Hallo

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Recent

215 gasten, 0 leden

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

28 maart 2024, 21:28:46

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Nieuws

Welkom op het vernieuwde NL Computer Forum!

Auteur Topic: Oude laptop - Oscilloscoop  (gelezen 13953 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NLCOMP

  • Forumheld
  • *****
  • Berichten: 14.666
    • NL Computer Forum
Oude laptop - Oscilloscoop
« Gepost op: 12 november 2009, 19:09:23 »
Bericht 1 van 2

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:04-02-2009
 Aan:AllenMsgID:4161.1
 Onderwerp:Oude laptop - OscilloscoopForum:ws-nlcomputer
Goedenavond! ,

Kijk, dat lijkt me nou een leuk stukje software. Een oude laptop, die ik aan zoiets durf te wagen is voorhanden. En dan is er ook nog eens een buffercircuitje voorhanden om je geluidskaart niet in rook te laten opgaan als je je probes aan iets wilds hangt.
http://www.micahcarrick.com/06-06-2006/pc-sound-card-oscilloscope-linux.html


groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog



Bericht 2 van 2

NL Computer Forum ~ Mac & Linux
 Van:Just VechtDatum:14-03-2009
 Aan:AllenMsgID:4161.2
 Onderwerp:Oude laptop - OscilloscoopForum:ws-nlcomputer
Goedenavond,

Ik heb een mooie moderne Canon EOS digitale spiegelreflex. De opklapflitser kan redelijk snel synchroniseren. Een 1/200 sec is wel fijn voor een beetje scherpe foto's.
Nou had ik nog een ouderwetse flitser, maar die gebruiken betekent een terugval naar 1/60 sec. Ik heb ergens een optisch slave-blokje kunnen kopen. Nou was dus de vraag in hoeverre die echt gelijkop flitst. 1/200 sec. is 5 milliseconden, dus dat komt wel nauw. Plus dat er verhalen waren over vóór flits (voor lichtmeting).
Het hele verhaal is wel belangrijk want de echte Canon flitsers kosten heel erg veel geld.
Ik dus xoscope in stelling gebracht op twee verschillende pc's. In plaats van een foto diode gebruikte ik twee groene LEDS. Een rode en een witte LED gaf overigens geen verschil te zien. De ene LED voor de snuffert van de ene flitser en de andere LED voor de andere. Wat afschrming er tussen. Toen de flits gestart. Flats!
Mooi een piek op beide scoops en op hetzelfde tijdstip ook. De piek op mijn oude Toshiba Tecra 8000 is wel stukken minder hoog en minder gedetailleerd. Dus de boel even omgeprikt. Ja hoor, dat ligt aan de oude Tosh. Ik kreeg precies het zelfde beeld. Klaarblijkelijk heeft het soort geluidskaart een behoorlijke invloed. Dat is wel logisch.
OK, dat weet ik ook weer.



groeten,

Just Vecht
mijn Linux Blog

Bijlagen :

xoscope-led.png
15KB