Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

144 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

23 april 2024, 12:41:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Kan iemand dit verklaren?  (gelezen 9404 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Kan iemand dit verklaren?
« Gepost op: 9 november 2009, 22:28:39 »
Bericht 1 van 3

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:03-03-2005
 Aan:AllenMsgID:2073.1
 Onderwerp:Kan iemand dit verklaren?Forum:ws-nlcomputer
Om 08:15 wordt door de website bouwer een pagina (zwaar) verbouwt en naar de server ge-uploaded.
Om 09:00 krijgt hij telefoontje klant "waarom is die webpagina nog niet aangepast?".
Bouwer bekijkt (vanaf geheel ander systeem!) de site en ziet de pagina zoals bedoeld.
Bouwer gaat naar klant en inderdaad daar ziet hij de oude webpage nog staan.
Hij zorgt er voor dat alle caching bestanden bij klant leeg zijn maar toch blijft daar de oude pagina op komen sterker ook op andere systemen is alleen de oude zichtbaar.
De zaak wordt nog mysterieuzer!
Op systeem klant wordt via FTPclient gekeken welke files er op de server staan. En daar blijkt uitsluitend de nieuwe webpage te staan! En toch wordt de oude vertoond. Voor alle duidelijkheid: sommige systemen laten de nieuwe pagina zien, andere de verouderde en vervangen.
De website hoster heeft geen mirrors, klanten gebruiken geen proxies en toch zien sommigen de nieuwe en andere de oude en FTPclients zien altijd de nieuwe. In de site zijn geen tags inzake refresh/houdbaarheid.
?????????????????????

--------------------
Aloha

Ton van Hest




Bericht 2 van 3

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:03-03-2005
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:2073.2
 Onderwerp:Kan iemand dit verklaren?Forum:ws-nlcomputer
Ton,
>> De website hoster heeft geen mirrors, <<
Heeft de hoster misschien wel een proxy of load-balancer staan? Een proxy kun je gebruiken aan de client kant, maar ook aan de serverkant, iest wat vaak vergeten wordt. Stel dat dat ook nog eens een transparante proxy is. Dus eentje die je niet moet instellen, maar waar je wel gewoon altijd (gewenste en ongewenst) doorheen gaat als je er langs moet die tevens een lange expiretijd heeft staan.
Ik heb zelf dit probleem intern binnen het Ministerie van V&W afgelopen maanden gezien en IEDEREEN die ik sprak (dus lokaal systeembeheer, die bij het ministerie en de 'deskundigen' die zich daar alleen met de webservers bezig hielden) beweerde dat het niet kon. Op een bepaald moment hebben we op die webserver een bestand fysiek verwijderd, en toch bleef iedereen het bestand netje zien. Op locatie A kreeg je na 2 uur ineens een melding bij het opvragen dat het bestand niet bestond, op locatie B kreeg je die melding pas een paar uur later. Het bleek dat er allerlei caching servers en loadbalancing dingen actief stond die op z'n zachts gezegd niet helemaal lekker stonden ingesteld.
Ook zou het nog kunnen zijn dat de WEB server (en de FTP server niet) nog een of ander caching heeft en niet regelmatig een refresh van disk haalt, of misschien zelfs de FTP server wel een andere front-end machine is dan de WEB server die wel een gezamenlijke datastore ergens hebben.
Maar om een lang verhaal kort te maken, eind januari heb ik dus dit gedrag zelf ook gezien. Ik zit dacht ik volgende week weer bij degene die ik heb geholpen om het probleem te melden (want niemand wilde het begrijpen), ik zal eens vragen of en zo ja hoe het opgelost is.
TdJ


Bericht 3 van 3

NL Computer Forum ~ Homepages & Web
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:04-03-2005
 Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:2073.3
 Onderwerp:Kan iemand dit verklaren?Forum:ws-nlcomputer
Tony,
Blij te lezen dat ik niet de enige ben. Ik begon al aan me zelf te twijfelen! Zal dat van die "load balancer" ook eens navragen.
--------------------
Aloha

Ton van Hest