Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

512 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 april 2024, 23:58:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Leuker kunnen ze het niet maken ... .  (gelezen 11529 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Leuker kunnen ze het niet maken ... .
« Gepost op: 12 november 2009, 18:33:54 »
Bericht 1 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:28-03-2007
 Aan:AllenMsgID:3331.1
 Onderwerp:Leuker kunnen ze het niet maken ... .Forum:ws-nlcomputer
Goedenmiddag ! ,

Leuker kunnen ze het niet maken, zeggen ze bij de Belastingdienst. Nee, mijn favoriete hobby is het bepaald niet. Ik heb me net weer door dat drama heen geworsteld.Maar er is ook wel eens goed nieuws: er is nu een versie voor Linux en hij draait ook nog als een zonnetje. Geen gezeur met installeren, gewoon uitpakken en het programma draaien. Zoals bij Linux welhaast standaard zit er een enorm moeilijk technisch verhaal bij over distributies enzo.

De werkelijkheid was beresimpel. Even uitpakken in mijn thuismap (/home/just) en de programma-starter doorverbinden naar het bureaublad door hem erheen te slepen met de muis. Klaar!
Jippppiieieiei!

groeten,

Just Vecht
Probeer Linux!




Bericht 2 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:JacoDatum:01-04-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3331.2
 Onderwerp:Leuker kunnen ze het niet maken ... .Forum:ws-nlcomputer
Hmmm.... en waarom laten ze ontwikkeling van dergelijke zaken niet over aan de markt? Bespaart een hoop kosten bij de belastingdienst en het genereert ook nog eens extra inkomsten ;-)
In Noord-Amerika zijn er verschillende softwarebedrijven die software op de markt brengen om belastingaangiften electronisch aan te leveren. Voor lage inkomens kan vaak gratis de aangiftes worden gedaan (via de Web) en voor de meer vermogenden zijn er kosten aan verbonden, maar er zitten danook allerlei wizards in met interpretaties van de wetgeving. De goedkoopsten kosten ongeveer $20 en de duurste (voor mensen met verschillende bronnen van inkomsten: participaties, beleggingen, consulting, buitenlands inkomen etc) kosten rond de $80 en geven gelijk een overzicht van je pensioenopbouw.
Jaco


Bericht 3 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:02-04-2007
 Aan:JacoMsgID:3331.3
 Onderwerp:Leuker kunnen ze het niet maken ... .Forum:ws-nlcomputer
Hmmm.... en waarom laten ze ontwikkeling van dergelijke zaken niet over aan de markt? Bespaart een hoop kosten bij de belastingdienst en het genereert ook nog eens extra inkomsten ;-)
=========
Omdat de BD je verplicht de data electronisch aan te leveren is de BD ook verplicht je die mogelijkheid (i.c. de benodigde software daarvoor) te leveren.
De 2 commerciele programma's zijn weinig beter of slechter dan het gratisprogramma.


Bericht 4 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:02-04-2007
 Aan:Just VechtMsgID:3331.4
 Onderwerp:Leuker kunnen ze het niet maken ... .Forum:ws-nlcomputer
Just,
Ik vrees alleen dat je (net als bij de win & mac versie) niet moet proberen de directories een zelf gekozen naam te geven. Gevolg is een klein drama.
Dit probleem is trouwens bij alle software van de BD die ik ken (dus ook de zakelijke) van toepassing.


Bericht 5 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:03-04-2007
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3331.5
 Onderwerp:Leuker kunnen ze het niet maken ... .Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton ,

>> een zelf gekozen naam <<

Daar kan ik me wat bij voorstellen <grinnik>! Het is de Belastingdienst maar, hè? Toch ben ik blij met de Linux variant. Het draait puik.

groetjes,

Just Vecht
Probeer Linux!



Bericht 6 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:JacoDatum:06-04-2007
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3331.6
 Onderwerp:Leuker kunnen ze het niet maken ... .Forum:ws-nlcomputer
Ton,
Als het verplicht is, waarom levert de BD dan geen computer? Effe zonder gein. De belastingformulieren zijn ook in papierversie te verkrijgen en daaruit kan je dus afleiden dat het niet echt verplicht is. Bij mijn weten is het alleen voor ondernemers verplicht om electronisch aangifte te doen.
Daarnaast zijn er nog steeds talloze mensen die geen computer hebben of zeer beperkte computerkennis hebben. Mocht mijn vader komen te overlijden dan zou mijn inmiddels hoogbejaarde moeder via de computer haar belastingaangifte moeten doen? Ik denk dat de huidige 50+ generaties eerst moeten uitsterven voordat een dergelijke verplichting kan worden ingesteld.
Jaco


Bericht 7 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:06-04-2007
 Aan:JacoMsgID:3331.7
 Onderwerp:Leuker kunnen ze het niet maken ... .Forum:ws-nlcomputer
Zowel voor particulieren alsook ondernemers is het _verplicht_ om de aangifte electronisch te doen. Zowel particulieren als ook ondernemers kunnen bij elke aangifte die gedaan moet wordenvrijstelling aanvragen en ontvangen dan alsnog de benodigde formulieren.
Zo is het en niet anders want "leuker kunnen we het niet maken".


Bericht 8 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:JacoDatum:06-04-2007
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3331.8
 Onderwerp:Leuker kunnen ze het niet maken ... .Forum:ws-nlcomputer
Ton,
Ik heb het nagekeken en het lijkt alsof je gelijk hebt ;-) De ouderenbonden en vakbonden hebben zelfs computers gekregen zodat mensen zonder computers langs kunnen komen. Clienten kunnen ook een afspraak maken bij de belastingdienst.
In de toekomst zal ik mijn moeder vertellen dat ze maar naar de belastingdienst moet gaan. Het invullen van alle gegevens zal dan wel een paar uurtjes duren... en als de ambtenaren vervelend zijn, dan rijdt ze maar met de rollator over hun tenen.
Jaco


Bericht 9 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Tony de Jonge (Sysop)Datum:07-04-2007
 Aan:Ton Van Hest (Sysop)MsgID:3331.9
 Onderwerp:Leuker kunnen ze het niet maken ... .Forum:ws-nlcomputer
Hoi Ton,
>> Zowel voor particulieren alsook ondernemers is het _verplicht_ om de aangifte electronisch te doen.  <<
Voor particulieren is het _alleen_ verplicht als zij worden aangemerkt als _ondernemer_, anders niet. Zelf heb ik namelijk zoals altijd weer netjes m'n papieren aangifte ingeleverd (ik ben niet van plan het werk als onbezoldigd belastingambtenaar te gaan doen zoalng ik daartoe niet wordt verplicht).
Voor 'm'n vader die nog een klein beetje boer speelt (paar hectare) moet ik dus wel heel die electronisch zooi invullen, kost bijna meer tijd dan de gehele administratie bij elkaar,  en daar is het wel verplicht. Maar een 'normale' particulier is NIET verplicht electronisch aangifte te doen, en dat zal er voorlopig ook niet van komen ook al is het bedrijfsmatig inmiddels wel verplicht (overigens kun je daar in bijzondere gevallen en zeer moeilijk ontheffing krijgen, maar daar wordt je dus ook niet vrolijk van)
TdJ


Bericht 10 van 10

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ton Van Hest (Sysop)Datum:07-04-2007
 Aan:Tony de Jonge (Sysop)MsgID:3331.10
 Onderwerp:Leuker kunnen ze het niet maken ... .Forum:ws-nlcomputer
Tony,
Ik ben het absoluut niet met je eens dat de papieren aangifte makkelijk is dan de electronische. De laatste kost echt beduidend minder tijd (en zeer zeker de electronische VPB is zelfs vele malen makkelijker dan de papieren).
Overigens zul je in beide gevallen (particulier & zakelijk) moeite moeten doen om e.e.a. op papier in te leveren.
Met de papieren doe je ook het werk van een stelletje ambtenaren, hooguit de data entry hoeven ze niet meer te doen.