Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

155 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

18 april 2024, 13:49:54

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: XP SP3  (gelezen 5411 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
XP SP3
« Gepost op: 11 november 2009, 14:30:19 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Windows
Van:benpDatum:18-06-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3901.1
Onderwerp:sp 3Forum:ws-nlcomputer

hoi michel,
alweer een tijdje geleden maar ik zou wat advies willen,
ik heb zojuist van windows-update de mogelijkheid gekregen om servicepack 3 te installeren, de vraag is; heb ik hier wat aan of is het niet echt nodig ? wat ik er over gegoogeld heb ,kwam ik niet echt verder.
ff uit nieuwsgierigheid..zat bij mijn lan-verbinding te kijken (zie screenshots) en heb 2 vragen daarover; ik probeerde de lan-verbinding te herstellen ,maar dat lukte niet want hij moet mijn dns-cache wissen, nou heb ik dus geprobeerd die dns-cache te wissen maar ook dat lukte niet,
vraag 1; is dat nodig om je dns-cache te wissen?
vraag 2; op de bovenste sceenshot zie je dat ie een aantal pakketten verzend en ontvangt, soms zijn dat hoge getallen en soms een stuk lager, wat houden die getallen in, of horen die aantallen pakketten altijd gelijk te blijven ?
groeten, ben.


Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Windows

lan_verbinding.doc
69KB
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:18-06-2008
Aan:benpMsgID:3901.2
Onderwerp:sp 3Forum:ws-nlcomputer

Dag Ben,
Het installeren van Service Pack 3 kan geen kwaad, maar het is ook geen middel tegen problemen of een merkbare verbetering. Er zijn een paar problemen bekend die kunnen optreden na installatie van SP3, met name met HP computers die een AMD processor aan boord hebben. (Let op, het is een probleem van HP, NIET van Amd).
Je kan SP3 het beste zien als een enorm bestand met alle automatische updates sedert Service Pack 1. Het meeste nut heeft dat servicepack dan ook voor mensen als ik die nogal eens een pc (of een paar dozijn) in elkaar moeten zetten. XP er op SP3 cd er in, en al die honderden updates serdert SP1 en heel SP2 hoeft niet meer binnen gehaald te worden. Daarom heb ik SP3 dan ook op cd staan.
Een DNS cache wissen is normaal niet nodig. Het is ook vaak niet eens mogelijk, omdat er in thuissituaties niet eens een DNS cache nodig is en de DNS client service in XP dus uitstaat (of uitgezet is). Iedereen in een thuisnetwerk met een router heeft in de regel geen DNS client nodig (het kan dan zelfs soms nadelig zijn die service aan te hebben staan). Anyway staat die client voor DNS service uit, dan krijg je deze 'fout' melding.
Aantal verzonden en ontvangen pakketten is eigenlijk precies wat er staat: Het aantal naar het internet verzonden IP pakketjes (als jij een opdracht naar bijv. Google stuurt, gaat die opdracht in een aantal pakketjes de deur uit naar internet, dus dat zijn de verzonden pakketjes. Google geeft jouw een lange waslijst met websites terug. Dat doen de Google servers door pakketjes met informatie naar jou te sturen, dat zijn de de ontvangen pakketjes.
Zoals je begrijpt zijn de getallen voor ontvangen en verzonden eigenlijk nooit gelijk. Meestal is het aantal ontvangen pakketjes veel groter dan het aantal verzonden pakketjes. Hoe meer verkeer met internet, hoe sneller het aantal pakketjes toeneemt.
Mocht je terwijl je heel zeker zelf niets doet en ook geen netwerk of programma's op de achtergrond hebben draaien toch zien dat er veel pakketjes verzonden of ontvangen worden, dan wordt het tijd om de pc te onderzoeken op beestjes en sofware die achter jouw rug om met intenet staat te kletsen (waarover is dan wel aardig om te achterhalen).
Let op, als je een netwerkje hebt dan gaat dat verkeer ook in de vorm van pakketjes, ook deze worden in dat scherm van jou allemaal geteld.
Een pakketje is in de regel ongeveer 1500 bytes groot.



Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Van:benpDatum:19-06-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3901.3
Onderwerp:sp 3Forum:ws-nlcomputer

he michel,
das nog eens snelle service !!
betreft de sp3..ik heb wel een hp maar met een pentium processor, dus dat geeft geen problemen ?
ik heb ook nog ff gekeken naar die pakketjes als ik bijna geen progamma,s draai en dan zij het er rond de 100, dus dat is wel ok denk ik.
nog een ander vraagje; ik heb eset smart security (trial),en ik heb het gevoel dat ie de boel flink vertraagt door die firewall..nou zet ik hem elke keer uit en dan de windows-firewall aan, maar na elke nieuwe opstart staat die firewall van eset weer automatisch aan, kan ik hem niet op een 1 of andere manier defenitief uitschakelen ?
oh ja, kun je even een blik werpen op mijn hijack-logje, niks aan de hand, maar voor de zekerheid ?
ben



Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Windows

hijackthis.log
6KB
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:19-06-2008
Aan:benpMsgID:3901.4
Onderwerp:sp 3Forum:ws-nlcomputer

Dag Ben,
>> ik heb eset smart security (trial),en ik heb het gevoel dat ie de boel flink vertraagt door die firewall. <<
Dat pakket staat niet bekend om zijn vertragende werking. Waarom die hele suite? Zeker als je de firewall niet eens gebruikt, kan je wellicht beter overgaan tot gewoon Nod32. Daarvan is deksels zeker dat het de boel niet vertraagt.
Als je achter een router zit, heb je in principe helemaal geen firewall nodig, en is de Windows XP firewall geen enkele toevoeging.
>> op mijn hijack-logje, niks aan de hand, maar voor de zekerheid ? <<
Geen beestjes, wel rommelig met al die (resten van) anti beestjes spullen:
Spybot, Ewido Online scanner, PcPitstop, Nod Online scanner, Bitdefender onlin escanner, MS onecare, SUPER AntiSpyware
In feite lijkt het middel inmiddels erger te worden dan de kwaal. Ik zou schoonmaak houden. Als je dan toch bezig bent, kan je via MSconfig nog een paar gehegenvretende startups weghalen wat mij betreft zijn kandidaten voor een kill: GoogleToolBarNotifier, FirefoxPreloader, Igfxtray, HKcmd, Adobe reader speed launcher, CTfmon en dat allervreemdste E_S52.tmp bestand dat door die Epson printer wordt geladen.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Van:benpDatum:20-06-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3901.5
Onderwerp:sp 3Forum:ws-nlcomputer

hoi michel,
""Als je achter een router zit, heb je in principe helemaal geen firewall nodig, en is de Windows XP firewall geen enkele toevoeging""
wat is een router ?.. ik ben aangesloten op een modem.
die opstartitems heb ik uit gezet in msconfig,..ewido en pc pitstop heb ik kunnen verwijderen,
maar... Nod Online scanner, Bitdefender onlin escanner, MS onecare, daar kan ik niets van terug vinden,of moet ik die uitvinken op het hijacklogje en fixen ?
spybot en super antispyware hou ik er op, want als mijn trial afloopt van ess dan ga ik weer over op avg of nod32 o.i.d...dan heb ik ze toch weer nodig, toch ? en qua snelheid zal dat toch niet uit maken omdat ze niet real-time mee draaien, of zie ik dat verkeerd ?
ik zal nog een hijacklogje toevoegen, kijken of alles gelukt is,
gr, ben.



Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Windows

20-6-08.txt
5KB
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-06-2008
Aan:benpMsgID:3901.6
Onderwerp:sp 3Forum:ws-nlcomputer

Dag Ben,
>> wat is een router ?.. ik ben aangesloten op een modem. <<
De meestel leveranciers noemen een kassie waarmee verbinding met internet wordt gemaakt een modem. Maar heel vaak is het meer dan dat. Een router is een soort verdeelstation, dat meerdere computers via 1 verbinding met internet laat werken. Als je op jouw 'modem' meerdere computers aan kunt sluiten is het zeker een modem-router-switch. In dat geval is de Windows firewall onnodig. Wat is het merk en het type van dat 'modem' ?
>> maar... Nod Online scanner, Bitdefender onlin escanner, MS onecare, daar kan ik niets van terug vinden,of moet ik die uitvinken op het hijacklogje en fixen <<
Dat is het snelst.
>> spybot en super antispyware hou ik er op, want als mijn trial afloopt van ess dan ga ik weer over op avg of nod32 o.i.d...dan heb ik ze toch weer nodig, toch ? <<
Nod32 houdt adware/ spyware/ virussen/ trojans/ hijackers/ dialers/keyloggers/ worms en wat men allemaal nog meer bedacht heeft heel goed tegen. Het is dus veel meer dan een 'virus' scanner. Spybot is al een jaar of zo op zijn retour, en de reviews van SuperAntiSpyware zijn niet zo best, het laat te veel door. Twee lagen bescherming kan inderdaad een kleine verbetering zijn, want geen enkel product houdt 100% van de beestjes tegen. Drie producten over elkaar heen vind ik onnodig.
Ik doe het al weer jaren met alleen een goede router + Nod32.
>> en qua snelheid zal dat toch niet uit maken omdat ze niet real-time mee draaien, of zie ik dat verkeerd ? <<
Nee, dat zie je goed. Maar door ze niet real-time te laten draaien zijn ze meestal ook mosterd na de maaltijd. M.a.w. de besmetting treedt op, en ná dat die weet jij veel wat heeft uitgevreten ga jij handmatig eens kijken of er wat besmet is.
De belangrijkste verdediging is een goede realtime alleskunner, die een scherp afgsteld staat.
Logje ziet er al beter uit. Wil je af van dat onnodige Ctfmon (dat is de alternatieve gebruikerinvoer, brailleregels, stembesturing die alleen engels verstaat), ga dan naar configuratiescherm, landinstellingen, tab talen, knop details, tab geavanceerd, en plaats een vinkje in "Geavanceerde tekstservices" uitschakelen.


Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage
Van:benpDatum:20-06-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3901.7
Onderwerp:sp 3Forum:ws-nlcomputer

"Wat is het merk en het type van dat 'modem' ?" ...dat is een copperjet 16162p.
kun je mij aangeven op het hijacklog welke ik dan moet fixen ? (ik zie ze niet).
"Ik doe het al weer jaren met alleen een goede router + Nod32."......als ik nou geen goede router heb of of wat als ik een laptop heb , maakt dat nog verschil ?
Spybot, SuperAntiSpyware en Ctfmon heb nu eraf.
heb nog eens een nieuw hijacklogje gemaakt.
groet ,ben




Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Windows
Bijlagen :



Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Windows

hijackthis.log
5KB
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:20-06-2008
Aan:benpMsgID:3901.8
Onderwerp:sp 3Forum:ws-nlcomputer

Dag Ben,
Gooi die firewall software wat mij betreft maar uit:
Allied Data CopperJet 1616-2P
Type apparaat: Router
Voorzieningen: Firewall-beveiliging, DMZ-poort, DHCP-ondersteuning, NAT-ondersteuning, VPN-ondersteuning, Stateful Packet Inspection (SPI), DoS bescherming tegen aanval, Intrusion Detection System (IDS)

Kortom een router dus, en een met een prima SPI firewall.
>> (ik zie ze niet). <<
Ik ook niet meer. Ze zijn weg.

Michel Uphoff (NLcomputer)[/]
Homepage[/]
[/size]
Van:benpDatum:21-06-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3901.9
Onderwerp:sp 3Forum:ws-nlcomputer

hoi michel,
"Gooi die firewall software wat mij betreft maar uit"....begrijp ik het goed dat als je een modem gebruikt van welke provider dan ook, dat je geen firewall hoeft te gebruiken, of zijn daar uitzonderingen op ?
groet, ben.


Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Windows
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:21-06-2008
Aan:benpMsgID:3901.10
Onderwerp:sp 3Forum:ws-nlcomputer

Ben
>> begrijp ik het goed dat als je een modem gebruikt van welke provider dan ook, dat je geen firewall hoeft te gebruiken <<
Nee dat is niet helemaal correct, je moet precieser zijn.
Als je een ROUTER (of modem-router) van welke provider dan ook gebruikt, heb je geen Windows firewall nodig om je tegen ongewenst verkeer vanaf internet te beschermen. Een MODEM beschermt je niet. Helaas worden veel modem-routers tegenwoordig modems genoemd, weet de klant veel...
Er zijn ook providers (geweest) die een paar euro besparen. Casema (nu weer omgekat naar de almaar luisterende, en nooit iets zinnigs terugzeggende Ziggo) was er één van en leverde alleen maar modems (dus een dom, onveilig modem zonder router, dus zonder firewall).
>> of zijn daar uitzonderingen op ?<<
Niet voor het verkeer met Internet (tenzij men zelf in de router alle beveiliging heeft uitgezet).
Er is nog een punt van discussie, en dat is het gebruik van een software firewall in een thuisnetwerkje. Stel dat je een thuisnetwerkje wilt en de computers via die modem-router-switch met elkaar verbindt.
Nu kan er van BUITEN af geen verkeer worden begonnen met die computers, de router zit er als het ware tussen met zijn firewall. De computers moeten met elkaar communiceren via de switch van de router (daarvoor heb je een netwerkje, nietwaar?). Dat verkeer gaat dus NIET door de firewall heen. Dat betekent ook, dat als een computer is besmet met een beestje, het ZOU kunnen dat dat beestje via het netwerkje naar een andere pc overspringt. Er zit immers geen firewall tussen pc1 en pc2. Sommigen zetten om deze reden toch hun software firewall aan. Ik vind dat meestal onnodig.
Allereerst zorgt de anti malware software voor de beveiliging, zodat beestjes niet eens op het netwerk kunnen. Die software moet gewoon goed zijn.
Ten tweede is een firewall geen garantie dat er niets binnen kan komen. Als je zelf een beestje vraagt binnen te komen, dan is er geen firewall die dat ding stopt. Een firewall stopt alleen onuitgenodigd verkeer.
Ten derde zal je ook als je een software firewall wilt aanzetten om de computer tegen de andere computers in het netwerk te beschermen, tóch een aantal poorten open moeten zeten in die software firewall. Anders werken de netwerkverbindingen met die andere pc's niet.
En dus zit er een gat in de firewall, en dus kunnen daar beestjes doorheen kruipen. En dus is een interne firewall over het netwerk maar van heel beperkte waarde.



Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Windows
Van:benpDatum:21-06-2008
Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:3901.11
Onderwerp:sp 3Forum:ws-nlcomputer

hoi michel,
bedankt voor je uitleg en tot de volgende keer,
groet, ben.