Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

211 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 11:31:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Niet-herberekenen in Excel  (gelezen 5557 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frinckle
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 1
  • Geslacht: Man
Niet-herberekenen in Excel
« Gepost op: 22 maart 2023, 14:46:00 »
Ik ben op zoek naar een methode om herberekenen van een formule in een cel afhankelijk te maken van een conditie. Als die waar is, herberekenen, anders niet (of omgekeerd). Ik wil dat gebruiken om waarden die vóór een bepaalde datum liggen, te bevriezen. Op die manier blijven historische gegevens bewaard. Iets dergelijk zit in een van de opties bij Paste: vervangen van een formule door de waarde. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Offline TdJ

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 218
  • Geslacht: Man
    • Mijn bedrijf
Re: Niet-herberekenen in Excel
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2023, 20:36:49 »
Zover ik weet is daar geen optie voor, wel zou je de gegevens die niet meer opnieuw berekend mogen worden met copy - paste special, values only kunnen "bevriezen" op actuele waarde. Dat kan dus ook door bijvoorbeeld de specifiek cel te selecteren en dat achtereenvolgens copy - paste special, values te gebruiken. Eeventueel zou je met een macro het geheel kunnen automatiseren, ik neem aan dat de "datum selectie" voor het bevriezen van een veld ook ergens van afhankelijk is?

Offline BartBruinsma
  • Net nieuw
  • *
  • Berichten: 34
Re: Niet-herberekenen in Excel
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2023, 00:11:49 »

Ja, je kunt de functie IF gebruiken om te bepalen of een formule moet worden herrekend of niet. De syntaxis van de functie IF is als volgt:
IF(test, waarde als waar, waarde als onwaar) 
De test is een Boolean-expressie die waar of onwaar kan zijn. Als de test waar is, wordt de waarde als waar geretourneerd. Als de test onwaar is, wordt de waarde als onwaar geretourneerd.
In jouw geval kun je de functie IF gebruiken om te bepalen of een formule moet worden herrekend of niet op basis van de waarde van een cel. Als de waarde van de cel groter is dan een bepaalde datum, wordt de formule herrekend. Als de waarde van de cel kleiner is dan of gelijk is aan de bepaalde datum, wordt de formule niet herrekend.
Hier is een voorbeeld van hoe je de functie IF kunt gebruiken om te bepalen of een formule moet worden herrekend of niet:
=IF(A1>TODAY(),A1,"") 
In deze formule wordt de waarde van cel A1 vergeleken met de huidige datum. Als de waarde van cel A1 groter is dan de huidige datum, wordt de waarde van cel A1 geretourneerd. Als de waarde van cel A1 kleiner is dan of gelijk is aan de huidige datum, wordt een lege cel geretourneerd.
Je kunt de functie IF ook gebruiken om te bepalen of een formule moet worden herrekend of niet op basis van de waarde van een andere cel. Hier is een voorbeeld:
=IF(B1="Ja",A1,"") 
In deze formule wordt de waarde van cel B1 vergeleken met de tekst "Ja". Als de waarde van cel B1 gelijk is aan "Ja", wordt de waarde van cel A1 geretourneerd. Als de waarde van cel B1 niet gelijk is aan "Ja", wordt een lege cel geretourneerd.
Ik hoop dat dit helpt!