voor een SDD zou kunnen vervangen, is dat nog zo? Of is er een andere manier waarop ik dit aparaat kann upgraden? Of is mijn missie voor een lange termijn laptop mislukt?

overigens probeer ik mijn laptop wel schoon te houden met C cleaner en MBAM en is in een vorige disussie hier ook verder opgeruimd.

Ten laatste nog: Het zal zo zijn dat omdat je meer mogelijkheden hebt windows een steeds zwaarder programma wordt, is dit de enige reden dat je een steeds sneller ssysteem nodig hebt? Dit aparaat was volgens mij meer dan 4 keer zo snel als mijn vorige, dus daarom snap ik het niet.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #1 Gepost op: 7 april 2020, 16:50:10 »
Hallo iemand85,

De snelheid van een laptop is van veel factoren afhankelijk. Een ssd ipv een hdd heeft te maken met de lees en schrijf tijd naar de schijven. Een hdd is langzamer dan een sdd dus dat kan qua snelheid schelen. Verder is natuurlijk de processor belangrijk maar vooral geheugen en het OS die je gebruikt. Je schrijft niet welke versie je nu gebruikt maar bv Linux heeft al aan 4 mb genoeg maar Windows draait een stuk sneller met 6 of 8mb geheugen. Maar ook weer, welke programma's gebruik je veel, zware foto bewerkingsprogramma's of games die veel geheugen nodig heeft of alleen voor het internet enz......
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline iemand85
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #2 Gepost op: 7 april 2020, 17:01:21 »
ik gebruik windows 10 Home versie 1903

ik gebruik gewoon internet, geen zware foto programma's of spellen, 

ik zie dat om te weten te komen welke proccesor ik gebruik ik weer een app moet hebben, en veel aps er op en er af halen vertraagd ook in mijn beleving, heb je een tip hoe ik daar makkelijker achter kom?

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #3 Gepost op: 7 april 2020, 17:23:20 »
Hallo iemand85,

Ja hoor op je bureaublad staat het icoon Computer, als je daar met je rechtermuisknop op klikt en dan uit het menu Eigenschappen kiest, krijg je heel veel informatie...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline iemand85
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #4 Gepost op: 7 april 2020, 17:33:33 »
bij deze, fijn dat je helpt

Offline iemand85
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2020, 20:42:06 »
In mijn beleving had ik in een attachment het scherm gezet waar mijn processor op stond, maar ik zie het nu niet. in dit scherm heb ik de optie: afbeelding invoegen, maar als ik dat aanklik moet ik een internet adres invullen, hoe zou ik een printscreen kunnen toevoegen?

zal het nu voor het gemak toch maar over tyypen
Proccesor:Core (TM) I5 6200CPU 2.30 GHz 2.40GHZ
RAM 4GB 3,89 beschikbaar
64 BITS
« Laatst bewerkt op: 9 april 2020, 20:53:12 door iemand85 »

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2020, 16:21:04 »
Hallo,

Bijlages zijn niet meer mogelijk op dit forum. Sommige gebruikers melden problemen daarmee vanwege Adobe Flash. Soms werden ook tekst in bijlages verminkt. Upload bestanden daarom eerst naar een file-sharing site en post de downloadlink die je daar krijgt in je bericht.

Enkele voorbeelden van file-sharing sites zijn:
https://wetransfer.com
https://filedropper.com
https://SendSpace.com

Voor afbeeldingen of schermafbeeldingen kan je deze gebruiken:
https://imgdumper.nl


Op zich zijn de processor specificaties niet verkeerd, je kan eens kijken naar de programma's die bij het opstarten worden geladen of uitgevoerd want dat zorgt ook vaak voor het trager werken van de computer... Start eens taakbeheer C:\Windows\System32\Taskmgr.exe en open de tab Opstarten en maak daar een schermafdruk af. Moet je naar beneden scrollen, maak daar dan een 2de schermafdruk van. Aan het begin van dit bericht lees je hoe je dit in je reactie kunt plaatsen...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline iemand85
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2020, 18:56:16 »
5e91f63bab5ac-opstart_aps

ik heb daar maar een klein lijstje staan, kon niet naar beneden scrollen. Op zich was mijn laptop toen ik hem kocht al langzamer dan ik verwacht had,

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2020, 14:47:32 »
Nee inderdaad, weinig programma's bij het opstarten en er zijn enkele uitgeschakeld. Je zou eventueel het geheugen kunnen upgraden naar 8 Gb maar gelet op het gebruikte geheugen zou dat niet veel snelheid opleveren. Dan zou het probleem de Harddisk kunnen zijn die qua snelheid afgenomen is'.

Misschien anders eens bestand optimalisatie uitvoeren of dit veel scheelt. Ik weet niet of je CCleaner gebruikt maar daarmee kun je bv de tijdelijke bestanden verwijderen of de registry op laten schonen, dus een flinke schoonmaak uitvoeren.  Ook kun je het Venster Computer openen, rechts klikken op de C schijf en Eigenschappen kiezen. In het volgende scherm selecteerd je de tab Extra. Daarin kun je dan voor Optimaliseren kiezen, misschien brengt dit alles wat meer snelheid terug...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline iemand85
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2020, 16:14:24 »
C cleaner en Revo (voor het register) gebruik ik al, wet niet of ik het al gezegd had, maar ik vond toen ik deze laptop kocht al dat ie niet zo snel was, dus het zou kunnen dat in die 4 jaar gewoon zoveel meer capaciteit nodig is (door windows) dat ie daardoor langzaam geworden is.  bij optimaliseren staat: stations worden wekelijks geoptimaliseerd.
fijn dat je helpt.

Offline iemand85
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2020, 13:42:57 »
Mogelijk is mijn vraagstelling niet helder: je schrijft dat het mogelijk zou schelen mijnn HDD te vervangen door een SDD, wat is je advies?

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2020, 21:48:49 »
Ja het is duidelijk. Ik denk qua kosten je jezelf moet afvragen of het niet beter is om een nieuwere en daarbij een snelle laptop aan te schaffen. Een nieuwe ssd plaatsen geeft heel veel werk, installeren van een nieuw OS, overzetten van bestanden enz. Ook het uitbreiden van het geheugen kost geld en dan is het niet zeker of dit het probleem oplost....
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline iemand85
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #12 Gepost op: 20 april 2020, 11:35:59 »
ok, deze laptop gebruik ik meer als desktop, dus misschien is het een optie om er een computer naast te zetten, dat ik alleen het beeldscherm hiervan gebruik, ik heb al een los toetsenbord en muis, ik probeer uit te vinden of ik dat zelf kan vinden, heb net de user manual gevonden, daar zie ik het niet in.

ik zie hier zo'n stekker ingang 3 rijen van 5 gaatjes horizontaal, soms heb je zo'n zelfde soort stekker dat je een schroef er naast er in kunt doen, dat zit er niet.

Offline RuudDeWit

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 885
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2020, 15:55:26 »
Over het algemeen kun je de monitor/scherm van een laptop niet gebruiken als scherm van een andere computer. Zit er een VGA aansluiting, die je waarschijnlijk beschrijft, op dan kun je daar wel een externe monitor op aansluiten omdat er alleen een uitgaand signaal op zit.  Of het is een seriele aansluiting, dat kan ook...
Vriendelijke groet,Ruud de Wit

Offline iemand85
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 44
  • Geslacht: Man
Re: upgraden laptop
« Reactie #14 Gepost op: 20 april 2020, 17:23:50 »
Dan denk ik dat ik voor een helemaal nieuw aparaat moet gaan, tot nu toe werk ik op een laptop die ik gebruik als desktop, waarbij ik het scherm/laptop op ooghoogte heb met externe muis etc. ik zie hier een vergelijking tussen het kopen van een desktop en laptop, waarbij het ergonomie argument voor mij dus niet geld, ik weet alleen niet hou oud dit artikel is?
https://www.personalcomputercare.nl/computervragen/hardware/desktop-computer-of-laptop-kopen.htm#

ik vind de grafische kant ook niet zo belangrijk, wel vind ik belangrijk dat ik verschillende dingen tegelijk kan doenn zonder dat ie vast loopt. Ten laatste: er staat een hardware update is zo geregeld, maar dat geld niet voor moederboard en processor?
« Laatst bewerkt op: 20 april 2020, 18:12:14 door iemand85 »