Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

216 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

29 maart 2024, 00:24:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Nee! Neeeee ... niet DAT!  (gelezen 12743 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Nee! Neeeee ... niet DAT!
« Gepost op: 12 november 2009, 19:03:52 »
Bericht 1 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:23-09-2008
 Aan:AllenMsgID:4018.1
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Goedemiddag ! ,

Heb ik het lekker voor elkaar. Alles draait onder Linux. Ik heb het voorgeïnstalleerde Windows Vista op mijn laptop niet nodig. Want Vista en ik zijn geen vriendjes. Het werkt goed op mijn zenuwen.
Maar nou krijg ik een mega-mooie camera. Daar ben ik heel erg blij mee. Mijn Canon A85 compact camera heb ik nu wel tot aan het uiterste randje uitgewrongen aan mogelijkheden. Alhoewel, onderschat zo'n klein ding nooit. Wat een berg techniek!
Maar die mega-mooie nieuwe heeft een SDHC geheugenkaartje. En die blijkt het niet te doen onder Linux. Dus nou moet ik nog eerst Windows in om de foto's uit die camera te halen. Bah!
Inmiddels heb ik ontdekt dat er toch wel aardig wat gebeurd is op dat terrein. Daar zal ik dan maar eens induiken. Dit vlekje moet weg. Linux en niks anders. Zelfs die korte duik in Windows Vista leverde 16 updates op en ik maar wachten op die stomme draaitol van een bezige cursor.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog




Bericht 2 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PeterDatum:23-09-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.2
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

>>Zelfs die korte duik in Windows Vista leverde 16 updates op en ik maar wachten op die stomme draaitol van een bezige cursor<<
Als je Windows zo weinig gebruikt, zou ik Automatische Updates anders instellen, bijvoorbeeld op "Download updates but let me choose whether to install them."
Zie: Start - Control Panel - Windows Update - Change settings.

Of je trekt eerst de internet-verbinding los van de Windows pc.

>>Maar nou krijg ik een mega-mooie camera.<<
Welke?


groeten, Peter





Bericht 3 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:23-09-2008
 Aan:PeterMsgID:4018.3
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Peter,

>> Automatische Updates anders instellen <<

Dat staat al zo dat ik zelf beslis wanneer er geinstalleerd gaat worden. Dat vindt ik verder ook zo prima, maar het duurt eeuwen. Plus, nieuw bij Vista, als je hem opstart gaat hij die updates nog eens configureren.
>> Of je trekt eerst de internet-verbinding los van de Windows pc. <<
Dat zou kunnen, maar aan en uit en aan is ook  een gedoe. Een half uurtje aan omdat dochterlief even op mijn laptop mag MSN-en en ik heb de updates al weer te pakken.
>> Welke? <<
Ik heb een Canon EOS 450D gekregen. De kit kwam met een EF-S 18-55 IS lens. Geweldig ding, veel meer mogelijkheden dan die op zich al geweldige Canon A85 compact. Mijn eerste DSLR. Ik ben er heel erg blij mee.
groeten,
Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 4 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PeterDatum:23-09-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.4
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,

>> Een half uurtje aan omdat dochterlief even op mijn laptop mag MSN-en<<
Een MSN kloon voor Linux is zeker niet compatible met MSN voor Windows?

>>een Canon EOS 450D<<
Dat ziet er professioneel uit zeg.
DSLR is blijkbaar Digital SLR. Waar staat SLR voor?



groeten, Peter



Bericht 5 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:24-09-2008
 Aan:PeterMsgID:4018.5
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Peter,

>> Een MSN kloon voor Linux is zeker niet compatible met MSN voor Windows? <<

Jawel hoor. Je hebt er zelfs een hele berg van. Pidgin, aMSN, Kopete en dan vergeet ik er vast een stel.
Maar dat Windows is vast verslavend ofzo. Tot het uiterste willen Windows, tot er geen keus meer is. Dan mag het wel Linux zijn, mopperdemopper.
> Waar staat SLR voor? <Single Lens Reflex. oftewel één oog reflex camera . Dat in tegenstelling tot de twee-oog reflex camera's zoals de beroemde Hasselblad en de Yashica. Of mijn goedkope Lubitel II van heel vroegah..
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 6 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:25-09-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.6
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Twee-ogige Hasselblad?Dat is een eenoog hoor,wel ook 6x6,je bedoeld zeker Rollei....:-)
Lubitel,dat was Russisch toch.Dat ding was zo goedkoop toen,dat vertrouwde ik niet.
Heb wel eens een 2de-hands-Rolleicord gehad maar de scherpte daarvan viel me toch tegen.
Je had toen ook van 2-ogen met verwisselbare lenzen dat zag er wel goed uit,zat geloof ik een balg tussen maar zeker weet ik dat niet meer......Bv ook Mamiya.
Groet,Paul


Bericht 7 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:25-09-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.7
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Of mijn goedkope Lubitel II van heel vroegah.. <<
Deze dus. Heerlijk ding (voor die tijd), 6*6 cm negatieven waar je heel wat mee uit kon vreten.

Michel Uphoff (sysop)
Bijlagen :

Lubitel.jpg
104KB


Bericht 8 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:25-09-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4018.8
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Michel,
Mooi plaatje,herinner me nog vaag dat metalige geluid bij het openklappen van die zoeker.(vriend had hem)
Hm die Mamiya ziet er tcoh wat log uit met zo´n balg.....
Groet,Paul
Bijlagen :

c33.jpg
21KB


Bericht 9 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:25-09-2008
 Aan:PaulvMsgID:4018.9
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> je bedoelt zeker Rollei <<

Eh ja, ik gooi de boel door elkaar.
Die Lubitel was inderdaad spotgoedkoop en je moest er voorzichtig mee omgaan. Maar ik heb er veel plezier van gehad.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog


Bericht 10 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:25-09-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4018.10
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> Heerlijk ding (voor die tijd) <<

Nou zeker. Heb je er ook één gehad?
Er staat er hier eentje in een vitrine in de bibliotheek. Dat was een leuk weerzien.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 11 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:25-09-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.11
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Heb je er ook één gehad? <<
Jazeker, twee zelfs. In ieder geval model 2 maar later nog een betere. Ik weet niet meer welk typenummer, maar het was ook zo'n tweelenzige.
Het waren zelfs toen goedkope toestellen, maar je kon er met wat feeling best veel mee. Ik heb de oude later gesloopt (lens er uit), en achter mijn telescoop gemonteerd, zodat ik projectiefoto's van de maan kon maken. Heel gedoe, maar het werkte wel.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 12 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:25-09-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4018.12
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> zodat ik projectiefoto's van de maan kon maken <<

Joh! Dat is nogal speciaal! We dwalen wel verschrikkelijk af, maar goed. Zijn die foto's ook echt wat geworden?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 13 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-09-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.13
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Zijn die foto's ook echt wat geworden? <<
Toentertijd waren ze, alhoewel wat donker, best bijzonder. Ik heb er zelfs een keer een prijs mee gewonnen. Je kon prima Copernicus, Archimedes, Tycho en andere kraters/bassins op de foto zien. Ik werkte toen met films met de hoge gevoeligheid (28-30 Din of zo, snel maar korrelig), maar de sluitertijden waren toch meerdere seconden.
Om een volkomen onbruikbaar beeld te voorkomen (de Maan 'loopt' in ongeveer 2 minuten geheel door beeld, pakweg 30 km maanoppervlak per seconde), moest ik met de hand de telescoop mee laten bewegen met de Maan.
Daarvoor moet je dan de "horizontale" as van de telecoop zo goed mogelijk parallel aan de aardas opstellen (een parallactische opstelling heet dat), om vervolgens met een schroefas de 'vertikale' as in die seconden de Maan zo nauwkeurig mogelijk te laten volgen. Toen waren er nog niet van die goedkope stappenmotortjes en aanstuur electronica, en het geld voor die dure techniek ontbrak mij. Dus dat werd oefenen om de schroefas met de hand zo gelijkmatig mogelijk en zoveel mogelijk in overeenstemming met de draaiing van de Aardas te laten meedraaien.
Helaas kwam later de reclame, straatverlichting en Hoog Catarijne in Utrecht opzetten, zodat er veel te veel strooilicht ontstond. De praktische astronomie werd dus meer het bijhouden dmv. artikelen en boeken, en mijn spiegeltelescoop heb ik zo rond mijn 20e verkocht. Tegenwoordig is een echt heldere en zwarte nacht een zeldzaamheid, ook al zit je ergens op de Wadden, en is praktische astronomie in dit land vrijwel onmogelijk.
Jammer dat ik die negatieven niet meer heb, want met de huidige computertechniek zou ik er veel mee gekund hebben.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 14 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:26-09-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4018.14
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> pakweg 30 km maanoppervlak per seconde <<

Dat is dan 30 maal 60 per minuut en nogmaals maal 60 per uur is 108000 km/uur. Astronomie is een wetenschap met astronomische getallen.Tjongejonge, wat heb ik van jouw bericht genoten!

Ik hou daarvan. Met simpele middelen, inventiviteit en goed de hersens gebruiken iets moois tot tand brengen. Dure uitrusting kopen en daarmee pronken kan de grootste stommeling nog.

Ik weet nog dat ik een Sony Mavica had en een goede kennis van me ook. Op een gegeven moment had ik mijn Canon A85 en hij had ook zoiets. Die Mavica's met hun 1 Megapixels en diskettes waren niks meer waard. Ik kreeg die van hem. Ze waren beide in prima conditie. Die van hem was ook uiterlijk helemaal nieuw. Die van mij was echter uiterlijk goed gebruikt, al was ik er heel zuinig op. Ik vond dat erg jammer. Hij was die camera eigenlijk niet waard, dacht ik stilletjes bij mijzelf.

Petje af voor Sony en die Mavica's, trouwens!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 15 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:26-09-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.15
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>> Dat is dan 30 maal 60 per minuut en nogmaals maal 60 per uur is 108000 km/uur. <<
Maar dat is niet de reële omtreksnelheid van de Maan in haar baan om de Aarde. Het is een schijnbare beweging, die veroorzaak wordt door de rotatie van de aarde, 360 graden in 24 uur. Op de afstand tot de maan (384000 kilometer) resulteert dat in een schijnbare snelheid van ongeveer 30 km per seconde. Het telescoopbeeld 'zwiept' als het ware met die schijbare snelheid over het maanoppervlak.
De eigen omtreksnelheid van de Maan is pi*2*384000 km per 28 dagen, wat neer komt op pakweg 1 km per seconde, een factor 30 minder. Je begrijpt, dat ik -als ik spatscherpe foto's had willen hebben- dus niet alleen voor de rotatie van de Aardas had moeten compenseren, maar ook voor de reële omtreksnelheid van de Maan zelf. Dat dat met de hand geen doen is, is duidelijk. Maar details van een kilometer of 20 waren toch wel zichtbaar op die foto's na lang oefenen met een gelijkmatig draaing van de parallactische schroefas.
Als je ziet wat er tegenwoordig met de computergestuurde telescopen mogelijk is, dan is bovenstaande minder dan behelpen. Je tikt bij wijze van spreken een naam van een ster in, en de telescoop richt zich er automatisch op, compenseert de Aardbewegingen en houdt een hemellichaam uren precies in beeld. Digitale camera er achter en schiet u maar.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 16 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:27-09-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4018.16
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Michel,

>> dan is bovenstaande minder dan behelpen <<


Voor mij ergens ook weer niet. Met die primitieve middelen dan toch iets bereiken zie ik als een prestatie. Ik kan ook wel met getrokken portemonnee wat bereiken, maar dat is dan niet mijn prestatie.

Het is ergens net zo verfoeilijk als doping in de sport. De vergelijking gaat lelijk mank, maar even voor het idee. Ik ga hier ook de vooruitgang niet zitten ontmoedigen. Maar ik vind dit leuk. Net zoals ik 3 jaar geleden bij London op de parkeerplaats naast die van mijn oude Yamaha motorfiets stomverbaasd een stelletje Britten op nog véél oudere Engelse eenpitters hoorde vertellen dat ze er "even" mee naar Lissabon waren gereden.
Petje af!

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 17 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:27-09-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.17
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>De vergelijking gaat lelijk mank<
Ja,het gaat toch om de kwaliteiten van de maker.Tijdens m´n studie was er ook wel de nodige afgunst naar iemand* die aan de lopende band sterke foto´s aan het produceren was,´ja met zulke apparatuur kunnen wij het ook´,mooi niet dus......
* http://193.109.190.29/indexok.php
Groet,Paul


Bericht 18 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:27-09-2008
 Aan:PaulvMsgID:4018.18
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> mooi niet dus <<

Ik heb genoten op die website van die Carl. Het één leidt ook wel tot het ander, hè. Een fotograaf met talent gaat op een gegeven moment het betere materiaal kopen en iemand met geld en ego ook. Alleen maakt de eerste dan ook indrukwekkende foto's.Ik ben benieuwd wat dat met mij en deze Canon gaat worden.

Vandaag was ik op een terrasje met dat prachtige najaarslicht. Een soort strijklicht. Daar maakte ik bijgaande foto. Oh, wat een geweldige camera is dit!!

groeten,
Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

annika.jpg
1025KB (2MB)


Bericht 19 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:28-09-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.19
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
Dat heb je goed verwoord.
(grappige is wel dat hij de felbegeerde supergroothoek had 17mm en bij de mannen met ego ging het toch vaak om de lengte en indrukwekkendheid van de telezoomlens :-)
Leuke foto,ik zie dat je hem in ´portrait mode´ had gezet.Allemaal mooi doortekend ook.
Dan je zeker ook wel raw opnames maken met die kamera...
Groet,Paul


Bericht 20 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:28-09-2008
 Aan:PaulvMsgID:4018.20
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> mannen met ego ging het toch vaak om de lengte en indrukwekkendheid van de telezoomlens <<


Daar moet je doorheen kijken. Dan blijken het piepkleine zielepieten. Als we op mijn motorclub een nationale wedstrijd hebben komt er ook altijd "iemand" met een heel mooie camera. Die staat dan van een afstand foto's te schieten. Hij zet ze verkleind op een website en voor 2,50 kan je het bestand toegemaild krijgen. Hij kijkt altijd helemaal niet blij naar mij.

Ja, logisch. Die van mij kosten niks en brengen vaak de betrokken rijder of rijdster mooi in beeld. Want ik zoom met de voeten en sta er zonodig met de neus bovenop.
[of ik weleens in de weg sta. Eh ja, ik wordt een enkel keertje door mijn clubleden deshardkundig "geevacueerd". Maar daar moppert niemand over. Wel hoor ik later soms een naar mijn idee wat aangekleurd verslag ...]
> ´portrait mode´ had gezet.Allemaal mooi doortekend ook <
Lof naar de camera, hoor! Ik verklaar mezelf volledig onschuldig. Sterker nog, ik dacht de belichting op spot te hebben gezet, maar dat blijkt niet waar te zijn volgens de EXIF data.
> ook wel raw opnames maken met die kamera...<
Jazeker. Ik weet wel hoe ik die kamera dat moet laten doen. Hoe dat in Gimp zou moeten ook. Alleen lukte de eerste poging niet. Voorlopig ga ik wel even zonder RAW aan de gang. Stapje voor stapje, nietwaar?
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Re: Nee! Neeeee ... niet DAT!
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2009, 19:04:53 »
Bericht 21 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:05-10-2008
 Aan:AllenMsgID:4018.21
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Goedenavond,

>> Dit vlekje moet weg. Linux en niks anders <<

Hoe ik er nou tegenaan liep weet ik niet. Maar plots viel mijn oog op de woorden PTP / camera en toen wist ik het weer. Met ptp kan je de foto's van een camera halen. Wel niet geweldig gebruikersvriendelijk, maar dat terzijde. En mijn EOS 450D is nog ondersteund ook. Jippie!!

Ik ga gewoon in de map staan waar de foto's heen moeten, geef de opdracht ptpcam -G in een root-terminal en hoppa, dat komen ze. Niet bepaald langzaam ook.
Het is wel vervelend dat je dat als root moet doen. De bestanden moeten met de rechten op de gebruiker worden gezet met het chown commando:

chown -hR gebruiker:users ./*.*

Dat gaat in één moeite door in hetzelfde terminal venster. Ik heb mijn echte gebruikersnaam vervangen door gebruiker in dit voorbeeld.

Misschien vraag je je af of ik al die -G en -h <ga zo maar door> opties nou nooit vergeet. Nou, ik wel hoor. Maar dan doe ik een --help. Dat geeft me altijd en overal een mooi handzaam lijstje met de opties voor de opdracht en dan weet ik het zo weer.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 22 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:09-10-2008
 Aan:Michel Uphoff (Sysop)MsgID:4018.22
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
>met de huidige computertechniek zou ik er veel mee gekund hebben<
Al zoekende kwam ik een programma tegen dat jij waarschijnlijk in gedachten had nl focusmagic.
http://www.focusmagic.com/tutorials/index.htm
Staan aardige filmpjes en ik heb zelf ook al wat foto´s bewerkt.Erg handig!
Groet,Paul


Bericht 23 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Michel Uphoff (Sysop)Datum:10-10-2008
 Aan:PaulvMsgID:4018.23
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Paul,
Inderdaad, daar was mij vroeger het water van uit de mond gelopen. Ziet er goed uit, en handig dat ze voor veel pakkeeten een plug-in hebben.

Michel Uphoff (NLcomputer)
Homepage



Bericht 24 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:10-10-2008
 Aan:AllenMsgID:4018.24
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Er is dus ook een unshake-plugin voor de Gimp
http://refocus.sourceforge.net/
Nog niet getest....
en Photoshop heeft iets vergelijkbaars ingebouwd met ´Smart Sharpen'
Testje,wie krijgt onderstaande zw/w foto (van negatief) het meest leesbaar?
Bijlagen :

boekenw.jpg
874KB


Bericht 25 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:LeonDatum:11-10-2008
 Aan:PaulvMsgID:4018.25
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Ehm toch niet de tekst op de potjes?
Groeten, Leon

[/c]


Bericht 26 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:11-10-2008
 Aan:LeonMsgID:4018.26
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Dat tekstje ´oostindische inkt´ bedoel je ? :-)
Het is een wat lastige foto,zowel bewegingsonscherpte als lensonscherpte.
GRoet,Paul
(zijn niet mijn boeken geweest hoor)


Bericht 27 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:18-10-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.27
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>>Ik ga gewoon in de map staan waar de foto's heen moeten, geef de opdracht ptpcam -G in een root-terminal en hoppa, dat komen ze. Niet bepaald langzaam ook.<<
Kun je even vertellen hoe je PTP onder Ubuntu geïnstalleerd hebt? Ik heb de TAR gedownload en geïnstalleerd met 'tar xvzf <bestand> maar krijg foutmeldingen na 'make'. Is er een andere .deb optie?Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum



Bericht 28 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:18-10-2008
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:4018.28
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> maar krijg foutmeldingen na 'make' <<

Jakkes,  dat is vervelend. Ik gebruik Slackware, geen Ubuntu al houdt ik die distro wel een beetje bij. Libptp is geen groot pakket, dus ik dacht dat wel even te compileren als een Debian pakket. Maar op mijn Slackware systeem ontbreekt (heel logisch) het dpkg pakket. Dat is de Debian package manager en aangezien Ubuntu op Debian gebaseerd is loopt het daar klem.
Oplossing twee is mijn Slackware pakket met Alien om te zetten naar Debian. Dan kan je wel zo aan de slag. Voor mij heeft Alien weinig zin, dus dat moet je dan zelf even doen.Succes! Hou je ons op de hoogte?
[Vanmiddag een ritje gemaakt naar de houtzaagmolen in Leidschendam en een stel foto's geschoten. Thuis ptpcam in stelling gebracht en hopsa, daar had ik ze. Zie mijn Foto Blog]
groeten,
Just Vecht
mijn Linux Blog
mijn Data-terug Blog

Te Gek voor Woorden Blog
Bijlagen :

libptp2-1.1.9-i386-1.tgz
149KB


Bericht 29 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:20-10-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.29
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Just,

Ik probeer het met jouw bestand, Alien is geen probleem. Om toch te kijken wat er standaard op dat gebied in mijn Ubuntu installatie heb ik via usb een camera aangesloten en kreeg zowaar een importeerscherm waarbij als importeeroptie ook ptpcam bijstond. Omdat F-spot opstart denk ik dat ook ptpcam is geinstalleerd maar in een terminalscherm geeft 'ptpcam --help'  of 'ptp --help' een foutmelding dat het niet gevonden is.

Ik ga daarom eens jouw versie proberen.

Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum


Bericht 30 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:20-10-2008
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:4018.30
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> een foutmelding dat het niet gevonden is <<

Verdikkie! Heb je eraan gedacht dat ptpcam alleen als root aangeroepen kan worden? Doe eens de commando's  which ptpcam om te zien of het op je systeem staat en probeer een sudo ptpcam -l om te zien of het de camera wel vindt. Staat die camera wel op de lijst ondersteunde hardware?
Lukt het nou?

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 31 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:21-10-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.31
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Just,
>>Lukt het nou?<<
Ja ik heb jouw pakketje omgezet naar .deb en geinstalleerd en met de camera (HP M525) aangesloten 'sudo ptpcam -l' uitgevoerd. Helaas, de camera wordt niet herkend. Ik doe het voortaan maar met F-spot totdat de camera ondersteunt wordt of tot misschien Sinterklaas of de Kerstman voor mij een verrassing heeft ;-)
Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum



Bericht 32 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:21-10-2008
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:4018.32
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> Helaas, de camera wordt niet herkend <<

Hij staat ook niet in de lijst van ondersteunde camera's. Jammer zeg! Wel leuk dat je mijn Slackware pakketje inderdaad om kon zetten.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 33 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:21-10-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.33
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just,
>>Hij staat ook niet in de lijst van ondersteunde camera's. <<
Wel grappig en opvallend dat er best wel veel HP camera's worden ondersteunt en nou net toevallig mijn camera er niet bij staat :-)
Eigenlijk ook wel vreemd dat een camera (welk merk dan ook) via usb gewoon niet standaard direct herkend wordt, ze werken allemaal volgens de standaard usb specificaties. Als je onder Windows een camera aansluit, kun je de daarop aanwezige foto's altijd overzetten. In dat opzicht blijft Linux wel een beetje achter... toch?
Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum



Bericht 34 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:22-10-2008
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:4018.34
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> In dat opzicht blijft Linux wel een beetje achter<<

En dat zal Linux ook altijd wel blijven. De industrie werkt, om heel begrijpelijke commerciële redenen, perfect samen om hun kopers een goed produkt te leveren. Maar de open source gedachte achter Linux, die gemeenschapsgedachte, staat daar haaks op. Dus krijgen de Linux mannen niks. Daaraan wordt niks verdiend en dus weg ermee.

En daarom is in dit geval die lijst met camera's wel groot, maar niet alles omvattend. De Linux ontwikkkelaars moeten de beschikking hebben over de camera in kwestie om de software te kunnen aanpassen. Die camera van jou is daarbij wellicht uit de boot gevallen.
groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 35 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Ruud (Sysop)Datum:22-10-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.35
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Just,
Ik begrijp je voor wat betreft de software maar als ik de camera aansluit, wordt ie gewoon gemount en vind ik de camera terug in de bestandsmanager. En F-prot haalt dan de foto's op, standaard werkt het dus wel gewoon. Ik weet natuurlijk niet hoe ptpcam werkt maar toch...Groeten,

Ruud
Sysop NL Computer Forum



Bericht 36 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:22-10-2008
 Aan:Ruud (Sysop)MsgID:4018.36
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Ruud,

>> En F-prot haalt dan de foto's op, standaard werkt het dus wel gewoon. <<

Eén van de uitgangspunten van de Ubuntu mensen is, dat als het niet gewoon meteen werkt ze het desnoods zelf werkend maken. En zoals altijd in de Linux wereld worden de resultaten openbaar gemaakt en profiteren we daar allemaal van.Wat het verschil technisch is tussen F-spot en ptpcam weet ik trouwens ook niet.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 37 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:15-12-2008
 Aan:PaulvMsgID:4018.37
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hallo Paul,

>> wie krijgt onderstaande zw/w foto (van negatief) het meest leesbaar? <<

Ik vind het de verkeerde vraag. Volgens mij is zo'n onscherp masker niks meer dan optisch bedrog. Maar ik heb er maar eens het onscherp masker van GIMP op los gelaten en hierbij het resultaat. Het masker heeft als standaard waarden 5 voor straat en 0,5 voor hoeveelheid. De drempel staat op nul. In dit geval heb ik de waarden verhoogd naar 6 en 0,6
Dat is de eerste keer. Meestal verlaag ik die waarden om al te sterke effecten te voorkomen. Maar hier vond ik het wel beter.
Hierbij het resulaat. De omzetting naar sRGB geeft ook wat gedonder, maar daar heb ik verder niet naar gekeken. Dat viel buiten de opdracht, toch?
NB: Die Refocus plugin krijg ik niet aan de gang.

groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

boekenw-jv.jpg
1183KB (2MB)


Bericht 38 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:PaulvDatum:15-12-2008
 Aan:Just VechtMsgID:4018.38
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Hoi Just, Aha,leuk dat je nog een poging hebt gewaagd.Valt niet mee toch om het te beoordelen.... Ik heb het ook even in gimp geopend en ik zie inderdaad dat er bij het openen gevraagd wordt om het om te zetten naar sRGB omdat het een embedded color profile heeft (van m´n negatievenscanner), wat is dat nu weer ??? Enfin bij mij werkt dat Refocus wel,ik heb daarvoor toen wel flink moeten zoeken om een versie voor windows,ipv linux,te krijgen.... Groet,Paul He m´n tekst wordt niet goed verdeeld weerggegeven............. Even een test met andere Opera... Dit las ik ook nog in een readme: This version of the plug-in needs the Gtk+-2.0 libraries
Bijlagen :

Refocus_plugin__windows_OS_by_photocomix_resources.exe
156KB


Bericht 39 van 39

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:31-12-2008
 Aan:PaulvMsgID:4018.39
 Onderwerp:Nee! Neeeee ... niet DAT!Forum:ws-nlcomputer
Discussie bekeken : 1322 Discussie gestart door : Discussie gestart op : 23-09-2008 17:20