Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

208 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 15:57:17

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Draadloze router inprikken op bestaande kabelrouter  (gelezen 13200 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Draadloze router inprikken op bestaande kabelrouter
« Gepost op: 11 november 2009, 18:29:44 »
Hoi All,

Het onderwerp schetst eigenlijk al mijn vraag. Kan ik een draadloze router inprikken op een bestaande kabelrouter? Ja, dat kan ik :P  Maar belangrijker: werkt het dan ook? We hebben 2 pc's die met de bekende kabel naar een kabelrouter gaan.
De router is weer verbonden met het modem van Ziggo. Wil ik op mijn laptop de ingebouwde draadloze LAN benutten, moet ik óf meeliften op de onbeveiligde netwerken van 2 buurtbewoners (gaat me eigenlijk te langzaam en werkt niet altijd) óf ik moet de kabel uit mijn tweede desktop trekken en in de laptop steken. (op de knieen, onder het bureau, zaklamp erbij, hoofd stoten.. enfin, je kent het wel:-)
Voor een aantal tientjes heeft men tegenwoordig al een draadloze router. Nogmaals de vraag: werkt het in de volgorde Ziggo modem --> kabelrouter --> draadloze router? En zjn er zaken die extra aandacht verdienen?

Groeten,
Don

Offline Stefan de Best
  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 601
  • Geslacht: Man
    • Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
Re: Draadloze router inprikken op bestaande kabelrouter
« Reactie #1 Gepost op: 11 november 2009, 19:50:03 »
Hoi Don,

Ik zit al een tijdje met precies dezelfde vraag in mijn hoofd. :)
(ook Ziggo kabelmodem --> router --> draadloze router)
Historisch-didactisch overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
     http://www.zwemslagen.nl

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Draadloze router inprikken op bestaande kabelrouter
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2009, 20:42:19 »
Hoi Don,


>> Voor een aantal tientjes heeft men tegenwoordig al een draadloze router. <<

Klopt, maar je kan beter een accesspoint kopen.

Kort het verschil:

Een router is een apparaat dat in staat is meerdere computers via NAT (Network Address Translating) te verbinden met een modem, en daarmee met Internet (De meeste tegenwoordige routers zijn eigenlijk modem-routers, dus router + modem). Een van de functies van zo'n router is het uitdelen van IP-adressen (een zogenaamde dhcp-server), en de meeste routers hebben ook een switch aan boord, dat is een kassie met 4 of meer netwerkaansluitingen zodat je een aantal computers (of apparaten) aan kan sluiten die dan door de router - via de switch en/of het modem - allemaal in verbinding met elkaar én internet kunnen komen. Door de NAT, werkt een accesspoint ook als een hardware firewall tussen internet en het eigen netwerk (alleen inkomend).
Kortom een router is een behoorlijk geavanceerd apparaat, dat zelf IP adressen uitdeelt, het verkeer van meerdere netwerk apparaten regelt en daartoe allerlei functies aan boord heeft. Veel van die functies zijn niet nodig als je alleen accesspoint functionaliteit wilt.

Een accesspoint is de vervanging van een kabel. Met een kort kabeltje wordt het accesspoint op de router geprikt, en de verbinding met de pc is dan draadloos op te bouwen.

Een router als accesspoint misbruiken kán wel, maar dan dien je in ieder geval de dhcp-server in deze draadloze router uit te schakelen (want in de Ziggo-router zit ook een dhcp server, en twee kapiteins op een schip..). Verder dien je dan een van de Ziggo-router switch ingangen direct te verbinden met een van de switch INgangen van de draadloze router. (het kan ook anders, maar dan wordt het ingewikkelder).
Het verkeer loopt nu als volgt:
Pc<>draadloos-wlan draadloze router<>switchpoort draadloze router<>tweede switchpoort draadloze router<>Ziggo router.

Accesspoint stel je het beste als volgt in: Eenmalig met een kabeltje verbinden aan de computer, de web-interface van het accesspoint opzoeken (boekje), eventueel het IP adres van het accesspoint aanpassen (moet in de range liggen van de Ziggo-router, eventueel de SSID (zeg maar naam) van het Accesspoint aanpassen in iets gemakkelijks, WPA-2 activeren, wpa code invoeren, opslaan. Nu het AP los van de pc, en aan de router hangen. Vervolgens moet je draadloos verbinding kunnen maken. AP's zijn te koop vanaf pakweg 35 euro.

Ook in de eventuele tweede router-die als accespoint wordt gebruikt, dien je natuurlijk SSID, wpa code en eventueel IP adres aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2009, 21:30:34 door Michel Uphoff »
Michel Uphoff
Homepage

Offline Don

  • Sysop
  • *****
  • Berichten: 287
  • Geslacht: Man
    • Homepage Don Esteban
Re: Draadloze router inprikken op bestaande kabelrouter
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2009, 21:18:49 »
Hoi Michel,

Bedankt voor de uitleg. Zo te lezen is het dan inderdaad zinvoller om met een accesspoint te gaan werken. Morgen maar even naar de computerboer.  Ik ga er vanuit dat er een beschrijving bij zit dus dat gaat wel lukken. Zo niet, hang ik nog even aan de lijn, OK?

Groetsels,
Don

Offline Michel Uphoff

  • Wizop
  • *****
  • Berichten: 1.816
  • Geslacht: Man
    • Tentoonstelling
Re: Draadloze router inprikken op bestaande kabelrouter
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2009, 21:29:05 »
Hoi Don,

>> Morgen maar even naar de computerboer.  <<
Prima, waak ervoor dat je een accesspoint krijgt, want sommige verkopers weten het verschil niet tussen een modem, een router, een modem-router en een accesspoint.

>> . Zo niet, hang ik nog even aan de lijn, OK?  <<
Tuurlijk. Je bent altijd welkom.
Michel Uphoff
Homepage