Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

368 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 16:27:37

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Docx bestanden openen  (gelezen 21914 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Docx bestanden openen
« Gepost op: 11 november 2009, 23:12:44 »
Bericht 1 van 11

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:08-01-2008
Aan:AllenMsgID:3705.1
Onderwerp:Docx bestanden openenForum:ws-nlcomputer

Goedemorgen ! ,

Microsoft Office 2007 brengt nieuwe bestanden. Onder andere .docx bestanden voor Word. Die zijn knap lastig te openen, zelfs in oudere Word versies. Er zijn wel convertors voor, ook voor de Linux omgeving of OpenOffice, maar ik heb daar nog geen succes mee gehad.

Een hele simpele oplossing is natuurlijk de afzender te vragen het bestand op te slaan in de oude indeling. Een andere oplossing is om het bestand te laten omzetten via websites als:http://www.zamzar.com

http://media-convert.com
regards,

Just Vecht




Bericht 2 van 11

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:08-01-2008
Aan:Just VechtMsgID:3705.2
Onderwerp:Docx bestanden openenForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Wat is er eigenlijk anders met de oude DOC-bestanden?
Groetjes
   Stefan
 


Bericht 3 van 11

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:PeterDatum:08-01-2008
Aan:Just VechtMsgID:3705.3
Onderwerp:Docx bestanden openenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

MS is er ook achter gekomen. Met deze patch zou het moeten lukken:

Microsoft Office Compatibility Pack for Word, Excel, and PowerPoint 2007 File Formats


groeten, Peter



Bericht 4 van 11

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:08-01-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3705.4
Onderwerp:Docx bestanden openenForum:ws-nlcomputer

Hallo Stefan,

>> Wat is er eigenlijk anders met de oude DOC-bestanden? <<

Ongeveer alles. Ze zijn een verzameling XML bestanden, met ZIP tezamen gebundeld.



groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog
Bijlagen :

docx-in-Ark.jpg
106KB


Bericht 5 van 11

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:08-01-2008
Aan:PeterMsgID:3705.5
Onderwerp:Docx bestanden openenForum:ws-nlcomputer

Hallo Peter,

>> Met deze patch zou het moeten lukken <<

Die ken ik inmiddels ook. Maar daarvoor moet je Word hebben en vervolgens moet je die eerst alle updates laten binnentrekken. En dan kan je deze patch draaien. Toen er laatst zo'n bestand werd rondgestuurd was de reactie uit de kennissenkring simpel: "Die kan ik niet openen. Punt"  Die gingen dus echt niet moeilijk die patch zitten installeren.
Dan is zo'n website toch wel erg handig.
Prive gebruik ik helemaal geen MS Office maar OpenOffice. Scheelt een berg geld want gratis, is dus gewoon legaal en dan is die website gewoon nodig.
Want Microsoft kan dan wel beweren dat het bestandsformaat nu op de open standaard XML is gebaseerd. Dat is ook wel zo, zie het bericht aan Stefan in deze reeks. Er is echter niks "open" aan dit bestand naar mijn mening. Zelfs een simpele viewer is bij Microsoft niet rechtstreeks te krijgen. Je moet eerst de oude viewer patchen.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog


Bericht 6 van 11

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:PeterDatum:08-01-2008
Aan:Just VechtMsgID:3705.6
Onderwerp:Docx bestanden openenForum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

>>Prive gebruik ik helemaal geen MS Office maar OpenOffice.<<
Ik heb er tussen kerst en nieuwjaar ook eens mee zitten stoeien. Het viel me 100% mee. installatie was een eitje, zowel met XP als Vista.
In ieder geval het overwegen waard bij aanschaf van een nieuwe pc.


groeten, peter



Bericht 7 van 11

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Stefan de Best (Sysop)Datum:08-01-2008
Aan:Just VechtMsgID:3705.7
Onderwerp:Docx bestanden openenForum:ws-nlcomputer

Hoi Just,
Ah, een heel ander formaat dus.  Zit er een vertraging in het openen van documenten, aangezien ze geZIPt zijn of valt dat wel mee?

S t e f a n

    Overzicht van 150 oude en minder bekende zwemslagen
    http://tinyurl.com/yuojv[/]
 


Bericht 8 van 11

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:08-01-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3705.8
Onderwerp:Docx bestanden openenForum:ws-nlcomputer

Hallo Stefan,

>> Zit er een vertraging in het openen <<

Geen idee! Ik heb helemaal geen Word 2007 of 2003 met die patch, dus kan ik dat ook niet zeggen. Maar ik denk dat dat wel meevalt.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 9 van 11

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:08-01-2008
Aan:Stefan de Best (Sysop)MsgID:3705.9
Onderwerp:Docx bestanden openenForum:ws-nlcomputer

Hoi Stefan,
>> Wat is er eigenlijk anders met de oude DOC-bestanden? <<
Die kunnen door zo'n beetje iedereen gelezen worden, en het nieuwe formaat door zo'n beetje niemand <G>.
Overigens hebben we dit probleem niet alleen met docx, er is ook nog:
docm =docx met macro's)
pptx Powerpoint
pptm idem met macro's
ppsx Powerpoint show
ppsm idem met macro's
xlsb binair Excel werkboek
xlsx Excel werkboek
xlsm idem met macro's

En dan laat ik de invoegtoepassingen en templates maar even zitten. Het wordt nog jaren converteerfeest en onbegrip.
En als we nou met al dat gedonder wat ópschoten, vóóruit gingen, ok! Dan er maar energie in steken. Maar 98% van de mensen heeft d'r niks aan behalve last.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 10 van 11

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:23-04-2008
Aan:AllenMsgID:3705.10
Onderwerp:Docx bestanden openenForum:ws-nlcomputer

Goedenavond! ,

De Linux fans geven het nooit zo gauw op. Ik heb vanavond nog maar eens gekeken naar de OdfConverter, waar ik destijd geen succes mee had. Warempel, die nieuwe converteert het destijds niet klein te krijgen docx bestand naar een .odt voor OpenOffice.
Daar ben ik blij mee. Ik heb het programma OdfConvertor via een rpm binnengehaald met deze link:http://download.go-oo.org/red-carpet/ooo-680/sled-10-sp-i586/odf-converter-1.1-7.i586.rpm

Beetje imbeciel voor een enkel bestand, maar goed. Vervolgens die rpm omgezet naar een tgz met rpm2tgz. Die tgz bestand kan ik namelijk gewoon in Ark (de Winzip van Linux) openen en dat OdfConverter eruit vissen.

Met de opdracht  OdfConverter /i test.docx  in een terminal in mijn Home map wordt dan vervolgens test.docx omgezet naar test.odt. Die is daarna te openen in OpenOffice. Geen MS Word namelijk hier op mijn laptop, zelfs niet in Windows.

(Even terzijde: mocht je OdfConverter eerst even in je Home map hebben gezet, dan moet in je opdracht ./ ervoor)

Ik heb hem na de eerste test in /usr/bin gezet. Dat zit in het pad en dan wordt hij altijd gevonden.

Vraagje: heeft iemand hier een lekker ingewikkeld docx-je? Zoiets met tabellen en wat kleurtjes ofzo? Ik wil wel eens weten hoe ver die conversie gaat - puur uit nieuwsgierigheid.

Voor de Windows mensen: ik begrijp dat er ook een Windows variant is als een OpenOffice extension, maar ik kan hem niet vinden.

Mooi, ik ben volgens mij Word 2007 ready.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 11 van 11

NL Computer Forum ~ Word, Excel & Office
Van:Just VechtDatum:11-05-2008
Aan:AllenMsgID:3705.11
Onderwerp:Docx bestanden openenForum:ws-nlcomputer

Goedenavond! ,

Bij Servicepack 3 voor Windows XP zat een docx document, die ik maar eens als proefkonijn bij de oren heb gegrepen. De conversie met Odfconvertor liep probleemloos en liet me een leesbaar verhaal achter in het Openoffice odt formaat. Daarmee weet je natuurlijk nog niet echt hoe goed de conversie was.Ik heb een printje geregeld van die 12 pagina via Word 2007 en toen maar eens echt vergelijken.
    Op pagina 1 mist de kop: Overzicht van Windows XP Service Pack 3 Op pagina 4 mist de afbeelding (trechter met daarin ballonnen Tabel 1 op pagina 6 valt best mee. Tabellen zijn altijd goed voor gedonder namelijk. De gedraaide tekst in de linkerkolom staat andersom gedraaid en ziet er niet al te mooi uit. (opmerkelijk is hier dat in de vijfde rij, 3 kolom na het woord expliciete een heel brok tekst wegvalt in de Word 2007 tekst, die OOo wel goed zichtbaar is.)
Voor huis, tuin en keuken gebruik kan ik hier eigenlijk best mee leven. Voor zakelijk gebruik niet, maar aan de andere kant zou je zakelijk ook niet zo slim bezig zijn om docx bestanden rond te sturen, Microsoft uitgezonderd.

Nou, dat weten we dan ook weer.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

converteer.odt
171KB

converteer.docx
212KB